Minä työtön, mies töissä= minun pitää tehdä kaikki kotityöt ja ruoat

  • Viestiketjun aloittaja mielipiteitä?
  • Ensimmäinen viesti
Vierass
Tietäisitpä vain miten moni yksinäinen yh haluaisi olla apn paikalla. Ap on kiittämätön paska ja pitäisi antaa miehensä hyvään ja rakastavaiseen kotiin.
Jos antaa mihen kohdella itseään miten tahtoo, niin kyllä mieskin jossain vaiheessa kyllästyy sellaiseen tossukkavaimoon, jolla ei ole minkäänlaista itsekunnioitusta. Toimiva parisuhde on aina oman itsensä ja puolison kunnioitusta. Jos toinen niistä puuttuu, niin parisuhteen kesto tulee olemaan lyhytaikainen. (Tässä ei ole mitään merkitystä sillä, kumpi tekee kotityöt, mutta toisen arvostus ja kunnioitus on oltava kohdallaan.)
 
"a p"
Tietäisitpä vain miten moni yksinäinen yh haluaisi olla apn paikalla. Ap on kiittämätön paska ja pitäisi antaa miehensä hyvään ja rakastavaiseen kotiin.
Tervetuloa vain hakemaan sinä yksinäinen yh, ei tule ainakaan päivästäsi tylsää kun siivoat miehen jälkiä.

Ja juu, ehkä mies on vain huomannut ettei hänen tarvitse tehdä kun joku toinen tekee hänen puolestaan, eli ehkä nyt lopetan tämän passaamisen ja saa aivan itse kuskata ne sukkansa sinne pyykkikoriin, mä voin kyllä pestä ne kerran kotona olen päivisin.

Samoin roskat, voin pestä astiat, mutta saa itse kuskata roskat roskiin. Kyllä se ne jossain vaiheessa vie, sen olen huomannut. Ei vain jaksaisi katsella kovin montaa päivää niitä tyhjiä maitopurkkeja ja jogurttipurkkeja pöydällä, siinä kun pitäis mahtua syömäänkin. Kuivat miehen vaatteetkin voisin koittaa jättää pyykkinarulle, kyllä se ne sieltä jossain vaiheessa käy hakemassa kun kaapista loppuu puhtaat. Tämäkin on aivan itsestäänselvyys miehelleni, että ne lattialle jätetyt vaatteet päätyvät lopulta hänen kaappiinsa puhtaina
 
vierrrr
[QUOTE="a p";30844465]No eikai siihen nyt aivan koko päivää menekkään, mutta en minä täällä kotona paljoa omiani tee sillävälin kun mies on töissä. Pelkästään ruoanlaittoon menee jo aikaa.

Enkä minä siivoa joka ikinen päivä koko kämppää, aina ei vain jaksa. Sitten otan jonkin projektin, kuten nyt siivoan meidän varastoa mikä on aivan kaaos, ei sisään mahdu. Ja meillä on eläimiä joista lähtee karvaa niin pakko on imuroida joka päivä. Kun keittiössä syödään leipää tms, niin pöydille tulee muruja, ne on vain pakko pyyhkiä pois joka päivä. Pakko laittaa tavarat paikoilleen ja viedä ne roskat ympäri asuntoa roskikseen.

Mielestäni tällaiset kuuluvatkin minulle, mutta pitää miehenkin jotain sentään tehdä. Vielä kun aina jaksaa minulle siitä mainita, etten käy töissä. Työtä se on tämäkin, toisten sotkujen siivoaminen, mutta mieheni ei arvosta sitä tippaakaan, sen näkee jo tuosta kun kehtaa noin sanoa. Ei se ruokakaan hänen lautaselle itsekseen tule, jos olisin töissä niin hän joutuisi aivan itse jotain tekemään.

Se on kumma miten mies taantuu noin pahasti kun hetken joutuu olla tekemättä kotitöitä. Sitten passuutetaan toista hakemaan kaikki tavaratkin kun itse ei jakseta nousta sohvalta "onhan hän ollut koko päivän töissä". Niin on muutkin ja silti he jaksavat hakea omat puhelimensa takin taskusta työpäivän päätteeksikin. Ja siis mies sanoo itse noin jos sanon että haeppa kuule itse. "sä oot ollut koko päivän kotona, mä olen ollut töissä" ja kämppä kiiltää ja ruoka on pöydässä[/QUOTE]

Kysyin jo aiemmin, että onko teillä sitten yhteiset rahat, eli hyödytkö sinä sitten siitä, että mies käy töissä?
 
hm.
Jos antaa mihen kohdella itseään miten tahtoo, niin kyllä mieskin jossain vaiheessa kyllästyy sellaiseen tossukkavaimoon, jolla ei ole minkäänlaista itsekunnioitusta. Toimiva parisuhde on aina oman itsensä ja puolison kunnioitusta. Jos toinen niistä puuttuu, niin parisuhteen kesto tulee olemaan lyhytaikainen. (Tässä ei ole mitään merkitystä sillä, kumpi tekee kotityöt, mutta toisen arvostus ja kunnioitus on oltava kohdallaan.)
Mistä päättelet että mies ei arvosta apta? Mies osoittaa arvostuksensa raatamalla ansiotyössä ja elättämällä apn ja apn lapset. Ap osoittaa kiitollisuutensa pesemällä miehen pyykit ja tiskit. Tässä on kaikki ainekset tasapuoliseen suhteeseen mutta nyt ap haluaa luistaa omasta osuudestaan.
 
"a p"
Mistä päättelet että mies ei arvosta apta? Mies osoittaa arvostuksensa raatamalla ansiotyössä ja elättämällä apn ja apn lapset. Ap osoittaa kiitollisuutensa pesemällä miehen pyykit ja tiskit. Tässä on kaikki ainekset tasapuoliseen suhteeseen mutta nyt ap haluaa luistaa omasta osuudestaan.
Lukutaito jossain hukassa?

Pesen mieluusti mieheni pyykit ja tiskaan tiskit. Kyse oli siitä, että mies ei viitsi niitä kalsareitaan viedä sen pidemmällle kuin mihin ne sattuvat nyt tipahtamaan, eikä omia roskiaan viedä roskiin (ihan normaalia jokaisen viedä roskansa roskiin), kaikki jätetään just siihen mihin ne sattuu jäämään, vaikka roskis olisi vieressä. Puoliso juuri siivonnut keittiön ja sitten tulee mies ja murustaa pöydän ja jättää roskatkin vielä keskelle pöytää, tämä kertoo juurikin siitä, ettei mies arvosta sitä ollenkaan, että täällä siivoilen hänen sotkujaan.

Tai ihmettelee ääneen kun ei olekkaan puhtaita housuja valmiina kaapissa, tai valmista ruokaa lämmitettäväksi, mitä ihmettelemistä siinä on? Eikai ne sinne itsekseen ilmesty, ellei joku ole niitä tehnyt. Siinä kohtaa kun ei ole tehty valmiiksi nenän eteen ei asiaa ihmetellä, vaan mennään ja tehdään itse. Varsinkin kun kyse on asiasta joka ei edes ole jonkun toisen hommaa täysin
 
toinen yh
Mä olen yh nimenomaan siksi, etten haluaisi koskaan elää samanlaista elämää kuin ap.

Ap on tehnyt itsestään miehensä äitimuorin. Hellantuutelis sentään. Kyllä miehen kelpaa.
 
"Mirva"
No tottakai nyt omien jälkien siivoaminen (esim. vaikka sen roiskeläppäpizzan kääreiden roskiin laittaminen) kuuluu hyviin käytöstapoihin ja pitäisi kyllä mun mielestä olla juurtunut niin hyvin aikuisiin ihmisiin, että se kävisi pyytämättäkin.

Muuten katsoisin kyllä, että enimmät kotityöt (siivoaminen, ruoanlaitto..) kuuluvat sille kotiin jäävälle osapuolelle. Mun mies oli ensin intissä vuoden ja ton jälkeen vielä puol vuotta työttömänä, ja voin sanoa ihan suoraan, että välillä ahdisti se miten elettiin pelkästään mun rahoilla eikä mun palkasta sitten jäänyt ikinä mitään käteen.

Musta toi sun miehes käytös kyllä kuulostais siltä, että hänellä on joku isompi ongelma tai ahdistus sun työttömyyden suhteen. Oletko omasta tahdostasi työttömänä vai haetko töitä?
 
voi ei
[QUOTE="a p";30844578]Tai ihmettelee ääneen kun ei olekkaan puhtaita housuja valmiina kaapissa, tai valmista ruokaa lämmitettäväksi, mitä ihmettelemistä siinä on? [/QUOTE]

Ihmettelisit varmasti ääneen jos tilillä ei olisikaan rahaa laskuihin kuun vaihteessa? Sinun tehtävä on pestä pyykit ja huolehtia siitä että kaikille on puhtaita housuja. Miehen tehtävä on käydä töissä ja varmistaa että teillä on rahaa ruokaan, kaunis koti ja varaa lomamatkoihin. Ainoa ongelma teidän perheessä on sinun kiittämättömyys ja suunnaton laiskuus.
 
been there done that
Ihan mielenkiinnostan kysyn, että jos kerran itse maksoit elämisen, miksi sinun mielestäsi sinun kuului tehdä kotityöt?
Koska olin ensin hoitovapaalla ja sen jälkeen työttömänä. Minulla oli aikaa ja energiaa tehdä kotityöt ja olisi oman näkemykseni mukaan ollut kohtuutonta vaatia sitä työssäkäyvää ne tekemään. Nutta palatessani työelämään pidin kyllä visusti huolen, että työnjako tasapäistyy myös kotona. Ja näin on tapahtunutkin.

Toki nyppi ja pahasti juurikin se, että mies ei edes niitä omia jälkiään siivonnut. Mutta ei se raskasta ollut. Ainoastaan hemmetin ärsyttävää. Tuo ap:n näkemys on mielestäni huvittava. Meilläkin on eläimiä, pari mukeloa ja kotitöitä piisaa. Mutta en kyllä missään vaiheessa saanut uppoamaan niihin kuin jokusen tunnin päivässä. Enkä ole mikään superihminen, ihan tavallinen tallaaja.
 
"1234"
[QUOTE="a p";30844578]Lukutaito jossain hukassa?

Pesen mieluusti mieheni pyykit ja tiskaan tiskit. Kyse oli siitä, että mies ei viitsi niitä kalsareitaan viedä sen pidemmällle kuin mihin ne sattuvat nyt tipahtamaan, eikä omia roskiaan viedä roskiin (ihan normaalia jokaisen viedä roskansa roskiin), kaikki jätetään just siihen mihin ne sattuu jäämään, vaikka roskis olisi vieressä. Puoliso juuri siivonnut keittiön ja sitten tulee mies ja murustaa pöydän ja jättää roskatkin vielä keskelle pöytää, tämä kertoo juurikin siitä, ettei mies arvosta sitä ollenkaan, että täällä siivoilen hänen sotkujaan.

Tai ihmettelee ääneen kun ei olekkaan puhtaita housuja valmiina kaapissa, tai valmista ruokaa lämmitettäväksi, mitä ihmettelemistä siinä on? Eikai ne sinne itsekseen ilmesty, ellei joku ole niitä tehnyt. Siinä kohtaa kun ei ole tehty valmiiksi nenän eteen ei asiaa ihmetellä, vaan mennään ja tehdään itse. Varsinkin kun kyse on asiasta joka ei edes ole jonkun toisen hommaa täysin[/QUOTE]

Kannattaa keskustella miehen kanssa siitä, että toivoisit hänen siivoavan omat jälkensä hyvien tapojen mukaisesti (pyyhkiä muruset, laittaa roskat roskiin..). Itse kuitenkin keskustellessa painottaisin sitä, että mies nimenomaan voisi esim. viedä astiansa tiskialtaaseen, mutta tiskaamaan hänen ei tarvitse ryhtyä ellei itse erikseen halua.

Suoraan sanottuna asenteesi kuulostaa vähän hassulta. Miehesi siis käy töissä ja tuo perheeseen rahat, joilla maksetaan mm. mahdollinen vuokra paikasta jossa sinäkin saat asua, raaka-aineet joista valmistat ateriat, pesuaineet ja vedet joilla pyykkäät..? Eikö sinusta ole kohtuullista, että vastineeksi siitä hänellä sitten on ruokaa jääkaapissa ja puhtaita vaatteita kaapissa?
 
säpäle harmaana
Tottakai kotityöt ja ruoanlaitto kuuluu pääosin sille, joka on kotona. MUTTA tuo, mitä sinä teet, ei ole pelkästään kotitöitä, eikä ruoanlaittoa, vaan pelkkää ison ihmisen passaamista. Hoksaisiko miehesi, jos vaikka tänä iltana syötät hänelle ruoan?
 
Kyllä jokaisen kuuluu siivota jälkensä ja laittaa roskat roskiin, oli,sitten kotona tai töissä.
Ei ap tarvitse miestään palvella 24/7 vaikka kotona onkin.
 
"Nanna"
No mieluusti vaihtaisin sun kanssa paikkoja ap.. Meillä minä käyn töissä, matkoineen työpäivään menee 10 tuntia. Mies työttömänä kotona. Ja minä teen kotona ihan kaiken! Kotiin kun pääsen ukko huutaa, että mitä v***a täällä tänään syödään. Kolme lasta, jotka tietysti minä yksin hoidan. Mies jättää tosiaan roskatkin pöydälle odottamaan, että ne siitä "joku" muu siivoaa.. eli minä. Oppii muuten lapsetkin tuohon samaan, että äiti tekee ihan kaiken. Mies syyllistää minua ihan kaikesta ja kaiken mitä teen, teen jotenkin väärin. Koko ajan huomauttelee asioista, joita en ole tehnyt esim. pessyt kylpyhuoneen kaakeleita tai siivonnut keittiön kaapin päällisiä tai jotain muuta ihan hiton tärkeetä. No, pikkasen tuo työssäkäynti haittaa kotitöitä, ihan 24/7 ei ehdi puunata paikkoja.
Ja nyt joku vääräleuka heittää, että ei muuta kuin eroamaan vaan! Millä rahalla?? Velkainen talo, jota ei täällä päin saa myytyä. Tai saa, mutta sitten jää siltikin velkaa.. Mut pelastaa tältä helvetiltä vain kaksi asiaa: lottovoitto (annan ukolle rahat ja käsken sen painua v***n) tai sitten se, että jonain päivän toteuttaa uhkauksensa ja tappaa itsensä.. Sitä odotellessa...
 
"a p"
Opettele lukemaan. Ap hermostuu kun mies kehtaa ihmetellä miksi pyykki ei ole pesty tai miksi ruoka ei ole valmista.
Hermostun, koska mies valittaa siitä, että lorvin vain kotona kun hän käy töissä.
Enhän lorvi, kun hoidan meidän kotia ja pesen pyykkiä. Sitten sen ainoan kerran kun ne on pesemättä, niin kauhea ihmettely, että miksi näin.
Ei arvosta sitä yhtään, että saa valmiina puhtaan kodin, astiat ja vaatteet. Sitten kun joku paikka on likainen, niin aidosti ihmettelee miksi se nyt noin likainen on, ei tajua että jonkun se pitää puhdistaa ja joku ei sitä nyt ole puhdistanut kerran se on likainen.

Tai joskus on vessanpönttö likainen, niin sitä ihmettelee. Ei tajua, että tähän asti olen sen pessyt niin usein, ettei se ole likainen ollut. Ei taida mies vain tajuta, että paljonko täällä kotona teen jotta on näin puhdasta. Sama juttu varmaan noiden pyykkien kanssa.
Sitten kun joku paikka onkin likainen tai eri tavalla kuin ennen, niin sitä ihmettelee kun ei tajua, että olen sen aiemmin pessyt.

Voisin yhtä hyvin myös pestä vain ne pyykit, mitkä on päätyneet pyykkikoriin asti, mutta minä noukin niitä ympäri huushollia jotta mies saa puhdasta päälleen.
 
"a p"
Ja esimerkiksi meidän ikkunat, ne on aina puhtaat. Mies on niin tottunut puhtaisiin ikkunoihin, että kuvittelee niiden pysyvän vain niin puhtaina. Sitten joskus kun en olekkaan pessyt niiitä, mies hämmästelee että kuinka likaiset ikkunat meillä on, ihan aidosti on hämmästynyt miten ne on noin likaiseksi mennyt. Pitää siis asioita aivan itsestäänselvyytenä eikä arvosta sitä mitä minä täällä teen, kerran puhuu vain kotona lorvimisesta.

Voin hänelle näyttää 2vk kotona lorvimista niin ehkä sitten huomaa, että mitä kaikkea minä teenkään normaalisti.
 
"a p"
No, itseppä olen mieheni tällaiseksi opettanut. Ei ehtinyt vanhempiensa luota muuttamisen jälkeen asumaan kuin puoli vuotta yksinään kun me jo muutimme saman katon alle. Ois varmaan tehnyt hyvää hänelle asua yksinään pidempään.

Nyt jos sanon hänelle asioista, niin olen mäkättävä akka :D
Luonto ei kyllä anna periksi jättää niitä roskia tuonne kovin moneksi päiväksi
 
Vierass
[QUOTE="Nanna";30844649]No mieluusti vaihtaisin sun kanssa paikkoja ap.. Meillä minä käyn töissä, matkoineen työpäivään menee 10 tuntia. Mies työttömänä kotona. Ja minä teen kotona ihan kaiken! Kotiin kun pääsen ukko huutaa, että mitä v***a täällä tänään syödään. Kolme lasta, jotka tietysti minä yksin hoidan. Mies jättää tosiaan roskatkin pöydälle odottamaan, että ne siitä "joku" muu siivoaa.. eli minä. Oppii muuten lapsetkin tuohon samaan, että äiti tekee ihan kaiken. Mies syyllistää minua ihan kaikesta ja kaiken mitä teen, teen jotenkin väärin. Koko ajan huomauttelee asioista, joita en ole tehnyt esim. pessyt kylpyhuoneen kaakeleita tai siivonnut keittiön kaapin päällisiä tai jotain muuta ihan hiton tärkeetä. No, pikkasen tuo työssäkäynti haittaa kotitöitä, ihan 24/7 ei ehdi puunata paikkoja.
Ja nyt joku vääräleuka heittää, että ei muuta kuin eroamaan vaan! Millä rahalla?? Velkainen talo, jota ei täällä päin saa myytyä. Tai saa, mutta sitten jää siltikin velkaa.. Mut pelastaa tältä helvetiltä vain kaksi asiaa: lottovoitto (annan ukolle rahat ja käsken sen painua v***n) tai sitten se, että jonain päivän toteuttaa uhkauksensa ja tappaa itsensä.. Sitä odotellessa...[/QUOTE]
Otan osaa. Karmea tilanne. Jos ap:n tilanne jossain vaiheessa kääntyisi niinpäin, että hän on töissä ja mies työttömänä kotona, niin veikkaanpa, että tällä menolla olisi ap:lla sama edessä mikä sinulla on nyt. Siksi onkin tarpeen, että ap saa suunnan käännettyä.
 

Yhteistyössä