Millon kuuluu saada pekkaspäivät? Mun työaika aina 8-16 enkä saa lyh.työaikaa tai pekkasia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Voiko olla että en saa sen takia kun ruokatunti on tunnin?

Mieluummin pitäisin puoli tuntia koska tunti on kyllä turhan kauan! Mutta senkö takia on sanottu että tunnin ruokkis, jotta en saa työajanlyhennystä eikä tarvi antaa pekkasvapaita?

Ja mulla on kaupan alan työehtosopimus...

Mulla on puolen tunnin ruokkis ja työaika 8-16. Ja työtunneiksi tulee 37,5/viikko -> ei pekkasia.
Jos työaika on 7-15.30 ja puolen tunnin ruokkis, niin työtunneiksi tulee 40,0/viikko -> työajanlyhennys pekkasina. Eikä mun mielestä kaupan alalla ole muutenkaan pekkasia, vaan ne tasottuu siellä erilailla ne työtunnit, pidemmällä aikavälillä. Joku toinen päivä on lyhyempi kuin toinen.

[QUOTE="joo";24852440]Mulla on puolen tunnin ruokkis ja työaika 8-16. Ja työtunneiksi tulee 37,5/viikko -> ei pekkasia.
Jos työaika on 7-15.30 ja puolen tunnin ruokkis, niin työtunneiksi tulee 40,0/viikko -> työajanlyhennys pekkasina. Eikä mun mielestä kaupan alalla ole muutenkaan pekkasia, vaan ne tasottuu siellä erilailla ne työtunnit, pidemmällä aikavälillä. Joku toinen päivä on lyhyempi kuin toinen.[/QUOTE]

No mulla ei kyllä ikinä ole lyhempiä työpäiviä!

[QUOTE="a p";24852581]No mulla ei kyllä ikinä ole lyhempiä työpäiviä![/QUOTE]

meillä työpäivään ei kuulu puolentunnin ruokataukoa vaan se on 20min ja pekkaset kuuluu..tosin tämä on elintarvikealalla.

Pekkaset eivät ole lakisääteisiä vaan liittyvät TESsiin.

Sitten saadakseen pekkaset täytyy työajan (ilman ruokataukoa) olla 8h/päivä tai yli = 40 h/viikko.
Lisäksi toki tietty ajanjakso työnantajan palveluksessa ennen kuin ne alkavat kertyä.

Kaupan ala ei tunne pekkasia, joten siellä niitä ei ole.

Monilla aloilla ihmiset tekevät 7,5 h/päivä + ruokatauko 0,5 h- 1 h eli ovat töissä 8-8,5 h muttei silti kerry pekkasia koska toi safkis ei ole työaikaa.

Jos työaika on 8-16 niin ei kuulu pekkaset vaikka olisi puolen tunnin ruokis. Pekkasiin tarvii olla 40 tuntinen työviikko eli 8 tunnin työpäivät. Ja ruokistahan ei lasketa työaikaan vaan se on omaa aikaa vaikka onkin pakollinen.

Olen 15.10.2014 aloittanut työt ja teen 2-vuorotyötä eli aamua teen ma-pe 6-14 ja iltaa ma-to 14-24. Teen siis 40h töitä viikon aikana eli paljon tähän olisi pekkasia kertynyt? Ainoastaan 2 päivänä o tullu tehtyä vajaita päiviä eli yhtenä päivänä 4h ja toisena 7,5h

[QUOTE="työmies";30519101]Olen 15.10.2014 aloittanut työt ja teen 2-vuorotyötä eli aamua teen ma-pe 6-14 ja iltaa ma-to 14-24. Teen siis 40h töitä viikon aikana eli paljon tähän olisi pekkasia kertynyt? Ainoastaan 2 päivänä o tullu tehtyä vajaita päiviä eli yhtenä päivänä 4h ja toisena 7,5h[/QUOTE]

Kannattaa varmaan soittaa palkanlaskentaan ja kysyä? Noiden pekkasten laskeminen on ihan perseest, ja meidän lafkassa on ihan palkanlaskijasta kiinni kuinka monta pekkasta hän saa laskettua...
Meillä ei siis mikään ohjelma noita laske, vaan käsin pitää niitä sumplia.

Riippuu myös tessistä, toimihenkilöille ei kuulu pekkaset - työntekijöille kyllä

itselläni on työaika 6-14, mutta ruokatauko on 20min ja en saa poistua työpaikalta (oltava työnantajan käytettävissä silloinkin) = minulle kertyy pekkaspäiviä
Vastaavasti toinen samalla työpaikalla on töissä 7-15 ja hänellä on 30 min lounastauko omalla ajalla eli voi poistua vaikka asioille siksi ajaksi = hänelle ei tule pekkasia

[QUOTE="vieras";24852403]Voiko olla että en saa sen takia kun ruokatunti on tunnin?

Mieluummin pitäisin puoli tuntia koska tunti on kyllä turhan kauan! Mutta senkö takia on sanottu että tunnin ruokkis, jotta en saa työajanlyhennystä eikä tarvi antaa pekkasvapaita?

Ja mulla on kaupan alan työehtosopimus...[/QUOTE]

Kaupan alalla helatorstai ja vapunpäivä ovat tänä vuonna työaikaa lyhentäviä arkipyhiä. eli ns pekkaspäiviä

[QUOTE="rukkanen";30519294]Mies kuuluu Energiateollisuuden sopimuksen piiriin ja hänelle kuuluu esimiehenä samat pekkaset kuin alaisilleenkin. Hänellä työaika sopimuksessa 40h/vk.[/QUOTE]

Esimies ei ole sama kuin toimihenkilö.

[QUOTE="työmies";30519101]Olen 15.10.2014 aloittanut työt ja teen 2-vuorotyötä eli aamua teen ma-pe 6-14 ja iltaa ma-to 14-24. Teen siis 40h töitä viikon aikana eli paljon tähän olisi pekkasia kertynyt? Ainoastaan 2 päivänä o tullu tehtyä vajaita päiviä eli yhtenä päivänä 4h ja toisena 7,5h[/QUOTE]

Lasketaan työpäivien mukaan, ei tuntien. Yksi pekkanen tulee 17 työpäivästä, viikonloppuja yleensä ei lasketa. Siitä voit itse laskea.

Riippuu täysin työehtosopimuksesta! Jos siinä ei ole pekkasia niin sitten ei ole. Meillä on 2 pekkaspäivää vuodessa ja työaika on 8 h päivässä ja siihen sisältyy puolen tunnin ruokatauko. Joissakin työehtosopimuksissa pekkasia kertyy jopa 12 päivää vuodessa mutta silloin yleensä työaika on 8,5 h päivässä.

[QUOTE="heips";30519487]Riippuu täysin työehtosopimuksesta! Jos siinä ei ole pekkasia niin sitten ei ole. Meillä on 2 pekkaspäivää vuodessa ja työaika on 8 h päivässä ja siihen sisältyy puolen tunnin ruokatauko. Joissakin työehtosopimuksissa pekkasia kertyy jopa 12 päivää vuodessa mutta silloin yleensä työaika on 8,5 h päivässä.[/QUOTE]

Meillä kertyy 18 tai 19 vuodessa :) (19 jos loppiainen on arkipäivä, muuten 18 ATK.n tes kyseessä)

Yhteistyössä