Millon tuo lapsi alkaa nukkua yönsä heräämättä ja itkemättä???!

[QUOTE="vieras";23999538]Lastenpsykiatri Jukka Mäkelä muistuttaa omaankin kokemukseensa viitaten, että aina on se noin 15 % lapsista, jotka eivät opi nukkumaan "kunnolla":

"Puolitoista vuotta joka yö kannoimme ja lohdutimme lastamme. Vasta kolmevuotiaana hän nukkui tunteja. Meillä jokaisella on hauraat kohtamme, tämä on hänen."

Tällaisissakin tapauksissa vanhemman läsnäolo ja lohduttaminen ovat lapselle tärkeitä. Hellä, mutta vahva kosketus selän ja pakaroiden alueella rauhoittaa. "Se ei ehkä aina yksinään riitä tyynnyttämään lasta kokonaan, mutta joka tapauksessa se rauhoittaa", vakuuttaa Mäkelä.[/QUOTE]

No meillä kyllä pysytään sängyssä, ku sinne kerran on menty :) (paitsi jos pojalta kysytään, vielä kun se ei oo nukahtanut...)
Mutta siis joo, lähellä ollaan ja turvana, selkää ja pakaroita juurikin koitetaan tassuttaa...

Minäkin kiinnitin huomiota myöhäiseen nukkumaan menoon. Olisiko mahdollista aikaistaa sitä esim. 21. Lapsi voi heräillä ja olla yöllä levoton ihan senkin takia että yö unet ovat lyhyet ja katkonaiset. En myöskään suosittele omaan sänkyyn siirtymistä tässä vaiheessa mikäli lapsi nukkuisi silloin omassa huoneessa!

Tää on erinomainen kysymys ;) Meillä menee 1v6kk-ikäinen joka ilta nukkumaan n. klo 20, herää aamulla seiskan maissa, ja jooooooka yö herää itkemään 3-5 kertaa. Hoidoksi riittää että kellistää pimun takas sänkyyn, antaa pupun kainaloon ja sitte taas nukutaan, mutta vähä alkais jo väsyttää tää touhu. Olkoon vaan hänen "hauras kohtansa", mutta ihminen ei ilman unta pärjää. Vinkkejä otettais täälläkin vastaan, siis. Ja tosta kärkäs-kommentista voisin sanoa sen verran, että valvokaapa itte pari vuotta, kokeilkaa KAIKKEA mitä kaverit ja netti osaa ehdottaa, ja tulkaa sitte tänne kyselemään kun takki on jo tyhjä. Ei paljoa naurata lukea niitä "onko teillä rytmit kunnossa"-kysymyksiä, jos se ois joku noin helppo juttu niin eiköhän ois ihan itekin keksitty kokeilla :D

• Tykkää
Reactions: pypylleröinen
[QUOTE="minä";23999666]Minäkin kiinnitin huomiota myöhäiseen nukkumaan menoon. Olisiko mahdollista aikaistaa sitä esim. 21. Lapsi voi heräillä ja olla yöllä levoton ihan senkin takia että yö unet ovat lyhyet ja katkonaiset. En myöskään suosittele omaan sänkyyn siirtymistä tässä vaiheessa mikäli lapsi nukkuisi silloin omassa huoneessa![/QUOTE]

Oikeesti, se nukkuu 10-11h yössä, ei ne kai lyhyet unet oo?? Lisäks vielä päivällä useimmiten sen pari tuntia...

Niinhän se on ettei kaikilla lapsilla ole samanlainen rytmi - tämä siis heille jotka ihmettelevät myöhäistä nukkumaanmenoa.
Mulla on ollut erittäin huonosti nukkuva lapsi, reilu 3-vuotiaana nukkui ensimmäisen täyden yönsä. Jos laitoit nukkumaan 19.30 - 21-00 välisenä aikana, unta haettiin ensin se tunti, kaksi ja loppuyö menikin sitten ihan persiilleen, ei nukuttu juuri ollenkaan... Kun laittoin nukkumaan klo 21-22 välisenä aikana, lapsi nukahti kyllä heti ja yötkin menivät sitten 3-8 herätyksellä...Meillä ei myöskään päiväunet voineet vaikuttaa yöuniin koska niitäkään ei nukuttu tuntia kauempaa ja 2 vuotiaana päiväunet jäivät kokonaan pois, kun ei nukkunut niin ei nukkunut.
Nyt 7-vuotiaana käy iltaisin nukkumaan 21-21.30 maissa, nukahtaa yleensä saman tien mutta jos laittaa sänkyyn aiemmin, nukahtamiseen saattaa mennä jopa kaksi tuntia...
Ja tosiaan, nykyisin nukkuu kyllä yön heräämättä tai ei ainakaan äitiä herätä :)

Tsemppiä, tiedän tuon tunteen ja sen kun mikään ei auta!

Onhan sitä tutkittu ettei unenlaatu ole lähellekkään samaa silloin kun menet vasta myöhemmin nukkumaan. Kyllä itsekkin jos menen nukkumaan vaikka 23.00 ja nukkuisin yössä sen 10h niin silti unenlaatu on kärsinyt enkä ole niin virkeä kuin silloin jos olisin mennyt ajoissa nukkumaan.

Meillä nyt 5v tyttö, joka nukkui ekat 4kk loistavasti, heräsi kerran yössä syämään , muuten nukkui kellon ympäri....no, sen jälkeen meillä ei juuri nukuttukaan...oli reilusti yli 3v, kun nukkui ekan kerran yön heräämättä :(...edelleen on levoton nukkuja, nukkumaanmeno on erittäin vaikeaa. Nukkuu edelleen meidän makuuhuoneessa, sänky kiinni meidän sängyssä, on yritetty lahjoa omaan huoneeseen nukkumaan, mutta ei...heräilee edelleen öisin, joskus vaatii silittelyä/kädestä pitämistä ennenkuin osaa rauhoittua uudelleen uneen, joskus hrvoin riittää pelkkä "hss..nyt on yö, nukutaan".
Levottoman (=jotain erilista, kaverin kyläily, synttärit yms.) jälkeen yöt erittäin levottomia

tyttö on tutkittu monessa paikassa monen eri alan lääkärin toimesta ja mitään fyysistä syytä ei ole löytynyt, perheen muut kolme lasta ovat ihan "normaaleja" nukkujia, eli perheen dynamiikassa ei varmaankaan mtn selittävää löytyne.

Tuolla 1v paikkeilla meillä kävi ensikotiliiton unityöntekijäkin antamassa neuvoj nukkumiseen, mutta ei tassuttelusta (eikä perinteisestä unikoulustakaan) ollut meille apua, tassuttelukin meni niin, että olin kaksi vko istunut siinä sängyn vieressä ilman mtn edistystä ja sit lopettiin tuloksettomana, muutaman kk:n uluttua uusi yritys samoin tuloksin

Mutta ainakin meidän tapauksessa aika on ainoa, joka on helpottanut. Muistan aikoja, kun olin niin väsynyt, että nukuin istuallaan, en osannut tehdä mitään. Joskus lapsi oli yön isovanhemmilla, mut silloin väsymys oli niin suurta, että yhden yön nukkumisen jälkeen olo oli entistä väsyneempi...

Jaksuja teidän perheelle, kyllä se joskus vielä helpottaa!

Meillä samanlaista yöheräilyä 1v 10kk lapsella. Nukkuu jo omassa sängyssä, omassa huoneessa. Ja silloin kun siirtyi omaan huoneeseensa oli hetkellinen hyvä kausi jolloin nukkui kokonaisia (tai lähes kokonaisia) öitä. Usein riittää kun menee lohduttamaan/silittämään niin rauhoittuu ja nukahtaa, mutta joskus saattaa öisin heräämisen jälkeen olla hereillä parikin tuntia ennen kuin taas nukahtaa. Päiväunia nukkuu yleensä 45min-1h. Erilaisten päivien jälkeen iltaiset nukkumaanmenot tosi hankalia. Nukkumaan mennään klo 20 (nukahtaa klo 20-22) ja herää aamuisin klo 6-8 aikaan. Herää 1-3 krt yössä. Nyt alkanut uhma tuntuu vaan pahentavan taas tätä nukkumatilannetta...

Lisäksi meillä on myös vauva, joka herää syömään 2krt yössä.

Ei tuo reilu 5-kymppinenkään vielä nuku koko yötä... Eivätkä muutkaan tämän talouden jäsenet. Eli sitä odotellessa...

Tuskin auttoi, mutta kerroin kuitenkin.

itse olen 2v8kk tytön yh äiti,alusta asti lapsi ollut huono nukkumaan,heräilee itkuttamaan ja pyörii ja hyörii nukkuu omassa sängyssä ja tulee yöllä viekkuun..kaikkeni olen kanssa kokeillu eri nukkumaan meno aikoja,nukkunu omassa sängyssä,mun vieressä tehty petiä olkkariin ja siis oikeesti niin kaikki kokeiltu mut likka vaan edelleen heräilee joka yö 2-6 kertaa

ymmärrän täysin ton väsymyksen,itekin oon ihan loppu kun ei kerkee öisin nukkua kun menee sit aina oma aikansa et saa itse uusix unta ja sit sitä jo miettiikin et koska se taas herää..sen kanssa voin elää et toi lapsi ei oo ikinä ollu mikään kova nukkumaan,,unen tarve aika pieni ollut aina mut voisko ees nukkua yhteen pätkään!!!tosiaan alusta asti muksun kanssa ollu yksin ni kohta on 3v herätty öisin vähän väliä..eniten pelottaa kun kohta alkaa työt et miten mä siitä selviin näillä unillla!!
jaksamista kaikille saman asian kanssa painiville!!niin ja itse oon kuulema ollut ihan samanlainen heräilijä pienenä ja lääkärissäkin vaan toteavat et jotkut lapset vaan nukkuu levottomasti :(

Meillä kolme lasta.
kaksoset 2v8kk ja nuorin 1v3kk

Kaksoset nukkui 3kk-1v 12h yössä heräämättä. Siitä alkoi yöitkut ja vaeltelut. Nykyään heräävät kerran yössä kun kömpivät viereen. Poiskaan en vie koska nukkuvat vieressä.

Nuorimmainen taas on viimeiset 1v3kk herännyt 3-8 kertaa yössä. Viimeyö oli eka kun nukkui yhdellä heräämisellä. Nuorimmaisella allergiaa ja refluksia joten vaikuttanevat.

Mielikuvitus alkaa tuon ikäisellä laukkaamaan ja voi tulla uniin. Nyt kaksoset siis päässeet yöheräämisestä irti ja uskon että teidänkin oma kasvaa ulos tuosta. Toivottavasti. Tiedän kanssa mitä väsymys on ku yrittää olla töissä ja sitte näiden kanssa kotona...

Voimia.

• Tykkää
Reactions: pypylleröinen

Yhteistyössä