Milloin yösyöminen loppuu?

  • Viestiketjun aloittaja kapina
  • Ensimmäinen viesti
mimmi
No minulla söi kaikki lapset yötissiä kyllä ihan tuonne vuoden ikään saakka - sattuu nyt vain olemaan noi yleiset suositukset sellaiset, että yösyötöistä pitäisi vierottaa kuuden kuukauden jälkeen ja neuvolat niitä niin säntillisesti koittaa noudattaa, mutta mikäli se ei sinua haittaa niin jatkaisin. :) Pienihän tuo on vielä ja kaksi kertaa yössä on vähän - meillä herättiin tunnin välein tuohon aikaan. Mutta siis, ihan miten SINUSTA tuntuu!!!
 
Rillama
No ei ole outoa. Se puolen vuoden-juttu on vaan suositus, eikä kaikki vauvat todellakaan heti puoli vuotta täytettyään ole että "aha, nyt en enää syö öisin, vaan alan nukkua" :)
Meillä tankattiin 1,5 vuotta, varmaan siinä oli aika paljon läheisyydenkin tankkaamista, kun päivän mittaan koetut ja opitut asiat teki öistä joskus levottomia.
Kyllä se siitä. Ja jollei sua itseäsi vaivaa, miksi se pitäisi olla muille ongelma?
 
no
sehän riippuu täysin kiinteiden määrästä. Monet vasta aloittelevat kiinteitä tuossa vaiheessa, joten ei voi oletttaa että lapsi on yön syömättä. Kun kiinteiden määrä lisii, niin ne yösyömingitkin yleensä vähenee. Ihan normaalilta tuo kuulostaa.
 
höpönlöpö, ei tarvi lopettaa jos ei itseä vaivaa. Meillä syötiin myös öisin 1 v 1 kk ikään saakka, jolloin lopetti itse yösyönnit. Imetys loppui sitten parin kk päästä siitä. Mut eipä tarvinnut vieroittaa :LOL:
 
ap
Pidän tosi paljon noista herkistä läheisyyden hetkistä tytön kanssa. Ja ihmettelen myös miksi pitäisi lopettaa. Minua kun tuo ei kovinkaan rasita. Sanoi neuvolassa että pitäisi ruveta tassuttelemaan, ja keksimään muita keinoja tuohon, muuten kuulemma ei vierotu siitä, ja tottuu siihen että yöllä saa ruokaa. Myös ihmettelen milloin tuota puuroa voisi lapselle antaa, sanoivat neuvolassa että vasta 8 kuisena? miksi niitä sitten myydään jo 5-6 kuiselle (siis täysimetin 5,5kk ikään ja nyt maistellaan soseita)??
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pidän tosi paljon noista herkistä läheisyyden hetkistä tytön kanssa. Ja ihmettelen myös miksi pitäisi lopettaa. Minua kun tuo ei kovinkaan rasita. Sanoi neuvolassa että pitäisi ruveta tassuttelemaan, ja keksimään muita keinoja tuohon, muuten kuulemma ei vierotu siitä, ja tottuu siihen että yöllä saa ruokaa. Myös ihmettelen milloin tuota puuroa voisi lapselle antaa, sanoivat neuvolassa että vasta 8 kuisena? miksi niitä sitten myydään jo 5-6 kuiselle (siis täysimetin 5,5kk ikään ja nyt maistellaan soseita)??
Siis viljat voi kyllä tuossa iässä aloittaa. Ihme ohjeita teidän neuvolassa.
 
höphöö, neuvolassa puhutaan yhtä ja todellisuus on toista. Puurot meillä aloitettiin muistaakseni 5 kk iässä, ja lihat sit 6 kk. Täysimetystä reilut 4 kk. Puurot aloitin suoraan ihan tavallisilla hiutaleilla, en millään kalliilla vauvamössöillä. Luepa imetystukilistan sivuja, sieltä saat tsempitystä imetykseen :) suosittelen lämpimästi pitkää imetystä!
 
Meilläkin imetysmyönteinen nlatäti on höösännyt yösyöttöjen lopettamisesta jo siitä lähtien, kun vauva on ollut 5 kk. Ja toinen neuvolatäti, joka ei taas muuten imetyksen päälle juuri perusta, totesi, että suurin osa vauvoista syö öisin ainakin kerran vielä noin 1-vuotiaaksi. Sama teksti taisi olla Vauva-lehden vauvanhoito-oppaassakin, jota myös neuvoloista jaetaan. Eli ota siitä nyt selvää.

Itse huomasin, että 6 kk ikäisellä vauvallani oli todellakin nälkä, sehän suorastaan hyppäsi yöllä kiinni rintaan ja yksi rinta ei edes riittänyt. 8 kk iässä alkoi käydä niin, että yöt olivat kaiken kaikkiaan tosi levottomia ja olin itse tosi väsynyt, joten halusin rauhoittaa alkuyöt. Niinpä päätin, että maitobaari aukeaa vasta 3:lta. Ja hyvin meni. Nyt meidän vauva on 10 kk ja baari aukeaa pääsääntöisesti aikaisintaan neljältä, sitä ennen silittelen vauvan uneen, jos yöllä on levotonta. Välillä vauva omatoimisesti syö vasta viiden jälkeenkin.

Uskon, että äidin hellässä ohjauksessa kaikki vauvat pikkuhiljaa lopettavat yötissittelyn, kun sen aika on. 6 kk vauvat ovat vielä tosi pieniä ja jos kiinteitä ei paljoa mene, niin aivan varmasti tarvitsevat yöruokaa. Ihan omana kokemuksena voin myös sanoa sen, että imetys helposti loppuu 7 kk iässä kokonaan, jos liian vauhdilla ryhtyy lisäämään kiinteiden määrää. Eli ihan rauhassa vaan imetät öisin, jos se sinua ei haittaa. Ystäväpiirissäni suurin osa 10-kk vanhoista tissittelevät vielä 1-2 kertaa yössä!

Ja minäkin aloitin puurot (kun lapsi tuli 7 kk) ihan tavallisilla hiutaleilla. Huomasin vaan, että ne eivät meidän silkkikurkulle uppoa, joten luovutin ja nyt meillä syödään valmispuuroa :ashamed: Muut ruoat ovat onneksi äipän rakkaudella valmistamia.
 
Niiskunen
Onkohan meidän lapset jotenkin sitten outoja kun ne ovat noin 2kk:n iässä alkaneet nukkua täydet yöt syömättä. Nuorimmainen on nyt 10 vkoa ja vetelee 10-12 tunnin yöunet.
 
...
Mä olin päättänyt, että tyttö saa rintaa yöllä niin kauan kuin itse haluaa. En halunnut edes ajatella mitään huudatusunikoulua, jossa toinen itkee hädissään kun tissi kielletään yhtäkkiä. Ja miten kävikään, tyttö lopetti itse yösyömisen 8kk iässä. Edellisenä yönä söi vielä 3krtaa ja nyt ei ole viikkoon herännyt yöllä syömään! Olen ihan :O
Niin ja puuroa on tosiaan syöty jo melkein 2kk, eli onkohan sun neukkatäti ihan ajantasalla..?
 
oho
Alkuperäinen kirjoittaja Niiskunen:
Onkohan meidän lapset jotenkin sitten outoja kun ne ovat noin 2kk:n iässä alkaneet nukkua täydet yöt syömättä. Nuorimmainen on nyt 10 vkoa ja vetelee 10-12 tunnin yöunet.
Kuulostaa liian hyvälle ollakseen totta.. ja onko nämä vielä täysimetettyjä vauvoja? Noh, kai toiset nukkuvat sitten niiden huonounistenkin puolesta :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja oho:
Alkuperäinen kirjoittaja Niiskunen:
Onkohan meidän lapset jotenkin sitten outoja kun ne ovat noin 2kk:n iässä alkaneet nukkua täydet yöt syömättä. Nuorimmainen on nyt 10 vkoa ja vetelee 10-12 tunnin yöunet.
Kuulostaa liian hyvälle ollakseen totta.. ja onko nämä vielä täysimetettyjä vauvoja? Noh, kai toiset nukkuvat sitten niiden huonounistenkin puolesta :D
Niinpä,toinen meillä on nukkunut 1v asti yönsä,toinen herää vieläkin kerran yössä(2v3kk)

 
Niiskunen
Alkuperäinen kirjoittaja oho:
Alkuperäinen kirjoittaja Niiskunen:
Onkohan meidän lapset jotenkin sitten outoja kun ne ovat noin 2kk:n iässä alkaneet nukkua täydet yöt syömättä. Nuorimmainen on nyt 10 vkoa ja vetelee 10-12 tunnin yöunet.
Kuulostaa liian hyvälle ollakseen totta.. ja onko nämä vielä täysimetettyjä vauvoja? Noh, kai toiset nukkuvat sitten niiden huonounistenkin puolesta :D
No okei, nuorimmainen syö pullosta. :) Mun täytyy kyllä tunnustaa, etten tiedä yövalvomisista mitään. Ja meillä on siis 3 lasta.
 
Minäpä
Alkuperäinen kirjoittaja Niiskunen:
Onkohan meidän lapset jotenkin sitten outoja kun ne ovat noin 2kk:n iässä alkaneet nukkua täydet yöt syömättä. Nuorimmainen on nyt 10 vkoa ja vetelee 10-12 tunnin yöunet.

Outoja ovat, kyllä. =) Meidän 8kk vetelee vain yhdeksän tuntia unta yössä ja siinäkin ajassa syö tissiä 6-9 kertaa. On syntymästään asti tykännyt tankata öisin että jaksaa päivät nukkua ja touhuta muita juttuja...

Äiti vaan alkaa olla jo aika väsynyt.
 

Yhteistyössä