Miltä raskauden pitäisi tuntua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Scillan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Scillan

Uusi jäsen
16.12.2012
12
0
1
Kuten jo otsikosta käy ilmi, niin tahtoisin tietää miltä raskauden pitäisi tuntua. Itselläni on nyt menossa 7+3, viikko sitten ultrassa näkyi sydän ja kaikki hvyin. Olen siis todistetusti raskaana, tai olin ainakin vielä ultratessa. Ultrapäivän aamuna tuntui kohdussa (?) vihlontaa ja tuntui hyvälle nähdä että siitä huolimatta kaikki oli hyvin.
Nuo ovatkin viimeiset harvoista tuntemuksista mitä raskaus on aiheuttanut, ja pistää miettimään välillä että olenko edes, kun ei tunnu miltään.
Rinnat ovat hellät ja työpäivän jälkeen välillä on huono olo, mutta siinäpä kaikki.
Paljon olen lukenut alkuraskauden oireista, kaikilla on jotain nippailuja ja repäisykipuja, mutta mulla ei mitään tuntemuksia kohdussa. Ei kasvukipua tai mitään. Yksilöllisiähän nämä ovat, mutta kai nyt jotakin pitäisi edes joskus tuntua. Plussan jälkeen menkkojen aikaan oli menkkakipua, hiukan myös rusehtavaa vuotoa, mutta siinä kaikki. Viimeisetkin vihlaisut, joita ei paljoa ole ollut, ja nekin etupäässä tuli aina kun oli makoillut pitempään sohvalla ja nousi ylös ja oli vähän aikaa jalkeilla, loppuivat oikeastaan tuohon ultrapäivään.
Väkisinkin miettii että onko kaikki kunnossa.
Kokemuksia?

Mulla ensimmäiset oireiksi laskettavat oli vatsan turvotus ja rintojen kasvu, jotka alkoi jossain rv8-10. Väsymystä oli toki, mutta sen olisi voinut pistää jatkuvan pimeydenkin piikkiin. Pahoinvointia ei ollut, eikä päänsärkyä sen enempää kuin normaalistikaan. Tissit olivat hieman arat jossain vaiheessa, mutta sekin on loppunut jo aikaa sitten.

Mitään repäisykipuja en ole tuntenut missään vaiheessa, ja muitakaan kipuja ei oikeastaan ole ollut paria hassua kertaa enempää, ja nekin aiheutuivat ilmeisesti liian kovasta rasituksesta.

Eli jos multa kysyttäisi, miltä raskauden kuuluisi tuntua, niin sanoisin omien kokemusteni valossa, ettei yhtään miltään :D Nyt rv20+5 ja oikeastaan vasta nyt huomaan hengästyväni herkemmin ja maha alkaa tulla tielle esim. kenkiä laittaessa.

Kaikilla ei niitä oireita ja tuntemuksia vaan yksinkertasesti oo, varsinkaan kokoaikaa. Niinku iteki kirjotit, niin ne on yksilöllisiä ja meissä ihmisissä on tosi paljon eroja, kaikki ei tosiaan oksenna koko raskauen aikana ja toiset kokoajan! Ei mulla ainakaan ollu alkuraskauessa juurikaan noita nippailuja tai sitte en niitä tuntenu, kun ihan tosi harvoin enkä mitenkään kovin voimakkaana. Mulla oli siis myös aika oireeton alkuraskaus ja tottakai mietin sillon iteki tosi monesti, että oonkohan ees enää raskaana, mut nyt tässä on enää viimeset metrit jälellä, joten kaikki on menny hyvin :) Sulla on tuo raskaus vielä niin alussaki, etten ihmettele, jos ei mitään tunnu. Eihän se kohtu alussa niin nopeesti kasva, että sitä välttämättä tuntis, itelläni ainaki on ollu niitä kohdun kasvukipuja vasta raskauen puolenvälin jälkeen lähinnä tässä aika loppupuolella, kun tuo kohtu on ruennu jo olemaan tosiaanki iso. Eikös se menny jotenki niin, että jos tulee kovempaa vatsakipua ja/tai veristä vuotoo siis ihan tuoretta verta, niin sillon kannattaa ottaa yhteyttä neuvolaan/päivystykseen. Kannattaa koittaa ajatella, että olen raskaana kunnes toisin todistetaan! Näin hoin ite itelleni sillon alussa. Mukavaa raskausaikaa :)

minä vaan -84 + juniori rv 37+2

Mä en tainnu noilla viikoilla ees tiedostaa olevani raskaana :D Sen jälkeen, kun sain plussan iski oireina karsea väsymys ja tissit oli herkkänä. Siinäpä ne mun oireet tais sitten ollakin. Np-ultrassakin sanoin ultraajalle etten yllättyisi vaikkei siellä elämää oliskaan, kun pissatikun valossa oli elänyt siihen asti. Pahoinvoinnitta ollaan menty so far ja viikkoja kasassa nyt 25+5 :)

Mä olin ihan ällikällä lyöty siitä liikkeen määrästä ensimmäisessä ultrassa, silloin konkretisoitui jotain. Kuitenkin vasta mahan pompsahdettua ja liikkeiden myötä on tullut se isoin ahaa-elämys raskaana olemisesta.

Pitänee olla vaan tyytyväinen, kun on päässyt näin helpolla tähän asti. Tsemppiä odotukseen!