Millon paras aika hankkia lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
haluan vaan muistuttaa että lapsia saadaan ei hankita. kuullostaa niinkuin olisit kaupasta hakemasta lapsia, anteeksi nyt vaan. jokainen lapsi jonka tulet saamaan on lahja, niin oma adoptoitu. ehkä ei muutenkaan kannattaisi suunnitella asioita niin valmiiksi et miten ura etenee tms. lasten saamisen jälkeen koska ikinä et voi tietää mitä elämä tuo tullessaan.

suosittelisin viellä sitä hurvittelua ja ihmisenä kypsymistä. ja kun aika on oikea toivon että saat lapsia

Tossa toisessa ketjussa pohditaan samoja asioita tosin vanhemman väen kesken. Ehdottomasti ala yrittämään lapsia nyt niin ei tarvitse sitten 30+ itkeä lapsettomuusklinikoilla ja nettipalstoilla että olisi kuitenkin pitänyt nuorempana kun nyt vanhempana on kaikki vaikeampaa. Itse olen 30-v. ja kouluikäiset lapset, ura ja omakotitalo + muut herkut, eikä oikeasti voi kun sääliä niitä jotka vasta tässä iässä alkavat alusta tämän kaiken kokoamiseen...ja niin minua haukuttiin ja selän takana paheksuttiin kuinka toi voi olla niin tyhmä että tekee lapsia noin nuorena, opinnot kesken ja kaikki. Hah hah, se parhaiten nauraa joka viimeiseksi nauraa!!

Voi jeesus!
Toivottavasti toi idioottimaisuus ei oo periytyvää!!!
Luuletko, että kaikilla ihmisillä on edes mahdollisuutta tehdä niitä lapsia ""nuorena"". Eiköhän jokainen tee ne sillon ku itselle ja kumppanille parhaiten sopii. Ikä on vaan numero. Olisin tosiaan suositellut sulle sillon aikoinaan enemmän koulun penkkiä kuin lasten tekoa!

Moikka halusin kirjoittaa sulle oman tarinani...

Opiskelin aikoinani yliopistossa ja asuin nykyisen aviomieheni kanssa yhdessä. Mulla oli jo silloin kauhea vauvakuume, mutta päätin että valmistun ensin, koska ajattelin että tutkinto voi muuten jäädä kesken...

No samana vuonna kun valmistuin, menimme naimisiin, ostimme oman asunnon, sain työpaikan (en kylläkään vakituisen) ja tulin raskaaaksi!!!!Kaikki oli ns. suunnitelmissa, mutta emme uskoneet että ""raskautuminenkin"" käy kertalaakista.....

No, nyt täytän kesällä 25 ja esikoisemme on 10kk.....syksyllä haen taas kouluun (vaikka olen jo lastentarhanopettaja) haluan erityislastentarhanopettajaksi.....Olemme myös suunnitelleet toista lasta, mutta jos pääsen kouluun tähtäämme siihen että ehtisin valmistua ennen kuin toinen lapsi syntyy....

Musta ei oo yhtään huono idea ""suunitella"" elämää ja lasten tekoa.....täytyy vain varautua siihen että kaikki ei mene suunitelmien mukaan...Meillä vain sattui menemään... :)

tsemppiä suunnitteluun!! :) Mutta oma ehdoitukseni olisi että suorittaisit ainakin yhden ammatin itsellesi. Voithan sitten jatkaa vielä opintoja, jos siltä tuntuu...

Hyvää kevättä!!

Sanna & Poika 10kk

Jokin ammatti on varmaan hyvä olla, jos käykin niin, että jostain syystä joutuisit elättämään itsesi ja lapsesi. Kyllä lapsenkin kanssa onnistuu opiskelu, jos on mies tukemassa, mutta jos jääkin ihan yksin, voi olla jo vähän hankalampaa. Vaikka vähän odottaisitkin ja suorittaisit jonkin tutkinnon, ei se suinkaan tarkoita, että pitää odottaa kolmikymppiseksi ennen kuin yrittää raskautua.

Hämmennämpä minäkin osaltani tätä keskustelua.

Monia nykyajan ihmisiä vaivaa se vika, että elämää ei todellakaan suunnitella. Ja suunnitteluhan ei tarkoita sitä että niin tullaan 100% varmuudella tekemään, vaan suunnittelu on päämäärien asettamista elämässä. Ollaan aviomiehen kanssa 22, ja jo 16 vuotiaana, kun alettiin seurustella, suunniteltiin näin: minä jatkan korkeakouluun, mennään naimisiin, ostetaan talo, tehdään lapset, jotakuinkin tässä järjestyksessä. No, menin korkeakouluun, mutta tulin raskaaksi ja koulu jäin vuoden jälkeen kesken. 1,5kk sitten mentiin naimisiin. Esikoinen nyt 1v7kk. Tontti ostetaan(jos mikään ei mene mönkään)tänä keväänä ja aletaan rakentamaan unelmataloamme. Toinen lapsi työn alla, mutta ei ole vielä antanut kuulua itsestään. Suunnitelmat siis ovat jo toteutuneet/toteutumassa.

Tarkoitin vaan että suunnitelmia pitää tehdä elämän varalle, ja niihin pitää pyrkiä, mutta ne voi myös muuttua, ja siihenkin pitää varautua. Ja tuosta ""hankkimisesta"": Olemme päättäneet hankkia toisen lapsen, mutta se tulee kun on tullakseen. Eikös hankkimispäätöksen vastakohtana ole vahinko...? Eihän hankkiminen tarkota että näin tapahtuu ja heti. Tietysti jokainen tulkitsee sitäkin sanaa niinku haluaa.

Ja sitten tuosta juhlimisvaiheesta. Olin 19 kun tulin raskaaksi,20 kun synnytin. Eli vähän aikaa kerkisin tutustua baarielämään, vähän kauemmin pussikaljaelämään. Eilen kävin ekan kerran baarissa yli kolmeen vuoteen, ja vain todetakseni että seuraavaan kertaankin lienee toinen kolme vuotta väliä! Ei vaan ole minun paikka. Ehkä huruan sitten 50vuotiaana, kun lapset on maailmalla, ehkä en. Luonteesta sekin on kiinni. Niin että ei nuorena tehdyt lapset tarkoita hukkaanmennyttä nuoruutta.

Itse ne pitää ratkaisut tehdä elämässään, ei toisten ohjeiden mukaan, oli ne sitten mitä tahansa.

Yhteistyössä