Miltä synnytys tuntuu?

  • Viestiketjun aloittaja "Minnea"
  • Ensimmäinen viesti
"Minnea"
Synnytys mielessä, miltä se tuntuu, alusta loppuun?
Suositteletko kipulääkettä/puudutetta ja mitä ja miksi?
Itse olen kipuherkkä ihminen ja mua pelottaa että itken vaan koko synnytyksen alusta loppuun kun sattuu ja mieli herkistyy.. jotenkin hävettää :D
Olen lukenut et pitää muistaa rentoutua ja hengittää ja antaa supistuksen ja kivun tulla mutta miten siinä sit rentoudutaan?
Ekaa odottelen..
 
Ei se tunnu oikein miltään. Supistukset sattuu pikkasen, mutta niidenkin kanssa pärjää. Itse ponnistusvaihe on helppo ja ei edes sattunu. Suurin kipu oli seuraavana päivänä kun ei voinu ensin istua kunnolla, mutta sekin unohtu nopeesti.

Mitään lääkkeellistä lievitystä ei kannata ottaa. Opettelet jo hyvissä ajoin hengittämään oikein ja supistustenaikana jumppapallo on hyvä istuin.
 
Viimeksi muokattu:
Nooo
Se riippuu ihan synnytyksestä! Supistukset voivat tuntua hyvin erilaisissa paikoissa. Sanoisin, että aika harva jakaa nimimerkki Amorin kokemuksen siitä, että se ei tunnu paljon miltään.

Rentoutumista kannattaa opetella ennen synnytystä. Rentoutus tapahtuu hengityksen kautta, uloshengittäessä rentoudutaan. Sellaista mielikuvaharjoittelua voi käyttää, että ikään kuin suuntaa sen uloshengityksen mielessään tiettyyn kohtaan kehoa ja päästää sen kohdan rennoksi. Rentoutusta kannattaa harjoitella ensin mukavassa makuuasennossa.

Synnytyksessä on tärkeää rentouttaa leuka, se vaikuttaa jotenkin kohdun suunnalle. Kuulostaa hassulta, mutta toimii!

Kipua joutuu kestämään vaikka ottaisi puudutuksiakin, joten siihen kannattaa varautua. Puudutukset eivät myöskään välttämättä vie kaikkea kipua. Synnytyskipua kannattaa yrittää helpottaa liikkumalla. Makuullaan ei kannata pysytellä! Monet pitävät puudutuksia, esim. epiduraalia hyvänä, mutta toisten (esim. minun) mielestä niissä on myös erilaisia haittapuolia, mm. se, että pitää maata.
 
"Karoliinuska"
Ei se tunnu oikein miltään. Supistukset sattuu pikkasen, mutta niidenkin kanssa pärjää. Itse ponnistusvaihe on helppo ja ei edes sattunu. Suurin kipu oli seuraavana päivänä kun ei voinu ensin istua kunnolla, mutta sekin unohtu nopeesti.
Onnellinen olet jos noin vähällä selvisit.

Itsellä sattui aivan helvetisti eikä spinaalipuudutuksen teho riittänyt koko ajaksi vaan se tehosi vain pari tuntia, sen jälkeen ilman kivunlievitystä ja kyllä yhtä tuskaa!!! Ponnistusvaihe kesti tunnin ja tuntui, että voimat loppuu kesken. Kyllä sitten muuten sattui sekin ja helvetisti! Pientä oli se kipu seuraavina päivinä kun ei voinut istua kunnolla.
 
"minna"
Synnytys oli ihan siedettävä mutta supistukset aivan kamalia. Se tieto että ne vaan jatkuu ja pahenee on kauheeta. Synnytys tai ponnistus kesti 15 min kun supistukset monen monta tuntia. Suosittelen epiduraalia.
 
Nooo
Kyllä ne supistukset lasketaan osaksi synnytystä! Synnytyksessä on avautumisvaihe (supistukset) ja ponnistusvaihe (vauva tulee ulos), ja molemmmat ovat osa synnytystä, eivät vain jälkimmäinen!
 
"Pippuriina"
Mä taas suosittelen jotan hyvää yksityistä synnytysvalmennusta, jossa opitaan nuo rentoutumisjutut. Kun kivulle ei pistä hanttiin, se muuttuukin ihan siedettäväksi, ja jossain vaiheessa alkavat kehon omat kivunlievitysmekanismit toimia. Tunne oli elämäni paras trippi, ihan lääkkeettömästi.
 
Nooo
Mäkin kannatan synnytysvalmennusta (jollainen neuvolan perhevalmennus siis ei ole!). Olisin itsekin halunnut sellaiseen, mutta täältä on aika monta sataa km lähimpään sellaiseen paikkaan, missä niitä järjestetään, eikä ollut energiaa lähteä niin kauas.

Sen verran sanon, että synnytykseen kannattaa mennä aika avoimin mielin. Kivunlievityksestä ei kannata päättää kovin vahvasti etukäteen suuntaan eikä toiseen, vaan toimia tilanteen kulun mukaan. Mutta tiedonhankkimisesta ja harjoittelusta ei ole mitään haittaa, pelkästään hyötyä!
 
"pöp"
Kaksi hyvin erilaista synnytystä takana. Ensimmäisestä pitkästä ja melko kivuliaasta oppineena meni seuraava luomuna ja oli hyvä kokemus.
Avainsana on rentoutuminen, sitä kannattaa harjoitella. Itse valmistauduin käymällä äitiysjoogassa ja tekemällä harjoituksia kotona. Sieltä saat myös harjoituksia joita voit tehdä synnytyksen aikana, jotka helpottavat oloa ja edistävät synnytystä. Suosittelen lämpimästi.
Kannattaa tutustua lääkkeettömiin kivunlievitys menetelmiin etukäteen ja luottaa omaan kroppaan. Niillä pärjää jo pitkälle.
 

Yhteistyössä