Täytyy tietyissä asioissa rajoittaa mutta yleensä tyttömme saa vapaasti tehdä "töitään". Kaikki vaaralliset esineet on kerätty pois tai nostettu korkeammalle.
Oho.Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2006 klo 16:43 Viblsp kirjoitti:Poika 2v 5kk ei saa mennä yksin keittiöön eikä vessaan. Ei jää kaksin vauvan kanssa, eikä saa tonkia kaappeja. Ei saa koskea telkkariin, kaukosäätimiin, tietokoneeseen, stereoihin, kännyköihin, kameroihin jne... Paljon rajoitetaan ja rangaistus tulee jos tekee jotain kiellettyä.
Kohtuus se on kaikessa, en mäkään pengo miehen kaappeja vaikka välillä mieli tekisikin.Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2006 klo 07:56 mamiska kirjoitti:eikö koti pitäisi sopeuttaa lapsen tuloon/oloon eikä niin että lapsi yrittää sopeutua kodin/vanhempien odotuksiin..tätä mieltä ainakin minä!
Maailmaa saa tutkia, mutten aio olla koko ajan varmistelemassa, ettei esim. soita kännykällä minnekään, laita volyymia telkkarista täysille yms. Kyllä on paljon sellaisiakin asioita, mitä saa tutkia ja onhan sillä lelunsa. Kun kasvaa ja ymmärtää tavaroiden arvon, saa tutkia noita nyt kiellettyjä tavaroita. Kaapeille olisi usein menossa ja on sieltä vetänyt vaatteita pois ja on sitten itku kurkussa tunkenut niitä mytättyinä takaisin.Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2006 klo 13:25 vieras kirjoitti:\Oho.Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2006 klo 16:43 Viblsp kirjoitti:Poika 2v 5kk ei saa mennä yksin keittiöön eikä vessaan. Ei jää kaksin vauvan kanssa, eikä saa tonkia kaappeja. Ei saa koskea telkkariin, kaukosäätimiin, tietokoneeseen, stereoihin, kännyköihin, kameroihin jne... Paljon rajoitetaan ja rangaistus tulee jos tekee jotain kiellettyä.
Meillä kyllä saa tuon ikäisenä tutkia maailmaa! Kauheaa olisi kieltää 1-2-vuotiaan seikkailu elämän tavarameressä. Tutkikoon kaukosäätimiä ja kulhoja ja vispilöitä, eihän tuo ole vaarallista.
aivan, kyllä meilläkin ei sanaa tulee jo muutenkin, se kyllä kokis inflaation koko sana jos viel pitäis kieltää arkitavaroilla leikkiminen!Alkuperäinen kirjoittaja 14.03.2006 klo 08:08 neurootikko kirjoitti:no jo on hermot pienestä kiinni usealla..
oletteko koskaan kuullut että mitä enemmän kielletty asia on, sitä kiehtovammalta se tuntuu..
mielestäni vanhempien pitäisi laittaa "koti uusiksi" kuten eräs asian ilmaisi sillä lapsi laittaa sen ainakin..
olen itse neuroottinen järjestelijä ja olin aina ajatellut ettei tavaroihin kosketa jne..mutta kuinkas kävi synnytys ei mennytkään "normaalisti" ja se muutti elämän "arvoja" todellakin kertaheitolla..nyt en voi kuin iloita kun pienokaiseni heittelee astioita ja tyynyliinoja ympäriinsä koska hän siihen ylipäänsä kykenee ja uskon ettei se vaihe koko elämämme pituudessa ole kovinkaan pitkä..toki lapsellamme rajat on muttei mistään ns.turhasta napista sillä EI sanaa saa mielestä hokea tarpeeksi muutenkin ja haluan hänen uskovan että kun EI kuuluu on silloin oikeasti jokin hätänä.. :hug:
ja miksköhän on itku kurkussa tunkenut niitä takaisin?Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2006 klo 16:58 Viblsp kirjoitti:\Maailmaa saa tutkia, mutten aio olla koko ajan varmistelemassa, ettei esim. soita kännykällä minnekään, laita volyymia telkkarista täysille yms. Kyllä on paljon sellaisiakin asioita, mitä saa tutkia ja onhan sillä lelunsa. Kun kasvaa ja ymmärtää tavaroiden arvon, saa tutkia noita nyt kiellettyjä tavaroita. Kaapeille olisi usein menossa ja on sieltä vetänyt vaatteita pois ja on sitten itku kurkussa tunkenut niitä mytättyinä takaisin.Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2006 klo 13:25 vieras kirjoitti:\Oho.Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2006 klo 16:43 Viblsp kirjoitti:Poika 2v 5kk ei saa mennä yksin keittiöön eikä vessaan. Ei jää kaksin vauvan kanssa, eikä saa tonkia kaappeja. Ei saa koskea telkkariin, kaukosäätimiin, tietokoneeseen, stereoihin, kännyköihin, kameroihin jne... Paljon rajoitetaan ja rangaistus tulee jos tekee jotain kiellettyä.
Meillä kyllä saa tuon ikäisenä tutkia maailmaa! Kauheaa olisi kieltää 1-2-vuotiaan seikkailu elämän tavarameressä. Tutkikoon kaukosäätimiä ja kulhoja ja vispilöitä, eihän tuo ole vaarallista.
Vai ei mee likaseksi ku kipot jne. on pitkin lattioita??? no kait mä sit oon neurootikko mutta en vois kuvitellakaan tekeväni ruokaa astioilla/välineillä jotka on ollu pitkin lattioita!! , ja kyllä mua yököttäis jos menisin kylään ja niiden muksu leikkis ja kuolais jotain vispilää ja sit sillä samalla vispilällä rupeis tekeen jotain lätty taikinaa joita tarjoiltas sitten meille :x .. no vaikka meidän poju ei saakaan kotona leikkiä keittiö tarvikkeilla, niin mummulassa on annettu leikkiä.. mutta pojan mummu onki sit tiskannu kaikki.. mä en vaan ite halua siihen rumbaan.. aivan niinkuin ei ois muutenki jo tekemistä Ja onhan niitä muitaki tavaroita kuin keittön tarvikkeet. mä annan sit ihan muilla juttuilla leikkiä.. mut kukin tavallaan..Alkuperäinen kirjoittaja 14.03.2006 klo 09:37 vieras kirjoitti:Mä en ymmärrä mitä ihmeellistä siinä on jos leikkii keittiövälineillä? Meidän laps ainakin rakastaa leikkiä ja "tehdä ruokaa" keittiön lattialla kipoissaan ja kupeissaan kun itse kokkailen. Eihän ne siitä likaseks mee, mä ainakin kerään 5 sekunnissa ne takas laatikkoon, ei oo iso homma. Ettekö te tiedä et kaikki tavalliset tavarat on sata kertaa parempia leluja kun oikeet lelut? Ja lapsen pitää antaa osallistua kodin töihin, ja toi keittiössä kokkailu on yks osa sitä. Silloin lapsi tuntee kuuluvansa joukkoon ja olevansa hyödyksi! Meille ei sulkijaa laiteta muualle kun roskiskaappiin, musta on ihan naurettavaa kun toisilla on jokaikinen kaappi ja laatikko teljetty kiinni
Mieluummin jyrkkä kuin liian lepsu. Ja poika nyt itkee jo jos ei saa sukkaa jalkaan, tarraa pois arkista jne. Ei siedä pettymyksiä.Alkuperäinen kirjoittaja 14.03.2006 klo 09:41 vieras kirjoitti:\ja miksköhän on itku kurkussa tunkenut niitä takaisin?Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2006 klo 16:58 Viblsp kirjoitti:\Maailmaa saa tutkia, mutten aio olla koko ajan varmistelemassa, ettei esim. soita kännykällä minnekään, laita volyymia telkkarista täysille yms. Kyllä on paljon sellaisiakin asioita, mitä saa tutkia ja onhan sillä lelunsa. Kun kasvaa ja ymmärtää tavaroiden arvon, saa tutkia noita nyt kiellettyjä tavaroita. Kaapeille olisi usein menossa ja on sieltä vetänyt vaatteita pois ja on sitten itku kurkussa tunkenut niitä mytättyinä takaisin.Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2006 klo 13:25 vieras kirjoitti:\Oho.Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2006 klo 16:43 Viblsp kirjoitti:Poika 2v 5kk ei saa mennä yksin keittiöön eikä vessaan. Ei jää kaksin vauvan kanssa, eikä saa tonkia kaappeja. Ei saa koskea telkkariin, kaukosäätimiin, tietokoneeseen, stereoihin, kännyköihin, kameroihin jne... Paljon rajoitetaan ja rangaistus tulee jos tekee jotain kiellettyä.
Oot aika jyrkkä tapaus
Kuvaus sopisi myös hyvin meidän 1vuotiaaseen. Rupesin oikein miettimään että olinko minä asiasta tänne kirjoittanutAlkuperäinen kirjoittaja 10.03.2006 klo 16:01 Touhukas 1v kirjoitti:Meillä nyt 1v3kk tyttö ja kaikki tavarat lentää kaikista laatikoista alas. Vaatekaapilla käydään tonkimassa ja levitetään puhtaat vaatteet pitkin lattioita, eteisen kenkähyllystä kiskotaan kaikki kengät pois ja kuljetellaan niitä pitkin asuntoa, keittiön laatikoista tulee vispilät ja kauhat alas ja tässä vain muutama esimerkki mitä tyttö touhuaa. Olen lukinnut muutamia laatikoita turvallisuussyistä ja arvokkaimmat tai vaarallisimmat asiat on muuten sijoitettu yläilmoihin jos kaikkia kaappeja ei saa säppiin. Säilytystilaa on kuitenkin rajallisesti joten kaikkea ei ole mahdollista sijoittaa ylös tai laittaa pois. Mietin myös kuinka paljon voi taaperon elämää rajoittaa tällä tavalla, minkä verran sallisitte laatikoiden ym. penkomista? Meillä on esim. keittiössä laatikko jossa on muovikulhoja ym. muovikauhaa ja näitä tyttö saa käydä katsomassa. Nyt on mennyt hermo siihenkin, kun koko ajan saa olla hakemassa kulhoa milloin mistäkin huoneesta ja astiat näin ollen myös likaantuvat. Tytön lempparijuttu on myös uunin alaluukku, jossa säilytetään rasvaisia peltejä ja paistinpannuja. Kaikkea en pysty koko ajan kieltämään ja koko ei-sana on kärsinyt jo inflaationsa. Miten te hallitsette uteliaan taaperon touhuja?