Alkuperäinen kirjoittaja Iiris:
En toki velliä ole vielä aloittamassa, olen vain kuullut, että jotkut sitä jo kaksikuisillekin antavat. Lienee tuo kolme-neljä kuukautta se normaalimpi ajankohta.
Korviketta pitää varmaan alkaa kokeilemaan. Tuntuu vaan kaikkien neuvola ym. julistusten jälkeen, että kyllä se oma maito riittää, jos sitä on alkanut kerran joskus nousemaan. Olenko ainoa, josta tuntuu, että se on suurin synti jos lapselleen korviketta antaa?
Huom! Itse en siis todellakaan ole sitä mieltä, mutta joka paikassa vaan niin vahvasti julistetaan täysimettämisen puolesta, että väkisinki välillä tulee sellainen olo. Mulle tärkeintä olisi kuitenkin se, että tyttö olisi tyytyväinen ja nukkuisi hyvin....
Minä olen sitä mieltä, että jos tyttösi saa tällä hetkellä pelkästään rintamaitoa ja sillä kasvaa kovaa vauhtia, niin kuin alussa mainitsit, niin silloinhan sinulla riittää maitoa aivan hyvin eikä mielestäni korvikkeelle ole tarvetta. Eri asia, jos vauvan paino ei nouse tai et itse jaksa imettää (tiheään imettämistähän se tuossa iässä usein on ja sitovaa ja raskastakin) niin silloin anna korviketta lisäksi tai kokonaan.
Ei täysimetyksestä kannata ottaa stressiä. Tärkeintä tietysti on, että lapsi on tyytyväinen, mutta sehän hoituu imettämällä tai korviketta antamalla. Vellit tulee myöhemmin kuvioihin tai mielellään suoraan puuro 5-kuisena. Hyvin nukkumisesta, en tiedä miten huonosti teidän tyttö nukkuu, mutta onhan noin pienellä vielä oikeus syödä useita kertoja yössä.
Ei ole synti antaa vauvalle korviketta. Jos et halua tai jaksa täysimettää niin silloinhan valinta on selvä. Ja se on ainoastaan sinun päätettävissä oleva asia, imetätkö vai et. Mutta haluaisin vain rohkaista jatkamaan, kun maitoa kuitenkin taitaa riittää runsaasti. Ja se on hieno asia, kaikki eivät ole näin etuoikeutettuja.
Vellit, puurot tai tuhdimmatkaan kiinteät ruuat eivät takaa parempia, yhtäjaksoisesti nukuttuja öitä. Kaikki aikanaan. Mutta, jos haet hyväksyntää ja kannustusta korvikkeen aloittamiselle ja täysimetyksen lopettamiselle, niin kuin kirjoituksesta sain sellaisen kuvan, niin anna mennä vaan. Ei täysimetys ole lakikirjaan kirjoitettu. Äläkä ota neuvolan täysimetyskannatusta itseesi, siihenhän heidän täytyykin kannustaa, mutta valinta on aina äidin. On niin paljon muitakin asioita lapsen hoidossa ja kasvatuksessa, joista täytyy valita itselle ja omalle vauvalle ja elämäntilanteeseen sopivin ja parhain vaihtoehto. Imetys on yksi näistä. Korvike ei ole huono, mutta rintaruokinta kylläkin parempi vaihtoehto. Mutta sinä päätät! Mukavia hetkiä vauvan kanssa!