Milloin vieroitus tuttipullosta/maidon määrä?

Tyttö on nyt 1v1kk ja juo edelleen ilta- ja aamumaidon tuttipullosta (n.140 ml kerrallaan). Aamulla/illalla saa puurossa pikkusen maitoa, lounaalla ja päivällisellä juo pikkusen maitoa mukista (ehkä yht. desin-puoltoista) ja välipalana syö viiliä tai jogurttia sen 2dl. Puurot teen veteen.

En ole "uskaltanut" jättää noita aamu- ja iltamaitoja pois oikeastaan sen takia, että muksu ei saa muuten tarpeeksi kalsiumia päivittäin. Juo ruuan kanssa maitoa vain pieniä hörppyjä, joten juottaminen todella hidasta (juonut nyt mukista jo pari kuukautta).

Milloin/miten kannattaisi tuosta tuttipullosta vierottaa? Meille on tulossa vauva helmikuun loppupuolella, jota tosin olisi tarkoitus pääsääntöisesti imettää (esikoistakin imetin 5,5kk, ei aiemmin edes huolinut pulloa.).

Vinkkejä?
 
Meillä tyttö 1v 4kk ja noin vuotiaana jäi tuttipullo pois. Maitoa juo mukista tai nokkiksesta, mutta vain noin 2dl päivässä. Aamulla syö 2dl jogurttia, välipalaksi 2dl viiliä tai jogurttia ja iltapuurossa (teen maitoon) menee 2dl maitoa. Eli kyllä saa tarpeeksi kalsiumia. Lisäksi meillä syödään hyvällä ruokahalulla juustoa.

Jos teet puurot maitoon? Silloinhan teilläkin olisi jo tarpeeksi maitotuotteita? Meillä pullosta vierottaminen sujuui tosi helposti. Pullot vaan kaappiin ja eipä tyttö oikein osannu kaivatakaan. Illalla oli tottunut saamaan "unimaidon", mutta samassa rytäkässä harjoiteltiin sitten nukahtamis rituaalit uusiin.

Tämä meidän tarina, toivottavasti oli jotain apua.

Tsemppiä teille vieroitukseen!
 
Vierota vaan heti pullosta. Meillä vierotettiin jo 10kk iässä kokonaan. Annan joka aterialla nokkiksella maitoa. Juo mitä juo. En edes laske määriä. maitoa tulee paljon myös ruoista: perunamuussi, makraronilaatikko yms. Jugurtista tulee jo 2d +juustoista+puurot teen maitoon. Musta suomalainen ruoka on niin "ylimaitosta", että varmasti ne kalsiumit sieltä tulee. Turha huoli ja murehdus pois. Erikseen ne lapset, jotka oikeasti on allergisia eivätkä suostu juomaan yhtään maitoa! Ja vierotus teknisesti niin päätät vaan ja otat pois! takaisin et anna. Hieman ehkä protestoi, mutta mitä nopeammin ja pikemmin otat, sen helpommin tottuu nokkikseen.Itse heitin pullot saman tien roskikseen, etten voinut tulla katumapäälle. :)
 
Olen miettinytkin tuota, että tekisin puurot maitoon. Teen vaan yleensä puuroa isomman satsin ja lämmittelen pikkusatseissa. Kestää yleensä sen 2-3 päivää. Noh, kaipa se silti tuolla jääkaapissa säilyy...

Aamututtipullon vierotuksen luulen olevan ihan helppo juttu ja ihan superongelmia tuskin tulee iltamaidostakaan, koska harvemmin nukahtaa pullolle ja hampaatkin pestään vielä aina iltamaidon jälkeen.

Tyttö joi aikansa nokkamukista (ruuan kanssa), mutta nyt tosiaan opetellaan oikeeta mukia, ettei aina tarttisi raahata tota nokkamukia reissuissa mukana vaan juominen onnistuu lasista/mukistakin. Tosin itse ei osaa kaataa vaan pitää auttaa (muuten ovat rinnuksilla kaikki...).

Jättäisinkö iltamaidon kuitenkin vielä jollakin tavalla muksulle? Suoraan mukista?

Tähän asti ilta on mennyt näin: iltapuuro, potatus, käsien/naaman pesu, yöpuvun ja vaipan vaihto, iltamaito pullosta sohvalla, hampaiden pesu, nukkumaan (nukahtaa itsekseen pinnikseen).

Juustoa ei oikein syö... MIten te sitä edes syötätte? Eikös juusto ole myös aika suolaista? Tällä sankarilla ei muuten edes ole kuin neljä hammasta, joten sekin tuo vielä joitain rajotteita ruokiin... (Nyt tosin taitaa olla viides hammas tulossa.)

Onneksi ei kuitenkaan ole mikään "tuttipullolapsi" eli ei lutkuta pulloa huvikseen päiväsaikaan tms. Tutistakin vierotettiin n.kuukaus sitten, jota sitäkin käytti enää vain päiväunille nukahtamiseen. Ei muuten.
 
Meneekö teillä keiden lapset juo vähän maitoa sitten miten muuta nestettä ? vettä ? mehua ?
Mä pidän kyllä aika tarkkaa huolta että se tarpeellinen maitovalmisteen määrä päivässä täyttyy ja suurinosa siitä maitoa jotta saa samalla nestettä kroppaansa. Vettä juo kyllä kulauksia päivän mittaan mutta ei suuria määriä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nyyrikki:
Meneekö teillä keiden lapset juo vähän maitoa sitten miten muuta nestettä ? vettä ? mehua ?
Mä pidän kyllä aika tarkkaa huolta että se tarpeellinen maitovalmisteen määrä päivässä täyttyy ja suurinosa siitä maitoa jotta saa samalla nestettä kroppaansa. Vettä juo kyllä kulauksia päivän mittaan mutta ei suuria määriä.

Meillä juodaan janojuomana vettä. Joskus tosi harvoin saa mehua. Nestettä on kuitenkin lähes kaikessa; jogurtissa, viilissä, ruoassa, puurossa jne... Tarpeeksi kun tulee pissa vaippoja niin sitten on kyllä tarpeeksi nesteitäkin.

Juustoista... Meillä syödään paljon raejuustoa ruoan kanssa ja sitten ihan tavallista juustoa leivän päällä. Suolaa juustossa on lähes saman verran kuin esim leivässä, mutta ne rasvat siinä taitaa pahasta olla...
 
Meillä on se ongelma ettei meidän poika tykkää maidosta (nanista tykkäs) Mut nyt hylkii pulloa, eikä halua juoda maitoa. Nokkamukista ja lasista osaa juoda mutta suostuu juomaan vain vettä ja joskus tosi laimeaa mehua, maidon sylkee kaaressa ulos. Nykyisin ei juo maitoa edes nukahtaessaan, hyvä siis näin mutta riittävästä kalsiumin saannista olen huolissani. Puurokin on nykyisin ihan out.. on varmaan kyllästynyt kun on kuitenkin 6kk lähtien sitä syönyt... Jugurtilla ja leivän ja juuston palasilla parjätään usein ilapalalla... nukkuu kuitenkin hyvin.. Mä oon tullut siihen tulokseen että se on loppu pulloilun kanssa nyt kun lapsi siihen itsekin viittaa :LOL: Mikä on oikea määrä ns jugua ja juustoa antaa päivässä jos ei juo maitoa kovinkaan paljoa :eek:
 
meillä 1v6kk poju, pullo jätetty kokonaan pois jokunen aika sit. juo nokkamukista. Neuvolasta kysyin paljoko tarttis maitoo päiväs, sanoi et 6dl, siihen sisältyy jugurtit ja muut maito tuotteet. Meillä poju juo kupillisen aina ruokien päätteeks ja välillä kerjää maitoo ruokien väleilläki.
 
Meillä 1,3v typy koitetaan kanssa vieroittaa tuttipulloista...Käytetään kanssa nokkamukia, ja onneksi juo hyvin siitä. Vettä ei pahemmin suostu juomaan, mutta mehua annan joskus.
Luin noita tekstejänne ja niistä oli hurjasti apua, kiitosta vaan. Kaikkea ei vaan tule ajatteelleksi. Onneksi on tällainen sivu mistä löytää ajankohtaisia juttuja.
Muualla ei oikein hirveästi ole tämän ikäisistä, tai sitten on vaan jäänyt huomaamatta...
 
meidän nyt 2v1kk lopetti maidonjuonnin (apteekin korviketta, oli allerginen) iässä 1v5kk. Ei juo maitoa maitona vieläkään, nesteinä vesi ja mehu. Maitoa menee jugurtin muodossa tai ruuan seassa ehkä pari desiä päivässä. siksi meillä käytössä calcichew tabletit, 1-2 päivässä.
 

Yhteistyössä