Milloin potalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
Minkä ikäisenä teillä on alettu pottailemaan kunnolla, niin että vaipan on saanut jättää jo välillä pois? Poikamme 1,5 v ei kertakaikkiaan suostu istumaan potalle.

Meidän tyttö myös 1,5v. Pari kertaa ollaan käyty istuskelemas potal, ja itkuhan siinä on tullut. ja samantien haluu pois siitä. Ei tietookaan, et tekis siihen mitään pissaa...

No meillä potalla istuttu päivittäin 6 kk ikäisestä. 1v 3 kk alkaen ovat olleet vaipatta silloin tällöin. Päivävaipat ovat kokonaan jääneet pois 1v 9 kk ikäisenä. Yö vaippa 2 v 3 kk iässä.

Ja kyllä vaipat olivat kuivia jo paljon ennen kuin niistä luovuttiin. Pidettiin vaan varoiksi. Esim ei oo kiva nukkua vaunuissa talvella haalarimärkänä.

Poika on nyt vajaan 10kk, alotettiin pottailu 7kk iässä. Kuivaks opettelusta ei kuitenkaan vielä ole kyse... Rutiinin opettelemisesta vaan. Kesällä vois kattoa, jos oppis osittain kuivaks. Mut ei painetta oppia, jos ei o siihen vielä sillon valmis. Alotettiin aikaseen toi pottailu ihan sen takia, että tottuu, eikä tarvi sitten myöhemmin taistella uuden asian kanssa. Mutta oppiihan ne myöhemminkin. :)

Voisko siihen pottailuun jotenkin motivoida? Tehdä siitä kivaa... Esim leikkimällä vähän siinä samalla tai lukemalla, lupaamalla pikkarit käyttöön (tuntee ehkä ittensä isoks sitten) kun tottuu pottailemaan tms. Aina kun suostuu, kannattaa kehua vaikka mitään ei pottaan tuliskaan. Tietysti myös tuotoksesta, mutta suorituskeskeisyyteen ei liene kannattavaa painottaa. Joillakin vie kauemmin kuin toisilla... Kaipa nuo ennen kouluun menoa viimestään oppii. :)

No huoh, minä luulin että meidän lapsi on todella myöhäisesti kehittynyt pottailuun. Kaikki sukulaiset ja mies hokee sitä potalle menoa ja vaipoista luopumista ja olen ihan paniikissa jo ollut itse...

Alkuperäinen kirjoittaja aloittaja:
No huoh, minä luulin että meidän lapsi on todella myöhäisesti kehittynyt pottailuun. Kaikki sukulaiset ja mies hokee sitä potalle menoa ja vaipoista luopumista ja olen ihan paniikissa jo ollut itse...

No eihän teillä ole vielä mitään kiirettä sen asian suhteen.

Yhteistyössä