Milloin tuhruttelu muuttuu vuodoksi keskenmenossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stoppis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

stoppis

Aktiivinen jäsen
27.02.2007
2 080
0
36
Elikkäs mulla on nyt rv 6+5 ja toissapäivänä alkoi ruskea tuhru, eilen jo veristä ja myös tänään. Housuun asti ei tule, mutta pyyhkiessä löytyy paperista. Kuukautismaista tunnetta alavatsalla. Milloin tämän pitäisi muuttua kunnon vuodoksi? Ärsyttää tämä odottelu - jos meinaa kesken mennä, niin menisi sitten vaan reilusti :headwall: Nyt on vaan epävarmuus :'(

Neuvolaan kun soitin, niin sanoi vaan, että odottele pari päivää: jos vuoto voimistuu, niin sitten menee kesken ja jos vuodossa ongelmia niin yhteys omalääkäriin tai päivystykseen. Olipa iso apu siitäkin.

Kertokaa miten nopeasti teillä on tuhru muuttunut vuodoksi!"

Minulla oli tuollaista "vain pyyhkiessä" vuotoa kaksi päivää ja sitten vuoto runsastui niin että vuotoa tuli jo siteeseen pieniä määriä, neljäntenä päivänä tuli sitten ihan lorisemalla... Toivon kuitenkin, että sinulla olisi kyse jostain muusta =)

Minulla alkoi vuoto edellisviikon keskiviikkona pienenä tuhrutteluna ja sitten tuli paperiin verisenä. Yön ja aamun oli taas pientä ruskeaa tuhrua mutta torstaina iltapäivällä alkoi verinen vuoto, joka oli ajoittain aika runsasta, kuin kuukautisten aikaan. Illalla kymmeneltä tuli verinen hyytymä, ei kovin iso, vessassa käynnin yhteydessä. Siihen loppui oikeastaan vuoto, pientä ruskeaa tuhrua edelleen. Perjantaina aamulla ultraan, jossa todettiin, että kohdussa on vielä ruskuaispussi mutta muuta ei näy. Viikon päästä tarkastusultra, jossa todettiin tuulimuna ja annettiin tyhjennyslääke. Minulla kanssa vatsaa kipristeli aivan kuin kuukautisten alkaessa.

Sain ohjeen silloin, kun aloin ensimmäisen kerran vuotaa, että yhteys sairaalaan jos vuotoa on niin paljon että sen kanssa ei pärjää. Kun ei kuulemma voi keskenmenoa estääkään niin täytyy vaan odottaa. Minulla kun tuli jo hyytymä, niin selväähän se oli. Tosin ultrassa vasta selvis että oli tuulimuna. Rv 8+3 oli silloin kun aloin vuotamaan.

Odottelua odottelua odottelua :headwall: :headwall: :headwall:

Pidän kuitenkin peukkuja, jos teillä olisi parempi onni.

Elikkä yöllä oli välillä kovempaakin menkkamaista kipua ja odotin että alkaa tulvia, mutta ei. Tänään ei ole tullut pyyhkiessäkään mitään ennen kuin nyt illemmalla ja sellaista vaaleampaa punaista. Ota nyt tästä selvä! :headwall: Jotenkin jo hyväksyin sen, että tulee pois, mutta nyt kun ei ole alkanut vuotamaan, niin toivo alkaa taas nostaa päätään - ja sitten sitä taas tipahtaa... :ashamed: Jos tämä ei tästä etene, niin maanantaina VAADIN kyllä päästä ultraan jotakin kautta!

Heippa!

Minulla alkoi muutamalla veritipalla keskiviikkoiltana & eilen illalla alkoi sitten vuotaa enemmänkin. Tänään kävin naistentautien polilla ultrassa (ihana ajanvaraus-immeinen kun ei pyytänyt katsomaan viikonlopun yli), ei enää näkynyt kuin pieni sikiöpussi eli kesken oli tullut. Viikkoja olisi tänään ollut 7+6, no nyt buranaa nassuun, sillä kivut alkaa olla melkomoiset. Ens viikolla pitäs mennä tarkistuksiin labraan ja ultraan... :'(

Juuh, tuhru on loppunut ja myös ne menkkamaiset kivut. Eli mitäs nyt? Onko keskenmeno tapahtunut, mutta ei ole tullut ulos? Vai voiko siellä kuitenkin olla vielä elämää? :headwall: Ärsyttää tämä epätietoisuus!

Voimia Stoppis :hug:

En osaa kylläkään auttaa, koska olen itse ihan samassa tilanteessa. Eilen illalla alkoi vuoto (rv 5+6 n.), mutta ei mitään valtaisaa, oikeastaan loppuikin jo, enää vähän ruskeaa. Tulisi sitten ulos, inhottavaa tämä odottaminen ja murehtiminen ja turhien toiveiden elättely... :'(

Tähän keskusteluun minäkin haluan ottaa kantaa vaikka tavallisesti olen vain lukijapuolella.

Tuhruttelu ei ainakaan minun tapauksessani muuttunut ollenkaan oikeaksi vuodoksi. Sain km rv8+2 ja se oli pelkkää tuhruttelu 4 viikon ajan. Ultrassa näkyi aluksi "jotain" (lääkärin kommentti), mutta muutamaa päivää myöhemmin kohtu oli raskausmateriaalista tyhjä, tuhruttelu silti jatkui. HCG pitoisuus varmisti minulla keskenmenon, se oli todella matala vaikka viikkoja olikin jo jonkin verran ja sitä seuraamalla km varmistettiin. Nyt olisi taas mahdollisesti plussaa tiedossa, mutta en uskalla luottaa kaupan raskaustestiin, koska en ole varma onko edellisestä km:sta vielä HCG sen verran koholla että se kotitesteissä näkyy.

Mutta ei muuta kuin voimia odotteluun, pyytäkää HCG-B määritystä niin saatte vähän varmuutta siitä onko raskaushormoni sillä tasolla millä pitisi suhteessa viikkoihinne.

Mulla kaksi km:a takana ja kummallakin kerralla se vuoto oli vain ruskeaa tuhruttelua, ei siis mitään veristä, runsasta vuotoa. Ensimmäisen km:n kohdalla, tuli ekat veritipat kun olin gynepolilla menossa ultraan tarkistuttamaan tilannetta (rv8).. ja sain kuulla sikiön menehtyneen reilu viikko aikasemmin :'(

Sitä mä olen vaan näiden omien kokemusteni jälkeen ihmetellyt, että miksi sitä aina sanotaan ettei mitään hätää ole ellei vuoto muutu veriseksi..? Gynepolillakin kuulin kun hoitaja sanoi jollekin huoletuneelle odottajalle puhelimessa, että "katsele nyt pari päivää, että jos ei verta tule niin tuskin on mitään hätää".. :o Keskeytynyt keskenmeno ja tuulimuna ilmoittelevat kuitenkin itsestään tuolla tuhruvuodolla.. :( Mutta onhan niitäkin odottajia/raskauksia paljon, joissa tulee ihan menkkavuotoakin ja silti kaikki on hyvin. Joten Stoppis, sinuna menisin gynepolille (naistentautien plkl) tarkistuttamaan tilanteen. Toivottavasti kaikki on hyvin! :hug:

etkös sä ole tuolla tammimasuissa? mä siellä kans pinoilen... mietin vaan ko mullakin on tuollaista vuotoa, mikä alkoi kivulla ja sit 4pvä kipuilua alko sellainen rusehtava vuoto.. mulla ainakin oli ihan harmitonta...

mut jos epäilyttä mitä siellä on tapahtunu, on sulla jo viikkoja sen verran et pystyvät sairaalassa ultraamaan alakautta, et jos kaikki ok siellä pienen sykkeet sit jo kyl näkyy... mee päivystyksen kautta niin pääset heti ultrattavaksi.. ainakin keski-suomessa kaikki menee äitipolilli viikoista huolimatta ja sinne voi mennä iha 24/7..

toivotaa ettei nyt olis sitä pahinta mahdollista... :heart:

Joo, pikkupeikko, tammikuisissahan minäkin. Hyvä, että sulla on asiat ok =)

Neuvolaan soitin, niin käski soittaa omahoitajalle ja sitä kautta saisi päivystysajan tms, jossa katsoisivat ultralla. No ylläri, en pääse läpi :headwall: Soittoaika klo 12-13 ja koko ajan varattua. Mitä hittoa mä sitten teen jos en pääse ollenkaan läpi!?! |O

Voiko sinne äitipolille sitten soittaa noin vain? Kun eikös sairaalaan pitäisi aina olla lähete? Eikä se neuvolantätikään puhunut sellaisesta mitään... huoh, pitää jatkaa pommittamista.

Mulla oli viime viikolla sama tilanne, väliin menkkamaisia kipuja, välillä vuoto lakkasi, välillä vuosi enemmän. Tänään ultrassa todettiin sikiön kuolleen (7+4), eli vissiin viime lauantaina oli mennyt. Nyt odottelen lopullista tyhjennysvuotoa, mutta vieläkin vuoto ja kivut tulee ja menee ihan miten sattuu.

Voimia vuoristorataan; nuo mielialavaihtelut luopumisesta ja hyväksymisestä toivonpilkahduksiin olivat täälläkin niin pinnalla viimeiset muutamat päivät. Itkua ja toivoa ihan sen mukaan, mitä kulloisellakin vessareissulla löytyi. Huhhuh.

Eli jaksamista, kyllä se tilanne jonnekin menee. Toivottavasti sulle käy meitä paremmin :heart:

Niin, ja ainakin mun tilanteessa ottivat nyt toisen kerran polille ilman lähetettä, joskin eka kerralla tartti käydä YTHS:n lekurilta hakeen lähete. Soittaa polille voi aina, ja kysyä, miten ihmeessä edetä.

Stoppis, gynepolille/äitiyspolille (päiväsaikaan yleensä gyne, ilta-ja päivystysaikaan äippäpoli, ainakin täällä ) voi mennä ihan suoraankin. Ekan km:n kohdalla soitin neuvolaan, sinne pääsin samana päivänä lääkäriin, joka just sinä päivänä sattu siellä olemaan ja hän laitto lähetteen gynepolille, jonne menin seuraavana aamuna. Toisella kertaa menin vaan suoraan gynepolille ja ilmoittautumisessa kerroin tilanteen ja pääsin kohta ultrattavaksi. Mene vain suoraan sinne jos et puhelimella pääse läpi!! Pidä puolesi, oikeasti, sulla on oikeus tulla tutkituksi. Toivottavasti kaikki on hyvin!!! :hug:

Joo, kerrotaanpas tämä eilinen koettelemus tännekin.

Eli en päässyt soittoajalla sitten läpi sille omahoitajalle. Soitin takasin neuvolaan, jossa ei olis tehty mitään, mutta aikani jankattua kehotii menemään päivystykseen, että siellä kyllä ultraavat. No menin sinne ja odotin 2 tuntia lääkärille, joka sitten kertoi, että heillä ei ole ultraa :headwall: Laittoi sitten verikokeeseen, jonka tuloksia odotin toiset 2 tuntia :headwall: Hcg oli jtn 19300, että raskaana ollaan...

Sitten se lääkäri laittoi mut gynelle odottamaan. Ootin jotain tunnin sillä puolella, kun tuli joku hoitaja ja taas otettiin verta ja sitten se soitteli sille gynelle ja kertoi tiedot. JA yhtäkkiä mut laitettiin tippaan ja monitoriin! :o Minä siinä ihan että olo on hyvä ja näin, että eikö voisi tässä vaan odotella ihan rauhassa, mutta kuulemma piti kaiken varalta tehdä näin, jos on kohdunulkoinen tai keskenmeno.

No siinä sitten pötköttelin tipassa ja odottelin sitä gyneä - 4 TUNTIA!!!! |O :headwall: Hohhoijaa! No, kun se viimein sieltä joutui, niin löydökset oli ihan positiivisia, eli sydän sykki siellä ja ihan oikeassa paikassa eli kohdun sisällä. :heart:

MUTTA olisi pitänyt kuukautisten mukaan olla 7+2, niin vastasi viikkoja 6+1 eli aika iso heitto. Kyselin vähän sitä, että tietääkö se nyt huonoa, mutta sanoi vaan että heillä ei lasketa kuukautisista ollenkaan, vaan ultra-löydös on se minkä mukaan mennään, kun kuukautiset voi heitellä nin paljon. No mulla nyt kuitenkin mietityttää, koska ovulaatio oli minun mielestä normaalikierron mukaisella paikallaan. Ja näiden viikkojen mukaan olisin tehnyt positiivisen raskaustestin viikoilla 3+3 :o ei kai se nyt sentään ole mahdollista, vaikka herkkä testi olikin?! Eli aika lailla pelkään että on hedelmöittynyt normaalikierron mukaan, mutta kehitys on hidastunut :(

Mutta ei voi kun odotella, taas.

Ihanaa Stoppis, sait nähdä pienen sydämen sykkivän! :heart: :heart: Tuo kaikki muu onkin sitten kyllä aikamoisen uskomatonta, todella ihmeellistä ja tylyäkin kohtelua! |O Nyt hirmuisesti jarrusukkia pikkuiselle, että siellä matkassa kestää mukana!!!! :heart: :heart: :heart:

:hug: :heart: Olette auttaneet tämän epätietoisuuden keskellä!

Mikä on siellä tilanne mirtsu-81? Pidän sulle peukkuja!

Satuka, Menni ja mampsu :hug: Extra rutistus teille, kun ikävä kokemus on vielä niin tuore!

Ihana kuulla ettei tiputtelu tällä kertaa tarkoittanut keskenmenoa!
Nyt laitan sormet ja varpaat ristiin että varmasti pikkuinen pysyisi matkassa mukana! :heart: :heart: :heart:

Mutta mitä hoitoa tai siis sen puutetta oletkaan joutunut kokemaan. :o

Tsemppiä jatkoon!!!

Stoppis hienoa kuulla, että sulla kaikki toistaiseksi hyvin, vaikka tuo sairaalareissu olikin melkoinen "kokemus". Onnea :flower:

Minä kävin myös eilen ultrassa yksityisellä ja myöskin kaikki toistaiseksi hyvin, syke näkyi ja kaikki oli ihan normaalia. :heart:

Viikot muuttui mullakin sen verran, että kun neuvolan tädin mukaan olisi pitänyt olla 6+2 niin olikin gynen mukaan n. 5+6, mutta en siitä huolestunut, koska eikös tuo kierron pituus vaikuta myös ja mullakun on kierto ollut n. 30 pv ja tuo tuo neuvolan laskelma taisi olla automaattoisesti 28 pv:n mukaan...vai miten se menee??
Saitko sä jotain tietoa, että mistä se vuoto on peräisin? Mulla ei se gyne ainakaan löytänyt kohdusta mitään vuotokohtaa.

Hauska kuulla että teillä on kaikki kunnossa! =) Ja tuo sun rv:n muutos on ihan kierron mukainen, jos kerran on pitempi kierto, että ei mitään hämminkiä siinä!

Mä olen vähän varpaillani siksi, kun mielestäni ovulaatio oli normipaikassa, mutta pitää vaan toivoa, että se sittenkin oli myöhemmin ja siitä johtuu viikkojen muutos... Kaikki kyllä sanoo, että kun syke on löydetty, niin keskenmenoriski on jo tosi pieni. Mutta siis odotellaan...

Ja mulle gyne sanoi, että vuodot on hyvinkin yleisiä ja usein tulevat kohdunsuulta, ei kohdusta. Mitään merkkejä ei vuodosta enää löytynyt. Toivottavasti ei enää tule mitään tällaista!

Yhteistyössä