Minä en ole koskaan äänestänyt. Onko muita samanlaisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Akaatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1. Ketään ei kiinnosta sun ikäsi, oot suurennellut pari tilannetta mielessäsi.
2. Kohdassa 1 mainittu suurentelu kuuluu tapoihisi, kannattaa kiinnittää siihen huomiota.
3. Jos pitää valita a) ketkä tämän maan asioista päättää, mihin suuntaan asioita ohjataan ja millaisia arvoja nostetaan esille b) joku saattaa luulla sua liian nuoreksi, niin todella valitset vuodesta toiseen b? Uskomatonta.

Tämä on myös minun mielipiteeni tästä.

Itse olen myös aina näyttänyt ikäistäni nuoremmalta. Olen suhtautunut siihen niin, että jos tarvitaan "ikää" niin mulla on paperit mitä näyttää ja jos taas nuoruus olisi hyväksi, niin olen käyttänyt sitä surutta hyväksi. Olen 20-vuotiaana matkustanut bussissa lastenlipulla (4-12 -vuotiaitten lipulla). Sou? Sitä on sitten saatu nauraa kavereitten kanssa.

Jos et äänestä olet vähän pölö. Ja mene varsinaisena äänestyspäivänä, niin sitä lippua ei suljeta mihinkään kuoreen vaan pudotetaan siihen isoon laatikkoon.

Äänestämisen VAIKEIN osuus on kävellä sen ovella olevan rahanruinaajan ohi.

Omasta mielestäni minulla ei mitään ongelmaa ole vaan muilla ihmisille, jotka kokevat oikeudekseen puuttua ja arvostella muiden ikää. Minulle ei tulisi mieleenkään mennä kysymään esimerkiksi kaupan työntekijän ikää. Onko se teistä normaalia?

No mikä "normaaliksi" määritellään. Mutta siinä olet oikeassa, ettei se nyt ihan tavanomaista ole mennä kysymään kaupan myyjältä, että "Vanhakos olet ?".
Itse en kyllä tuollaista menisi kysymään, paitsi jos olisin kaupan kassalla ja epäilisin, että alkoholi -/tupakkatuotteen ostaja olisi alaikäinen.
En halua loukata sinua, mutta minusta sinulla on kuitenkin tästä ikäsi tivaamisesta kehkeytynyt jonkinlainen ongelma, jollet kerran voi käydä äänestämässä, koska pelkäät, että ikääsi kysellään.

No mikä "normaaliksi" määritellään. Mutta siinä olet oikeassa, ettei se nyt ihan tavanomaista ole mennä kysymään kaupan myyjältä, että "Vanhakos olet ?".
Itse en kyllä tuollaista menisi kysymään, paitsi jos olisin kaupan kassalla ja epäilisin, että alkoholi -/tupakkatuotteen ostaja olisi alaikäinen.
En halua loukata sinua, mutta minusta sinulla on kuitenkin tästä ikäsi tivaamisesta kehkeytynyt jonkinlainen ongelma, jollet kerran voi käydä äänestämässä, koska pelkäät, että ikääsi kysellään.

Siis menisitkö kysymään kaupan MYYJÄLTÄ hänen ikäänsä? ymmärrän sen, että asiakkaalta voidaan kysyä, mutta että myyjältä.

Olen äänestänyt ja ollut vaaleissa töissäkin.. ei siellä mitään päivitellä. Eikä tuijotella. Työntekijät miettii että koska on tauko, onko meidän vaalipiirissä julkkiksia, ja illalla vaalivalvojaisia kattomaan, äänestäjät miettii että numero kaksi, numero kaksi, numero kaksi... ;)

Koita olla välittämättä niistä ihmisistä. Osa ihmisistä on aina ollut käytöstavattomia moukkia, ja tulee aina olemaan. Monille ylipainoisillekin kommentoidaan ja huudellaan ikävästi, voin vaan kuvitella miten paljon se voi satuttaa. Mä en usko että nuo ikäkommentit on kuitenkaan varsinaisesti pahalla sanottuja, tuskin niiden laukojat ajattelee että haluaa loukata sua, ne hölmöt vaan möläyttelee mitä ensimmäisenä mieleen tulee. Koita ajatella asiaa positiivisesti, on kai se kivempi olla nuorekas kuin paljon ikäistään vanhemman näköinen - aikuisen ihmisen elämä, toimeentulo ja (ehkä) järki, mutta edelleen nuorekas olemus ;)

Siellä äänestyspaikalla ketään nyt ei ihan oikeasti kuitenkaan sun ikäsi kiinnosta. Sun nimi on siellä listassa jo valmiina, näytät henkkarin jos pyydetään ja ne katsoo sun nimen sieltä listalta ja vetää sen yli. Sitten menet raapustamaan numeron paperille. Ne istuu siellä tuntikausia eikä taatusti ole kiinnostuneita kenestäkään mitenkään henkilökohtaisesti. Ne ihmiset siellä jonossa on yhtä massaa vaan.

Ja eikö se nyt kuitenkin olisi aika hienoa äänestää? Sekä sen takia että saat antaa oman äänesi päätöksenteossa ja vaikuttaa sillä hyvin pienellä mutta kuitenkin jokaisen kanssa tasavertaisella tavalla, aikuisena ja täysvaltaisena demokraattisen valtion kansalaisena, että myös sen takia että voittaisit oman jännityksesi? Voin vakuuttaa että sen jälkeen kun olet siellä käynyt, mietit itsekin miksi teit siitä niin ison ongelman.

Äänestäminen on sun oikeus, arvosta ja käytä sitä oikeutta!

Mä haluaisin muistuttaa muutamia ihmisiä semmoisesta asiasta, että me kaikki ei todellakaan olla samasta puusta veistetty. Mä ymmärrän akaatin pelot ja se, että teidän mielestä niissä tilanteissa ei ole mitään pelättävää, ei anna teille oikeutta päivitellä sitä miten joku voi kokea äänestystilanteen hankalaksi. Tai siis tottakai on oikeus päivitellä, mutta se antaa samalla siitä päivittelijästä melko mustavalkoisen kuvan.

En tiedä onko teillä mitään selittämättömiä pelkoja? Esim. Suomessa hämähäkit ei tee pahaa yhdellekään ihmiselle, silti monikaan ei suostu koskemaan niihin tai menemään niiden lähelle. Parvekkeelta ei voi tippua jos ei kiipeä kaiteelle, mutta silti monetkaan ei suostu menemään parvekkeelle hyvin korkealla sijaitsevissa asunnoissa. Ihmiset voi tuntea olonsa epämukavaksi niin monessa eri tilanteessa ilman järkevää syytä..

[QUOTE="Mina";25464526]Mä haluaisin muistuttaa muutamia ihmisiä semmoisesta asiasta, että me kaikki ei todellakaan olla samasta puusta veistetty. Mä ymmärrän akaatin pelot ja se, että teidän mielestä niissä tilanteissa ei ole mitään pelättävää, ei anna teille oikeutta päivitellä sitä miten joku voi kokea äänestystilanteen hankalaksi. Tai siis tottakai on oikeus päivitellä, mutta se antaa samalla siitä päivittelijästä melko mustavalkoisen kuvan.

En tiedä onko teillä mitään selittämättömiä pelkoja? Esim. Suomessa hämähäkit ei tee pahaa yhdellekään ihmiselle, silti monikaan ei suostu koskemaan niihin tai menemään niiden lähelle. Parvekkeelta ei voi tippua jos ei kiipeä kaiteelle, mutta silti monetkaan ei suostu menemään parvekkeelle hyvin korkealla sijaitsevissa asunnoissa. Ihmiset voi tuntea olonsa epämukavaksi niin monessa eri tilanteessa ilman järkevää syytä..[/QUOTE]

juu, mä pelkään nukutetuksi joutumista. Tämä aiheuttaa sen, etten edes harkitse silikoonitissejä.
Jos joutuisin onnettomuuteen, niin olisin varmasti leikkaussaliin vietäessä älytön, enkä siis voisi pelätä.

Mutta äänestämättä jättäminen siksi, että joku EHKÄ voi sanoa sulle jotain kivaa (trust me, akaatti, ennen pitkää kaipaat sitä että sanotaan nuoreksi) on pelkästää tyhmää ja huomionhakuisuutta.

[QUOTE="vieras";25464754]
Mutta äänestämättä jättäminen siksi, että joku EHKÄ voi sanoa sulle jotain kivaa (trust me, akaatti, ennen pitkää kaipaat sitä että sanotaan nuoreksi) on pelkästää tyhmää ja huomionhakuisuutta.[/QUOTE]

Sulla on aika omituinen ajatusmaailma, jos äänestämättä jättäminen on huomionhakuisuutta :) Mut ehkä massasta poikkeavat ajatukset herättää huomiota ja koetaan jo sinällään jotenkin "vääriksi", sillä kaikkien pitäisi sulautua samaan harmaaseen massaan ollakseen "normaaleja".

Teen tähän listan asioista.

Olin 17-vuotiaana mummoni hautajaisissa, kun joku vanhempi nainen kysyi ikääni. Sanoin 17 vuotta. Sitten tämä henkilö sanoi "Olisin luullut 13-14-vuotiaaksi" ja kamala päivittely perään.

Ollessani 18-vuotias, ulkomailla, suomalainen viisikymppinen nainen kysyi ikääni, sanoin 18. Alkoi suureen ääneen ihmetellä, että luulin 13-14-vuotiaaksi. Alkoi taas ihan hävettää oma ikä. Teki mieli mennä maan alle.

Ollessani 19-vuotias ulkomailla, eräs suomalainen mies (3-kymppinen) kysyi ikääni ihan vaan muuten vaan. Sanoin 19. Taas hirveä päivittely; "Olisin kyllä luullut nuoremmaksi niin kuin varmaan kaikki muutkin".

Kun olin 20, niin kävin hakemassa uuden kirjastokortin, taas kysyttiin ikä jo ennen henkilöllisyystodistuksen näyttämistä. Luulivat siis automaattisesti, että olisin alle 15-vuotias, mikä oli kirjastokortin myöntämisen ikäraja ilman huoltajan allekirjoitusta.

Taas olin 20-vuotias, kun useampi henkilö ihmetteli, että en kyllä uskoisi, että olen parikymppinen.

Olin 21-vuotias, kun minulta kysyttiin, että olenko 12-vuotias???? :O

24-vuotiaana tapahtui varmaan hirvein juttu. Olin työpaikalla ja siellä alkoi joku nainen (paikan asiakas) tivaamaan ikääni. :O Oli jo lähdössä pois ja sitten kääntyi kysymään ikääni ja sanoin 24, niin aloitti ihmettelyn, että mitä, luulin 16-vuotiaaksi. Kuinka moni muu joutuu kärsimään jopa työpaikalla tällaisesta? Ihan järkytyin tuosta ja menin ihan lukkoon.

24-vuotiaana ylipäänsä moni muukin ihminen sanoi, etten näytä ollenkaan ikäiseltäni vaan nuoremmalta. Luultiin 16-18-vuotiaaksi.

26-vuotiaana olin lentokentällä (ulkomailla) kun passintarkastuksessa miesvirkailija alkoi sanomaan, etten näytä yhtään ikäiseltäni vaan paljon nuoremmalta. Tosin täytyy sanoa, ettei ollut samalla tavalla inhottava tilanne, kun mies ei ihmetellyt samaan tyyliin kuin nuo kauhistelijat vaan enemminkin ihannoi sitä, että näytin nuoremmalta.

Näitä tilanteita on paljon enemmän, en jaksa muistella enää enempää. Hirvein oli tosiaan tuo 24-vuotiaana tapahtunut juttu.

Veikkaan ettei tuo johdu ulkonäöstäsi, vaan siitä että käyttäydyt sosiaalisissa tilanteissa kuin pahainen pälyilevä ja itsestään epävarma teini.

• Tykkää
Reactions: Bonaire
En usko että tuollainen kompleksikasa, joka tuntee että häntä tuijotetaan, osaisi käyttäytyä normaalin ryhdikkään aikuisen tavoin ja suoraviivaisesti. :laugh:

Ei ole asia noin. Esimerkiksi siinä työpaikassa olin ihan normaalisti, kieltämättä menin jonkinlaiseen shokkiin siinä vaiheessa, kun joku minulle tuntematon henkilö tulee tivaamaan ikääni. Mutta minun kohdallani se tarkoittaa sitä, etten keksi sen vastauksen jälkeen mitään muuta sanomista. Joskus olen vain sanonut, että näytän kai sitten ikäistäni nuoremmalta. Mutta minusta se ei ole edelleenkään muiden asia kysellä minun ikääni, varsinkaan sellaisissa tilanteissa, joissa ei ole edes asiallista kysyä toisen ihmisen ikää. Esimerkiksi jos sinä olet matkustajana lentokentällä, niin koetko normaaliksi sen, että jos joku henkilö tulee vaikka kysymään jotain (siis toinen matkustaja), kysyy vaikka jotain tulevasta lennosta/neuvoja johonkin, niin, että tässä vaiheessa kysyttäisiin ihmisen ikää ventovieraalta? Eikä tässä vielä mitään, mutta jos alettaisiin vielä kauhistelemaan ja ihmettelemään vastausta. Kyllä minua ihmetyttää se, että jos tällaista pidetään normaalina, koska normaalia se ei mielestäni ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25466392:
Akaatti, saanko kysyä mitä asioita itsessäsi pidat ihan normaaleina? Vai koetko kaikessa olevasi erilainen/kummallinen/väärinymmärretty?

En minä osaa tähän oikein vastata. Mielestäni en ole mitenkään erityisen outo tai ainakaan en osaa pitää itseäni outona. Sellaiseksi minua on kuitenkin usein palstalla sanottu. =) Minua kiinnostaisi mikä minussa sitten on outoa?

En minä osaa tähän oikein vastata. Mielestäni en ole mitenkään erityisen outo tai ainakaan en osaa pitää itseäni outona. Sellaiseksi minua on kuitenkin usein palstalla sanottu. =) Minua kiinnostaisi mikä minussa sitten on outoa?

Olet outo, jos et hymistele samoilla linjoilla enemmistön kanssa. Sitähän se on normielämässäkin. Tosin siellä harva osaa sanoa kasvotustena asioita- Tämä palsta on myös ilkeyden perikuva, ja sille asialle tosiaan pitäisi tehdä jotain!

Mene jonkun tuttusi/ystäväsi/palstalaisen kanssa yhdessä sinne äänestään. Pian huomaat ettei se ole sen kummempaa. Mulla on sosiaalistentilanteidenpelko ja äänestämään meno ei ole ihan helppoa aina.

Yhteistyössä