milloin vatsa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kasvoi?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Johtuen laihuudestani ja lyhyydestäni on maha alkanut jo kasvamaan ainakin omaan silmään ja mieskin väittää sen kasvaneen. Toki on turvotustakin aina iltaa kohden, mutta aamusta jo näkyy tuo masu. Nyt ollaan kuitenkin vasta yhdeksännellä raskausviikolla :) Mutta ei se haittaa vaikka masu jo alkaisi pikkuhiljaa kasvamaan, olisi se ihanaa, kun jo kaikki näkisivät, että pieniin päin ollaan, mutta siihen on vielä aikaa.

Normaali vartaloinen olen ja aina vasta tullut eteen, painoa tullut raskauden ajan normaalisti. Näkynyt siinä puoli välin paikkeella. Raskausvaatteita aloin käyttämään n. viikolla 16 toisesta viikolla 18.

Minulla 12+2 ja masu näkyy selkeästi. sukulaisetkin ovat sanoneet: ei mulla vielä tossa vaiheessa noin selkeetä massua näkyny ;) vitsailevat kaksosista...tosin niitä ei ole esiintynyt kummassakaan suvussa.

Mielestäni turvotus toi heti alussa omaan silmiin pienen mahan, mutta se häipyi joskus rv 12 tienoilla. Siitä se sitten alkoi pikkuhiljaa pyöristymään, ehkä joskus rv 17 - 18 tienoilla alkoi selvästi tekeytymään vauvamaha, ja nyt rv 22 ei enää ole epäselvää...:)

Viikolla 12 tutut kyselivät varovasti, että oletko raskaana. Nyt viikolla 15 kysytään suoraan, että koska vauva syntyy! Ja ei, ei ole kaksosia. Pelottaa, missä jamassa sitä oikein on vaikka 20 viikon päästä. Toisaalta kun löysin netistä noita ""masukuvagallerioita"", niin aika samannäköisiä olivat muutkin samoilla viikoilla. Ihmetyttää vain, kun kaikissa oppaissa lukee, että maha alkaa näkyä viikon 20 tienoilla!

Eipä tämä vielä mikään suuri ole, mutta selkeä pallukka kumminkin. Löysillä vaatteilla saa vielä jotenkuten peitettyä, mutta normaaleissa työvaatteissa näkyy.

Olen nyt rv 17 ja eräs työkaveri juuri sanoi, että mulla on juuri nyt se hähmäinen vaihe, jolloin kukaan ei vielä uskalla tulla suoraan kysymään, että oletko raskaana, koska toistaiseksi (normaalit vaatteet päällä) tämä voisi näyttää siltäkin, että olen vain lihonut reilusti.

Vajaa kuukausi sitten oli iltaturvotusta ja näytin tuolloin suunnilleen samalta kuin nyt aamulla ilman turvotusta.

itsellä vatsa alkoi kasvaa ehkä vkolla 15, mutta käytin normaaleja vaatteita vkoille 19-20 saakka ja kukaan ei huomannut mitään - tai ei ainakaan kehdannut sanoa ;) Ehkä vkolta 25 alkaen ihan selkeä Maha.

Hei Sanni!

Satutko tietämään mistä toi iltaturvotus mahtaa johtua? Mulla on meneillään nyt 8+4. Aamuisin olen ihan suht normaali, tosin kaikkein tiukimmat farkut ei mene enää kiinni. Iltaisin turvotus on kuitenkin ihan valtava ja ei voi muuta tehdä kuin maha pystyssä maata sohvalla. Vatsaturvottelua mulla on kyllä ollut aina, siis ennen raskauttakin, mutta silloin sen on voinut yhdistää tiettyihin ruokiin. Nyt on se ja sama mitä syö - valtava kumpu vaan kohoaa.

Se on ihan kiinni yksilöistä miten se alkaa näkyä. Parilla tutulla on maha pysynyt niin hyvin piilossa että kun ovat jääneet äitiyslomalle niin osa työkavereista on kysynyt että mikäs loma sulla alkaa ja kun syy on kerrottu niin eivät ole meinanneet uskoa.

Itselläni maha pullahti esiin jo rv 12 tienoilla silleen että töissä huomasivat asian. Toisaalta olen (olin ;) ) kyllä niin tikkulaiha että kun herneen söin niin se näkyi´päälle päin.

Alussa oli tuota iltaturvotusta kuten tässä monella muullakin. Itse tietysti huomasi alusta pitäen vatsan kasvaneen, mutta ei sitä muut huomanneet, tarkkasilmäisimmät huomasivat tuossa rv 14 tienoilla, silloinkaan ei ollut vielä kunnollista vauvavatsaa. Nyt on, tuntui kuin vatsa olisi työntynyt esiin yhdessä yössä, olisko ollut rv 18.

Ekasta 24 viikolla
kaksosista 20 viikolla
viimeisin,26 viikolla
Tarkat viikot ylhäällä,koska mua harmitti kun vasta niin myöhään.Nytkin tuntuu ettei saanut nauttia tarpeeksi siitä masusta,kun melko myöhään näkyi ulospäin.

Liikkeet kaikista tuntui 14-16 viikoilla.

Vaikka olen pieni ja hoikka vauva mahtui (kuulemma) pienten luiden vuoksi kasvamaan lantiossa niin kauan.

Vaan kateus oli kova kun toisilla ihanat vauvamasut.Näin jälkikäteen sen tunnustan....=)

Mulla kohtu takana, oon 163/55 ennen raskautta-
Ekaa oottaessa alko näkyy niin et jotku ulkopuoliset (ts.tutut) huomas ni vk 20-> ja loppuun asti kaikki päivitteli mun muka liian pikkuista mahaa ja ihan iso poika sieltä sit tuli ;) nyt ootan tokaa ja ite huomaa masun kasvaneen pikkuisen, mutta ei lähellekkään näy viel muille ja viikkoja 13+5.

Mulla on nyt viikkoja 19+0, pari viikkoa sitten huomasin itse että masu on kasvanut, mutta ei sitä vieläkään ulkopuoliset, kuten työkaverit, oikein huomaa, jos ei esittele.

Olen 169 senttinen ja ennen raskautta painoin 65 kiloa. Parin ekan viikon aikana paino tippui kaksi kiloa ja on nyt noussut 65,8 kiloon. Tavallaan paino ei ole vielä muuttunut, vyötärön ympärys on vaan siirtynyt enemmän etualalle.

Olen päärynämallinen, joten tähän mennessä kaikki vaatteet on vaan alkanut istua paremmin, mitä nyt kireimmät farkut alkoi heti tuntua ikäviltä. Ensi viikolla pitää mennä äitiysvaate ostoksille, kun maha kasvaa niin nopeasti, ettei käy niin että jonain aamuna ei ole mitään päälle pantavaa.

Mulla alkoi vatsa näkyä joskus rv 13 mutta johtui varmastikin turvotuksesta, kunnon ""raskausmaha"" tuli esiin ehkä rv 16-17 paikkeilla.

Usein turvotus pakkaa mahaan ja paljastaa raskauden, vaikka todellisuudessa sikiö on vielä niin pieni ettei ole biologisesti mahdollista että näkyisi paljoa ennen rv 20 kovin selvästi.

Nyt täytyy sanoa että sori, en muista enää osoitteita. Löysin linkin täältä viime viikolla (tai edellisellä) ja kävin kurkkaamassa, mutta en laittanut osoitteita bookmarkeihin. Selaa vanhoja viestejä, olisiko ketjun nimi ollut ""masukuvia"" tai jotain. Niitä oli kaksi englanninkielistä linkkiä.

mulla menossa 27.rv eikä vatsaa vieläkään ulkopuoliset huomaa,taidankin olla pienimahaisin koko meidän synnytysvalmennusporukasta!! vanhat vaatteet menee edelleen, mutta huomaa sen vatsan tietysti ilman vaatteita ollessa tai jos on hirveän kireä paita päällä niin näyttää lihonneelta.

Vatsa pullahti kunnolla esiin noin 2 vkoa sitten eli rv 19+0 aikoihin. Tuota ennen jo itse huomasin 'suuren' masuni, samoin mieheni ja jokunen muu huomautti asiasta. Nyt ei ole pienintäkään epäilystä:) ja ylpeänä kannan masuni:)

Ria rv 21+1

Olen hoikkavartaloinen 166 cm pitkä ja painan 56kg. Maha tullut aina ihan eteen, siis sellainen pallomaha. Näkymään alkanut joskus 20-25 viikkojen tienoilla niin että näkyy uloskinpäin. Itse sitä mahaa osaa jo tuijottaa heti plussattuaan ja lähes kaikki aina kuvittelee että maha on niin mahdottoman iso ja kaverilla ihan olematon=), kunnes joku pudottaa maan pinnalla ja sanoo että:"" eihän susta nää mitään"". Minä ainakin sain kuulla aina miten pieni maha. Mutta neuvolassa kyllä meni keskikäyrää ja ihan normaali oli. Lapset 3kg siis ihan oikeita vauvoja=) vaikka joku joskus sanoi rv16 että odotan sammakkoa...joo sellaista. Rasittavinta on juuri ne ulkopuolisten päivittelyt kun mikään ei oo hyvä. Olis kiva joskus kuulla että kiva maha tai jotain...

http://www.vauvapalsta.net/keskustelupalsta/index.php?s=63b9decc51a674a3e4d4d3a38e4848ca&showforum=2

ainakin on jotain kuvia ja lisäksi amazingpregnancy -sivuilla
http://www.amazingpregnancy-pictures.com/photopost/index.php/cat/501/

Yhteistyössä