Milloin tuttipullosta eroon?

Siis itselläni 10 kk poika ja tuli mieleen, että milloin olisi aika siirtyä nokkamukiin ja tuttipullosta eroon. Mulla ei ole aavistustakaan. Mietin, että montako uutta tuttia tulisi vielä hankkia pulloon ja minkälaisia on Aventilla tarjolla tämän ikäisille. Ei käräytin vahingossa keittäessä melkein kaikki tutit.
 
Varmaan hirveesti vaihtelee nuo pullon vierotusiät, oon nähny toooosi isojenkin vielä juovan pullosta. Ihan lapsesta kiinni kai tämäkin juttu. Itse annoin esikolle nokkamukin vajaan vuoden iässä ja sitten vähän 1v-synttärien jälkeen heitettiin pullot pois, hyvin pärjäsi mukilla yöt ja päivät =) . Nyt tyttö 6kk juo niin harvoin pullosta, ihan silloin tällöin tuttelia ja päivän mittaan pieniä tippoja vettä, eli jos imetys ei jostain syystä lopahda niin uskon että ei pullojen kanssa tarvi edes hirmusti pelailla vaan otetaan melko ajoissa muki käyttöön.
 
Varmaan hirveesti vaihtelee nuo pullon vierotusiät, oon nähny toooosi isojenkin vielä juovan pullosta. Ihan lapsesta kiinni kai tämäkin juttu. Itse annoin esikolle nokkamukin vajaan vuoden iässä ja sitten vähän 1v-synttärien jälkeen heitettiin pullot pois, hyvin pärjäsi mukilla yöt ja päivät =) . Nyt tyttö 6kk juo niin harvoin pullosta, ihan silloin tällöin tuttelia ja päivän mittaan pieniä tippoja vettä, eli jos imetys ei jostain syystä lopahda niin uskon että ei pullojen kanssa tarvi edes hirmusti pelailla vaan otetaan melko ajoissa muki käyttöön.
 
Meillä esikoiselta otettiin pullo sekä huvitutti käytöstä 11 kk iässä, ilman ongelmia. Puolen vuoden iästä alettiin harjoitella nokkamukin käyttöä. Aluksi juotettin vettä ruoan kanssa ja imetin sitten perään. Kun imetys loppui alettiin antaa maito ruokailujen yhteydessä nokkamukista. Pullo annettiin vain unille käydessä. Yksi ilta sitten vaan kokeiltiin antaa nukkumaan käydessäkin maito mukista, ja kun se onnistui niin pulloa ei enää takaisin annettu. Tutista luovuttiin myös niin että pikkuhiljaa vähennettiin sen käyttöä ja sitten vaan jätettiin kylmästi kokonaan pois. Parina iltana maiskutteli suutaan tutin perään, muttei huutanut, joten tuttiakaan ei enää sitten takaisin annettu. Minusta oli helpompi kun vierotti näistä ajoissa, niin poika ei kauaa niitä osannut kaivata.
 
Meillä ei oikein osaa/ suostu juomaan nokkamukista, tyttö reilu 10 kk. Tuttia syö päiväunilla, öisin ei. Tutti on selkeästi päiväunilla kaivattu. Joskos noin 1 v. jättäisi pois, mutta tuota tuttipullohommaa en oikein osaa sanoa. Maitoa juo pullosta aamulla vähän, päivällä kerran tai pari + iltamaidon.
 

Yhteistyössä