Milloin sektion jälkeen uusi raskaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aktiivinen jäsen
27.08.2010
1 931
0
36
Helsinki
minalupaan.blogspot.com
Onko täällä sektiossa olleita? Milloin te olette tulleet uudestaan raskaaksi? Mitä teille suositeltiin?

Kertokaas nyt ihmiset kokemuksia sektion jälkeisestä raskaudesta. Oliko kipuja yms?

Tuo meidän tyttö olisi nyt 8 kk ja vähänhän tuo vauvakuume tuolta tuntuisi hiipivän.

Karma kiittää!

Viimeksi muokattu:
Molemmilla kerroilla lehotettu pitämään vähintään vuoden tauko. Pidin kuitenkin kolmen vuoden tauon. Toisessa raskadessa tuntui arven aluella repivia kipuja ihan koko raskauden ajan. Leikkauksessa paljastui voimakasta kiinnikkeisyyttä, joka todennäköisesti on nuo kivutkin aiheuttanut.

Jos seuraavakin otetaan sektiolla, kohdun ei tarvitse kestää rajuja synnytyssupistuksia eli ajalla ei ole niin väliä. Mutta jos synnyttää alakautta, mieluiten vuosi taukoa välissä. Ja ei saa käynnistää synnytystä ainakaan oksitosiinilla. Muutenkin n. prosentin riski kohdunrepeämään alatiesynnytyksessä sektion jälkeen.

Kyllä mulle suositeltiin sitä vuoden taukoa ja sen aion itse pitää. Riskit on sitten pienemmät.

Ja kyllä ajalla on väliä vaikka uusikin tulisi sektiolla, pitää sen arven ehtiä parantua ennenkuin venyy mahan kasvaessa. Ei ne tietysti sitä keskeytä vaikka aiemmin jo tulisi raskaaksi, mutta seuraavat kyllä tarkemmin. Ja minä en ainakaan vielä tiedä meneekö mahdollinen tulevat toinen raskaus sektioon vai saako yrittää alakautta (taas).

Heip.

Minä pidin 1v3kk tauon kun raskauduin uudestaan. Hyvin meni eikä tuntunut kipeältä.. tämä raskaus meni 42+0 viikolle ja sitä käynnistettiin 3 vuorokautta, kunnes todettiin, että kohtu oli tulehtunut ja taas sektioon :( minulta jäi kokematta alatiesynnytys.. Taas sanoi, että vuosi taukoa ainakin ja seuraava menee jo automaattisesti sektioon. Kyllä harmitti monen päivän käynnistely ja kuitenkin taas sektioon, mutta vauvan terveys se oli tärkeintä <3

Jos seuraavakin otetaan sektiolla, kohdun ei tarvitse kestää rajuja synnytyssupistuksia eli ajalla ei ole niin väliä. Mutta jos synnyttää alakautta, mieluiten vuosi taukoa välissä. Ja ei saa käynnistää synnytystä ainakaan oksitosiinilla. Muutenkin n. prosentin riski kohdunrepeämään alatiesynnytyksessä sektion jälkeen.

Kyllä sitä vuotta suositellaan vaikka etukäteen tiedettäisiinkin että leikataan, kun se itse raskaus ja kohdun suurentuminen ovat jo rasitusta ja vaaraksi arvelle. Tuosta käynnistämisestä ollaan montaa mieltä. Mulla ois lääkäri käynnistänyt oksitosiinilla aiemmasta leikkauksesta huolimatta.

mistä tietää onko tullut kiinnikkeitä? voiko ne tuntea arvesta? mulla on noin vuosi sektiosta ja arvessa on vieläkin erikoisia tuntemuksia. Joskus kun koskee esim vasemmalle puolelle, "kipinöi" oikealla ja tunto puuttuu ajoittain. Esim. suihkussa en tunne vettä arven kohdalla. Onks nää iha normaaleita juttuja? Mulla parani haava ihan huippu hyvin. Kolme päivä leikkauksesta olin jo hyvin pystyssä ja tekemässä ja kun tikit otettii viikon päästä niin ei mitään lääkkeitä enään tarvittu ja kaikki kivut oli pois.

Ei niitä kiinnikkeitä mistään tiedä etukäteen. Eivät tunnu eivätkä näy edes ultralla. Sen takia mulle itselle painotettiin, että niistä pitää mainita jos tulevaisuudessa tehdään jotain vatsanalueen laikkauksia.

Minulle tehty 2 sektiota. Kummassakaan tapauksessa leikkaava lääkäri ei sanonut että tarvitsisi odottaa tiettyä aikaa ennen uutta raskautta. Sektion jälkeinen raskaus meni hyvin. Ei ollut ongelmia haavan alueella.

Sairaalassa sanoivat että 6-12kk mutta että jos raskautuu aiemmin, niin sitten sitä vaan seuraillaan tarkemmin.
Neuvolatäti sanoi 6kk, neuvolalääkäri sanoi 12kk.
Naistentautien polin gyne sanoi, että heti voi raskautua jos ei sektion jälkeen ole ollut mitään komplikaatioita ja lopulta toinen gyne sanoi että 3kk riittää hyvinkin.

Näiden lausuntojen perusteella käytettiin keskeytettyä yhdyntää alussa ja siitäkin luovuttiin kun vauva oli kolmisen kk (ei kovin suuri riski, sillä minulla vaikeuksia tulla raskaaksi ilman hormoneja), varsinainen yrittäminen aloitettiin kun vauva 6kk ja raskauduin (jälleen hormonihoidoilla) kun kuopus oli 1v 3kk.

Viimeksi muokattu:

Minulle sanottiin 4,5 vuotta sitten, että pitää puoli vuotta ennen uutta raskautta.

Sitte tuohon käynnistykseen... Minulla käynnistettiin vajaa 2 kk sitten synnytys. Edellinen oli sektio (tuollon 4,5 vuotta sitten). Eka puhkaistiin kalvot ja sitten laitettiin oksitosiinitippa. Äitipolilla kätilö sanoi, että tabletilla ei voi enää käynnistää. Laittoivat tuota tippaa kuitenkin varovaisesti, ei niin paljon/nopeasti kuin sellaiselle jota ei ole leikattu.

Yhteistyössä