Minimipalkasta poikkeaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaksoistutkinto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaksoistutkinto

Vieras
Olen toisen asteen opiskelija ja minulla on ongelmana se, että en ole saanut kesätöitä. Olen hakenut työpaikkoja, mutta en ole saanut vaikka todistukseni ovat hyvät, sillä minulla ei ole aiempaa työkokemusta kuin yksi kahden viikon työjakso.

Nyt on alkanut huolestuttamaan josko jään tänäkin vuonna ilman kesätöitä. Onko mahdollista että yrittäisin hakea jonnekkin ja sanoisin että tulen töihiin palkatta, vai rikkooko tämä jotain halvatun sosialisti ammattiliitto TES:sejä. Minulla on rahaa, joten minulle raha ei ole niin tärkeää, vaan haluaisin saada työkokemusta tulevaisuutta varten. Meillä on koulussa myös jotain halvatun vapaavalintaisia, joita saa hyväksiluettua jos tekee kesätöitä.

Elikkä onko sallittua poiketa TES:sistä kilpaillakseen töistä?

kai nyt ilmaisen työharjoitteluun voidaan ottaa omalle alalle. Tosin kun kesällä työntekijöitä on vähemmän eivät välttämättä halua ketään epäkohteliasta opiskelijaa jalkoihin pyörimään. Pahimmassa tapauksessa sinulaisistasi on vain haittaa työnteolle.

Mitä tarkoitatte tuolla harjoittelulla? Voinko siis täysin laillisesti mennä jollekkin työnantajalle ja kysyä, että pääsisinkö palkatta töihin. Eikö tämä siis tiko mitään minimipalkka vaatimuksia?

Minä uskoisin olevani työnantajalle hyödyllinen ja olen myös hyväkäytöksinen, joten sen ei pitäisi olla ongelma. Minulla oli myös jo suhteellisen varma työpaikka viime kesältä sovittuna, mutta he sanoivat että eivät voikaan palkata huonontuneen talouden takia.