Milloin tutti pois?

Missä iässä olette ottaneet lapselta tutin pois? Ekalla hammaslääkärikäynnillä kehoitettiin luopumaan tutista jo vuoden iässä. Meidän tytölle tutti on tosi tärkeä ja olenkin miettinyt miten se saa pois sitten kun pitäisi lopettaa tutin käyttö kokonaan. Nyt olen onnitunut vähentämään sitä niin, että vain nukkumaan mennessä saa tutin ja silloin kun on oikeen paha mieli. Aiemmin hän oli koko ajan tutti suussa ja olisi nytkin, jos tutti olisi saatavilla. Tyttö siis 10 kk tällä hetkellä, joten vielä ei kai ole kiire siitä luopua. Vai onko?

Meidän neiti on 2 v 1 kk ja syö tuttia, käytiin viime viikolla hammaslääkärissä ja sanoi että 3 vuoteen mennessä tutti pois, meille pikkukakkonen tulossa tässä kuussa (toivottavasti ;) )
joten sanoi että on ihan liian julmaa koittaa nyt tuttia pois kun vauva sitten mahdollisesti kuitenkin syö tuttia.
Mutta se on ihan yksilöllilstä missä vaiheessa tutti jää pois ja kuinka helpolla :)
Mut ei sulla kiire ainakaan ole tuossa asiassa vielä...ainakaan mun mielestä

vippex ja Nuppu 35+5

Meillä neiti on nyt 1v10kk ja tarkoituksena olis että 2-vuotiaana sitten tutti lähtee...saa vaan nähdä miten se onnistu...Unille mennessä meilläkin se on käytössä ja automatkoilla. Että ei mitään kiirettä vielä:)

Kolibritar
Meillä luovuttiin tutin käytöstä 1v.2kk ja hyvin sujui.
Eikä tyttö enää edes kaipaa tuttia (vähän alle 1v.3kk).

Periaatteessahan lapsen suurin imemisen tarve on ohi 6kk (?) jälkeen, mutta kyllä meilläkin nukkumaanmeno helpottui huomattavasti tutin myötä. (Jota vauva alkoi syödä 5kk).

Mutta älä stressaa. Omaan tahtiin kukin.

Meidän neiti on kohta 1v6kk ja syö vielä tuttia, piti luopua tutista kun tyttö oli 1v3kk, mutta eipä sitä sillon tienny että, neiti huutaa yöt ja on aina kipeä ja monet allergiat vaivaavat, joten katsoo jos sitten kun neiti on 2v, eipä noi muut lapset (13,12,8) ole syöny enään vuosiin tuttia. ;)

Joo, tutteilusta on niin monta mieltä kun on ihmisiä maanpäällä. Yks asia on ainakin varma. Tutti on aika suuri teini-iässä saatavien rautojen aiheuttaja. Tutti pitäs ottaa pois (ja tämä ei ole oma keksimä juttu) 4kk ja jos sen antaa, sitä pitää käyttää vain nukahtamis välineenä ettei tule yöterroristia eli tutti tippu ja huuto alkaa.
Kaikki vanhemmat joiden lapset käyttää tuttia yli 1,5v keksivät tuhat ja sata syytä antaakseen lapsensa imeä sitä niin kauan kunnes sen itse jättää. Omasta mielestäni on kammottavaa kattella tai tokkapa kuunnella yli 2,5v jolla on jo kaikki hampaat ja tutti suussa.

\|O

taustalta
Meillä esikoinen söi nukahtamistuttia lähes kolmivuotiaaksi saakka. Nyt käydään tuon kouluikäisen kanssa purennan seuraamisessa. Vikana on vaan täysin päinvastainen purentavika kuin mitä tutti aiheuttaa, tulee joskus mieleen, että olisi pitänyt syöttää sitä tuttia enemmänkin :kieh: Mutta oli nukahtaminen helppoa, tutti suuhun ja unilelu käteen, niin 5-10 minuuttia siinä vierähti.

Tuo kuopus ei ole koskaan tuttia oppinut syömään ja nukkumaanmeno on aina ollut hankalaa.

Minä neuvoisin vähentämään sitä tutin päiväkäyttöä imukauden päätyttyä, mutta jos se helpottaa esimerkiksi nukahtamisrituaaleissa, niin silloin se on mainio apuväline.

Meillä neiti on nyt 1v11kk ja tutista luopui 15. tammikuuta eli
n. 1v 9kk ikäisenä.. Ja tutista päästiin sillain eroon, kun mieheni lähti viemään pikkuveljeäni joka on tytöllemme erittäin rakas linja-autolle, niin sanottiin tytölle, että antaa nyt enolle tutit ja se vie ne toiselle vauvalle ja niin tyttö ihme kyllä antoi tutit veljellen. Tyttö ei suostunut muille antamaan tutteja vaikka yritettiin aina ku joku vieras lähti. Minäki ajattelin, että seuraavana yönä ei nukuta, mutta tyttö kerran kysy nukkumaan mennessä tuttia, mutta kun selitimme, että eno vei ne pois, niin ymmärsi. Mikä oli meistä suuri ihme, koska tutti oli meidänki tytölle tosi tärkeä. Nykyään tyttö itse selittää, että eno vei tutin autolla pois ja hyh hyh. :)

Yhteistyössä