Joku ilta nyt istahdat kalenterin kanssa miehen viereen ja (itse tunnet hänet parhaiten, tiedät mikä tyyli kertoa asiat vetoaa häneen parhaiten) kerrot että nyt asia on puhuttava selväksi, et ole onnellinen näin. Katsotte muutamaksi seuraavaksi viikoksi iltamenot niin, että joka viikko on menoja sinulle ja hänelle ja lisäksi yhteisiä iltoja, jolloin kumpikaan ei mene mihinkään, vaan olette ihan perheenä kotona. Jostain harrastuksesta miehesi on luultavasti luovuttava, jos kaikki illat niissä nyt menee. Jos sovittelemalla ratkaisua ei löydy, sovitte ihan numero määrän, montako vapaa iltaa kummallakin on viikossa. Ja vaadit itsellesi yhtä monta, että jaksat arkea pyörittää.
Meillä käytäntö on opettanut, että molemmilla kaksi iltaa viikossa on hyvä ratkaisu, saa sitten itse miettiä, mitä haluaa vapaa iltana tehdä. Eikä meilläkään tietenkään tarkoita vapaa ilta, että on välttämättä poissa tuntia paria kauempaa. Mutta nekin tekee ihmeitä ainakin minulle. Omaa aikaa tarvitsee jokainen ja samoin perhe tarvitsee myös yhteistä aikaa... niistä ei kannata tinkiä, että jaksaa ja voi hyvin. Vapaa ajan määrä tietenkin vaihtelee perheen tilanteesta ja lapsista riippuen, mutta molemmilla siihen pitäisi olla oikeus.