Milloin synnytyssairaala valitaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ensisynnyttäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ensisynnyttäjä

Vieras
Hei,

Olisin kysynyt, että missä vaiheessa viimeistään synnytyssairaala pitää valita?
Pääseekö varmasti sinne minne haluaa, jos on useampi vaihtoehto vai millä perusteella sairaalat potilaansa valitsevat? Neuvolastako sitten ilmoittavat sinne sairaalaan, että olen tulossa synnyttämään vai miten se oikein menee :)
Neuvolassa ei ole vielä tästä ollut puhetta... mutta kiinnostaa!

Kysymykseen en osaa vastata, vaan oli pakko tulla ihmettelee,et voiko sen paikan valita jossain. Ilmeisesti isommis paikois? Meillä ei ole vaihtoehtoja vaan sinne menet minne kuulut.. =/

Eli itse asun pienessä kunnassa jossa on kaksi sairaalaa 60 km säteellä, toinen yliopistollinen ja toinen aluesairaala.
Meidän kunnalla on molempien sairaaloiden kanssa sopimus eli itse saat päättää menetkö yliopistolliseen sairaalaan missä aina ruuhkaa mutta tarvittaessa myös erikoisosaamista tai sitten pieneen sairaalaan jossa mahdollisuus hyvinkin yksilölliseen hoitoon ja perhehuoneeseen mutta esim lasten tehoa ei ole.

Meillä vaan neuvolassa sanottiin että ei ole kiire päättää, viimenen lääkärin tarkastus on sitten siellä sairaalassa kumman valitsee.
Itse olen kallistumassa pienen sairaalaan etuihin jos loppuraskaus menee hyvin, nyt vasta puoliväli häämöttää.

Asun siis Helsingissä eli vaihtoehdot ovat kai Kättäri ja Naikkari :)

Mietin sitäkin, että mistä se ultrakutsu esim. np ultraan sitten tulee? Kun meillä sitä ei ainakaan omassa terveyskeskuksessa tehdä? Tuleeko kutsu mahdollisesti synnytyssairaalasta eli pitääkö käydä ultrassa siellä minne on menossa synnyttämään???

Kyllä sitä saa vielä viime tingassa vaihtaa sairaalaa jos huvittaa - jos sinne vaan mahtuu. Esim. itse kävin ultrissa Jorvissa mutta kun synnytys käynnistyi vähän ennenaikaisesti päätin (samana yönä) lähteäkin Naistenklinkalle synnyttämään.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuper.:
Asun siis Helsingissä eli vaihtoehdot ovat kai Kättäri ja Naikkari :)

Mietin sitäkin, että mistä se ultrakutsu esim. np ultraan sitten tulee? Kun meillä sitä ei ainakaan omassa terveyskeskuksessa tehdä? Tuleeko kutsu mahdollisesti synnytyssairaalasta eli pitääkö käydä ultrassa siellä minne on menossa synnyttämään???
Sun vaihtoehdot ovat, KOS, NKL, Jorvi ja Tammisaari.
Synnytyspaikan kannalta ei ole merkitystä, missä sairaalassa käyt ultrissa. Eli kuten edellinenkin kirjoittaja on tehnyt, voit synnyttämään lähtiessäsi päättää mihin sairaalaan menet... Mutta onhan se kivempi hoitaa kaikki asiat samassa paikassa, niin tulee vähän tutummaksi se yksi paikka.

Mun piti Jorvista varata itse aika np-ultraan, eli erillistä kutsua ei tullut. Naistenklinikalle tietääkseni kutsutaan, liekö neuvolasta menee info sitten eteenpäin, jos on maininnut haluavansa tulla ultratuksi siellä :)

Eiks sulle oo neuvolassa kerrottu näitä, vai etkö vielä ole käynytkään neuvolassa?

Multa kysyttiin jo puhelimessa neuvolaan ilmoittautuessa missä haluan synnyttää. Juurikin sen takia, kun neuvolaan ilmoittaudutaan rv8 alkaen, ja ensimmäinen ultra on sitten jo rv12-14 ja ultrat pyritään siis tekemään tässä valitussa sairaalassa. Kättärille ja Naistenklinikalle kutsutaan ultraan, Jorviin täytyy itse varata aika. Toki synnäriä voi vielä myöhemmin vaihtaa, eli ei ole lopullinen päätös. :) Näin siis Espoossa.

Olin siis muutama päivä sitten ekassa neuvolassa. viikkoja tänään 9+0.
Terveydenhoitaja oli tosi kiireinen, vastaanotto kesti puoli tuntia ja sekin keskeytyi useasti... ei siis käyty tätäkään asiaa läpi.
Rupesin myöhemmin miettimään, että kun hoitaja sanoi, että ultrakutsu tulee sitten about viikolle 13, että mistä se tulee?! Ei kysynyt, että missä haluan synnyttää. Mä haluan nimenomaan Naistenklinikalle...

Jos haluat naistenklinikalle, sinne tulet myös aina pääsemään. Esim kättärin suhteen voi olla, vaikka sinne haluis, sinne ei mahdukaan. Tosiaan neuvolassa kerrot ensisijaisen toiveesi paikasta, ja he ilmoittavat sinut sinne alustavasti, ja sieltä tulee sitten ne kaksi ultrakutsua.

HUS:n piiriin kuuluu myös Porvoo ja olisikohan olleet myös Lohja ja Hyvinkää. Pääkaupunkilaisilla on siis varaa mistä valita. Minä valitsin lähimmän mahdollisen paikan, joka sattui olemaan Kättäri. Onneksi sen tein, koska esikoisen synnytys oli nopea. Toisen kohdalla viisainta tehdä sama päätös. Ei huvita synnyttää autossa matkalla Tammisaareen. Senkin takia lähin paikka on paras, kun isän ja muiden tuttavien on helppo tulla katsomaan vauvaa jo sairaalaan.

Synnytyssairaalaa terkka pyysi miettimään jo ensimmäisen puhelinkeskustelun yhteydessä ja se kirjattiin papereihin ekalla neuvolakäynnillä. Kutsut ultraan tulivat automaattisesti kotiini. Työkaverini muutti Helsingistä Espooseen kesken raskauden ja vaihtoi ensin valitsemansa Naistenklinikan Jorviksi.

Yhteistyössä