Miltä tuntui istukan synnyttäminen? Jouduitko ponnistamaan?

• Viestiketjun aloittaja "mietteliäs"
  • Ensimmäinen viesti
"Jen"
Kummassakin synnytyksessä: ihan hirveältä. Kätilö painanut kohtua pari-kolme kertaa todella lujaa ja samalla pitää ponnistaa. Veren roiskataminen tuntuu ikävimmältä, kuin se istukka. Outoa kun ihmiset laittaa "en edes huomannut". Eikö teillä painettua kohtua ollenkaan? Mulla kummallakin kerralla _todella_ lujaa. Tokalla kerralla nappasin kätilöä kädestä ja revin pois kun sattui niin paljon.

"Jenis"
[QUOTE="totuus on";30012099]Istukan synnyttäminen sattui mutta kaikkein pahimmat kivut olivat ne jälkisupistukset, joista kukaan ei muista ensisynnättäjälle kertoa. Itse olin ihmeissäni, kun kivut eivät loppuneetkaan lapsen maailmaan saattamiseen vaan jatkuivat useita päiviä ja lääkettä ei saanut.[/QUOTE]

Miten niin ei lääkettä saanut? Mä oon synnyttänyt 2 lasta ilman lääkitystä, mutta jälkipolttoihin oon kyllä pyytänyt - ja saanut - sellaiset tropit että kivut lähtee.

vie ras
[QUOTE="Jen";30012262]Kummassakin synnytyksessä: ihan hirveältä. Kätilö painanut kohtua pari-kolme kertaa todella lujaa ja samalla pitää ponnistaa. Veren roiskataminen tuntuu ikävimmältä, kuin se istukka. Outoa kun ihmiset laittaa "en edes huomannut". Eikö teillä painettua kohtua ollenkaan? Mulla kummallakin kerralla _todella_ lujaa. Tokalla kerralla nappasin kätilöä kädestä ja revin pois kun sattui niin paljon.[/QUOTE]

No mua tosiaan painoi melko kevyesti ja samalla veti napanuorasta, jolloin istukka tuli itsekseen ulos. Kenties se normaalisti käykin niin, jos monet sanoo samaa? Ei mua kummassakaan synnytyksessä jälkeisvaihe sattunut yhtään. Ei myöskään tullut jälkisupistuksia, joten ei harmainta hajua miltä ne tuntuu.

Itse synnytykset olikin sitten täyttä helvettiä kivun suhteen.

viera.s
[QUOTE="Jen";30012262]Kummassakin synnytyksessä: ihan hirveältä. Kätilö painanut kohtua pari-kolme kertaa todella lujaa ja samalla pitää ponnistaa. Veren roiskataminen tuntuu ikävimmältä, kuin se istukka. Outoa kun ihmiset laittaa "en edes huomannut". Eikö teillä painettua kohtua ollenkaan? Mulla kummallakin kerralla _todella_ lujaa. Tokalla kerralla nappasin kätilöä kädestä ja revin pois kun sattui niin paljon.[/QUOTE]

Ei muistaakseni painettu ollenkaan ja ponnistamisen tarvekin tuli ihan itsestään.

Jäin muuten sitä miettimään, että teillä jotka olette miettineet, että pitääköhän taas ponnistaa, on varmaan ollut epiduraali? Minulla kun ei ollut, ponnistaminen ei muutenkaan ollut omasta tahdosta kiinni juurikaan, ponnistus tuli sellaisena kramppina itsestään, että tuntui ettei mitenkään olisi varsinaisen ponnistusvaiheen alettua voinut olla ponnistamatta vaikka olisi halunnutkin. Tietoisesti pystyi ponnistuksiin lisäämään voimaa, mutta muuten ei tarvinnut miettiä koska pitää ponnistaa.

vi eras
Ei muistaakseni painettu ollenkaan ja ponnistamisen tarvekin tuli ihan itsestään.

Jäin muuten sitä miettimään, että teillä jotka olette miettineet, että pitääköhän taas ponnistaa, on varmaan ollut epiduraali? Minulla kun ei ollut, ponnistaminen ei muutenkaan ollut omasta tahdosta kiinni juurikaan, ponnistus tuli sellaisena kramppina itsestään, että tuntui ettei mitenkään olisi varsinaisen ponnistusvaiheen alettua voinut olla ponnistamatta vaikka olisi halunnutkin. Tietoisesti pystyi ponnistuksiin lisäämään voimaa, mutta muuten ei tarvinnut miettiä koska pitää ponnistaa.
Mulla ei ollut epiduraalia. Ponnistamisen tarve mulla tuli jo siinä vaiheessa, kun kohdunsuu oli 6 cm auki ja silloin ei saanut ponnistaa. Oli ihan hirveä tunne. Sitten meni vielä monta tuntia että avauduin kokonaan, joten kun piti ruveta ponnistamaan, kätilön piti mulle sanoa milloin ponnistan. Muuten en olisi tiennyt, olin ihan rättipoikki muutenkin siitä kivusta.

Ei ollut epiduraalia toisessakaan synnytyksessä, meidän sairaalassa sitä ei ihan automaattisesti saakaan.

"Hanna"

En muista että olis painettu.

Yhteistyössä