Miltä liikkeiden pitäisi tuntua rv 30+ (istukka edessä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaanolevamamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolissaanolevamamma

Vieras
Miltä vauvan liikkeiden pitäisi tuntua kun viikkoja on reilu 30 ja istukka on edessä? Vauva on pää alaspäin.
Minulla istukka on edessä, joten se vaimentaa liikkeiden tuntemista, mutta silti huolettaa, onko normaalia, että vauvan liikkeet tuntuvat niin vaimeilta?
Välillä vauva potki kovasti tuonne ylös, niin että kylkiluissa muljahtelee, mutta suurimmaksi osaksi liikkeet ovat sellaisia kuplan tuntuisia, tai sitten sellaisia hentoja potkuja.
Millaisilta yleensäkin vauvan liikkeet tuntuvat? ovatko ne todella voimakkaita vai olenko vain saanut väärän käsityksen kuunnellessani raskaana olevien äitien juttuja liikkeistä :)

Mulla nyt rv 29+ ja istukka edessä. Tähän asti liikkuminen ollut vilkasta, pyörii ympäri kuin väkkärä. Tuntuu sellaiselta mulahtelulta. Toisinaan potkii kovastikin kun osuu oikeaan kohtaan. Joinakin päivinä potkut huomattavasti hennompia, riippuen varmasti vauvan asennosta. Päiväkohtaista siis mitä tuntuu ja missä.

Lisään vielä, että mua huolestutti tuo liikkeiden voimakkuuden vaihtelu, mutta neuvolan th lohdutti sanomalla, että kaikki liikkeet ovat kuitenkin liikkeitä. Eli niin kauan kun tuntuu jotain liikettä, hyvä. Jossain kohtaa alkaa tulla jo tilanahtauttakin, joka vaikuttaa lapsen liikkumistapaan. Ja tietty toi istukkakin varmaan blokkaa osan.

Täällä sama tilanne viikoissa, liikkeissä, vauvan asennossa, istukan sijainnissa ja huolissa :) Aika vaimeana tosiaan tuntuu ne
pienetkin liikkeet mitkä tuntuu. Eli kai se on aika normaalia, jos liikkeet ei vieläkään hurjina tunnu. Itse asiassa
viikonloppuna oli pari tosi vähäliikkeistä päivää, mutta tänään mellastettu senkin eestä. Kai ne sikiön
vireystilankin vaihtelut vaikuttaa.

Niin ja miltä ne tuntuu, niin potkut juuri muljahteluilta ja lähinnä toisella puolella vatsaa. On kai sivuttain. Ja ihmeen alhaalla tuntuvat välillä. Nyrkin heilunnat taas alempana tuntuvat piebiltä tökkäisyiltä. Välillä miettii kaikista liikkeistä, että oliko tuo tosiaan liike vai ei. Silloin auttaa kun menen selälleni makaamaan ja laitan kädet vatsalle. Silloin kyllä tuntee että ne vaimeat potkut ja nyrkiniskut tosiaan ovat omia liikkeitään jotka vähän jo kohoavatkin vatsan pinnasta. Näin siis täällä :)

Helpottavaa kuulla, että jollakin muullakin edesvähän samantyyliseltä tuntuu liikkeet. Juuri ne olettaman käsien tökkäykset ja rummutukset tuntuvat kuin pieniltä hennoilta tökkäyksiltä ja sitten taas potkut tuntuvat tuonne enemmän sivulle tai sitten kylkiluihin. Ne yleensä tuntuvat hiukan voimakkaammilta.
Tuli nyt mieleen, kun kävin ultrassa noin kuukausi sitten, lääkäri ultratessa sanoi, että onpa kovia potkuja, että tämä vauvahan meinaa tulla läpi vatsasta. Sanoin lääkärille, että en tunne niitä liikkeitä kovin voimakkaana, minusta tuntui ihan hennoilta töytäisyiltä.
Mietin vain nyt, onko siinä vain ihmisten välillä eroja, että jotkut tuntevat vauvan liikkeet paremmin kuin toiset.. Minä olen normaalipainoinen, että rasvakerrostakaan ei tuossa ole esteenä. Mutta kyllä nuo liikkeet välillä niin huolettaa, kun olin kuvitellut, että ne tuntuu oikeasti todella voimakkailta.

Luulisin että ihmiset tuntevat liikkeitä erilailla.
Kun ajatellaan, että toinen tuntee ekat liikkeet viikolla 14 ja toinen viikolla 24.
Ja jotakuta ne ärsyttää, ne pitävät hereillä ja jopa sattuvat.
Ja toinen taas nauttii joka potkusta.
Joten ap, en olisi yhtään huolissani vaikka liikkeet ehkä ovatkin vaimeampia kuin "keskiverto" odottajalla.!
Tärkeintä on se, että neuvolassa ja ultrassa kaikki on ok ja liikelaskenta täyttyy.
Itse olen viikolla 25 ja vauvan liikkuessa ja potkiessa koko maha heilahtelee.
En todellakaan kuvailisi niitä "kupliksi". Mutta istukka onkin takaseinässä :)