Minä en ole koskaan äänestänyt. Onko muita samanlaisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Akaatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25456485]Ei siellä kukaan tuijota. ja mikä lappu pitää allekirjoittaa?? Mulla on ikää kohta 40v ja joka vaaleissa oon 18 ikävuoden jälkeen äänestäny mitkä on ollu enkä ainakaan muista mitään allekirjoittaneeni??[/QUOTE]

Luin siitä vaaliohjeesta, että täytyy vielä allekirjoittaa, että on käyttänyt äänen. Joku tuollainen siinä ohje siinä oli. =)

Luin siitä vaaliohjeesta, että täytyy vielä allekirjoittaa, että on käyttänyt äänen. Joku tuollainen siinä ohje siinä oli. =)
Olisiko ennakkoäänestyksen yhteydessä olla noin, ei silloin jos menee varsinaisena vaalipäivänä (en ole vuosiin ennakkoäänestänyt). Mutta sittenkin, toivoisin ettei tämmöinen asia estäisi sinua äänestämästä ja osallistumasta, kun kuitenkin muuten tunnut olevan kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista.

Ainakin kohdassa 15 mainitaan näin:
15. Vaalivirkailija pyytää Sinua allekirjoittamaan mukanasi olevan ilmoituskortin. Jos Sinulla ei ole ilmoituskorttia, vaalivirkailija tulostaa Sinulle lähetekirjeen. Allekirjoita ilmoituskortti tai lähetekirje ja anna se vaalivirkailijalle. Niissä ennakkoäänestyspaikoissa, joissa ei käytetä äänioikeusrekisteriä, eikä Sinulla ole ilmoituskorttia mukanasi, Sinun on täytettävä lähetekirjelomake käsin.

http://www.vaalit.fi/37056.htm

Ainakin kohdassa 15 mainitaan näin:
15. Vaalivirkailija pyytää Sinua allekirjoittamaan mukanasi olevan ilmoituskortin. Jos Sinulla ei ole ilmoituskorttia, vaalivirkailija tulostaa Sinulle lähetekirjeen. Allekirjoita ilmoituskortti tai lähetekirje ja anna se vaalivirkailijalle. Niissä ennakkoäänestyspaikoissa, joissa ei käytetä äänioikeusrekisteriä, eikä Sinulla ole ilmoituskorttia mukanasi, Sinun on täytettävä lähetekirjelomake käsin.

http://www.vaalit.fi/37056.htm
No mene varsinaisena äänestyspäivänä, niin ei ole tuota "ongelmaa". Siis jos tahtoisit äänestää.

No mene varsinaisena äänestyspäivänä, niin ei ole tuota "ongelmaa". Siis jos tahtoisit äänestää.

Juuri noin, se allekirjoitushommeli koskee ennakkoäänestyksiä, kotiäänestyksiä ja laitosäänestyksiä, mutta varsinaisena äänestyspäivänä ei tartee allekirjoitella mitään otat vain henkilöllisyystodistuksesi mukaan, jotta sinut voidaan tunnistaa.

, minä olen vaalea läski. :ashamed:

Nyt alko kiinnostamaan.
En ikinä tavannut oikeesti ylipainoista tyyppiä joka näyttäis ikäistään nuoremmalta :O
En kyllä oo myöskään kuuluut, että jonkun ikää kommentoitais suureen ääneen äänestyspaikalla, passintarkastuksessa tai missään muussakaan "virallisessa" tilanteessa. Eritäin omitusta.

Nyt alko kiinnostamaan.
En ikinä tavannut oikeesti ylipainoista tyyppiä joka näyttäis ikäistään nuoremmalta :O
En kyllä oo myöskään kuuluut, että jonkun ikää kommentoitais suureen ääneen äänestyspaikalla, passintarkastuksessa tai missään muussakaan "virallisessa" tilanteessa. Eritäin omitusta.

Minusta se on omituista ja inhottavaa.

Ymmärrän kyllä, mutta minua inhottaa silti se tilanne, jo pelkästään näiden aiempien kokemusten perusteella.
Siellä varsinaisella äänestyspaikallasi vaalipäivänä on se lista, jossa sinun nimesi on valmiina, he ns odottavat sinun tulevan ja usein riittää se, että sen äänestyskortin näyttää ja jos sinua ei siellä kukaan tunne entuudestaan (pienillä paikkakunnilla ihmiset yleensä tuntevat, vaalitoimihenkilö voi olla naapurin Seppo tai työpaikalta tuttu Pirkko) henkkarit esittämällä todetaan, että joo on se Akaatti. Ei heitä kiinnosta minkä ikäinen Akaatti on tai näyttääkö hän nuoremmalta tai vanhemmalta kuin on. :)

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Mua on jännittänyt, kun ekan kerran äänestin, käsi vapisi ja äänestyslappu oli vaikea saada osumaan uurnaan. Tämä johtui siitä, että oli niin hienoa, kun pääsi äänestämään.

Mut on kasvatettu siihen, että äänestäminen on velvollisuus ja olen äänestänyt kaikissa kunta-, eduskunta- ja tasavallan presidentin vaaleissa, joissa olen saanut ääneni antaa.

Kukaan ei äänestäessä tuijota ja ihmettele yhden ihmisen käyttäytymistä, ja jos olettaa muiden näin tekevän, niin mielestäni siinä kohdin olisi syytä hakeutua hoitoon. Meistä kukaan ei ole maailman napa ja äärimmäisen harva on kiinnostunut siitä, miten muut käyttäytyvät.

-
Kannattaisiko käydä puhumassa tuosta ongelmasta jollekin, esim. psykiatrille?
Tuo ei pidemmän päälle varmasti ole kovin kaksista.
Niin ja vielä sen verran, että ennakkoäänestyksessä pitää tosiaan allekirjoittaa se paperi, sitä en muista, kuinka se menee vaalipäivänä äänestäessä.
Ja itse olen äänestänyt kaikissa vaaleissa niin kauan, kun mulla on äänioikeus ollut. Myöskin seurakuntavaaleissa olen äänestänyt aina, ehkä kerran jäänyt väliin.

-
Kannattaisiko käydä puhumassa tuosta ongelmasta jollekin, esim. psykiatrille?
Tuo ei pidemmän päälle varmasti ole kovin kaksista.
Niin ja vielä sen verran, että ennakkoäänestyksessä pitää tosiaan allekirjoittaa se paperi, sitä en muista, kuinka se menee vaalipäivänä äänestäessä.
Ja itse olen äänestänyt kaikissa vaaleissa niin kauan, kun mulla on äänioikeus ollut. Myöskin seurakuntavaaleissa olen äänestänyt aina, ehkä kerran jäänyt väliin.

Omasta mielestäni minulla ei mitään ongelmaa ole vaan muilla ihmisille, jotka kokevat oikeudekseen puuttua ja arvostella muiden ikää. Minulle ei tulisi mieleenkään mennä kysymään esimerkiksi kaupan työntekijän ikää. Onko se teistä normaalia?

Yhteistyössä