Mun piti ensin hetken aikaa miettiä, mitä vanheneminen mulle on. Ja kyllähän se on ensisijaisesti kipuja ja kolotuksia. Vaikka mieli heittäisi mielellään kärrynpyörää, kroppa kitisee jo kyykistymisestä. Tosin sairastuin nivelreumaan jo 34-vuotiaana eli kipuja ja kolotuksia on ollut jo yli 18 vuotta.
Jos ajattelen, että vanheneminen on jotain muuta(kin) kuin kipuja ja kolotuksia, niin milloin se vanheneminen alkaa? Onko se alkanut jo vai onko se jotain, mikä alkaa vasta 60-vuotispäivien jälkeen? Onko vanhenemista se, kun ulkonäkö rupsahtaa? Se ei tuntunut oikeastaan muuta kuin helpottavalta. Mun nuoruudessani seksuaalinen ahdistelu ei ollut kriminalisoitua ja nättinä tyttönä sitä koki jatkuvasti. Työpaikoillakin. En pitänyt siitä, se oli vastenmielistä ja teki olon likaiseksi. Kun kauneus katosi, sai olla rauhassa ja miespuoliset ihmisetkin alkoivat nähdä mussa muutakin kuin tissit ja ampiaisvyötärön.
Onko vanheneminen jotain, mikä tapahtuu pään sisällä? Henkinen matka, polku, jota kulkee? Liuta onnistumisia, epäonnistumisia, pettymyksiä, iloja, suruja, vaikeuksien voittamista, rakkautta, pelkoa... asioita, tapahtumia ja tunnetiloja, jotka muovaavat omaa suhtautumista sekä itseen että kaikkeen ympärillä olevaan? Se on ollut mielenkiintoista ja mielenkiinnolla odotan, miten matkani jatkuu.
Onko vanheneminen kuoleman lähestymistä? Viime vuoden aikana ajattelin kuolemaa enemmän kuin koko siihen astisen elämäni aikana yhteensä. Niin paljon, että jouduin hakemaan ammattiapua asian käsittelyyn. Kun on käynyt kättelemässä Kuolemaa ja viimeisenä ajatuksena ennen armahtavaa tajuttomuutta sille matkalle lähtiessä on ollut, että tältä reissulta ei taideta tulla takaisin, kotiinpaluu on ollut suunnaton lahja. Kuolema tulee sitten, kun on tullakseen. Siihen asti nautin elämästäni joka ainoa päivä. Ja syön aamiaiseni sängyssä