Minä inhuan tuota äippäneuvolan painosyyniä!

  • Viestiketjun aloittaja pulla
  • Ensimmäinen viesti
pulla
Juu, tiiän hyvähän sitä on seurata jo ihan terveydellisistäkin syistä, mutta ku minä en osaa olla raskaana iliman että paino nousee :p :D Melekeen kilo tullu viikossa taas edellisestä kerrasta ja asiasta kyllä sain kuullakki.
Juu ihan oma syy on että nousee ku herkut maistuu, että sinänsä turha valittaa :D
Sanokaa joku hirmu hyvä herkkujuttu joka korvais jäätelön, keksit, karkit, pullat ja piirakat..? Kiitos :)
 
emäntä
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja emäntä:
et sunkaan oo samalla neuvolatätsyllä käyny ku määki? Oisko tätsyn nimikirjaimet s.k?
Eipä taijja olla sama :)
Juu mietin vaan kun meillä oli niin maharotoon syyni tuon painon suhteen. Vaikka mitä muuta ongelmaa ois ollut, niin vaahtos vain painosta...
 
nalkuttava talonmies
koskaan ei neuvolantäti sanonut mitään painonnoususta. Kokonaisuudessan reippaasti yli 20kiloo tuli ja normaalipainoinen olin lähdössä. Ei mitään valitusta esim 700gr per viikossa noususta.
 
pöh
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
Meillä punnittiin neuvolassa itse ja mä valehtelin painon. Ei tarvinnu tädin stressata.
Oikeasti? Ja täti ei huomannut että olet lihonnut..?
Lihonnut on ehkä väärä sana, kun paino nousee raskauden myötä. Mutta joo, loppua kohden mulla tuli tosi paljon turvotusta ja painokin nousi vauhdilla. Täti oli vauhkoa sorttia, joten pyöristelin vähän alaspäin. Molempien hermojen säästämiseksi.
 
Mä kieltäydyin jossain vaiheessa menemästä puntarille, koska se ahdisti liikaa. Sanoin neuvolatädille, että en mene, paino on mun oma asia. Sillä meni pasmat sekaisin, mutta ei sen jälkeen edes ehdottanut.
 
asiat selväksi
Mulle kun täti huomautti ekan kerran liiasta painonnoususta, sanoin, että sovitaan heti kättelyssä, että minä huolehdin omat läskini ja sinä omasi. Ei sanonu toista kertaa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja 662:
voi siellä sanoa ettei halua että punnitaan
No kyllä se painonnousu kiinnostaa itseänikin, mutta ahdistaa samalla... Neuvolan jälkeen syön aina kauhiasti herkkuja ja sit viikko ennen seuraavaa neuvolaa muka tarkkailen syömisiäni ihan tosissaan. Useimmiten epäonnistuen. Miksi sitä ei osaa syödä järkevästi edes nyt ku on kyseessä toisenkin ihmisen terveys.. ÄRH! Olin normaalipainoinen ennen raskautta, mutta kiloja tullut jo 11 vaikka rv. 28 vasta menossa..

 
vieras
mulla tulee 30kg painoa raskaudessa aina (nyt odotan neljättä).koskaan ei ole sanottu mitään neuvolassa painosta.viimeksi kysyin kun oli eri neuvola täti että mitä se on mieltä painon noususta,tuumasi vain että kun kerran paino tippuu hyvin raskauden jälkeen niin ei syytä huoleen.nesteitä kertyy viimeiset 10vko aika urakalla.
niitä lähteekin sitten synnytyksen jälkeen kun 18kg tippui 2vko:ssa edelliseltä
 
raskaana
Nopea ja runsas painonnousu voi viitata vaikka raskausmyrkytykseen. Jos nesteitä alkaa kertyä yhtäkkiä. Ei se painon tarkkailu turhaa ole. Mulla oli raskauden alussa bmi35. Nyt on paino vaan puonnut, viikkoja 23. Terkka ei oo koskaan sanonut mitään pahaa asiasta.
 
Tuttua
Meillä minun oma tätskä ei sano mitään vaikka tuliskin 600g per viikko.
Kolmas raskaus nyt menossa. Ekasta tuli 25kg, tokasta oli lähtöä jo reilusti.
Nyt olin aika pieni kun aloin odottamaan ja nyt rv20, kiloja tullut jo reilusti...
Tänään sitten oli eri täti ja sanoin lukemat, oli et jaahas, onhan noita tullut. Vaikka nyt oli "vaan" 300g per viikko. Normaalisti kuulemma näillä viikoilla muutama kilo mutta kun ei ole ongelmaa ollut raskuksien jälkeen niin ei syytä huoleen.
Ja minä en herkuttele ja syö koko ajan, korkeintaa leipä tai kaksi enemmän kuin ennen.
Tietysti välillä menee herkkujakin...

Ei stressata, antaa tätien tehdä se :)
 
täällä myös
Kyllä ahdistaa painon tarkkailu! Mulla BMI ennen raskautta tasan 25 eli siinä normipainon ja lievän ylipainon rajoilla. Nyt rv 23+ ja paino noussut n. 7 kiloa. Makea maistuu kyllä, ja etenkin alussa tuli painoa, kun piti syödä jatkuvasti pahoinvoinnin takia. Tiedän kyllä, ettei liiallinen painonnousu ole hyväksi, mutta silti vähän ärsyttää, kun tätä menoa en usko, että kovin paljoa yli 10 kiloa tulee painoa. Olen lisäksi tätä ennen pudottanut ihan menestyksekkäästi painoa lähes 20 kg:a, joten raskauskilojen pudottamisen uskon sujuvan hyvin.

Katselin muuten äitini äitiysneuvolakorttia (minua odotti), ja hänen BMI:nsä oli 28, kun raskaus alkoi. Sen aikana tuli 10 kg:a, jotka lähtivät 2 kuukaudessa synnytyksestä. Eikä tullut RD:tä, eikä kuulemma syynätty niin tarkasti kuin nykyään, tosin tästäkin on jo 26 vuotta aikaa.
 
En ole itse th
Alkuperäinen kirjoittaja asiat selväksi:
Mulle kun täti huomautti ekan kerran liiasta painonnoususta, sanoin, että sovitaan heti kättelyssä, että minä huolehdin omat läskini ja sinä omasi. Ei sanonu toista kertaa.
Voi luoja miten lapsellista! Jotenkin tuntuu, että te, joita ärsyttää painonnoususta mainitseminen heti ekalla kerralla niin älyttömästi, niin mielestäni teillä on kyllä peiliin katsomista. Liekö syömisongelmaa jo ennen raskaaksi tuloa????

Työtään ne "tädit" vain tekevät, joo, osa varmaan on aika tarkkoja, mutta vastuu on heillä aika suuri.

 

Yhteistyössä