Miltä se alapää ihan oikeasti näyttää synnytyksen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Anniina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Anniina"

Vieras
Kun alapää kuitenkin venyy aika paljon niin miltä se näyttää/tuntuu synnytyksen jälkeen? En nyt tarkoita seksimielessä tai mitään vaan kun synnytys on ohi ja mennään suihkuun yms. niin onko siellä joku hirveä aukko vaan jota ei uskalla pestä? Miten nopeasti emättimen reikä pienenee takaisin? Pelottaa..

No onhan se turvoksissa ja kipeä aluks mutta ei siihen mitään hirveetä aukkoa jää. Ja kyllä se turvotus häviää muutamassa päivässä ja reikäkin on tuntunut ihan normaalilta kun on 4-6 viikon jälkeen seksiä harrastettu.

En katsonut. Mutta kyllä siellä sellainen aukko tuntui jonkun aikaa, en muista kuinka kauan. Mutta ei se montaa kuukautta kestänyt. Ekat päivät vähän isompi ja sitten pieneni nopeasti sellaiseksi ettei ollut ihan normi, mutta ei mitenkään järisyttävän suuri kolokaan :D Ihan normaalisti suoritin alapesut. N. 4 kuukautta niin en muista että olis enää mitään erikoista tuntunut verrattuna aikaan ennen synnytystä.

Siis sillon ekassa suihkussa mä en alapäätäni katsonu tai juurikaan kokeillut,lähinnä vaan suihkutin mahd puhtaaksi. Oli puuduksissa ja turvonnut.. turvotus laski muutamassa päivässä,en muista kauanko meni että "kolo" oli entisellään.

Ps mulla hyvä vaan että vähän löystyi,aiemmin oli niin tiukka että yhdyntä sattui lähes aina.

Olisikohan se emättimen aukko ollut noin ekat 3kk semmoinen aukinainen iso. Ehkä triplasti isompi, kuin ennen. Sen jälkeen se pieneni suurinpiirtein ennen synnytystä olleeseen kokoon. Nyt kun synnytyksestä on aikaa 5kk on enää noin 1cm ihoa auki virtsarakon päältä. Siitä läheltä klitorista, siitä puolelta alapäätä. Ennen ei virtsarakko näkynyt mulla noin paljon, kuin nyt synnytyksen jälkeen, vaan siinä oli ihoa päällä. Huomaan tämän, koska ihossa semmoista repeämäjälkeä siinä kohtaa. Eli hyvin se on aplautunut se emätin. Olin itsekin kauhuissani alussa, kun käsipeilillä vessassa istuessani alapäätäni katsoin, katson edelleen kun arveluttaa vieläkin pikkuisen.

Mulla näkyy edelleen sellainen oksettava iso aukko siellä alhaalla. Tuskin enää tarvitsee odotellakaan palautumista, koska synnytyksestä on kohta 12 vuotta :(
Ja reva on huomattavasti löysempi kuin ennen raskauksia ja synnytystä. :(

Ekan synnytyksen jälkeen alapää oli aivan turvonnut. Oikein säikähdin suihkussa!
Nyt takana 3 synnytystä,eikä mitään eroa ole entiseen. Itsestä tuntuu oudolta kun aina puhutaan että paikat löystyy. En sitä kiellä tietenkään mutta kaikilla ei kuitenkaan käy noin.

Mikä tämä aukko on, josta keskustelussa puhutaan? Siis ihan musta aukko, josta näkisi perälle asti jos taskulampun kanssa tiirailee?

Minä en kyllä ihan heti peilillä katsonut, mutta mitään eroa en sitten ainakaan huomannut, kun alapää oli parantunut pienistä repeämistä. Ei mitään ammottavaa aukkoa näy.

Turvonnut mötikkä oli mulla, pesäpallon kokoinen pillu.
Tsekkasin siis peilistä heti salissa suihkuun mennessä, miltä alakerrassa näyttää.

Turvotus laski parissa päivässä (sattui muuten aika hemmetisti, kun tunto alkoi palailla) ja sen jälkeen ollut samannäköinen kuin aina ennenkin.

Minä tiirailin joka kerta heti suihkussa alapäätäni ja ihan yhtä ruma oli kuin ennenkin. Ei mitään eroa päältäpäin, en minä sitä syvempää tutkinut millään kaukoputkella kuitenkaan :) ja kolme luomusynnytystä, ei mitään repeämiä.

NO hirveetä, mä haluan sektion :( Meille on parisuhteessa seksi todella tärkeä yhteinen asia. Jos se alkaisi sattua tai mennä päin mäntyä löysyyden vuoksi, en tiedä miten jaksaisin.

En tiedä, en kattellu. Joskus kuukausien päästä kattoin, eipä siinä juuri muuta eroa ollu kuin se et toinen häppäri oli keskeltä halki. Loput kolme onki syntyny sektiolla. Mutta jokaisen raskauden jälkeen on tunto tullu herkemmäksi, mitään löystymistä en oo havainnu.

Mutta sinänsä ikä on tuonut muutoksia enemmän, joskaan ei toi mun värkki nuorenakaan kaunis ollu :D.

Näytti huomattavasti pienemmältä kuin tuntui. Oikeasti, minusta tuntui, että alapää oli jalkapallon kokoinen turvonnut möykky, kuin vaippapaviaanin takamus. Peilistä kun katsoi, niin ei se niin pahasti turvoksissa ollut kuin miltä tuntui. Yli neljä vuotta on viimeisetä synnytyksestä. Pysyviä muutoksia kyllä jäi. Lähinnä tuntuu, että lantion luut ja häpykumpu ovat ihan eri asennossa kuin ennen.

Synnytystä ei silti tarvitse ruveta pelkäämään...
Ihan oikeasti, mulla on 4 -kiloisena syntyneet kaikki, ei mitään vaikutusta alapäähän.
Neljäs lapsi tuli sektiolla, sektioarpi on vielä kestettävissä mutta sne yläpuolelle jäi outo, tunnonton röllykkä.

Mulla levähti synnytyksessä alapää ihan totaalisesti. Nyt lähes 2 vuoden jälkeen kun katson niin se aukko on edelleen suuri ja emättimen seinät tunkee siihen suulle joka suunnasta. Ei siis todellakaan mikään kaunis näky.

Kyllä se värkki on piloilla synnytyksen jälkeen. Varautukaa siihen, että mies rupee käymään vieraissa. Tosin yksi ratkaisu on siirtää yhdynnät peräreikään, joka toivottavasti on vielä kireä.

[QUOTE="mei";30653961]Synnytystä ei silti tarvitse ruveta pelkäämään...
Ihan oikeasti, mulla on 4 -kiloisena syntyneet kaikki, ei mitään vaikutusta alapäähän.
Neljäs lapsi tuli sektiolla, sektioarpi on vielä kestettävissä mutta sne yläpuolelle jäi outo, tunnonton röllykkä.[/QUOTE]

Ja ihan oikeasti, mulla syntyi kuopus 4,9-kiloisena virhetarjonnassa ja repesin niin pahasti että henki oli lähteä verenhukasta. Nyt synnytyksestä 9 kk ja edelleen vaan yhdynnässä sattuu ja kiristelee emättimen arvet.

Pelkäsin alatiesynnytystä ja juuri sitä repeämistä etukäteen. Alateitse kuitenkin käytiin päkistämään kun painoarvio oli "vain" 4 kg. Pelot toteutui ja huonosti kävi.

Esikoiset tuli sektiolla ja arven seutu tosiaan oli pitkän aikaa tunnoton "röllykkä". Pitemmällä tähtäimellä kuitenkin pienempi paha, kun ei sektiosta jäänyt pysyvää vaivaa.

Repeämä emättimessä, en tiedä miten tikattu, mut entiseen ei enää paluuta. Kuukausi synnytyksesä, vielä tiputtelee verta, emättimen aukkoa ei ole näkyvissä. Pian on jälkitarkastus.

Mä pelkäsin kanssa tota repeämistä etukäteen ja olisin halunnut sektion. Mutta en päässyt edes pelkopolille tms puhumaankaan. Neuvolantäti ja lääkäri olivat vanhan kansan mielipiteillä varustetut. No kas, repesin kirjaimellisesti kohdunsuusta peräaukkoon asti, korjausleikkauksia 2, tikkejä enemmän kun Franksteinin naamassa. Jäi puutumia ja esim kierukkaa ei voi laittaa kun kohdunsuusta puuttuu paloja. Synnytyksen jälkeen mä kuulin sen mitä halusinkin: seuraavat synnytykset vain sektioilla. Ironista vai mitä? Ei tehty seuraavia.

Mulla levähti synnytyksessä alapää ihan totaalisesti. Nyt lähes 2 vuoden jälkeen kun katson niin se aukko on edelleen suuri ja emättimen seinät tunkee siihen suulle joka suunnasta. Ei siis todellakaan mikään kaunis näky.

Hei, ootko miettinyt tai onko ollut puhetta esim. jälkitarkastuksessa että sulla saattaa olla jonkinasteinen kohdunlaskeuma tai kai siinä voi seinämätkin laskeutua. Kuulostais ihan sellaiselta.
Mulla oli just tollanen olo kolmannen ja viimeisen alatiesynnytyksen jälkeen kun tuntui että jotain tulee "ulos" sieltä. Luin sitten kaikenlaista ja pelkäsin että jos mulla on kohdunlaskeuma. Toin huoleni esiin jälkitarkastuksessa jossa lääkäri totes että voi olla jonkin asteista laskeumaa mutta voi hyvinkin palautua vielä koska synnytyksestä oli niin vähän aikaa. Sitten jos olisi kovasti alkanut vaivaamaan niin olisin voinut käydä lääkärissä sen takia. En sit tiedä mitä sellaiselle voi tehdä? Ehkä joku leikkaus tai kiristys?

Mut jos noin ilkeeltä tuntuu niin kehottaisin käymään gynekologilla joka osais neuvoa että mitä on tehtävissä. Ei toi ole kivaa ollenkaan!

Ja alkuperäiseen kysymykseen niin mun esikoiselta en uskaltanut katsoa enkä aluksi edes kokeilla kunnolla, oli niin turvonneen tuntuinen mötykkä. Kyllä kait se kolokin siitä jäi lopullisesti, ei sitä yhtä pieneks saa kuin ennen synnytystä. Mutta ei se nyt mikään ihmeen isokaan ole.

No ihan hirveältähän se näytti, ja itselläni ainakin pitkän aikaa. Tein sen virheen, että n. viikko synnytyksen jälkeen katsoin peilillä ja näky oli oikeasti pelottava. Näytti siltä, että emätin pursuaa ulos hetkenä minä hyvänsä.
Nyt vuosi synnytyksen jälkeen näyttää periaatteessa entiseltää, kaikki on vain vähän isompaa ja roikkuvampaa.

Alkuperäinen kirjoittaja laaman nöyhtä;30654172:
Mä pelkäsin kanssa tota repeämistä etukäteen ja olisin halunnut sektion. Mutta en päässyt edes pelkopolille tms puhumaankaan. Neuvolantäti ja lääkäri olivat vanhan kansan mielipiteillä varustetut. No kas, repesin kirjaimellisesti kohdunsuusta peräaukkoon asti, korjausleikkauksia 2, tikkejä enemmän kun Franksteinin naamassa. Jäi puutumia ja esim kierukkaa ei voi laittaa kun kohdunsuusta puuttuu paloja. Synnytyksen jälkeen mä kuulin sen mitä halusinkin: seuraavat synnytykset vain sektioilla. Ironista vai mitä? Ei tehty seuraavia.

Kamalaa! Eikä se fakta paljoa lämmitä jälkikäteen kun omalle kohdalle käy huonosti, että suurin osa alatiesynnytyksistä sujuu ilman suurempia komplikaatioita. Ei lohduttanut minuakaan teho-osastolla tohjona maatessani tilastot, kun itse olin juuri siinä marginaalissa jolle tulee pahat vauriot :( Ja elinikäinen trauma.

Jos saa kysyä, jäikö sulla pysyvää vaivaa niin että haittaa seksielämää?

En tunne ketään, jolla alatiesynnytys olisi sujunut ilman komplikaatioita. Niinpä pyysin sektion ja olen päätökseeni tyytyväinen. Alatiesynnytys on menneen agraariyhteiskunnan juttuja. Ei nykyään hammastakaan revitä irti, jos siinä on reikä.

Yhteistyössä