Minä verran rajoitatte taaperoidenne tekemisiä?

• Viestiketjun aloittaja Touhukas 1v
  • Ensimmäinen viesti
äiti minäkin
no sen verran rajotetan että aikuisten tavaroihin ei kosketa eikä niillä leikitä :whistle: keittiön ja makuuhuoneen ovet saa meillä kiinni eikä siellä ollessa auota laatikoita eikä kaappeja saati tyhjennetä niitä :eek: ei mulla ainakaan riitä kärsivällisyys ja aika niiden siivoamiseen :headwall: tietokone on ehdoton EI, telkku ja kirjahylly ostettiin uudet jokin aikaa sitte, ovat sellaset että videot ja dvd-laitteet kaapissa piilossa eikä vielä ole niitä hoksannu aukasta ja telkussakaan ei oo nappulat esillä joten sitä saa rauhassa taputella. kaukosäätimet, kännykät ja kamerat on kiellettyjä "leluja".. ei oo varaa ostaa uusia jos rikki menevät. sitä varten on lapsella OMAT LELUT. ja kylässä ollessa samat säännöt pelaa ;) ja myös jos meille tulee lapsia leikkimään ni kirjahyllyn kaapit/laatikot on kiellettyjä. Olohuoneessa on 3 lelukoria ja vaihtelen niitä parin viikon välein kaapissa oleviin jos näyttää ettei kiinnosta samat lelut... tällä tavalla meillä.. :D

No kyllä minusta on itsestäänselvää, että kotona on myös paikkoja/asioita, jotka ei lapsille kuulu. Esim. minun tietsikkani on sellainen. Se ei ole lelu. Noin 5-vuotiaasta lähtien on kyllä saaneet pelata esim. CD-rompulla tai piirrellä paintilla, mutta taaperoilla ei ole koneelleni mitään asiaa. Myöskään kaukosäätimiä, kännykkää, kameraa yms. ei räpelletä. Ja eivät edes yritä ottaa ko.asioita, kun on selkeät säännöt olleet.
Muita kieltoja kotona on tietty sellaiset vaaranpaikat, esim. kylppäriin ei taapero saa mennä itsekseen, kun sieltäö löytyy pesuaineet jne.

Moi!
Meillä on ostettu pussitolkulla ovensulkijoita, mutta silti on joitakin kaappeja tai laatikoita joita saa luvan kanssa penkoa ja kuljetella niitä kippoja. Astianpesukoneen tyhjennys on yhteistä huvia, vielä ei oo menny yhtään astiaa rikki. Ihania riemun kiljahduksia kuuluu, kun huomaa että ap koneen luukku on auki ja sitä pääsee tyhjentämään. Naama on kun naantalin aurinko ja poika on tosi tohkeissaan. Ikää kohta 1,5 v.

Meille on myös ostettu kaappien oviin sellasia sulkijoita ja ne on ollu kyllä tarpeeseen =)
Me ei olla annettu pojalle mitään omaa kaappia.. enkä ymmärrä että miksi pitäisikään :whistle: sitten saa ottaa kaapista tavaroita kun osaa niitä käsitellä eikä heittele pitkin lattioita.. mä en vaan jaksa aina olla tiskaamassa jotain kulhoja pojan leikkien jälkeen.. ei kiitos :\| lelut on leikkimistä varten ei keittiö astiat :whistle: Sitten meillä on hellassa liesisuoja jolla lukitaan myös uuniluukku, suosittelen kyllä sen hankkimista lämpimästi! No ei pojulta sentäs kaikki oo kiellettyä: kaukosäätimillä saa leikkiä.. paitsi jos leikki menee heittelyksi.. ja mun puhelimella saa myös leikkiä.. ei oo ainakaan vielä menny rikki :D

Meillä saa just aika vapaasti tonkia laatikoita, mutta esim. kirjahyllystä ei saa repiä kirjoja alas eikä räplätä dvd-soitinta. Aika hyvin on ne muuten oppinut, alotettiin systemaattinen kieltäminen jo joskus konttausvaiheessa ja aika harvoin edes yrittää mennä kielletyille paikoille. Mun mielestä oli siis hyvä, että on jotain noin kielletty, vaikka ainakin Anna Wahlgren kirjotti Lapsikirjassaan, että alle yksivuotiasta on turha kieltää. Ois varmaan meidän yksivuotiaalle ollu kova pala, kun ois siihen asti saanut repiä kaiken alas ja sit vasta alettu kieltää.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2006 klo 16:43 Viblsp kirjoitti:
Poika 2v 5kk ei saa mennä yksin keittiöön eikä vessaan. Ei jää kaksin vauvan kanssa, eikä saa tonkia kaappeja. Ei saa koskea telkkariin, kaukosäätimiin, tietokoneeseen, stereoihin, kännyköihin, kameroihin jne... Paljon rajoitetaan ja rangaistus tulee jos tekee jotain kiellettyä.
:eek: Oho.

Meillä kyllä saa tuon ikäisenä tutkia maailmaa! Kauheaa olisi kieltää 1-2-vuotiaan seikkailu elämän tavarameressä. Tutkikoon kaukosäätimiä ja kulhoja ja vispilöitä, eihän tuo ole vaarallista.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2006 klo 07:56 mamiska kirjoitti:
eikö koti pitäisi sopeuttaa lapsen tuloon/oloon eikä niin että lapsi yrittää sopeutua kodin/vanhempien odotuksiin..tätä mieltä ainakin minä!
Kohtuus se on kaikessa, en mäkään pengo miehen kaappeja vaikka välillä mieli tekisikin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2006 klo 13:25 vieras kirjoitti:
\
Poika 2v 5kk ei saa mennä yksin keittiöön eikä vessaan. Ei jää kaksin vauvan kanssa, eikä saa tonkia kaappeja. Ei saa koskea telkkariin, kaukosäätimiin, tietokoneeseen, stereoihin, kännyköihin, kameroihin jne... Paljon rajoitetaan ja rangaistus tulee jos tekee jotain kiellettyä.

Meillä kyllä saa tuon ikäisenä tutkia maailmaa! Kauheaa olisi kieltää 1-2-vuotiaan seikkailu elämän tavarameressä. Tutkikoon kaukosäätimiä ja kulhoja ja vispilöitä, eihän tuo ole vaarallista.
Maailmaa saa tutkia, mutten aio olla koko ajan varmistelemassa, ettei esim. soita kännykällä minnekään, laita volyymia telkkarista täysille yms. Kyllä on paljon sellaisiakin asioita, mitä saa tutkia ja onhan sillä lelunsa. Kun kasvaa ja ymmärtää tavaroiden arvon, saa tutkia noita nyt kiellettyjä tavaroita. Kaapeille olisi usein menossa ja on sieltä vetänyt vaatteita pois ja on sitten itku kurkussa tunkenut niitä mytättyinä takaisin.

Samaa mieltä kuin edellinen vieras: kohtuus kaikessa. Mielestäni vanhempien ei tarvitse pistää koko asuntoaan uusiksi, vain että lapsen olisi siellä mukavampi olla eikä missään olisi mitään kiellettyä. Silti voi laittaa arvokkaimmat jutut ylös/näkymättömiin. Mutta lapsenkin pitää ymmärtää, että kaikkiin tavaroihin ei saa/tarvitse koskea, on olemassa koriste-esineitä jne. ja eihän aikuisetkaan pengo kukkamultaa. Hyvien tapojen opetus lähtee pienestä!

Huomasin itse nyt, että olen poistanut roskakaapista lukon ja tyttö ei enää mene sinne.Eli tämä on ainakin mennyt jakeluun(ihme).
Meillä ollaan joka paikassa ilkeyden teossa muuten.Kaappeja lukittu.Vaatekaappia en saa lukkoon, mutta penkominen on jo aika paljon rauhoittunut.Wc:n ripaan ei onneksi vielä yllä,mutta sinne varmasti painelee ensimmäisenä kun ylettyy. Pöydälle ei enää kiipeä kun niin monta kertaa kieltänyt ja pois ottanut. Kattilakaappi ois unelma mutta minä tomerana kielsin ja löin lukkoon.Ei tosiaan kiinnosta haeskella ympäri asuntoa niitä.
Kyllähän tuo varmasti ohi menee vaan välillä tosi hermoille käyvää..

Voimia taaperoiden äideille ja isköille!! :hug:

neurootikko
no jo on hermot pienestä kiinni usealla..
oletteko koskaan kuullut että mitä enemmän kielletty asia on, sitä kiehtovammalta se tuntuu..
mielestäni vanhempien pitäisi laittaa "koti uusiksi" kuten eräs asian ilmaisi sillä lapsi laittaa sen ainakin..
olen itse neuroottinen järjestelijä ja olin aina ajatellut ettei tavaroihin kosketa jne..mutta kuinkas kävi synnytys ei mennytkään "normaalisti" ja se muutti elämän "arvoja" todellakin kertaheitolla..nyt en voi kuin iloita kun pienokaiseni heittelee astioita ja tyynyliinoja ympäriinsä koska hän siihen ylipäänsä kykenee ja uskon ettei se vaihe koko elämämme pituudessa ole kovinkaan pitkä..toki lapsellamme rajat on muttei mistään ns.turhasta napista sillä EI sanaa saa mielestä hokea tarpeeksi muutenkin ja haluan hänen uskovan että kun EI kuuluu on silloin oikeasti jokin hätänä.. :hug:

Mä en ymmärrä mitä ihmeellistä siinä on jos leikkii keittiövälineillä? Meidän laps ainakin rakastaa leikkiä ja "tehdä ruokaa" keittiön lattialla kipoissaan ja kupeissaan kun itse kokkailen. Eihän ne siitä likaseks mee, mä ainakin kerään 5 sekunnissa ne takas laatikkoon, ei oo iso homma. Ettekö te tiedä et kaikki tavalliset tavarat on sata kertaa parempia leluja kun oikeet lelut? Ja lapsen pitää antaa osallistua kodin töihin, ja toi keittiössä kokkailu on yks osa sitä. Silloin lapsi tuntee kuuluvansa joukkoon ja olevansa hyödyksi! Meille ei sulkijaa laiteta muualle kun roskiskaappiin, musta on ihan naurettavaa kun toisilla on jokaikinen kaappi ja laatikko teljetty kiinni :LOL:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.03.2006 klo 08:08 neurootikko kirjoitti:
no jo on hermot pienestä kiinni usealla..
oletteko koskaan kuullut että mitä enemmän kielletty asia on, sitä kiehtovammalta se tuntuu..
mielestäni vanhempien pitäisi laittaa "koti uusiksi" kuten eräs asian ilmaisi sillä lapsi laittaa sen ainakin..
olen itse neuroottinen järjestelijä ja olin aina ajatellut ettei tavaroihin kosketa jne..mutta kuinkas kävi synnytys ei mennytkään "normaalisti" ja se muutti elämän "arvoja" todellakin kertaheitolla..nyt en voi kuin iloita kun pienokaiseni heittelee astioita ja tyynyliinoja ympäriinsä koska hän siihen ylipäänsä kykenee ja uskon ettei se vaihe koko elämämme pituudessa ole kovinkaan pitkä..toki lapsellamme rajat on muttei mistään ns.turhasta napista sillä EI sanaa saa mielestä hokea tarpeeksi muutenkin ja haluan hänen uskovan että kun EI kuuluu on silloin oikeasti jokin hätänä.. :hug:
aivan, kyllä meilläkin ei sanaa tulee jo muutenkin, se kyllä kokis inflaation koko sana jos viel pitäis kieltää arkitavaroilla leikkiminen!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2006 klo 16:58 Viblsp kirjoitti:
\
\

Maailmaa saa tutkia, mutten aio olla koko ajan varmistelemassa, ettei esim. soita kännykällä minnekään, laita volyymia telkkarista täysille yms. Kyllä on paljon sellaisiakin asioita, mitä saa tutkia ja onhan sillä lelunsa. Kun kasvaa ja ymmärtää tavaroiden arvon, saa tutkia noita nyt kiellettyjä tavaroita. Kaapeille olisi usein menossa ja on sieltä vetänyt vaatteita pois ja on sitten itku kurkussa tunkenut niitä mytättyinä takaisin.
ja miksköhän on itku kurkussa tunkenut niitä takaisin? :eek:

Oot aika jyrkkä tapaus :eek:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.03.2006 klo 09:37 vieras kirjoitti:
Mä en ymmärrä mitä ihmeellistä siinä on jos leikkii keittiövälineillä? Meidän laps ainakin rakastaa leikkiä ja "tehdä ruokaa" keittiön lattialla kipoissaan ja kupeissaan kun itse kokkailen. Eihän ne siitä likaseks mee, mä ainakin kerään 5 sekunnissa ne takas laatikkoon, ei oo iso homma. Ettekö te tiedä et kaikki tavalliset tavarat on sata kertaa parempia leluja kun oikeet lelut? Ja lapsen pitää antaa osallistua kodin töihin, ja toi keittiössä kokkailu on yks osa sitä. Silloin lapsi tuntee kuuluvansa joukkoon ja olevansa hyödyksi! Meille ei sulkijaa laiteta muualle kun roskiskaappiin, musta on ihan naurettavaa kun toisilla on jokaikinen kaappi ja laatikko teljetty kiinni :LOL:
Vai ei mee likaseksi ku kipot jne. on pitkin lattioita??? no kait mä sit oon neurootikko mutta en vois kuvitellakaan tekeväni ruokaa astioilla/välineillä jotka on ollu pitkin lattioita!! :eek: , ja kyllä mua yököttäis jos menisin kylään ja niiden muksu leikkis ja kuolais jotain vispilää ja sit sillä samalla vispilällä rupeis tekeen jotain lätty taikinaa joita tarjoiltas sitten meille :x .. no vaikka meidän poju ei saakaan kotona leikkiä keittiö tarvikkeilla, niin mummulassa on annettu leikkiä.. mutta pojan mummu onki sit tiskannu kaikki.. mä en vaan ite halua siihen rumbaan.. aivan niinkuin ei ois muutenki jo tekemistä :whistle: Ja onhan niitä muitaki tavaroita kuin keittön tarvikkeet. mä annan sit ihan muilla juttuilla leikkiä.. mut kukin tavallaan..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.03.2006 klo 09:41 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2006 klo 16:58 Viblsp kirjoitti:
\
\

ja miksköhän on itku kurkussa tunkenut niitä takaisin? :eek:

Oot aika jyrkkä tapaus :eek:
Mieluummin jyrkkä kuin liian lepsu. Ja poika nyt itkee jo jos ei saa sukkaa jalkaan, tarraa pois arkista jne. Ei siedä pettymyksiä.

heikki harmaana
Neiti 1v3kk. Eletään yllättävän sovussa. Kukkiin saa koskea, muttei repiä ja syödä niitä. Kukkia saa haistaa ja silittää. Sohvalle saa kavuta ja sängyllä saa hyppiä. Penkille saa nousta ja sieltä on opittu alaskin rauhallisesti tulemaan. Elektroniikka kiinnostaa, joten telkkarin voi laittaa päälle ja sulkea, samoin stereot. Tietty niitä ei saa rampata ja hajottaa. Kirjoja saa selailla...omia ja vanhempien ja lehtiä saa lukea. Kirjoja ei kuitenkaan ole lupa repiä ja syödä. Kyllä ne lapset oppii asioita ilman että koko najan kieltää :)

äiti minäkin
tuosta kieltämisestä... itseäni ainakin "ärsyttää" kun tulee niitä lapsia kylään jotka kotonaan saa tonkia kaappeja-laatikoita yms niitä sit jos erehdyt kieltämään voi luoja mikä huuto :eek: et onko sekään hyvä että kaikki on sallittu ja 1,5v lapsi ei SIEDÄ ei-sanaa ollenkaan kun kotona ei sitä ikinä tai harvoin käytetää?!? oma lapsi on 1.v ja tietää itse jo mihin ei saa koskea, pyörittää päätään ja sanoo ei... eikä ole monta kertaa tarvinnut opetella niitä asioita ku on heti kielletty asia ja siirretty lapsi tilanteesta pois... ja jos itse laitan ruokaa keittiössä annan muutaman muoviastian lapselle leikkiin (esim. kulho ja kauha) eikä niin että kaikki alakaapit on sallittuja ja saa tyhjentää.. ja kyllä minäkin nuo tavarat huuhtelen ennen kun niissä ruokaa teen :eek: meillä on niin pieni keittiö että kaappi tilaa on todella vähän ja joutuu alakaapeissa olemaan lasi-astioita, leivonta koneita yms ettei tulis mielenkä päästä lasta sinne leikkimään.. et jos ette kotona kiellä lapsianne tehkää se edes kylässä :ashamed: ikävältä tuntuu itse aina huomauttaa asiasta ja saan sitte ikävän äidin maineen :whistle: ei kaikki tykkää että aikuisten tavaroihin kosketaan oli ne sitte kuinka vaarattomia tai halpoja.... mutta tämä on vain minun mielipide :ashamed: kukin saa olla eri mieltä...

Mä en ymmärrä mitä ihmeellistä siinä on jos leikkii keittiövälineillä? Meidän laps ainakin rakastaa leikkiä ja "tehdä ruokaa" keittiön lattialla kipoissaan ja kupeissaan kun itse kokkailen. Eihän ne siitä likaseks mee, mä ainakin kerään 5 sekunnissa ne takas laatikkoon, ei oo iso homma. Ettekö te tiedä et kaikki tavalliset tavarat on sata kertaa parempia leluja kun oikeet lelut? Ja lapsen pitää antaa osallistua kodin töihin, ja toi keittiössä kokkailu on yks osa sitä. Silloin lapsi tuntee kuuluvansa joukkoon ja olevansa hyödyksi! Meille ei sulkijaa laiteta muualle kun roskiskaappiin, musta on ihan naurettavaa kun toisilla on jokaikinen kaappi ja laatikko teljetty kiinni

No meillä on ainakin tupakeittiö, joten ne kulhot ei todellakaan pysy siellä keittiössä vaan viiden sekunnin päästä voi yksi olla vessanpöntössä ja toinen likaisten kenkien luona. Idea on hyvä, että lapsi "tekee ruokaa" samalla kuin äiti, siinähän se oppii leikkitaitoja. Mutta meillä se ei onnistu koska lapsi on vasta 1v, ehkä 3-vuotiaana ymmärtää että niillä kulhoilla leikitään keittiössä. Jos olisi keittiössä ovi niin eri juttu kun voisi määrittää ajan koska siellä leikitään...

Kyllä meillä ainakin lattioita aina sillon tällön pestään, mutta olen sen verran niuho etten lattioilta ala syömään enkä myöskään pyörittely ruokailuvälineitä lattialla, muuten hyvä idea.

Kysymykseen olenkin jo vastannut aikasemmin, ja edelleen lapsi leikkii omilla leluillaan ja mä omilla.

iota harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2006 klo 16:01 Touhukas 1v kirjoitti:
Meillä nyt 1v3kk tyttö ja kaikki tavarat lentää kaikista laatikoista alas. Vaatekaapilla käydään tonkimassa ja levitetään puhtaat vaatteet pitkin lattioita, eteisen kenkähyllystä kiskotaan kaikki kengät pois ja kuljetellaan niitä pitkin asuntoa, keittiön laatikoista tulee vispilät ja kauhat alas ja tässä vain muutama esimerkki mitä tyttö touhuaa. Olen lukinnut muutamia laatikoita turvallisuussyistä ja arvokkaimmat tai vaarallisimmat asiat on muuten sijoitettu yläilmoihin jos kaikkia kaappeja ei saa säppiin. Säilytystilaa on kuitenkin rajallisesti joten kaikkea ei ole mahdollista sijoittaa ylös tai laittaa pois. Mietin myös kuinka paljon voi taaperon elämää rajoittaa tällä tavalla, minkä verran sallisitte laatikoiden ym. penkomista? Meillä on esim. keittiössä laatikko jossa on muovikulhoja ym. muovikauhaa ja näitä tyttö saa käydä katsomassa. Nyt on mennyt hermo siihenkin, kun koko ajan saa olla hakemassa kulhoa milloin mistäkin huoneesta ja astiat näin ollen myös likaantuvat. Tytön lempparijuttu on myös uunin alaluukku, jossa säilytetään rasvaisia peltejä ja paistinpannuja. Kaikkea en pysty koko ajan kieltämään ja koko ei-sana on kärsinyt jo inflaationsa. Miten te hallitsette uteliaan taaperon touhuja?
Kuvaus sopisi myös hyvin meidän 1vuotiaaseen. Rupesin oikein miettimään että olinko minä asiasta tänne kirjoittanut :D
Meillä on myös kaksi vanhempaa lasta jotka pienenä teki samat jutut mutta jossain vaiheessa he vaan kyllästyivät puuhaan ja tavaroiden levittely jäi! Nyt meinasin myös että antaa tytöt penkoa, sitten kun on tarpeeksi penkonut niin jossain vaiheessahänellekkin tulee kyllästyminen. Olen tullut siihen lopputulokseen että ei se kippojen hakeminen ympäri kämppää ole niin kauheeta että niiden takia pitäisi aloittaa kamala sota lapsen kanssa. Lapsikin jo tietää että mihin kaappeihin ei ole asiaa ja missä saa välillä käydä laittamassa tavarat uuteen uskoon. Ja pikku hiljaa tytön mielenkiinto kaappeja kohtaan rupeaa hiipumaan. Onneksi!

Yhteistyössä