Millon tuo lapsi alkaa nukkua yönsä heräämättä ja itkemättä???!

pypylleröinen

Aktiivinen jäsen
05.07.2010
1 890
0
36
Alkaa olla jaksaminen aika lopussa öiden kanssa, toi ipana on pian 2v, eikä oo montakaan yötä, kun meillä ois nukuttu kokonaan heräämättä... Nukkuu tällä hetkellä meidän välissä, rytmit ja muut on kunnossa, poika on terve, korvat katottu ja putkitettu, ne on kunnossa.

Yhdessä vaiheessa, muutaman kuukauden ikäsenä nukku heräämättä ja itkemättä illasta aamuun asti, muuten se onkin itkenyt joka yö vähintään kerran. Huuto kestää muutamasta minuutista pariin tuntiin. Kauhukohtauksia nuo ei oo, niitäki on välillä, mutta nää mitkä meillä nyt on ongelmana, ei oo niitä.
Puol unessa alkaa yhäkkiä itkeä, eikä rauhotu muuta kun ajan kanssa itekseen, välillä siihen menee 5minuuttia, välillä reilu tunti. Mikään ei tunnu sillon olevan hyvä, ja välillä herää iteki kokonaan tohon huutoon. Tätä nyt sitten yhteensä kestänyt ehkä 1,5v.
Onks muilla samaa, vai mikä tota meen ipanaa vaivaa? Miten me saadaan se nukkumaan kunnolla? Auttakaa, aletaan oikeesti olla tosi väsyneitä tähän...

Menee sänkyyn 22 viimeistään, nukahtaa viimeistään 23 aikaan. Toi eka itku alkaa yleensä klo 1-3 välillä, toisinaan saattaa tulla toinen itku vielä tunnin verran ton ekan jälkeen. Muun ajan nukkuu ihan hyvin ja sikeesti, tosin pyörii aika paljon. Tarkotus ois alkaa opetella nukkumaan omassa sängyssä - ja huoneessa. (en kaipaa saarnoja tästä, kiitos, ei nyt liity mitenkään tähän asiaan)
Aamulla herää klo 9 aikaan. Nukkuu päivällä tunnin - pari.

Tapahtuuko päivällä mitään pelottavaa? Riidelläänkö teillä kotona entä huudetaanko lapselle? En suosittele omaa huonetta. Toki oma sänky parisängyn vieressä voisi auttaa - olisi kaikilla tilaa.

[QUOTE="vieras";23999153]Tapahtuuko päivällä mitään pelottavaa? Riidelläänkö teillä kotona entä huudetaanko lapselle? En suosittele omaa huonetta. Toki oma sänky parisängyn vieressä voisi auttaa - olisi kaikilla tilaa.[/QUOTE]

Ei riidellä, eikä oo mitään pelottavaa päivän aikana. Uhmis on menossa jo ohi, ainakin nyt muutaman viikon tuntunut siltä. Meidän sängyn vieressä on pinnasänky, ei nuku yhtään sen paremmin siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja häh;23999202:
Miten lapsi menee noin myöhään nukkumaan? :o

No sekös se nyt sitten oli ainoa mitä kekseit kommentoida? Sehän nukkuu hitto 10h yössä. Mitä sillä kellon ajalla on merkitystä?? Se nyt vaan on tullut tolla pojalla rytmiksi, älä sä ota siitä ongelmaa itelles.

Meinaan tassuhoito olis voinut toimia mutta jos nukkuu teidän välissä. Vai oletteko jo kokeilleet. No, laitan linkin kummiskin, voitte vaikka soveltaa :)Unikoulu kotona eli tassuhoito, Vanhempainnetti - MLL

Joo, kokeiltu on totakin moneen kertaan, 1v paikkeilla nukku omassa huoneessaan pari kuukautta, sillon tassuteltiinki. Sitten tuli korvien putkitus ja sairasteli, siirty nukkumaan meidän väliin. Ei oo hyötyä tosta, käytössä joka yö nytkin :/

Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;23999259:
No sekös se nyt sitten oli ainoa mitä kekseit kommentoida? Sehän nukkuu hitto 10h yössä. Mitä sillä kellon ajalla on merkitystä?? Se nyt vaan on tullut tolla pojalla rytmiksi, älä sä ota siitä ongelmaa itelles.

Myöhäisellä nukkumaanmenolla voi ollapaljonkin tekemistä tuon levottomuuden ja itkeskelyn kanssa. Ei välttämättä, mutta voi olla.

[QUOTE="...";23999289]Myöhäisellä nukkumaanmenolla voi ollapaljonkin tekemistä tuon levottomuuden ja itkeskelyn kanssa. Ei välttämättä, mutta voi olla.[/QUOTE]

Peesailen tätä. Aikaista nukkumaanmenoa, jolloin itkukohtaukset tulevat jo illalla jolloin saatatte olla vielä hereillä. Tällöin poika kuulee normaalielämän ääniä kohtauksen aikana jolloin saattaa rauhoittua nopeammin ja saattavat jäädä kokonaan pois. Poika on oppinut liittämään ne kohtaukset unisykliinsä ja vain jonkinlainen muutos nukkumisessa tiputtaa ne pois. Poika tosin sitten herää aiemmin, mutta sekin on ihan luontainen rytmi lapsille.

Meillä tyttö nukkui ensimmäisen täyden yönsä 3 vuotiaana, siihen asti heräämisiä oli 2-10 yössä... Tämän jälkeenkin heräämisiä oli 1-4 yössä mutta se oli jo luksusta. Nykyisin, 6 vuotiaana nukkuu kyllä :D
Kauhulla odottelen mitä tämän mahassa olijan kanssa yöt tulevat olemaan...

[QUOTE="...";23999289]Myöhäisellä nukkumaanmenolla voi ollapaljonkin tekemistä tuon levottomuuden ja itkeskelyn kanssa. Ei välttämättä, mutta voi olla.[/QUOTE]

Meillä taas oli niin että mitä aikaisemmin yritit laittaa nukkumaan, sen huonommin yöt menivät...

No toi lapsi ei nukahda ennempää, vaikka mitä taikoja tekis. Uskokaa pois, kokeiltu on kaikkea välillä 19.30-22 (joo, pidempiä aikoja, ei paria iltaa), eikä vaan oikeesti nukahda yhtään sen aikasemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja ja meillä;23999326:
Meillä taas oli niin että mitä aikaisemmin yritit laittaa nukkumaan, sen huonommin yöt menivät...

No joo, en voi kyllä vastaankaan väittää. Ne yöt, kun on koitettu aikasempaa nukkumaan menoa, ovat kyllä olleet vielä huonompia...

Alkuperäinen kirjoittaja häh;23999364:
No anteeksi kun kysyin kellonajasta.

En kyllä ymmärrä miksi kysyt täältä apua kun pitää niin kärkkäästi olla joka ohjeeseen vastaamassa.

Joka ohjeeseenko mä oon kärkkäästi vastannut? En mielestäni, vaan tohon kellonaikaan, mihin on koitettu vaikuttaa, ilman tulosta. Mua muutenki ihmetyttää, miks kaikki lapset pitää laittaa palstan mukaan nukkumaan klo 19 viimeistään, jos tekee muulla tavalla, se on huono. Ihmisillä nyt vaan on eri rytmit...

muoks. ei osaa tänään kirjottaa

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="mä";23999378]Voisko olla jotaki allergiaa? viljat? maito?
Kaverilla oli kakkosen kanssa samanlaisia juttuja.. sit ku jätti viljat ja maidon pois nii jäi yöheräämiset.[/QUOTE]

Voiko nää yöt olla ainoo oire? Mitään muuta allergiaan viittaavaa ei kyllä tosta pojasta löydy...
Syö silti tosi vähän viljatuotteita, ja maitoa ei juo, kun on kipeenä, eikä oo sillonkaan vaikuttanut. Tosin kipeenä ollessa nyt nukkuu muutenki huonommin.

Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;23999495:
Voiko nää yöt olla ainoo oire? Mitään muuta allergiaan viittaavaa ei kyllä tosta pojasta löydy...
Syö silti tosi vähän viljatuotteita, ja maitoa ei juo, kun on kipeenä, eikä oo sillonkaan vaikuttanut. Tosin kipeenä ollessa nyt nukkuu muutenki huonommin.

ei kaverin lapsela ollut kuin yöt ja kovat ulosteet.

Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;23999487:
Joka ohjeeseenko mä oon kärkkäästi vastannut? En mielestäni, vaan tohon kellonaikaan, mihin on koitettu vaikuttaa, ilman tulosta. Mua muutenki ihmetyttää, miks kaikki lapset pitää laittaa palstan mukaan nukkumaan klo 19 viimeistään, jos tekee muulla tavalla, se on huono. Ihmisillä nyt vaan on eri rytmit...

muoks. ei osaa tänään kirjottaa

Minä en sitä millään pahalla kysynyt, minusta se on vaan 2 vlle aika myöhä aika mennä nukkumaan..

Ehkä juuri siksi että itse laitan siihen aikaan nukkumaan. :D
Oma 1,5 v nukkuu 19-08 ja nukkuu meidän keskellä.

Millaset päikkärit poikasi nukkuu?

• Tykkää
Reactions: pypylleröinen
Lastenpsykiatri Jukka Mäkelä muistuttaa omaankin kokemukseensa viitaten, että aina on se noin 15 % lapsista, jotka eivät opi nukkumaan "kunnolla":

"Puolitoista vuotta joka yö kannoimme ja lohdutimme lastamme. Vasta kolmevuotiaana hän nukkui tunteja. Meillä jokaisella on hauraat kohtamme, tämä on hänen."

Tällaisissakin tapauksissa vanhemman läsnäolo ja lohduttaminen ovat lapselle tärkeitä. Hellä, mutta vahva kosketus selän ja pakaroiden alueella rauhoittaa. "Se ei ehkä aina yksinään riitä tyynnyttämään lasta kokonaan, mutta joka tapauksessa se rauhoittaa", vakuuttaa Mäkelä.

Alkuperäinen kirjoittaja häh;23999537:
Minä en sitä millään pahalla kysynyt, minusta se on vaan 2 vlle aika myöhä aika mennä nukkumaan..

Ehkä juuri siksi että itse laitan siihen aikaan nukkumaan. :D
Oma 1,5 v nukkuu 19-08 ja nukkuu meidän keskellä.

Millaset päikkärit poikasi nukkuu?

Päikkärit on tunnista pariin joka päivä. Välillä jää kokonaan välistä, ehkä pari kertaa kuussa.

Yhteistyössä