minä en jaksa tätä elämää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pirpana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pirpana"

Vieras
on perhe, 2 lasta, ihan aviomies oma koti, työpaikkakin on mutta olen ollut jo s.lomalla yli puolivuotta. kaikki ulkopuolisen katsomana hyvin mutta vaan masentaa ja ahdistaa. takana osastoreissuja, lääkkeet on ja hoito mutta mikn ei tunnu auttavan. ei minun ikäisen pitäisi miettiä kuolemaa mutta kun kohta ei tunnu olevan muuta ratkaisua. en jaksa enää, vihaan itseäni ja tätä oloa, mitä niin pahaa olen elämässä tehnyt etten saa olla onnellinen. :`(

Puuttuuko sulta jonkunlaisia tavotteita esimerkiksi? Mietin vaan että aika hyvin vie jonkunnäkönen tavote eteenpäin elämässä, mitä kohden voi tehdä joka päivä jotakin. Tai vaihtoehtosesti liikunnan aloittaminen ja terveellinen ruoka, kun keho voi hyvin niin mielikin. Pidät ystäviin yhteyttä, puuhailet asioita lasten kanssa josta säkin pidät, käyt lomalla yksinäsi?

Voimia sinulle pitkällä tiellä kulkea :) itse olin samas tilantees ja hain apua ihan tk:n kautta. Kävin terapiassa, puhuin ystäville ja perheelle. Karsin kaiken ylim. Myin turhat kirppiksellä ja vuokrasin mökin kesäksi järven rannalta lasten kanssa. No, ei se ollu ihan noin yksinkertaista mut olin helpottanut oloani shoppaamalla. Kesän jälkeen tuntui et oli helpompi olla ja hengittää..

Käyn terapiassa. olen aloittanut psykoterapian mutta en uskaltanut jatkaa sitä, koska kesällä pyöriessäni vanhoissa asioissa yritin itsemurhaa, onnistumatta. menneisyys painaa. elämä narsistisen alkoholisti äidin ja hyväksikäyttävän alkoholisti isän kanssa. sirpaleita ja palasia. vailla turvaa ja rakkautta. kaikki heijastaa nykyiseen elämään. on niin paha olla. haluaisin niin kovasti olla "normaali" tasapainoinen ihminen.

Mulle tuli sellainen mieleen, että mitä jos yrittäisit kääntää nuo sulle tapahtuneet asiat ikäänkuin voimauttavaksi asiaksi? Yrittäisit siis kääntää ajatteluasi siten, että "näytät" vanhemmillesi, että kaikesta sulle tapahtuneesta pahasta huolimatta olet tarpeeksi vahva elämään elämääsi tyytyväisenä, oman perheen tuella.

Mieti myös sitä, millaista omilla lapsillasi on elää masentuneen äidin kanssa tai vielä pahempaa, jos teet jotain itsellesi, heillä ei enää ole äitiä. Yritä lastesi vuoksi uskoa parempaan huomiseen, päivä kerrallaan.

Hae sinnikkäästi apua ja yritä erilaisia keinoja, älä luovuta!

Kyllä sinä olet ihan normaali ihminen.
Pystyisitkö näkemään ja iloitsemaan elämän pienistä asioista ympärilläsi.
Itse olen kans kokenut kovia ja terveyskin mennyt siinä sivussa, mut olen oppinut elämään hetkessä ja iloitsemaan esim. sinitiaisesta parvekkeellani tai lumisten puitten kauneudesta ym. elämän pienistä, suurista asioista.

völillä pystyn ajattelemaan että "näyttäisin" vanhemmilleni. lähinnä äidilleni sillä isään en ole missään tekemisissä. kaikki tämä selvisi vasta muutama vuosi sitten.mutta myös vieläkin tietyllä tavalla yritän saada äidiltä rakkautta ja hyväksyntää, vaikka se taitaa olla loputon tie. ajatelen lapsiani, siksi tässä vielä olenkin.

ECT tuntuu auttavan välittömästi ja nimenomaan vaikeampaan masennukseen.

Olet ehdottanut tätä aika monelle näissä masennus- keskusteluissa... Onko sinulla minkäänlaista käsitystä, miten psykiatrinen hoito ensikontaktista etenee? Itse olen pahimpina kausina toivonut tuota useaan otteseen, ei oteta edes kuuleviin korviin. Kokeillaan kaikki mahdolliset lääkitykset ja annostukset ja aika usein tuo on vihoviimeinen hoitokeino. Ei sinne noin vaan mennä sähköhoitoa saamaan...

[QUOTE="pirpana";27977924]Käyn terapiassa. olen aloittanut psykoterapian mutta en uskaltanut jatkaa sitä, koska kesällä pyöriessäni vanhoissa asioissa yritin itsemurhaa, onnistumatta. menneisyys painaa. elämä narsistisen alkoholisti äidin ja hyväksikäyttävän alkoholisti isän kanssa. sirpaleita ja palasia. vailla turvaa ja rakkautta. kaikki heijastaa nykyiseen elämään. on niin paha olla. haluaisin niin kovasti olla "normaali" tasapainoinen ihminen.[/QUOTE]

mutta yksi merkittävä syy siihen pahaanoloon on se että sä et käsittele sun tunteita! sä yrität paeta vaikeita asioita ja tunteita! miksi sä toimit niin?

ja ennenkaikkea se millaisia sun äiti ja iskä on ei ole sun vika,joten miksi märehtiä asiaa? eikö voi vain todeta että he ei hommiaan osannut hoitaa,mutta ei oo sun vikasi!

tottakai lapsuus vaikuttaa paljon,mutta sä voit itse päättää mtien reagoit asiaan.

mutta tosiaan sähköshokki hoito tiedän tutun joka pääsi valtavasta koko aikaisesta ahdistuksesta tuon avulla! olikohan 12hoitokertaa ja se oli siinä.

mutta huomasin että hänellä on myös näitä persoonan piirteitä miksi on alttiimpi masentumaan,nimittäin juuri tunteiten pakeneminen! hankalien asioiden välttely. ennen pitkään saattaa siis olla samassa tilnateessa,nimittäin elämässä tulee aina vastoinkäymisiä ei niitä vo ieikä kananta paeta! aina löytyy ongelmiin ratkaisu,joskus e kestää kuukausia,mutta kun aktiivisesti yrittää niin ei ole ongelmaa jota ei vois voittaa

Olet ehdottanut tätä aika monelle näissä masennus- keskusteluissa... Onko sinulla minkäänlaista käsitystä, miten psykiatrinen hoito ensikontaktista etenee? Itse olen pahimpina kausina toivonut tuota useaan otteseen, ei oteta edes kuuleviin korviin. Kokeillaan kaikki mahdolliset lääkitykset ja annostukset ja aika usein tuo on vihoviimeinen hoitokeino. Ei sinne noin vaan mennä sähköhoitoa saamaan...

Riippunee myös sairaanhoitopiiristä, käsittääkseni esim. Hämeessä helpompaa, koska heillä laajemmat kokemukset siitä.

[QUOTE="pirpana";27978068]völillä pystyn ajattelemaan että "näyttäisin" vanhemmilleni. lähinnä äidilleni sillä isään en ole missään tekemisissä. kaikki tämä selvisi vasta muutama vuosi sitten.mutta myös vieläkin tietyllä tavalla yritän saada äidiltä rakkautta ja hyväksyntää, vaikka se taitaa olla loputon tie. ajatelen lapsiani, siksi tässä vielä olenkin.[/QUOTE]

Tämä on varmasti helpompi sanoa näin ulkopuolisena, mutta yritä irtautua äidistäsi ja siirtää asian ajattelemisesta vapautuva energia niihin hyviin asioihin, joita sun elämässä on. Aloita pienin askelin, älä odota itseltäsi liikoja.

Voi ap. Voin aika hyvin myötäelää tuntemuksissasi. Olin tuossa tilanteessa muutama vuosi sitten.

Jos menneisyytesi on muutama vuosi sitten sinulle paljastunut (eli lähinnä olet uskaltanut tunnustaa sen, mikä on aika tuskallista) niin olet varmaan pahimmassa vaiheessa nyt. Minusta sinun kannattaisi jatkaa terapiaa, vaikka se oliskin tuskallista, koska olet saanut pään auki menneisyyteen ja nyt ne asiat olisi hyvä käsitellä. Kun käyt läpi menneisyytesi ja hyväksyt ne osana sinua, pystyt helpommin jatkamaan elämääsi. Olemaan kokonainen sinä. Syytön olet kokemaasi pahaan, mutta et pysty kieltämään niitä. Kieltäminen tekee sinulle vain pahemman olon. Kaikki kokemasi vaikuttaa sinuun aina, koko elämäsi. Jos koitat kieltää ne niin ne puskevat jostain läpi, saat masennusta, neuroottisia oireita, fobioita, tai sairastut fyysisesti. Alitajuntasi koittaa pitää pahan pois ja joutuu tekemään koko ajan töitä, se kuormittaa sinua. Siksi olisi hyvä integroida kokemasi elämääsi ja tarpeeksi miettittyäsi niitä, ne alkaa haalistua ja arkipäiväistyä siten, ettei ne enää ahdista sinua mieleen tullessaan. Hyväksyt, että näin sinulle on käynyt, siksi teet tällaisia valintoja ja koet asiat näin, mutta pystyt kuitenkin elämään nyt ja mukavinkin tuntein. Hyväksyt, että menneisyys on menneisyys, eikä satuta sinua nyt.

Siis jatkaisit terapiaa ja vaikka joutuisit osastolle niin se ei ole vakavaa. Vakavempaa on jos lapsesi menettävät äitinsä. Tai sinä eläisit mahdollisesti kroonisesti vaikeasti masentuneena.

Paraneminen on mahdollista. Sinusta voi tulla kokemuksiesi vuoksi hyvinkin hieno ihminen (ei sillä ettekö jo olisi), ja kuten joku sanoi aiemmin tässä, voit kääntää sen hyväksi. Koita miettiä olisiko terapian jatkaminen mahdollista, jos se on noinkin voimakkaita ahdistuksia sinussa saanut aikaan niin se voisi hyvinkin toimia. Terapia on siitä jännä juttu, että kun on tuskallisinta niin silloin olet paranemassa.

Voimia.

ps. elä koita saada äidiltäsi hyäksyntää tai rakkautta. Tuskallista on myöntää tosiasia, että jotkut ovat kykenemättömiä rakastamaan. Niin vain on.

kiitos kaikille ihanille <3, terapiassa olen käynyt jo usean vuoden, nyt soitin teraapeutilleni että haluan myös lisähoitona aloittaa psykoterapian ja mikä vain on mahdollista auttamaan eteenpäin.

Yhteistyössä