Millon päivystykseen?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Eli, viime keskiviikkona alkoi tytöllä illalla ääni rohista, tostaina nousi kuume. Perjantaina kävimme päivystyksessä ja todettiin kurkunpääntulehdus. Kuume loppui lauantaina aamulla. No, sitten aatonaatona eli torstaina tyttö oksensi 2 krt. Illalla nousi kuume. Kuumetta oli 38-39 välillä. Korkeimmillaan tais olla 39.6 ja tyttö oli todella huonokuntoinen. Makasi vain. Soitin päivystykseen ja siellä neuvottiin antamaan lääkettä ja jollei sillä laske alle 39, sitten päivystyksessä käymään. No, ei laskenut ja lähdettiin yötä vasten ajamaan tostaina illalla klo 22 80 kilsan päähän päivystykseen ja siellä lääkäri totes että terve on, kuunteli keuhkot, kattoi korvat ja tunnusteli vatsaa. Ei edes suostunut pika crp:hen vaikka pyysin! Ei kuulemma olis ollut niin lyhyellä taudin kestolla mitään merkitystä tulehdusarvoilla!

No, ei muutaku takas kotiin 80 kilsaa taas. Ehkä hieman turha reissu, mutta sain ainakin mielenrauhan. Aattona jaksoi pronaxenin voimalla ilta kuuteen suht hyvin, sitten väsähti, nukkui tunnin verran ja heräs. Innostui vähän lahjoista ja leikkikin jonkin verran. Yöunille klo 22 suunnilleen. Klo 2.30 mittasin kuumeen ja 40.0! Annoin heti pamolin kun oli sen aika ja tunnin valvoin, voin itsekin pahoin kun pelkään toisen puolesta. Meinasin käydä oksentamassakin! Kuume oli tunnin päästä laskenut 38.8 ja klo 5 oli 37.8. Klo 6.30 kuume oli taas 38.6 ja 9.15 37.4 jolloin sai pronaxenia ja pamolin. Tänään päivällä jaksanut suht ok taas touhuta. Äsken se taas alkoi, väsy itku ja kitinä. Mitään ei jaksa tehdä, silmät luppasee ja kuume oli taas 39.5. Pamolin saan antaa tunnin päästä. :( Joko huomenna päivystykseen taas jos kuume ei laske????

Miten lapsen yleisvointi muuten? Jaksaako leikkiä? Juoko? Pissaako? Luultavasti itse odottaisin maanantain arkipäivään ja veisin lääkäriin sitten. Voisitteko soittaa ja saada päivystyksestä lähetettä suoraan lasten päivystyksen puolelle?

Minkäikäinen tyttö? Aika ahkeraan olet yöllä jaksanut kuumetta mittailla... Meille on sanottu, että jos kuume ei laske 4 päivässä, niin sitten vasta päivystykseen.

Tytöllä ikää 1v10kk. Kurkunpääntulehdukseen saatiin silloin spiiraa ja kortisoniruiske. Sekä lääkäri kirjoitti pronaxenia, jota nyt olen antanut pamolin rinnalla.

Yleisvointi: Jaksaa leikkiä vähän, sillon kuin kuume ei ole kovin korkea. Kun kuume on nousemassa, huomaa sen heti tytöstä, ei jaksa mitään.

Syönti ja juonti. Ei ole syönyt juuri mitään. Juominenkin on siinä ja tässä. Ei mielellään juo, ja kun juo suostuu juomaan vain maitoa. Pissaa tulee, mutta ei tietenkään samalla tavalla kuin normaalisti. Täällä ei ole mitään lasten päivystystä erikseen, maalla kun asutaan :(

Joo, ahkeraan mittaan kuumetta koska olen itse niin hemmetin hysteerinen. Ja pidän koko ajan kirjaa kuumeesta ja nesteistä sekä lääkkeen annoista.

Mun tytöllä on 2 kertaa ollut keuhkokuumeessa tollaset oireet. Tyttö kylläkin 10 vuotta,mutta kesällä eka keuhkis alkoi kuumeella ja oksentamisella ja sahaavaalla kuumella.Ei myöskä'än keuhkoista kuuntelemalla todettu mitään,mutta pikaserppi sen paljasti. Sen jälkeen mentiin suoraan labraan kunnon verikokeisiin siltä seisomalta..Toisella kertaa 2 kk myöhemmin sahasi kuume melkeen 2 viikkoa 37-39 väliä ennekun uskotiin,etä jokin on vialla.Sai tuona aikana jonkun penisiilikuurin ja siltikin kuume 39!! No päästinhän me sitte sillonki kovan vänkäämisen jälkeen keuhkokuviin ja siellä se taas näkyi..Menisin kyllä jo tänään!!

Jos lapsen yleistila on huomenna heikko, eikä kuume tunnu laskevan menisin ehkä kuitenkin päivystykseen jo huomenna, tai ainakin soittaisin ja konsultoisin lääkäriä / sairaanhoitajaa.
Virtsatietulehduksen mahdollisuutta ei ole taidettu sulkea pois.
Pikaista paranemista pikkuiselle ja voimia sinulle ap. Huoli omasta lapsesta on aina sydäntäraastavaa.:hug:

On kyllä aika pieni neiti.. Voi toista kun on kipeänä. Kyllä mä huomenna soittaisin ja selittäisin tilanteen ja kysyisin pitäiskö tulla näyttämään.. Mutta älä nyt vallan murehdi, lapset on sitkeitä, vaikka vanhempia tietenkin huolettaa kun oma pieni on kipeä. Se on ihan hyvä että oot mittaillu kuumetta ja laittanu ylös, jatka sitä vaan, niin voit lääkärille näyttää jos on tarvetta.

Lapsi on aika pieni. Pienillä lapsilla kuume nousee helposti tosi korkeaksi olematta mitenkään erityisen vaarallista. Hyvä että lääke alentaa kuumeen hetkellisesti. Se on tärkeintä! Nimittäin jos ei alene edes lääkkeillä ni sitte lääkääriin. Mutta minä odottaisin tuossa tilanteessa arkipäivään, mikäli nyt huomisen aikana ei tapahdu mitään suurta muutosta huonompaan. Anna vaikka ruiskulla nestettä kokoajan, juota jogurttijuomia, anna sitä maitoa niin paljon ku jaksaa juoda. Ei haittaa vaikka joisi vain maitoa, nestettä sekin on!!! Jäätelöä, ihan mitä vaan mikä menee on parmepi kuin ei mitään!
Ja niin kauan ku pissaa tulee, ei ole hätää, usko pois. Meillä oli tuon ikäinen tyttö kuumeessa ja mentiin päivystykseen ku vaippa oli täysin kuiva eikä pissannu enää ollenkaan! Siltikään ei laitettu tiputukseen, vaan suun kautta nestettä ja ei päästetty kotiin ennenku pissasi.

Jos me tänään lähdetään päivystykseen, ei siellä mitään kuvia voida ottaa, ei siellä ole töissä röntgen hoitajat eikä labrassakaan ole elämää muuta kuin arkena. Emme asu kaupungissa emmekä edes niin suuren kaupungin lähelläkään missä kaikki toimisi yölläkin. Valitettavasti.

Jos lapsen yleistila on huomenna heikko, eikä kuume tunnu laskevan menisin ehkä kuitenkin päivystykseen jo huomenna, tai ainakin soittaisin ja konsultoisin lääkäriä / sairaanhoitajaa.
Virtsatietulehduksen mahdollisuutta ei ole taidettu sulkea pois.
Pikaista paranemista pikkuiselle ja voimia sinulle ap. Huoli omasta lapsesta on aina sydäntäraastavaa.:hug:

Joo pissanäytettä ei olla annettu nyt, mutta ei siitäkään ole kuin pari kolme viikkoa, pissa oli puhdas. Silloin ei ollut muita oireita kuin virtsan pistävä haju.

Kiitos! Huoli on todella kova! :(

Sen vertaa vielä ,että meilläkin tytöllä oli ennen ekaa keuhkokuumetta edellisellä viikolla olllut tavallinen kuume ja flunssa..parantui välissä ja yhtäkkiä meni todella huonoon kuntoon..kannattaisko soittaa kuitenkin tänään jo päivystykseen,että mitö mieltä ovat??

[QUOTE="Lilli";22744095]On kyllä aika pieni neiti.. Voi toista kun on kipeänä. Kyllä mä huomenna soittaisin ja selittäisin tilanteen ja kysyisin pitäiskö tulla näyttämään.. Mutta älä nyt vallan murehdi, lapset on sitkeitä, vaikka vanhempia tietenkin huolettaa kun oma pieni on kipeä. Se on ihan hyvä että oot mittaillu kuumetta ja laittanu ylös, jatka sitä vaan, niin voit lääkärille näyttää jos on tarvetta.[/QUOTE]

Siksi ehkä merkkaan kaikki niin tarkkaan ylös kun oon työni puolesta oppinut sen. Olen lähihoitaja ja kaikki on aina pitänyt tarkkaan merkitä. Mutta aivan erilainen huoli on tietenkin omasta lapsesta kuin esim. vanhuksesta. :(

Meidän perheessä kiersi adonoviruksen aiheuttama tauti. Lapset olivat kuumeessa viikon, minä itse 5 päivää ja tämän jälkeen alkoivat jälkitaudit kuten korvatulehdus. Lasten kuume ei laskenut kunnolla edes Pronaxenin ja Panodolin yhdistelmällä ja olivat tosi kipeitä. Molemmilla lapsilla oli kurkku ihan täynnä jotain peitteitä, mutta nielunäyte oli negatiivinen. Itsellänikin oli kurkku niin kipeä, ettei mitään saanut nieltyä. Mitään lääkettä ei virustautiin löytynyt muuta kuin särkylääkkeet. Erittäin pitkäkestoinen tauti ja rajut oireet oli ainakin meillä ja tauti tuntuu kestävän ja kestävän. Itse olen nyt syönyt pari antibioottikuuria ja sairastanut yli kuukauden. Nyt vasta tuntuu, että on alkanut helpottaa. Lasten kuume nousi pahimpina päivinä 40 asteeseen, eikä särkylääkkeetkään kunnolla laskeneet sitä.

Mä en tahdo pelotella, mutta mun lapsella cerpit nousee 12 tunnissa helposti yli 150 ja sillon ovat jo heti ottamassa osastolle. Varsinkin jos muuta focusta ei ole. Siis onko selkeesti flunssainen, vai onko muuten oireeton lukuunottamatta kuumetta?
Kauan oot jaksanut katsella tota.. ja jos kuumelääke ei laske kuumetta tarvittavaksi ajaksi se on kyllä syy katsella tarkemmin miksi ei laske.

Voisko olla vauvarokko? Mun tytöllä oli viikon verran kuume tosi korkealla. Melkein 42 astetta korkeimmillaan. Kuume vain sitten yhtäkkiä laski ja saman tien tuli näpyt.

Meillä tytöllä oli suunnilleen tuon ikäisenä pissatulehdus ja se piti sahaavaa kuumetta ja nosti sen lopulta yli 40 asteeseen.. Tyttö oli tuolloin jo niin kuiva, ettei pissanäytettä saatu otettua (vaikka kotona oli vielä pissannut vaippaan), otettiin se sitten rakkopunktiolla.. minkä verran lapsella tulee pissaa? Ettei vain pääse kuivumaan.. Miten siellä toimitaan, jos yöllä on pakko saada otettua joku verikoe tai pissanäyte? kuinka kaukana on lähin sairaala tms, jossa toimintaa myös yöllä?

Meillä oli tytöllä siis viime viikolla munuaisiin asti levinnyt tulehdus, ainoa oire oli korkea kuume joka ei pysynyt lääkkeellä alhaalla.
Tulehdusarvo tosissaan 160 12h kuumeen alusta. 24 h siitä oli jo 210, ja 36 tuntia siitä 300.
Että jos antibioottia ei ois alotettu samantien niin oltais oltu kyllä pitkään sairaalassa.
Vaadi että otetaan keuhkokuvat ja pissanäyte.. ehdottomasti.

Meillä oli tytöllä siis viime viikolla munuaisiin asti levinnyt tulehdus, ainoa oire oli korkea kuume joka ei pysynyt lääkkeellä alhaalla.
Tulehdusarvo tosissaan 160 12h kuumeen alusta. 24 h siitä oli jo 210, ja 36 tuntia siitä 300.
Että jos antibioottia ei ois alotettu samantien niin oltais oltu kyllä pitkään sairaalassa.
Vaadi että otetaan keuhkokuvat ja pissanäyte.. ehdottomasti.

Meilläkin siis oli mennyt munuaisiin asti.. Tipassa oltiin sitten sairaalassa reilu 3 vrk..

[QUOTE="vieras";22744166]Meidän perheessä kiersi adonoviruksen aiheuttama tauti. Lapset olivat kuumeessa viikon, minä itse 5 päivää ja tämän jälkeen alkoivat jälkitaudit kuten korvatulehdus. Lasten kuume ei laskenut kunnolla edes Pronaxenin ja Panodolin yhdistelmällä ja olivat tosi kipeitä. Molemmilla lapsilla oli kurkku ihan täynnä jotain peitteitä, mutta nielunäyte oli negatiivinen. Itsellänikin oli kurkku niin kipeä, ettei mitään saanut nieltyä. Mitään lääkettä ei virustautiin löytynyt muuta kuin särkylääkkeet. Erittäin pitkäkestoinen tauti ja rajut oireet oli ainakin meillä ja tauti tuntuu kestävän ja kestävän. Itse olen nyt syönyt pari antibioottikuuria ja sairastanut yli kuukauden. Nyt vasta tuntuu, että on alkanut helpottaa. Lasten kuume nousi pahimpina päivinä 40 asteeseen, eikä särkylääkkeetkään kunnolla laskeneet sitä.[/QUOTE]

Kuulostaa mononukleoosilta, eli rauhaskuumeelta, jota pusutaudiksikin sanotaan. Tytyllä meillä oli samat oireet, oli koulustakin poissa pari viikkoa. Nielunäyte negatiivinen, joten ei ollut angiinaa, vaikka kurkku täynnä peitteitä. Rauhaskuume

Lähin sairaala missä on yöllä toimintaa on varmaan 140 kilsaa tästä. Huomenna aamulla soitan heti päivystykseen, tulee 40 kilsaa lähemmäs se päivälllä oleva päivystys kuin tuo yöpäivystys. Ei sielläkään mitään labroja voi ottaa eikä keuhkokuvia, mutta AION VAATIA SERPIN JA HITON TARKAN TUTKIMUKSEN SILLE, MIKÄ TUOTA KUUMETTA NOSTAA. SIIS VAATIA!

Yhteistyössä