Millon paras aika hankkia lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Eva

Vieras
Kah, edellinen viestini ei sitten ilmestynytkään palstalle, joten pitää naputella uusi:

Olen 21-vuotias nuori opiskelijanainen. Tiedän haluavani hankkia elämässäni 3-4 lasta, joista ainakin osa adoptoiden.
Olen nyt miettinyt parasta ajankohtaa ryhtyä lastenhankintaan. Haluan lasten ollessa pieniä keskittyä vain heihin ja olla kotiäitinä, mutta jossain vaiheessa elämää haluan myös luoda pitkän työuran.

Pohdinnassani olen päätynyt kahteen parhaaseen vaihtoehtoon. Ensinnäkin voisin hankkia lapset nyt heti. Jos saisin ensimmäisen 22-vuotiaana ja viimeisen vaikkapa 26-vuotiaana, niin voisin tänä aikana suorittaa tutkintoni loppuu ja siirtyä sitten 27-vuotiaana työelämään. Tällä tavoin työ ei enää keskeytyisi, kun lapset olisi jo hankittuna. Lasten aikuistuessa olisin n. 45-vuotias, eli vielä ihan voimissani, ja voisin tällöin alkaa viettää omaa aikaa, muuttaa ulkomaille, tehdä kaikenlaista jännää ja hurvitella kunnolla.
Toinen vaihtoehto on, että hurvittelen ja seikkailen nyt nuorena, opiskelen rauhassa ja menen heti valmistumisen jälkeen töihin. Ensimmäisen lapsen voisin hankkia sitten vaikka 32-vuotiaana ja viimeisen 36-vuotiaana. Tämä aiheuttaisi sen, että työuraani tulisi ikävä ainakin viiden vuoden tauko. Lisäksi olisin lasten aikuistuttua jo reilusti yli viidenkymmenen. Itselläni on vanhat vanhemmat, ja olen tästä kovasti kärsinyt.

Mielipiteitä? Kumpi on parempi ratkaisu? Muitakin vaihtoehtoja saa antaa.

Tekstistä päätellen parin vuoden kypsyminen ja hurvittelu voisi olla ihan hyvä vaihtoehto =)