Minä taas, niskaturvotuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti

Vieras
tai siitä ultrasta oikeastaan. Vaivaa ihan kamalasti että minulle ei kerrottu että onko kaikki hyvin sikiöllä. Kätilö ultrasi, mittasi ja ultrasi taas ( harjoittelija ) ja sykkeen näytti. Ei kertonut mitään mistään muusta.
Lääkäri ultrasi ja kysyin häneltä suoraan ja hän sanoi että sikiö näyttää muuten täysin normaalilta ( reilu 3mm turvotusta lukuunottamatta ) mutta hänkään ei kertonut mitään muuta.
Olisiko lääkäri sanonut jos olisi huomannut sikiön ulkonäössä jotain epänormaalia vai koettiko vaan lohduttaa minua sanomalla että vaikuttaa normaalilta ja liikkuu hyvin. Jalat ja kädet kuulema heilui hyvin eikä olleet mitenkään koukussa sivuilla niin kuin sikiöllä voisi olla jos jotain olisi hätänä.

Ja teidän joita nämä jatkuvat aloitukset ärsyttää niin olkaa kilttejä älkääkä avatko.
Vaikea tälläisessä epävarmuudessa miettiä asioita yksinkään eikä täällä ole ketään kenen kanssa puhua, kellään läheisellä ei ole kokemusta eikä ystävillä edes lapsia.

Ei tätä piinaa onneksi enää montaa viikkoa kestä.

Niskaturvotus ultraäänitutkimus ja seerumiseulonta
Sikiön trisomiariski nousee äidin iän myötä. Trisomia 13 ja 18 sikiöt ovat yleensä kasvuhäiriöisiä ja niillä on useimmiten selkeitä rakennepoikkeavuuksia. Trisomia 21 sikiö (Downin oireyhtymä) voi olla rakenneultraäänitutkimuksessa täysin normaali. On todettu, että 50-70 %:lla Down sikiöistä on lisääntynyt niskaturvotus (NT) eli ihon alla kaikuköyhänä kuvantuva nestekerros on tavallista paksumpi (kuva 1). Tämän mittausta onkin käytetty 21-trisomian seulonnassa. Niskaturvotus on normaalisikiöillä keskimäärin 0,7mm 9. raskausviikolla ja 13. raskausviikolla 1,5mm (kuva 2). Tämän jälkeen turvotus yleensä häviää myös trisomiaraskauksissa. Niskaturvotusmittaus tulisi tehdä raskausviikoilla 10-13+6.

Varhaisraskauden trisomiaseulonnan herkkyyttä ja tarkkuutta voidaan parantaa liittämällä ultraäänitutkimukseen samanaikaisesti otettu, äidin verestä tehtävä biokemiallinen seulontatesti. Siinä määritetään PAPP-A (raskausspesifinen plasmaproteiini A), jonka pitoisuus laskee trisomisessa raskaudessa, ja hCG (choriongonadotropiini), joka pitoisuus puolestaan lisääntyy 21-trisomiassa. Yhdistämällä niskaturvotus, äidin ikä ja näiden biokemiallisten tutkimusten tulokset voidaan väestöstä seuloa noin 5 % äideistä, joiden joukossa on yli 80 % 21-trisomiaraskauksista.

Mikäli sikiön niskaturvotus on poikkeava, mutta kromosomit ovat osoittautuneet normaaleiksi istukkanäytteessä tai lapsivesitutkimuksessa, on sikiöllä kuitenkin normaaliraskautta suurempi riski sydänvikoihin ja moniin muihin rakennepoikkeavuuksiin ja harvinaisiin oireyhtymiin. Lisääntynyt niskaturvotus vaatiikin jatkossa tarkan sikiön sydämen kaikututkimuksen ja muiden rakenteiden tarkastelun spesialistin suorittamana

Tuokin hämää kun kysyin lääkäriltä että jos kromosomitutkimukset on ok. niin pitääkö sikiötä seurata tarkemmin ja lääkäri sanoi että ei. Silloin mitään erityisiä tutkimuksia ei tarvita. Ja tuon tekstin mukaan ( minäkin sen jostain netistä löysin ) sydän varsinkin pitäisi tutkia hyvin jos kromosomipoikkeavuuksia ei ole.

meillä tuota turvotusta 0li 2mm rv 10+2 ja sitte verikokeiden perusteella riski poikkeavuuteen 1:90 :( lapsivesipunktiota en tehnyt joten muaki hiema stressaa että lieneekö vauvalla down :( rakenneultrassa kaikki näytti olevan normaalia... nyt rv 41+2 ja synnytystä odotellessa.. kyllä silti vielä pelottaa että mitä jos lapsi ei olekaan terve.. ja sillon sielä nt ultrassa ei meillekkään lääkäri oikeen mitään puhunu muuta ko että lohdutteli että ei sitä turvotusta paljoa ole että 3 mm on se riskiraja ja nenäluu näky yms...

Kyllä lääkäri olisi varmasti sanonut heti, jos olisi jotakin muuta poikkeavaa huomannut. Valitettavasti et voi tehdä muuta kuin odottaa sitä jatkotutkimusta. Jaksamista ja yritä keskittää ajatukset muualle.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
meillä tuota turvotusta 0li 2mm rv 10+2 ja sitte verikokeiden perusteella riski poikkeavuuteen 1:90 :( lapsivesipunktiota en tehnyt joten muaki hiema stressaa että lieneekö vauvalla down :( rakenneultrassa kaikki näytti olevan normaalia... nyt rv 41+2 ja synnytystä odotellessa.. kyllä silti vielä pelottaa että mitä jos lapsi ei olekaan terve.. ja sillon sielä nt ultrassa ei meillekkään lääkäri oikeen mitään puhunu muuta ko että lohdutteli että ei sitä turvotusta paljoa ole että 3 mm on se riskiraja ja nenäluu näky yms...

Meillä turvotusta oli just sen 3mm yli.
Verikokeen tuloksia en vielä ole saanut. Mutta maanantaina on istukkabiopsia. Olen niin kova miettimään asioita että raskaus ja sikiö olisi kärsinyt pelkästään siitä jos en olisi mennyt tutkittavaksi. Joten päätettiin mennä.
Lääkäri sanoi että riski on 1/250 mutta en tiedä sitten. Niin paljon jäi epäselväksi.
Ultrakuvassa selvästi kyllä näen itsekin niskaturvotuksen. Nenä- tai mistään muustakaan luusta ei lääkäri tai kätilöt puhuneet mitään mutta profiilikuvasta erotan itse kyllä mielestäni selkeästi nenän.

meillä kattovat sydämen rakenne ultrassa ja näytti ultran perusteella normaalilta.. mutta nyt sitte synnytystapa arviossa löyty vauvalta lievä munuais altaiden laajentuma :( sano että on kuulemma yleistä ja varsinki pojilla, korjaantuu normaalisti itestään.. nyt sitte pelottaa että onkohan lapsella muutaki vikaa :( kaikki on kyllä ollu ok kaikissa tutkimuksissa paitsi tuota turvotusta oli sillon alussa.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Kyllä lääkäri olisi varmasti sanonut heti, jos olisi jotakin muuta poikkeavaa huomannut. Valitettavasti et voi tehdä muuta kuin odottaa sitä jatkotutkimusta. Jaksamista ja yritä keskittää ajatukset muualle.

Onneksi tutkimus on jo maanantaina ja pääsee sinne asiantuntijalta kyselemään :) Ja tuloksetkin hyvässä lykyssä tulisi jo viikossa. Mutta muutamassa viikossa vähintään.
Enemmän kuin tuo testi minua pelottaa että ultrassa lääkäri näkee jotain tosi poikkeavaa, sykettä ei löydy tai jotain.

Esikoista odottaessani oli niskaturvotus myös noin 2mm, eikä edes puhetta ollu, että voisi olla jotain poikkeavuutta...! Ja ihan terve, nyt 2,5v poika on.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Meillä turvotusta oli just sen 3mm yli.
Verikokeen tuloksia en vielä ole saanut. Mutta maanantaina on istukkabiopsia. Olen niin kova miettimään asioita että raskaus ja sikiö olisi kärsinyt pelkästään siitä jos en olisi mennyt tutkittavaksi. Joten päätettiin mennä.
Lääkäri sanoi että riski on 1/250 mutta en tiedä sitten. Niin paljon jäi epäselväksi.
Ultrakuvassa selvästi kyllä näen itsekin niskaturvotuksen. Nenä- tai mistään muustakaan luusta ei lääkäri tai kätilöt puhuneet mitään mutta profiilikuvasta erotan itse kyllä mielestäni selkeästi nenän.

mäki oon tosi kova miettimään kaikkea ja sillon ku olis ollu se lapsivesi punktio niin rupesin miettimään sitä keskenmeno riksiä niin peruin sen sitte viime tingassa ku olivat alottamassa.. nyt sitte oon koko raskauden miettiny tuota riskiä että ollaankohan se 1:90 joille tulee down vauva :( olis vaan pitäny kans tehdä se tutkimus sillon.

meillä kattovat sydämen rakenne ultrassa ja näytti ultran perusteella normaalilta.. mutta nyt sitte synnytystapa arviossa löyty vauvalta lievä munuais altaiden laajentuma :( sano että on kuulemma yleistä ja varsinki pojilla, korjaantuu normaalisti itestään.. nyt sitte pelottaa että onkohan lapsella muutaki vikaa :( kaikki on kyllä ollu ok kaikissa tutkimuksissa paitsi tuota turvotusta oli sillon alussa.

Onkohan tuota turvotusta useammin poikalapsilla kuin tytöillä? Mitä netistä olen lukenut niin tuntuu että useammin on syntynyt terve poika, tai saatu kromosomitutkimuksista "terveen pojan" paperit kuin tytön.
Sama se sukupuoli tietysti on mutta jos teillekin on poika tulossa :)
Toivottavasti tuo munuaisaltaiden laajentuma ei vaadi leikkaushoitoa :( *halaus*
Sitäkin mietin että jos vaikka joku sydänvika löytyy ja lapsi synnytetäänkin Helsingissä ja sinne joudun jäämään niin aika kaukana on muu perhe kun asutaan Kotkassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Esikoista odottaessani oli niskaturvotus myös noin 2mm, eikä edes puhetta ollu, että voisi olla jotain poikkeavuutta...! Ja ihan terve, nyt 2,5v poika on.

Huomasin vasta nyt tuon verikokeen tuloksen, sori. Mulla ei siinä tosiaan ollut mitään. Toivottavasti kaikki on teidän vauvalla kuitenkin hyvin.

millä viikola sulle tehtiin se nt ultra??

Jos tarkoitit minua niin nt-ultra tehtiin viikolla 11+3 ( sikiön koon mukaan 10+6 mutta laskettua-aikaa ei muutettu kun heittoa oli vain se 4 päivää ). Nyt istukkabiopsia on rv. 12+3

Onkohan tuota turvotusta useammin poikalapsilla kuin tytöillä? Mitä netistä olen lukenut niin tuntuu että useammin on syntynyt terve poika, tai saatu kromosomitutkimuksista "terveen pojan" paperit kuin tytön.
Sama se sukupuoli tietysti on mutta jos teillekin on poika tulossa :)
Toivottavasti tuo munuaisaltaiden laajentuma ei vaadi leikkaushoitoa :( *halaus*
Sitäkin mietin että jos vaikka joku sydänvika löytyy ja lapsi synnytetäänkin Helsingissä ja sinne joudun jäämään niin aika kaukana on muu perhe kun asutaan Kotkassa.

samaa mäki oon miettiny.. toivottavasti :) mutta oon myös lukenu että joillaki ollu 4mm turvotusta ja aivan terve lapsi tullut. toivottavasti teidän vauvan sydän kunnossa <3 tiedän kuinka inhottavaa on odottaa ja odottaa tuloksia yms.. koita jaksaa *halaus* kyllä se aika nopeasti menee vaikka i uskoisi. ja yritä olla liikoja miettimättä vaikka se onki melkeen mahdotonta mutta se auttaa kummasti ;) nyt vaan näinä viimesinä viikkoina kummitellut se verikokeiden tulos mielessä :(

Olin tyhmä kun en lääkäriltä tajunnut kysyä tarkemmin asioista.
Nyt on tullut mieleen monta epäkohtaa.
Juuri se ettei sikiöstä kerrottu mitään.
Sitten se että minulle sanottiin riskiluvuksi 1/250 vaikka eihän sitä seerumiakaan vielä oltu mitattu, tulosta ei ole vielä nytkään tullut. Lääkäri sanoi että "voithan käydä siellä verikokeessa, että ihan mielenkiintoistahan senkin tulos on sitten nähdä kuitenkin".
Lääkäri myös ultrasi minun munasarjat. Ensin oikean, mittasi sen ja sanoi että on hyvän näköinen ja otti siitä kuvan. Sitten vasemman munasarjan, etsi sitä aikansa, ei mitannut mitään, ei sanonut siitä mitään eikä ottanut kuvaa. Nykäisi vain anturin pois sisältäni ja sanoi että se oli sitten siinä.

:(

Sitten se että minulle sanottiin riskiluvuksi 1/250 vaikka eihän sitä seerumiakaan vielä oltu mitattu, tulosta ei ole vielä nytkään tullut. Lääkäri sanoi että "voithan käydä siellä verikokeessa, että ihan mielenkiintoistahan senkin tulos on sitten nähdä kuitenkin".
Lääkäri myös ultrasi minun munasarjat. Ensin oikean, mittasi sen ja sanoi että on hyvän näköinen ja otti siitä kuvan. Sitten vasemman munasarjan, etsi sitä aikansa, ei mitannut mitään, ei sanonut siitä mitään eikä ottanut kuvaa. Nykäisi vain anturin pois sisältäni ja sanoi että se oli sitten siinä.

se on aina sillon ku on tutkittavana niin on jotenki lukossa ja sitte ku pääsee sieltä huoneesta ja pääsee kotiin niin mulla ainaki vasta sitte tulee mieleen vaikka mitä mitä olis pitäny kysä ja sit ne pyörii mielessä..

se on aina sillon ku on tutkittavana niin on jotenki lukossa ja sitte ku pääsee sieltä huoneesta ja pääsee kotiin niin mulla ainaki vasta sitte tulee mieleen vaikka mitä mitä olis pitäny kysä ja sit ne pyörii mielessä..

Minä oikeastaan koko maanantain elin niinku ei mitään vaikka aamusta sain tuon tuloksen ultrassa. Sitten illalla vähän heräsi jo kysymyksiä mutta nyt ti-to on koko ajan pukannut mieleeni lisää mitä pitää kysyä ja mikä jäi vaivaamaan. Olen kirjoittanutkin pitkän listan paperille minkä otan mukaan maanantaina Helsinkiin ja kyselen siellä sitten. :)

Yhteistyössä