Miltä tuntuu pettämisen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mirja-marja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja *******:
Hirvean kypsaa ja jarkevaa tekstia. Minua mietityttaa mitka ovat ne syyt jotka saavat naisen joka on hyvassa parishuteessa kunnon miehen kanssa raottamaan ovea muille ja etsimaan jotain muuta. Miksi sina esimerkiksi petit? Mika on pitkan parisuhteen salaisuus ja voima?

EWt kysynyt minulta, mutta saman kokeneena vastaan, että kai se on jokin mielenterveyshäiriö, ikäkriisi, jännityksenhaku tai jokin muu ohimenevä juttu, joka vaan saa pään ihan sekaisin. Se tunne että olla vielä kerran ihailtu... olla kohteena , haluttu... jotain mikä ei tunnu enää samalta oman tutun miehen kanssa...

Vaikea selittää.. mutta sitä kannattaa välttää jos se iskee.- Näin keväällä sitä on liikkeellä...

Marttakerhosta voi erota.
Opiskelupaikasta voi erota.
Työpaikastaan voi erota.
Suvustaan voi erota.
Puolisostaan voi erota.
lapsistaan voi erota.
Itsestään voi erota.

kaikki on ihmiselle mahdollista, motiivit vain vaihtelee suurestikin.
joskus motiivit voivat olla jopa yllättävänkin heikot suureen ratkaisuun.
mutta käsityskyky ja ahdistus muuttuvat hetkessä.
tätä pohjaa vasten suurienkin ratkaisujen keveyden ymmärtää.
ja luottamus on veteen piirretty viiva.
joskus olisi hyvä omistaa silmälaput, korvatulpat ja suukapula, ja hoitaa tonttinsa mahdollisimman hyvin, koska hyvin pienestä oikusta voi jäädä yksin; antaa niiden kontata, jotka eivät osaa kävellä rinnalla.

Kun elää jotakin elämänvaihetta, niin sitä on kauhean helppoa arvostella jälkikäteen, mutta kun elät tässä ja nyt tätä päivää, niin on vaikea saada perspektiiviä asioihin. Harvalla ihmisellä elämä on totaalisen ihanaa tai aivan perinjuurin kamalaa. Uskon, että täällä Suomessa elämä on monella naisella ihan kivaa: on ehkä pari lasta, mukava asunto (vaikkakin velkainen), on luotettava aviomies, työ menee omalla painollaan, ystäviin pidetään jonkun verran yhteyttä jne.

Kun on parikymppisestä asti unelmoinut ja lopulta 10-15 vuoden päästä tavoittanut niitä unelmia (opinnot loppuun, eka työpaikka, häät, vauva, oma asunto, eka uusi auto, ehkä koiranpentu, yleneminen töissä jne), niin huomaa, että elämä menee eteenpäin samaa tuttua rataa, mutta tuntuu, ettei sekään riitä, vaan kaipaa vielä jotain muuta. Ei sitä ehkä edes tajua, että mitä haluaa. Tajuaa vain sen, että itsellä on paha olla. Voi myös olla, että alkaa etsimään henkisempiä arvoja ja jotakin syvällisempää sisältöä elämään. Siinä tilanteessa jotkut joogaavat, ostavat kesämökin päästäkseen luonnon rauhaan tai muutoin kokevat jonkunlaista kolmenkympin kriisiä, jossa miettivät, että tätäkö tää elämä vain on nyt seuraavat 30 vuotta, kunnes pääsee eläkkeelle. Sen tiedostaminen voi olla aika katastrofaalista.

Sellaisessa tilanteessa oma ahdistus saattaa kasvaa vuosien myötä. Mies ei välttämättä tajua ollenkaan, että miksi vaimo on uupunut ja ehkä ajoittain kiukkuinenkin. Yhdessäolo saattaa olla tv:n katselua, kävelylenkki koiran kanssa, mutta muutoin sitä tavallista arkea, jossa parisuhteen keskustelut on sitä tasoa, että haluatko nakkikastiketta vai uunimakkaraa tänään ruoaksi. Jos etäisyyttä on omiin ystäviin eikä harrastuksistakaan löydy henkireikää, niin sellaisissa tilanteissa miehen ehkä pitäisi pystyä olemaan myös se, jolle voi kertoa omasta ahdistuksestaan.

En ainakaan itse pystynyt jäsentämään, että mikä masensi ja mikä siinä elämässä otti päähän. Aina oli kiire. Jos lepäsin viikonlopun, olin taas maanantaina ihan poikki. En kerta kaikkiaan jaksanut sitä elämää enkä tiennyt, miten siitä pääsisi irti. Näin jälkikäteen on helppo analysoida, että synnytyksen jälkeinen masennus, urapaineet ja liian paljon kaikilla elämän osa-alueilla tapahtuneita muutoksia (esim. asuntolainasta aiheutuva paine, työstressi, huono omatunto vähäisestä lasten kanssa vietetystä ajasta, jatkuva väsymys) oli jotakin sellaista, josta en ehkä oikein itse edes olisi voinut selviytyäkään, vaan olisin tarvinnut ammattiapua. En osannut jarruttaa, vaan jatkoin hammasta purren samaa vanhaa rataa.

Kun ei osaa purkaa ahdistustaan ja pahaa oloaan eikä mies tajunnut ollenkaan, miksi olin sellainen kuin olin, niin maaperä on jo valmiiksi sellainen, että on valmis ihastumaan täysillä. Ihastuminen oli kuin virkistävä sade rutikuivaan autiomaahan. Sitä janosi lisää ja lisää.

Omalla kohdallani jälkikäteen analysoituna itse ainakin aloitin vakavan seurustelun ja avoliiton aivan liian nuorena ja kokemattomana. En osannut myöskään pitää puoliani parisuhteessa. Asiat olivat ihan OK, mutta monessa asiassa asiat olivat vähän pielessä. Jos asiat ovat pikkuisen pielessä, niiden takia ei eroa, mutta niistä pienistä murheista kasvaa isot keot vuosien varrella. Meillä parisuhteessa ei ollut oikeastaan ongelmia, joten ei ollut puhumistakaan. Jos mies olisikin lyönyt tai juonut, olisi ollut helppoa löytää syy, jonka vuoksi olisi voinut lähteä. Minä olin pelkuri, enkä uskaltanut lähteä suhteesta, jossa oli paha olla. Jäin, kärsin ja odotin jotakin parempaa. Kun ihastuin, menetin ikäänkuin "järkeni" eikä elämässä tuntunut olevan millään muulla merkitystä kuin sillä, että vihdoin ja viimein oli hyvä olla. Tietysti se on valheellinen tunne eikä se kestänyt pitkään. Sain kuitenkin siitä kokemuksesta vihdoin voimaa, jolla pääsin suhteesta eroon.

Ystäväpiirissä eromme oli järkytys. Suhteemme vaikutti onnelliselta ja tasapainoiselta. Se olikin monelle ystäväpariskunnalle itselleenkin kriisin paikka, että mitä pitäisi tehdä, jottei heille kävisi samoin. Aika lailla tutuista suhteet ovat kariutuneet noin 15 vuoden yhdessäolon jälkeen, mutta yhä noin puolet jatkavat suhdettaan.

Omasta mielestäni suhteessa keskustelutaito on ihan A ja O. Pitää pystyä juttelemaan ja toisen pitää yrittää ymmärtää toisen erilaista näkökantaa. Jos vähättelee ja halveksii hassuja tai outoja tuntemuksia, niin sillä tavalla se katkeruus saa alkunsa. Tasa-arvo on juuri sitä, että pitää saada tilaa olla oma itsensä ja silti saa rakkautta, vaikka onkin välillä tyhmä tai hassu. Jos tärkeissä asioissa vain toinen jyrää siksi, että on mies tai siksi, että hän ansaitsee enemmän tai siksi, että hänen ehdotuksensa on järkevämpi, niin mitä sellaisestakaan suhteesta tulee pidemmän päälle muutakuin ongelmia.

Kyllä minä ainakin haluan tuntea, että minua rakastetaan, halutaan, himoitaan. Haluan olla miehelle elämän tärkein ihminen, jonka kanssa voidaan jakaa yhdessä asiat niin hyvässä kuin pahassa. En halua olla se, joka vain antaa, vaan haluan, että kummallakin on hyvä olla. Moni ystäväni pitkässä suhteessaan valittaa kerta toisensa jälkeen sitä, että miksei miehet kehu ja osoita rakkauttaan. Ei olisi iso asia pitää vaimo tyytyväisenä. Pelkkä suhteellisen kiva seksi tai rahojen tuominen kotiin palkkapäivänä ei riitä todellakaan.

Omakohtaisena kokemuksena huomasin, että parisuhdeneuvontaa ei meinaa saada mistään. Joka paikkaan oli kauheat jonot (jopa pari kuukautta jonoa), joka ei akuutissa erotilanteessa auta yhtään mitään. Oli aika surullista huomata, että pääkaupunkiseudulla rahallakaan ei saanut apua, vaan heitettiin jonon hännille odottelemaan peruutusaikaa.

Kokemuksesta voin sanoa, että pettämisen jälkeen tuntuu todella hyvältä.

Jos oman miehen käsitys seksistä on aina raju kymmenen minuuttia kestävä rynkytys ja jyystäminen ilman esileikkejä, supinota peiton alla, kosketuksia, kauniita sanoja, niin kun tapaa miehen, jolle tärkeää on nimenomaan jälkimmäinen käytös, voi sanoa että "pettäminen" onkin kivaa!

Pettäminen on liian ruma sana puhuttaessa salasuhteesta, joka on kaunis ja tuntuu oikealta. Jos salasuhde auttaa löytämään piilossa olleen oman naiseutensa ja todellisen seksuaalisuutensa, ei kyse voi olla pahasta asiasta.

Minun mielestäni on aivan oikein olla salasuhteessa jos oma kumppani vertaa suuseksin antamista käytettyjen tamponien syömiseen ja salarakas on erityisen "kielitaitoinen" ;)) Sitä saa, mitä tilaa!

Olisi hauska tietää, että kuinka moni esimerkiksi 10 tai 20 vuotta yhdessä olleista pareista pitää seksiään huonona. Olen varma, että jos pariskunnasta kumpikin osapuoli pitää seksiä hyvänä, niin eroaminen on varmasti vaikeampaa. Jos taas edes toisen osapuolen mielestä seksi on huonoa, niin kynnys pettämiseen madaltuu. Varmasti on niitäkin pariskuntia, joissa nainen ei saa orgasmia koskaan tai erittäin harvoin. Alussa rakastuneena se ei ehkä tunnu tärkeältä, mutta kun aika kuluu ja tunteet viilenevät, niin antaminen ei ole enää mielekästä. Pihtaaminen ehkä tulee myös kuvioihin. Jos tässä tilanteessa ei uskalla puhua, seksielämää on vaikea kohentaa.

Samaa mieltä Tiinuliinin kanssa, että puolisolta huono seksi (esimerkiksi 2 minuutin pikapano ilman esileikkejä) on varmin keino saada nainen tuntemaan itsensä hyväksikäytetyksi. Pikaseksi on joskus hauskaa, mutta hauskuus on suhteesta kaukana, jos mies saa orgasmin aina ja nainen ei koskaan.

[/quote] ja toisen pitää yrittää ymmärtää toisen erilaista näkökantaa. Jos vähättelee ja halveksii hassuja tai outoja tuntemuksia, niin sillä tavalla se katkeruus saa alkunsa. Tasa-arvo on juuri sitä, että pitää saada tilaa olla oma itsensä ja silti saa rakkautta, vaikka onkin välillä tyhmä tai hassu. Jos tärkeissä asioissa vain toinen jyrää siksi, että on mies tai siksi, että hän ansaitsee enemmän tai siksi, että hänen ehdotuksensa on järkevämpi, niin mitä sellaisestakaan suhteesta tulee pidemmän päälle muutakuin ongelmia.

Kyllä minä ainakin haluan tuntea, että minua rakastetaan, halutaan, himoitaan. Haluan olla miehelle elämän tärkein ihminen, jonka kanssa voidaan jakaa yhdessä asiat niin hyvässä kuin pahassa. En halua olla se, joka vain antaa, vaan haluan, että kummallakin on hyvä olla. Moni ystäväni pitkässä suhteessaan valittaa kerta toisensa jälkeen sitä, että miksei miehet kehu ja osoita rakkauttaan. Ei olisi iso asia pitää vaimo tyytyväisenä. Pelkkä suhteellisen kiva seksi tai rahojen tuominen kotiin palkkapäivänä ei riitä todellakaan.

Omakohtaisena kokemuksena huomasin, että parisuhdeneuvontaa ei meinaa saada mistään. Joka paikkaan oli kauheat jonot (jopa pari kuukautta jonoa), joka ei akuutissa erotilanteessa auta yhtään mitään. Oli aika surullista huomata, että pääkaupunkiseudulla rahallakaan ei saanut apua, vaan heitettiin jonon hännille odottelemaan peruutusaikaa.[/quote]

Olen huomannut että mulle ei enää riitä edes se, vaikka mies hyväilisikin ja rakastaisi.
En kestä lähinnä sitä että asiat eivät vain suju. Jokainen asia joka pitää sopia, menee aina tappeluksi.
Miehen kanssa eläminen on vaikeaa, todella vaikeaa.
Ennen luulin että se on oma huomioimattomuuden viha, eli että mies ei rakasta ja huomioi tarpeeksi. hankin sellaisen parisuhteen jossa näin tapahtuu. Mutta se ei riittänyt.
Vihaan sitä miten mieheni kiristelee salaa hampaitaan, miten hän valittaa päivästä toiseen, miten vaikeaa hänellä on ollut koko yhteisen elämämme ajan. Miten jokainen hetki hänen elämässään on niin tuskallista punnerrusta. Ja miten saan purra hammasta, etten huomauttaisi väärällä hetkellä, tai neuvoisi miestä, tai hengittäisi väärällä hetkellä ettei hän koe tulleensa ohjailluksi.

Hän ei nauti elämän pienistä asioista, ja jos nauttii niin tekee siitä niin suuren numeron että sitä pitää oikein patarummulla säestää.
Kun hän "ajattelee", hän haluaa arvostusta, mutta en voi enkä jaksa huomata ajatuksen suuruutta kun se on se sama vuodesta toiseen, hän ei ole kehittynyt samaan tahtiin.
Tiedän ettei vaikeuksille ja miehen oman ajattelutavan itselleen tuomalle tuskalle mitään voi, mutta on vain niin raskasta.

Syrjähyppyä en edes harkitse, koska olen menettänyt rakkauden haluni ja kaipuuni niin täydellisesti, että jos vain näenkin miehen jossain, ajattelen heti: "Minkähänlainen "arjen sankari" tuossakin taas hiipparoi", ja mitähän haluaa, "Eipä tuo mies alkaisi jutella kun en yhtään jaksa kuunnella"

Meni jotenkin hulllusti tuo teksti, siinä on puolet nyt toisen kirjoittajan, tää on mun:

Olen huomannut että mulle ei enää riitä edes se, vaikka mies hyväilisikin ja rakastaisi.
En kestä lähinnä sitä että asiat eivät vain suju. Jokainen asia joka pitää sopia, menee aina tappeluksi.
Miehen kanssa eläminen on vaikeaa, todella vaikeaa.
Ennen luulin että se on oma huomioimattomuuden viha, eli että mies ei rakasta ja huomioi tarpeeksi. hankin sellaisen parisuhteen jossa näin tapahtuu. Mutta se ei riittänyt.
Vihaan sitä miten mieheni kiristelee salaa hampaitaan, miten hän valittaa päivästä toiseen, miten vaikeaa hänellä on ollut koko yhteisen elämämme ajan. Miten jokainen hetki hänen elämässään on niin tuskallista punnerrusta. Ja miten saan purra hammasta, etten huomauttaisi väärällä hetkellä, tai neuvoisi miestä, tai hengittäisi väärällä hetkellä ettei hän koe tulleensa ohjailluksi.

Hän ei nauti elämän pienistä asioista, ja jos nauttii niin tekee siitä niin suuren numeron että sitä pitää oikein patarummulla säestää.
Kun hän "ajattelee", hän haluaa arvostusta, mutta en voi enkä jaksa huomata ajatuksen suuruutta kun se on se sama vuodesta toiseen, hän ei ole kehittynyt samaan tahtiin.
Tiedän ettei vaikeuksille ja miehen oman ajattelutavan itselleen tuomalle tuskalle mitään voi, mutta on vain niin raskasta.

Syrjähyppyä en edes harkitse, koska olen menettänyt rakkauden haluni ja kaipuuni niin täydellisesti, että jos vain näenkin miehen jossain, ajattelen heti: "Minkähänlainen "arjen sankari" tuossakin taas hiipparoi", ja mitähän haluaa, "Eipä tuo mies alkaisi jutella kun en yhtään jaksa kuunnella"

Alkuperäinen kirjoittaja Koett:
Kun elää jotakin elämänvaihetta, niin sitä on kauhean helppoa arvostella jälkikäteen, mutta kun elät tässä ja nyt tätä päivää, niin on vaikea saada perspektiiviä asioihin. Harvalla ihmisellä elämä on totaalisen ihanaa tai aivan perinjuurin kamalaa. Uskon, että täällä Suomessa elämä on monella naisella ihan kivaa: on ehkä pari lasta, mukava asunto (vaikkakin velkainen), on luotettava aviomies, työ menee omalla painollaan, ystäviin pidetään jonkun verran yhteyttä jne.

Kun on parikymppisestä asti unelmoinut ja lopulta 10-15 vuoden päästä tavoittanut niitä unelmia (opinnot loppuun, eka työpaikka, häät, vauva, oma asunto, eka uusi auto, ehkä koiranpentu, yleneminen töissä jne), niin huomaa, että elämä menee eteenpäin samaa tuttua rataa, mutta tuntuu, ettei sekään riitä, vaan kaipaa vielä jotain muuta. Ei sitä ehkä edes tajua, että mitä haluaa. Tajuaa vain sen, että itsellä on paha olla. Voi myös olla, että alkaa etsimään henkisempiä arvoja ja jotakin syvällisempää sisältöä elämään. Siinä tilanteessa jotkut joogaavat, ostavat kesämökin päästäkseen luonnon rauhaan tai muutoin kokevat jonkunlaista kolmenkympin kriisiä, jossa miettivät, että tätäkö tää elämä vain on nyt seuraavat 30 vuotta, kunnes pääsee eläkkeelle. Sen tiedostaminen voi olla aika katastrofaalista.

Sellaisessa tilanteessa oma ahdistus saattaa kasvaa vuosien myötä. Mies ei välttämättä tajua ollenkaan, että miksi vaimo on uupunut ja ehkä ajoittain kiukkuinenkin. Yhdessäolo saattaa olla tv:n katselua, kävelylenkki koiran kanssa, mutta muutoin sitä tavallista arkea, jossa parisuhteen keskustelut on sitä tasoa, että haluatko nakkikastiketta vai uunimakkaraa tänään ruoaksi. Jos etäisyyttä on omiin ystäviin eikä harrastuksistakaan löydy henkireikää, niin sellaisissa tilanteissa miehen ehkä pitäisi pystyä olemaan myös se, jolle voi kertoa omasta ahdistuksestaan.

En ainakaan itse pystynyt jäsentämään, että mikä masensi ja mikä siinä elämässä otti päähän. Aina oli kiire. Jos lepäsin viikonlopun, olin taas maanantaina ihan poikki. En kerta kaikkiaan jaksanut sitä elämää enkä tiennyt, miten siitä pääsisi irti. Näin jälkikäteen on helppo analysoida, että synnytyksen jälkeinen masennus, urapaineet ja liian paljon kaikilla elämän osa-alueilla tapahtuneita muutoksia (esim. asuntolainasta aiheutuva paine, työstressi, huono omatunto vähäisestä lasten kanssa vietetystä ajasta, jatkuva väsymys) oli jotakin sellaista, josta en ehkä oikein itse edes olisi voinut selviytyäkään, vaan olisin tarvinnut ammattiapua. En osannut jarruttaa, vaan jatkoin hammasta purren samaa vanhaa rataa.

Kun ei osaa purkaa ahdistustaan ja pahaa oloaan eikä mies tajunnut ollenkaan, miksi olin sellainen kuin olin, niin maaperä on jo valmiiksi sellainen, että on valmis ihastumaan täysillä. Ihastuminen oli kuin virkistävä sade rutikuivaan autiomaahan. Sitä janosi lisää ja lisää.

Omalla kohdallani jälkikäteen analysoituna itse ainakin aloitin vakavan seurustelun ja avoliiton aivan liian nuorena ja kokemattomana. En osannut myöskään pitää puoliani parisuhteessa. Asiat olivat ihan OK, mutta monessa asiassa asiat olivat vähän pielessä. Jos asiat ovat pikkuisen pielessä, niiden takia ei eroa, mutta niistä pienistä murheista kasvaa isot keot vuosien varrella. Meillä parisuhteessa ei ollut oikeastaan ongelmia, joten ei ollut puhumistakaan. Jos mies olisikin lyönyt tai juonut, olisi ollut helppoa löytää syy, jonka vuoksi olisi voinut lähteä. Minä olin pelkuri, enkä uskaltanut lähteä suhteesta, jossa oli paha olla. Jäin, kärsin ja odotin jotakin parempaa. Kun ihastuin, menetin ikäänkuin "järkeni" eikä elämässä tuntunut olevan millään muulla merkitystä kuin sillä, että vihdoin ja viimein oli hyvä olla. Tietysti se on valheellinen tunne eikä se kestänyt pitkään. Sain kuitenkin siitä kokemuksesta vihdoin voimaa, jolla pääsin suhteesta eroon.

Ystäväpiirissä eromme oli järkytys. Suhteemme vaikutti onnelliselta ja tasapainoiselta. Se olikin monelle ystäväpariskunnalle itselleenkin kriisin paikka, että mitä pitäisi tehdä, jottei heille kävisi samoin. Aika lailla tutuista suhteet ovat kariutuneet noin 15 vuoden yhdessäolon jälkeen, mutta yhä noin puolet jatkavat suhdettaan.

Omasta mielestäni suhteessa keskustelutaito on ihan A ja O. Pitää pystyä juttelemaan ja toisen pitää yrittää ymmärtää toisen erilaista näkökantaa. Jos vähättelee ja halveksii hassuja tai outoja tuntemuksia, niin sillä tavalla se katkeruus saa alkunsa. Tasa-arvo on juuri sitä, että pitää saada tilaa olla oma itsensä ja silti saa rakkautta, vaikka onkin välillä tyhmä tai hassu. Jos tärkeissä asioissa vain toinen jyrää siksi, että on mies tai siksi, että hän ansaitsee enemmän tai siksi, että hänen ehdotuksensa on järkevämpi, niin mitä sellaisestakaan suhteesta tulee pidemmän päälle muutakuin ongelmia.

Omakohtaisena kokemuksena huomasin, että parisuhdeneuvontaa ei meinaa saada mistään. Joka paikkaan oli kauheat jonot (jopa pari kuukautta jonoa), joka ei akuutissa erotilanteessa auta yhtään mitään. Oli aika surullista huomata, että pääkaupunkiseudulla rahallakaan ei saanut apua, vaan heitettiin jonon hännille odottelemaan peruutusaikaa.

Kuin olisin omaa tekstiäni lukenut, juuri tuolta minustakin tuntuu! Kotona kaikki on kunnossa, mutta silti haluaisin vielä tuntea olevani haluttu, kaunis ja ihana nainen, josta joku on kiinnostunut.

Oma mies on kiltti, upea isä ja muutenkin hyvä mies, mutta joku vain tökkii... Kaipaan keskustelukumppania, jonka kanssa voisi oikeasti keskustella älykkäästi asioista. Myös miehen aloitekyvyttömyys ja täydellinen kunnianhimon puute ärsyttää. Seksi ei suju, ei ole sujunut enää vuosiin ja tuntuu, ettei jaksa siihen enää edes yrittää panostaa. Miten sen vanhan intohimon voi saada takaisin suhteeseen?? Mies tuntuu enää vain kämppikseltä tai ystävältä jonka kanssa jaetaan ruoka- ym. laskut.

Luultavasti olen itse henkisesti kasvamassa tästä suhteesta ulos, menossa omassa kasvussani eteenpäin ja mies jää jälkeen. Puoliksi jo olen ulkona parisuhteestamme, odotan vain viimeistä sysäystä ja syytä lähteä.

että usein parisuhteen ongelmat koetaan puolison aiheuttamiksi; hän on milloin mitäkin ja joskus hän ei ole mitään. Onko kukaan koskaan ajatellut, että ahdistus ja paha olo, jotka ovat sisällä, voivatkin olla ihan omaa tuotetta? Niille asioille vain haetaan syytä toisesta. Voipi olla , että se ahdistava seikka puolisossa onkin omaa kyvyttömyyttä hyväksyä toista omana itsenään, esimerkiksi. Ahdistus voi tulla niin monesta asiasta itselle, että sika hassua olisi, jos kaikesta olisi puoliso syypää:) Tietysti voi olla, mutta vain osaltaan, jos siitäkään.

Itsen'äisyys parisuhteessa on myös itsenäistä ajattelua, kykyä elää itsekseen, ilman syyllisiä. Kykyä nauttia hetkistä ilman puolisoa, kykyä harrastaa itsenäisesti. vasta sitten voi ottaa toiselta vastaan ne parhaimmat puolensa.

Vaimoni petti minua ja tästä oli seurauksena avioero. Meillä on 2 kouluikäistä lasta ja toisen miehen (myös pettäjä) suhteesta jäi pieni 1 vuotias lapsi.
Olo oli erittäin tyhjä ja kuollut. Kaikki yhdessä rakennettu on rikottu. Pettäjillä on toisensa, mutta onko tällaiselle perustukselle pystytetty suhde vakaa? Tarkoitan tällä tapahtunutta petosta ja valhetta ja täydellistä muiden halveksuntaa.
Itse kävin 1/2 vuotta miesten eroryhmässä, enkä ole asiasta vielä täysin toipunut.
Ero vaikuttaa niin suureen joukkoon ihmisiä. Perheenjäsenet, sukulaiset ja ystävät.
Jokainen kokee eron ja pettämisen eritavoin, mutta en voi suositella asiaa kenellekään avioliitossa olevalle, sillä se hinta jonka seikkailustaan maksaa on aivan liian korkea.
Jos haluat vierasta, (mies/nainen) selvitä ensin entinen parisuuhteesi!
Syyksi pettämiseen ei riitä, että arki on tylsää tai se, että mieheni tekee paljon töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja isäkarhu:
Vaimoni petti minua ja tästä oli seurauksena avioero. Meillä on 2 kouluikäistä lasta ja toisen miehen (myös pettäjä) suhteesta jäi pieni 1 vuotias lapsi.
Olo oli erittäin tyhjä ja kuollut. Kaikki yhdessä rakennettu on rikottu. Pettäjillä on toisensa, mutta onko tällaiselle perustukselle pystytetty suhde vakaa? Tarkoitan tällä tapahtunutta petosta ja valhetta ja täydellistä muiden halveksuntaa.
Itse kävin 1/2 vuotta miesten eroryhmässä, enkä ole asiasta vielä täysin toipunut.
Ero vaikuttaa niin suureen joukkoon ihmisiä. Perheenjäsenet, sukulaiset ja ystävät.
Jokainen kokee eron ja pettämisen eritavoin, mutta en voi suositella asiaa kenellekään avioliitossa olevalle, sillä se hinta jonka seikkailustaan maksaa on aivan liian korkea.
Jos haluat vierasta, (mies/nainen) selvitä ensin entinen parisuuhteesi!
Syyksi pettämiseen ei riitä, että arki on tylsää tai se, että mieheni tekee paljon töitä.

Nimenomaan, pettäjä tekee todellakin aivan hirveän teon toiselle, läheisen kuolemakin on helpompi kokea. Aina pettäjä syyllistää petetyn, miten hän oli kyvytön milloin mihinkin muottiin. Todellisuudessa pettäjä on ainoa syyllinen, jos syyllisiä haetaan, Voimia, kyllä siitä selviää, kun tietää oman arvonsa ja että itsessä ei todellakaan ole syytä toisen valinnoille.

Kyllä pettämisen tekona kestää, mutta se tekee jotain sellaista parisuhteeseen, jota ei osaa aavistaakaan etukäteen.

Mies petti, kertoi ja yritetään nyt kasata kaikkea. Tuskaista on ja vaikeata. Kun se kaikkein läheisin ihmissuhde maailmassa pettää ja valehtelee, niin siinä viedään matto MOLEMPIEN alta. Meillä myös mies on ollut ihan sekaisin tekonsa takia, ei tunnista enää itseään ymmärrettyään mitä kaikkea teollaan on saanut aikaiseksi. Ja minkälaiseksi ihmiseksi on paljastunut itselleen.

Jos parisuhteessa on jäljellä vielä vähänkään lämpöä, rakkaudesta puhumattakaan, niin pettäminen sattuu aivan varmasti molempiin osapuoliin. Kuka haluaa ehdoin tahdoin loppuelämäkseen ottaa sellaisen taakan kantaakseen? Vapaaehtoisesti vielä.

Jos elämäänsä haluaa muutosta, sen voi tehdä myös kypsemmin ja aikuisemmin. Huonosta parisuhteesta voi myös lähteä. Jos ei halua lähteä, siihen suhteeseen tulee antaa se enenrgia, joka annetaan pois suhteesta kolmannelle osapuolelle pettämisessä.

Ja se pettäminen vaikuttaa lapsiin. Vain täysin älypää väittää, että se ei vaikuta millään tavalla lapsiin kun vanhempien elämät menenvät aivan sekaisin ja suhde ajautuu kriisiin.

Olen aivan samaa mieltä "kanssa petetyn" kanssa.
Kun elämässä on vaikeuksia, sitä jaksaa yrittää, kun tietää, että yhdessä me kyllä selvitään yli näistä kaikista. Kun sitten osoittautuu todeksi se, että puolisosi onkin pettänyt sinua ei sitä meinaa aluksi edes totena uskoa. Se ihminen, johon olet aina eniten luottanut ja rakastanut. Jonka kanssa olet jakanut elämäsi ja tehnyt tulevaisuuden suunnitelmasi. Rakentanut perheen, kodin ja kaiken mitä sinulla on.
Aviopuolisolle se on helvettia, lapsille koko elämä. Heidän lapsuutensa meni pirtaleiksi samalla kun ydinperhe hajosi.
Minä en tunne sääliä pettäjille. Anteeksi voin antaa, mutta paluuta ja sääliä minulta on turha anoa.
Maksoin erostani kovan hinnan, eikä minulta kukaan kysynyt haluanko sitä saati että joku olisi säälinyt minua tai lapsiamme viettäessään kiihkeitä hetkiä toisen kanssa.
Pettäjä saa kantaa syyllisyytensä. Me petetyt kannamme ja maksamme myös teidän tekojenne seurauksista pitkän aikaa.

Oletan, että Isäkarhu ja vittupää eivät ole sama henkilö. Tai, jos olisivat, ei tarvitsisi edes perustella - niccien ääripäät puhuisivat puolestaan.

Enkä ees perustele - ainakaan vielä. Kysyn: Oletko tullut petetyksi, vittupää?

No syytön ainakin pettämiseen..., syyllinen normaaliin parisuhteeseen.
Mutta kuten jo totesin. Pettäjä asettaa itsensä muiden yläpuolelle.
Jos mies pettää, on hän naisen mielestä sika ja syyllinen.
Jos nainen pettää, on se naisen mielestä ainoastaan seuraus siitä, että mies on sika ja syyllinen. MOT. Witchie

Miten hemmetissä minun persoonani on niin vahva, että se jyrää alleen varsinaiset aiheetkin täällä aina?

Ai niin, tietenkin minun persoonani on niin voimakas, mutta, miten ihmeessä TE olette niin surkean heikkoja, että näin aina käy?

Alkuperäinen kirjoittaja Isäkarhu:
No syytön ainakin pettämiseen..., syyllinen normaaliin parisuhteeseen.
Mutta kuten jo totesin. Pettäjä asettaa itsensä muiden yläpuolelle.
Jos mies pettää, on hän naisen mielestä sika ja syyllinen.
Jos nainen pettää, on se naisen mielestä ainoastaan seuraus siitä, että mies on sika ja syyllinen. MOT. Witchie

Pettäjä on heikko. Heikompi kuin petetty. Tottakai pettäjä asettaa itsensä muiden yläpuolelle.

Mutta oletko sitä mieltä aidosti ja oikeasti, että vain pettäjä on syyllinen? Miksi joku ihminen pettää? Mitä pettäjä etsii? Mitä on vailla? Vai onko mitään? Miksi?

Alkuperäinen kirjoittaja -Witchie:
Miten hemmetissä minun persoonani on niin vahva, että se jyrää alleen varsinaiset aiheetkin täällä aina?

Ai niin, tietenkin minun persoonani on niin voimakas, mutta, miten ihmeessä TE olette niin surkean heikkoja, että näin aina käy?

Voi taivas teitä... Nasse ja vitsi on kuin luodut toisilleen!

Yhteistyössä