Miltä kuulostaisi ? (Tuleva hallituspohja)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Skitso
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23612022:
Ja juuri siksi voi kokea olevansa onnekas, jos saa lähelleen ihmisiä, jotka eivät halua aina vaan parempaa. Joille ihmissuhteet ovat materiaa tärkeämpää.

Ei mulla ole mitään vaikeuksia ymmärtää sitä, että ihmiset haluavat kaikkea yhä vaan enemmän. Elinhän mä itsekin siinä "lisää, lisää, lisää" -hurmoksessa vuosikymmeniä. Jostain syystä esikoiseni ei mennyt koskaan siihen lankaan. Ja kuopuskin on kääntänyt kelkkansa.

Ei parempaa tarkoita pelkästään materiaa, mutta monien jaksaminen, toisista välittäminen ja hyvinvointi kyllä paranee jos teemme erilaista Suomea tulevaisuudessa mitä tässä viimeaikoina on tehty.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23611976:
Minä en nyt oikein ymmärrä, mikä on se arvomaailma, jota keittiönoita kaipaa. Jos arvomaailma on lähimmäisistä ja perheestä välittäminen ja toisaalta siihen ei lainsäädännöllä voi vaikuttaa, niin mikä ihme tässä nyt mättää?
Mun arvomaailmani voisi tiivistää "kuluta mahdollisimman vähän ja siirrä kaikki kuluttamisesta vapautuva energiasi läheisistäsi pyyteettömästä huolehtimiseen".

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23612022:
Ja juuri siksi voi kokea olevansa onnekas, jos saa lähelleen ihmisiä, jotka eivät halua aina vaan parempaa. Joille ihmissuhteet ovat materiaa tärkeämpää.

Ei mulla ole mitään vaikeuksia ymmärtää sitä, että ihmiset haluavat kaikkea yhä vaan enemmän. Elinhän mä itsekin siinä "lisää, lisää, lisää" -hurmoksessa vuosikymmeniä. Jostain syystä esikoiseni ei mennyt koskaan siihen lankaan. Ja kuopuskin on kääntänyt kelkkansa.

Siis miten ihmeessä tämä liittyy politiikkaan? Yhteiskunta pyörii rahalla ja poliitikkojen on siksi saatava sitä lisää. He tekevät työtään. Se ei sulje pois ihmisistä välittämistä tai vaatimattomampia arvoja.

Ja mitenkäs sitten siellä Meksikossa toiset ovat ökyrikkaita ja toiset köyhiä, rikollisuus rehottaa jne. Onhan se tietysti siellä ökyrikkaana sanoa, ettei halua enää lisää ja lisää, jos elintaso on jo valmiiksi korkea. Entäs siellä ne köyhät ja rikolliset, hekö eivät halua itselleen aina vaan parempaa?

Olenko nyt ymmärtänyt jotain ihan väärin?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23612045:
Mun arvomaailmani voisi tiivistää "kuluta mahdollisimman vähän ja siirrä kaikki kuluttamisesta vapautuva energiasi läheisistäsi pyyteettömästä huolehtimiseen".

Kaikilla ei ole varaa eikä mahdollisuutta tähän tällä hetkellä, eikä aikaa. Kaikki aika menee siihen miten saada laskut maksettua, eikä kuolisi nälkään.

Ei parempaa tarkoita pelkästään materiaa, mutta monien jaksaminen, toisista välittäminen ja hyvinvointi kyllä paranee jos teemme erilaista Suomea tulevaisuudessa mitä tässä viimeaikoina on tehty.
Voit olla oikeassa. Mä en kuitenkaan usko, että aitoa rakkautta, aitoa välittämistä ja pyyteetöntä toisesta huolehtimista voisi milläään poliittisin kikkakuutoisin lisätä. Toki tarvitaan apuja omaishoitajille, mutta miksi esim Meksikossa ei tarvita? Miksi serkut tulee auttamaan? Miksi pikkuserkut tulee auttamaan? Ja vieläpä ilmaiseksi?

No tuohan on juuri tehokkuusajattelun perusta. Sitähän politiikalla haetaan. Noita asioitahan puolueet miettivät jatkuvasti. No ei välttämättä eräs sinertävä puolue, mutta esimerkiksi nämä ap:n mainitsemat puolueet.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23612074:
Voit olla oikeassa. Mä en kuitenkaan usko, että aitoa rakkautta, aitoa välittämistä ja pyyteetöntä toisesta huolehtimista voisi milläään poliittisin kikkakuutoisin lisätä. Toki tarvitaan apuja omaishoitajille, mutta miksi esim Meksikossa ei tarvita? Miksi serkut tulee auttamaan? Miksi pikkuserkut tulee auttamaan? Ja vieläpä ilmaiseksi?

Mutta eihän nuo ole hallituksen syytä vaan kulttuurin!

Kyllä minä autan lähimmäisiä ja kaikki muutkin ketä tunnen, en tiedä minkälaisessa maailmassa sinä elät, enkä tunnista sitä. Ehkäpä me olemme poikkeus, mutta jotenkin jaksan epäillä vaan luulenpa että olet joko todella yksinäinen ihminen johtuen ties mistä tai sitten pidät asioita vain itsestäänselvyyksinä etkä huomaa mitä ympärilläsi tapahtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23612066:
Siis miten ihmeessä tämä liittyy politiikkaan? Yhteiskunta pyörii rahalla ja poliitikkojen on siksi saatava sitä lisää. He tekevät työtään. Se ei sulje pois ihmisistä välittämistä tai vaatimattomampia arvoja.

Ja mitenkäs sitten siellä Meksikossa toiset ovat ökyrikkaita ja toiset köyhiä, rikollisuus rehottaa jne. Onhan se tietysti siellä ökyrikkaana sanoa, ettei halua enää lisää ja lisää, jos elintaso on jo valmiiksi korkea. Entäs siellä ne köyhät ja rikolliset, hekö eivät halua itselleen aina vaan parempaa?

Olenko nyt ymmärtänyt jotain ihan väärin?

Mä jo tuolla aiemmin taisin jo mainita, että en ole enää vuosiin tuntenut kuuluvani tähän yhteiskuntaan. Itse asiassa tavoitteeni on ollut tehdä kuten muutama muu tuttuni eli hypätä oravanpyörästä pois. Yhteiskunta pyörii toki rahalla, mutta tarvitseeko yksityishenkilön juosta oravanpyörässä pyörittääkseen yhteiskuntaa? Entä jos se yksityishenkilö löytääkin toisenlaisen vaihtoehdon? Vilpittömän hyväntahtoisuuden, vastavuoroisuuden (= teen palveluksen sinulle, sinä teet palveluksen joskus minulle), jossa yhteiskunnan merkitys vähenee? Downshiftingin? "Korjaan sun tietokoneesi ja sinä tuot mulle kilon porkkanoita".

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Siksi että siellä perhe on koko suku, täällä vain se saman katon alla oleva perhe on mukamas perhe.
Sitäpatsi täällä ollaan ilmaston takia sulkeutuneempia, ovia pidetään kiinni eikä toisten huusholleihin niin vaan mennä. Eihän lämpimissä maissa ole kuin huterat seinät ja ihmiset vaappuu ulkona kälättämässä päivät pääksytysten.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23612114:
Mä jo tuolla aiemmin taisin jo mainita, että en ole enää vuosiin tuntenut kuuluvani tähän yhteiskuntaan. Itse asiassa tavoitteeni on ollut tehdä kuten muutama muu tuttuni eli hypätä oravanpyörästä pois. Yhteiskunta pyörii toki rahalla, mutta tarvitseeko yksityishenkilön juosta oravanpyörässä pyörittääkseen yhteiskuntaa? Entä jos se yksityishenkilö löytääkin toisenlaisen vaihtoehdon? Vilpittömän hyväntahtoisuuden, vastavuoroisuuden (= teen palveluksen sinulle, sinä teet palveluksen joskus minulle), jossa yhteiskunnan merkitys vähenee? Downshiftingin? "Korjaan sun tietokoneesi ja sinä tuot mulle kilon perkkanoita".

Näin se köyhien elämä toimii eli vastavuoroisesti autetaan.

Mutta meitsi häippäsee, kyllä hyvin huomaa tästäkin keskustelusta kuinka erilaisessa maailmassa me elämme ihan Suomen sisällä. Surulliselta kuulostaa monien elämä jossa ei välitetä eikä auteta, minun ei tarvitse onneksi tälläisessä maailmassa elää Suomessa, mutta monien ilmeisesti tarvitsee. Kyse on luultavasti myös siitä minkälaisia ihmisiä sinulla on ystävinä ja kavereina.

Sun ois pitänyt lähteä maasta nimenomaan äskeisen porvarihallituksen aikana, tässä tapauksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23612114:
Mä jo tuolla aiemmin taisin jo mainita, että en ole enää vuosiin tuntenut kuuluvani tähän yhteiskuntaan. Itse asiassa tavoitteeni on ollut tehdä kuten muutama muu tuttuni eli hypätä oravanpyörästä pois. Yhteiskunta pyörii toki rahalla, mutta tarvitseeko yksityishenkilön juosta oravanpyörässä pyörittääkseen yhteiskuntaa? Entä jos se yksityishenkilö löytääkin toisenlaisen vaihtoehdon? Vilpittömän hyväntahtoisuuden, vastavuoroisuuden (= teen palveluksen sinulle, sinä teet palveluksen joskus minulle), jossa yhteiskunnan merkitys vähenee? Downshiftingin? "Korjaan sun tietokoneesi ja sinä tuot mulle kilon porkkanoita".

No eikö tuon voisi ajatella myös niin, että maksan veroja, niin saan terveydenhuoltopalveluja? Sehän on sama asia, mutta eri mittakaavassa. Jos teet jotain yhteiskunnan hyväksi, se tekee myös jotain sinun hyväksesi. Se yhteiskuntahan koostuu yksittäisistä henkilöistä, ei se ole mikään jumalahahmo, jota pitää palvoa. Miksi se on paha asia? Yhtä hyvin voi kysyä, miksi minun pitää korjata sinun tietokoneesi, että saisin kilon porkkanoita.

HYvä Keitiis. Enpä ole täällä vähään aikaan vieraillutkaan, mutta taas luen heti asiaa. Ihmetteln myös sitä, että kuka tuolla alussa kuvitellulla hallituskokoonpanolla hankkisi ne tulot, millä kaikki hyvä kustannettaisiin. Vai pitäisikö mennä Kreikan malliin ja lainata vain rahaa loputtomiin, kunnes joku sen kirveellä lopettaa. Olisi todella kivaa monille, että palvelut vain paranisivat ja tuet kasvaisivat niin eläkeläisille kuin lapsiperheillekin, köyhistä, laoskoista ja vammaisista nyt puhumattakaan. (Jäikö joku vakiryhmä vielä mainitsematta???) Saattaisi meidän lisäksemme lähteä yritykset ja työpaikatkin Suomesta Meksikoon ja samalla yhteiskunnan verotulot.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23612144:
BINGO!!!! Joskus vuonna kuokka ja kirves myös suomalaiseen kulttuuriin kuului, että vanhukset hoidettiin itse. Ei kuulu enää.

No miksi tässä ketjussa syytät hallituksen arvoja? Eikö tämä ole sitten ihan oma aihe eikä kyllä minusta kuulu otsikon "tuleva hallituspohja" -alle?

Näin se köyhien elämä toimii eli vastavuoroisesti autetaan.
Joten optimi Suomessakin olisi, että tehtäisiin päätöksiä, jotka lisäävät köyhyyttä?

En mä ole niin inhottava kuin miltä ehkä vaikutan. Kannatan sitä, että sairaista, yksinäisistä, vammaisista ja kaikista vähemmän elämään vaikuttavia resursseja saaneista huolehditaan. Arkadianmäellä vaan ei tulla koskaan tekemään sellaista päätöstä, että sinä haluaisit sen naapurin narkkariyh:n lapset ottaa mukaasi Linnanmäelle. Ihmisyys ei toimi niin, että joku jostain määrää. Ihmisyys syntyy sydämessä ja jokaisella on vain yksi sydän, joten vain siinä yhdessä sydämessä. Ja jokainen meistä - onneksi - itse päättää, ketkä sydämiimme päästämme.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23612207:
Joten optimi Suomessakin olisi, että tehtäisiin päätöksiä, jotka lisäävät köyhyyttä?

En mä ole niin inhottava kuin miltä ehkä vaikutan. Kannatan sitä, että sairaista, yksinäisistä, vammaisista ja kaikista vähemmän elämään vaikuttavia resursseja saaneista huolehditaan. Arkadianmäellä vaan ei tulla koskaan tekemään sellaista päätöstä, että sinä haluaisit sen naapurin narkkariyh:n lapset ottaa mukaasi Linnanmäelle. Ihmisyys ei toimi niin, että joku jostain määrää. Ihmisyys syntyy sydämessä ja jokaisella on vain yksi sydän, joten vain siinä yhdessä sydämessä. Ja jokainen meistä - onneksi - itse päättää, ketkä sydämiimme päästämme.

Niin eli mitä sinä haluaisit, että siellä Arkadianmäellä tehtäisiin?

Sitähän tässä kauhulla odotelen. Jos vasemmisto on ajoissa kerännyt rivinsä, niin noinhan siinä käy. Tosin Urpilaisella ei ole todennäköisesti riittävästi älyä/pelisilmää tohon ratkaisuun, onneksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23612207:

Pakko vielä vastata, että yleensä köyhillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin toimia vastavuoroisesti. Köyhyys tuo mukanaan sitten paljon muita ongelmia jotka eivät ole yhteiskunnalle kovinkaan positiivisia, lisäksi ne tulevat kalliiksi.

[QUOTE="jepjep";23612247]Sitähän tässä kauhulla odotelen. Jos vasemmisto on ajoissa kerännyt rivinsä, niin noinhan siinä käy. Tosin Urpilaisella ei ole todennäköisesti riittävästi älyä/pelisilmää tohon ratkaisuun, onneksi.[/QUOTE]

Onpa katkeraa puhetta. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23612181:
No eikö tuon voisi ajatella myös niin, että maksan veroja, niin saan terveydenhuoltopalveluja? Sehän on sama asia, mutta eri mittakaavassa. Jos teet jotain yhteiskunnan hyväksi, se tekee myös jotain sinun hyväksesi. Se yhteiskuntahan koostuu yksittäisistä henkilöistä, ei se ole mikään jumalahahmo, jota pitää palvoa. Miksi se on paha asia? Yhtä hyvin voi kysyä, miksi minun pitää korjata sinun tietokoneesi, että saisin kilon porkkanoita.
Yrittäjänä mä maksan aika paljon veroja, mutta silti tk:n ajanvarausnumero klo 08:00:01 ilmoittaa nauhoitteella "Emme ota enää puheluita vastaan". Ja se ajanvarausaika alkoi siis klo 08:00:00. Myöhästyin sekunnin sadasosan. Minä en kaipaa itselleni tk-palveluita, koska mulla on varaa yksityiseenkin. Miksi ihmeessä menisin kuormittamaan niiden jonoja, joilla yksityiseen ei ole mahdollisuutta?

Jokaisen euron, mitä aikoinaan sain opintotukea ja opintolainaa, makselin myös Kelalle ja pankille takaisin. Pankille korkojen kera. Kyllähän se kieltämättä kirpaisi, mutta omaa perhettäni vartenhan mä ponnistelin. Pitkään oli kituvuosia, mutta niistä selvittiin.

Mä olen syntynyt 1961 ja ehkä siksi mut on kasvatettu vanhoillisesti. Yrittäjäperheen lapsena ei ole ollut kovin helppoa heittäytyä "teen vain sen, mistä mulle maksetaan" -rooliin. Mutta ehkä juuri tuon vaikeuden vuoksi olen edennyt sittemmin urallani. Pätevyytensä kun voi näyttää ilman ylimääräistä rahaakin.

Miksi sinun pitäisi korjata tietokoneeni saadaksesi kilon porkkanoita? No jos et tarvitse porkkanoita, niin ei tietenkään mitenkään :) Ehkä löytyy joku, joka osaa korjata tietokoneita, mutta jolla ei ole porkkanoita. Näiden 10:n palstavuoteni aikana olen törmännyt siihenkin, että lasten satukirjat vaihtuvat hirvenlihaan. Ihan tämän palstan kautta :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23612298:
Yrittäjänä mä maksan aika paljon veroja, mutta silti tk:n ajanvarausnumero klo 08:00:01 ilmoittaa nauhoitteella "Emme ota enää puheluita vastaan". Ja se ajanvarausaika alkoi siis klo 08:00:00. Myöhästyin sekunnin sadasosan. Minä en kaipaa itselleni tk-palveluita, koska mulla on varaa yksityiseenkin. Miksi ihmeessä menisin kuormittamaan niiden jonoja, joilla yksityiseen ei ole mahdollisuutta?

Jokaisen euron, mitä aikoinaan sain opintotukea ja opintolainaa, makselin myös Kelalle ja pankille takaisin. Pankille korkojen kera. Kyllähän se kieltämättä kirpaisi, mutta omaa perhettäni vartenhan mä ponnistelin. Pitkään oli kituvuosia, mutta niistä selvittiin.

Mä olen syntynyt 1961 ja ehkä siksi mut on kasvatettu vanhoillisesti. Yrittäjäperheen lapsena ei ole ollut kovin helppoa heittäytyä "teen vain sen, mistä mulle maksetaan" -rooliin. Mutta ehkä juuri tuon vaikeuden vuoksi olen edennyt sittemmin urallani. Pätevyytensä kun voi näyttää ilman ylimääräistä rahaakin.

Miksi sinun pitäisi korjata tietokoneeni saadaksesi kilon porkkanoita? No jos et tarvitse porkkanoita, niin ei tietenkään mitenkään :) Ehkä löytyy joku, joka osaa korjata tietokoneita, mutta jolla ei ole porkkanoita. Näiden 10:n palstavuoteni aikana olen törmännyt siihenkin, että lasten satukirjat vaihtuvat hirvenlihaan. Ihan tämän palstan kautta :)

Ja sinä et saa yhteiskunnalta mitään muuta kuin tuon terveyskeskuksen nauhoitteen? Et teitä, koulua, päivähoitoa, vapaa-ajan mahdollisuuksia jne? Ja tuossa nauhoitteessahan juuri kärjistyykin se politiikan ongelma. Miten sitä rahaa saadaan "lisää ja lisää", että kaikki oikeasti saavat ne palvelut, joita tarvitaan?

Ja jos nyt itse jotenkin olet katkera maksamistasi veroeuroista, joille et saa terveyskeskuksessa vastinetta, eikö se juuri sinunkin kohdallasi ole sitä "lisää ja lisää" -asennetta? Paljon maksat, mutta toiset vie kaikki. Haluaisit että itsellesi jää enemmän, eikö totta?

Yhteistyössä