Noniin, ja sitten ihan oikeasta aiheesta eikä aiheen vierestä =)
Me aloitettiin antamaan velliä pienissä erissä pari päivää sitten. Tyttö on 2kk. Kyseessä on maissivelli, Nestlen herkkävatsaisille tarkoitettu. Johtuen siitä että tyttö on syönyt päivittäin 1500-2000ml korviketta. Nyt maidon juonti hiukan vähentynyt.
Mietin pitkänaikaa vellittelyn aloitusta, että missä iässä yms, kun tästäkin tuntuu kaikilla olevan eriäviä mielipiteitä. Eli ei ollut mikään hetken mielijohde.
Laiton velliä 50ml ja maitoa 100ml kun annoin ensi kerran ja hyvin meni. Röyhtäili ehkä voimakkaammin, mutta ei pulauttanut toisin kuin pelkän maidon kanssa. Mahaansa ei ole valittanut, kakka tulee ulos useammin ja reilumpana. Tuntuu tyttö tyytyväiseltä. Ei me joka maitopulloon sekoiteta, illalla kun yritetään nukuttaa ja aamulla kun herätään kunnolla.
Joo, ja ei olla kerrottu neuvolassa. Sieltä vaan sanottiin että maidolla viiteen kuukauteen ja sitten kiinteitä. Ei noilla syömismäärillä kyllä kitkutella vielä kolmea kuukautta, sanoi lapseton kirjaviisas th mitä tahansa. Sen verran olen itsekin opiskellut että ei se lapsi siihen kuole jos sille antaa velliä silloin kun parhaalta tuntuu, jokainen kuitenkin tuntee oman lapsensa ja hänen tarpeet.
Ajateltiin että mennään tällä setillä vähän alle kolmikuiseksi (eli n. purkki velliä per päivä, nostaen tietysti välillä määrää niin että tulisi tavaksi aamuin illoin pelkkä velli, ei maitovelli) ja sitten otetaan ruokalistalle peruna-porkkanavelli ja päärynäsose. Siitä sitten eteenpäin.
Ja jos joku nyt tahtoo kommentoida että mikä ihmeen kiire mulla on syöttää mun naperolle muuta ku maitoa, niin voin vaan sanoa että näin nyt mennään meillä. Ei ole mielestäni järkevää olla syöttämässä joka tunti/ joka toinen tunti tyttöä. Ja nyt tyttö on kylläisempi, vaikka eipä tuossa maissivellissä ainakaan ole paljoakaan enempää energiaa ku Tuttelissakaan. Minä katsoin tämän parhaaksi, enkä mä ole pakkosyöttämässä muksua. Jos tulee mahavaivoja, oksentelua yms., luovutaan velli-ideasta.
Jokainen tyylillään ja lapsen ehdoilla.