Millon olis paras aika vierottaa tutista?

Mulla on kaks lasta joista toinen on 1v 7kk ja haluaisin sen jo eroon yötutista. Huvituttia ei käytetä. Mutta mulla on myös 3,5kk vauva joka syö tuttia. Joten kysyisinkin tän pienemmän puolesta millon olisi helpoin ottaa tutti pois? Samaan aikaan nimittäin lähtee myös isomman tutti roskiksen puolelle :) Kertokaa kokemuksia

Me vieroitettiin just jokin aika sit meidän pojalta yötutti pois. Poika on nyt 1v 10kk. Huvituttia ei oo syönyt viime kesän jälkeen.
Tulin kyllä siihen tulokseen, että seuraavalta lähtee tutti PALJON aikasemmin pois. Ehkä n. vuoden ikä vois olla hyvä, niin ei vielä niin ymmärrä sen tutin perään..?

Mä mietin puolta vuotta kun aika myöhäseks menee muuten tuo isomman vierotus. Enkä haluais vierottaa sitä jos toinen syö sit sen silmien alla tuttia. Oli tarkotus vierottaa isompi jo ennen pienemmän syntymää mut se sit jotenkin jäi tekemättä :( Mutta onko puoli vuotiaalla vielä liikaa sellanen imeskelyn tarve ettei se nyt alkais sit syömään käsiään? Niistä onkin sit kovin vaikee vierottaa kun eivät irtikkään lähde :D

Meillä oli neuvolan seinällä joku artikkeli, jossa mainittiin, että 10kk iässä imemisen tarve vähenee ja se olis hyvä aika vierottaa... Mene ja tiedä sitten. Silloin yritetään tämän nuoremman kanssa.

Esikioselta lähti tutti 1,5v iässä siten, että hiirimammat haki tutit poikasilleen ja vain yksi jäi, sekin oli "rikki", eli leikattiin pää pois, jätettiin vain tynkä. Sipä esikoinen koitti imeä ja hankalaksi totes ja tutti jäi, eka ilta oli vaikea, mut nopeesti hyväksyi sen, että hiirivauvat tarvitsi tutteja, kun ovat pienempiä. Tutin voi myös jättää joulutontulle/linnunpoikasille/lähettää pikkukakkoseen tuttiritarille tms.

minä luin jostain, et tutista pitäisi vieroittaa ennen kuin hampaita tulee. ja se on kuulemma helpompaa joskus 6kk-1v iässä, kun lapsi ei vielä tajua sinänsä asiaa. joskus 1,5v iästä eteenpäin sitten joutuu just huijaamaan lasta, et "joulupukki vei" ym. x) mut ei nekään minusta mitenkään pahalta kuulosta.. varmaan aika lapsikohtaista miten imemistarve on. jos aloittaa unikoulun esim 6-8kk iässä, niin siinä samalla on tosi kätevä jättää myös tutti pois. meidän poitsulle ei ole koskaan kelvannut tutti eikä ole käsiäkään alkanut pahemmin imeä.. uniriepua imeskelee ennen nukkumaanmenoa.. x) mut mitään suurta imemisentarvetta en ole huomannut.... opetin pojan n.6kk iässä nukahtaan itse, niin sen jälkeen on rauhoittunut nukkumaan ihan itsekseen omaan sänkyyn ja nukkuu yöt putkeen.. poika on nyt 9kk.

Meillä esikoinen heitti itse tuttinsa pois 6kk ja kakkoselta jätettiin se 9kk iässä, ja tuo ainakin tuntui menevän helposti eikä mitään imemistarvetta tunnu olevan. Meillä on tehty alusta asti niin, että tuttia on annettu vain tarpeeseen, eli silloin kun ei muuten rauhoitu (joskus näkee, että vauvalle lykätään tutti suuhun ihan vaan huvin vuoksi), ja ainakin itse kuvittelen, että sillä olis vaikutusta siihen ettei tutista tule niin äärettömän tärkeä, vaan rauhoittuminen onnistuu muutenkin.

MInusta siis se sun suunnittelema 6 kk kuulostaa ihan hyvältä, varsinkin jos alat jo nyt tehdä niin, että et ihan heti ensimmäiseen itkunparahdukseen sitä tunge suuhun, vaan ensin rauhoittelet muuten esim. hyssyttelemällä ja silittämällä tms.

Meillä jätettiin yötutti nyt pois alkuviikolla meidän 5kk ikäiseltä pojalta. Tutin syönti kun ei ole oikein "onnistunut" koko aikana niin päätettiin sitten että jätetään nyt kokonaan sit pois kun poika heräs noin 15 minuutin välein aina siihen kun tutti tipahtaa, ja kun se syöminen ylipäätään on ollut ihan sellasta pelleilyä. Nyt saa yöllä maitoa ja nukahtaa tyytyväisenä ja ttä saa toistaa VAIN noin 3-4 kertaa yössä kun aiemmin herättiin vähintään sen tunnin välein. Ai autuutta! Päikkäreillä poika syö vielä tuttia mutta katsoo nyt miten käy siinä vaiheessa kun kypärähattu otetaan pois kun tulee lämpimät ilmat, se on meinaan se ratkaiseva tekijä joka pitää tuttia pojan suussa hänen vaunuissa nukkuessaan... :D

Yhteistyössä