Milloin oppi kävelemään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gallupisti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä poika lähti kävelemään 1v 2kk, meillä on kaksi suurta koiraa jotka mielellään kulkivat ihan pojan vierestä (jos vaikka vahingossa kaatuisi).Eli sitten kun alkoi kävellä,käveli sen verran vakaasti ettei koirat enää kävelyyn vaikuttaneet.

Meillä esikoinen otti ekat askeleet 10kk iässä ja käveli vuoden ikäisenä hyvin. Kuopus käveli pieniä (1-8 askelta) matkoja 1v2kk ja sujuvasti 1v3kk.

Niin ikään esikoisella oli 2-vuotiaana n. 10 sanaa ja kuopuksella on saman verran jo nyt (vajaat 1v5kk).

Itse olen ollut hidas molemmissa =)

Meidän tyttö nousi seisomaan tukea vasten ja otti pari askelta tukea pitkin n. 9-10 kk:n ikäisenä. Lähti lopulta kävelemään vasta 1 v 3 kk:n ikäisenä, mutta silloin kävely oli heti tukevaa pitkän harjoittelukauden jälkeen ja pahoilta kolhuilta vältyttiin. Oppi 1½ v peruuttamaan, juoksemaan joskus 1 v 5 kk paikkeilla.

Tyttö on nyt 1 v 7 kk, puhuu 3-4 sanan lauseita sekä osaa parin lastenlaulun sanoja n. 6-7 peräkkäin. Ekat sanat tuli 9,5 kk:n ikäisenä (mamma, tutte eli tutti), 1 v osasi muistaakseni n. 10-20 sanaa. Kova höpöttämään mutta hidas liikkumaan kuten äitinsäkin. ;)

Kyllä se on jopa aiemminkin mahdollista. Mun pikkusisko käveli tukea pitkin jo 5kk ikäisenä ja omin avuin alle 7kk ikäisenä, eikä sillä ainakaan mun tietääkseni oo selkävaivoja :) Ikääkin on jo kuiten lähemmäs 30, joten kai ne nyt olis sit jo ilmaantunu.
Mun vanhin nousi tukea vasten 8kk ja käveli ilman hiukka alle vuoden ikäisenä
Nuorin nousi tukea vasten myös 5kk, mutta kävelemään oppi vasta 11kk ikäisenä. Siihen asti vaan seisoskeli ja käveli tukia pitkin.

Mä sit taas uskon että kaikki on mahdollista =) En olis kyllä uskonu silloin aikanaan että meidän 7kk ikäinen pieni vetää itsensä nojatuolia vasten pystyyn!! Nousi konttausasentoon sängyssään 5kk iässä ja konttaamaan lähti 7kk ikäisenä.

Alkuperäinen kirjoittaja fhsrtu:
jenny:
en usko, että 5kk nousee ylös tukea vasten. ehkäpä aikuinen nosti... silloin ei ole kyse lapsen omasta oppimisesta!

No usko tai älä, itse olen tätä ollut todistamassa. Ja ei siinä kyllä kukaan ollut nostelemassa, vaan kyllä sisko ihan ite nousi. Ja kyse ei ollut yhdestä tai kahdesta kerrasta, vaan kun sen kerran oppi, niin eipä tuo sitten kontannut tai ryöminyt:)

Alkuperäinen kirjoittaja jenny:
Alkuperäinen kirjoittaja fhsrtu:
jenny:
en usko, että 5kk nousee ylös tukea vasten. ehkäpä aikuinen nosti... silloin ei ole kyse lapsen omasta oppimisesta!

No usko tai älä, itse olen tätä ollut todistamassa. Ja ei siinä kyllä kukaan ollut nostelemassa, vaan kyllä sisko ihan ite nousi. Ja kyse ei ollut yhdestä tai kahdesta kerrasta, vaan kun sen kerran oppi, niin eipä tuo sitten kontannut tai ryöminyt:)

Taisit itse olla 12 kk kun asiaa todistit...
Konttausasentoon voi pienikin itsensä vetää...

ihan muita hermostuttaa turhaa tuollainen liioittelu, siksi on hyvä, että joku "oikoo" normaaleja rajoja.
siis kävelyn aloittaminen ei ole normaalia paljon alle 12kk ikää!

Eli näihin gallupeihin saa vastata vain kaikki NORMAALIT, koska kaikki epänormaali hermostuttaa näitä normaaleja ja niistä vedetään herne nekkuun. mikä on normaalia ja mikä ei?

Eipä se keltään ole pois, jos joku rikkoo taulukkoaikoja. Olin itse silloin jo teini, joten uskoisin muistavani kyseisen asian suhteellisen hyvin ;) Meidän suvussa on paljon ns. aikaisia nousijoita, mutta sehän ei taas ole mikään uskon asia. Mutta jätetäämpä asia sikseen, ettei mene suotta ketju kiistelyksi.
Miehen siskon pojat ovat kaikki nousseet 9kk ikäisinä tukea vasten ja omat ensiaskeleet on kaikilla tullut 10kk ikäisinä.

Alkuperäinen kirjoittaja jenny:
Eipä se keltään ole pois, jos joku rikkoo taulukkoaikoja. Olin itse silloin jo teini, joten uskoisin muistavani kyseisen asian suhteellisen hyvin ;) Meidän suvussa on paljon ns. aikaisia nousijoita, mutta sehän ei taas ole mikään uskon asia. Mutta jätetäämpä asia sikseen, ettei mene suotta ketju kiistelyksi.
Miehen siskon pojat ovat kaikki nousseet 9kk ikäisinä tukea vasten ja omat ensiaskeleet on kaikilla tullut 10kk ikäisinä.

En ota kantaa tuohon kävelyyn ym. mutta tältä palstalta on ennenkin saanut lukea ties mitä väitteitä. Kerran esim. eräs äiti väitti kivenkovaa että hänen lapsensa osasi juoda itse juomalasista 2kk iässä : ) Uskon kyllä että joku 5kk ikäinen voi vähän nousta tukea vasten pystyyn, mutta siihen en usko että 7kk ikäinen puhuisi monta sanaa (myös tällä palstalla väitetty) jne.

Mä laitan tähän useemman lapsen (siskojeni, veljeni, omien muksujeni) kävelemäänoppimiset ni tulee esiin miten eri aikaan muksut tosiaan oppii :)

siskoni oppi tasan 1v. kävelemään ja törrötteli paikallaan seisoen ilman tukea jo pari kk ennen.
itse lähdin kävelemään 13kk ikäsenä, en muista mitä on ollu puhe seisomaan oppimisesta
toinen siskoni oppi kävelemään 14kk ikäsenä ja lähti juoksemaan heti :)
pikkuveljeni vasta 16kk ikäsenä oppi kävelemään, oli tosi laiska ja istuikin vasta 9kk iässä eikä pahemmin muutenkaan liikuskellut.
Kaikki osataan tänä päivänä kävellä ihan yhtä hyvin :D

omat muksut sit..
esikoinen oppi seisomaan vajaa 9kk ilman tukea (tukee vasten vähän vajaa 7kk) ja lähti kävelemään melkein heti kun seisoi ilman tukea ja 10k ikäsenä jo juos :/
kuopus nous tukee vasten reilu 6kk, onneks taidokkaammin mitä esikoinen ja osaa hienosti myös laskeutua, esikoinen kun lenteli jatkuvasti selälleen! kävele ei vielä eikä tarviikkaan, ikää vasta 7kk pikkuisella kova hoppu päästä veljensä perään.

Mun muksut on ollu tosiaan nopeita liikkeelle lähtijöitä, muutenkin hirveen vilkkaita, mut esikoisen kohdalla sit oliki hienomotoriikka "myöhässä"
Kaverin tyttö ollu laiska liikkumaan, lähti ryömimään 9kk iässä ja nyt 15kk kävelee tukee vasten. muutenkin rauhallinen typy. oppi kyllä sitten syömään itse aikasiin ja muuten sorminäppäryyttä.

Turha näistä on alkaa riitelemään, kaikki oppii kävelemään omaan tahtiinsa, toiset aiemmin, toiset myöhemmin... muutaman vuoden päästä ei eroo edes huomaakkaan muuten kun vilkkaudessa ;)

Tyttareni tayttaa tanaan 17 kk eika kavele viela. Oppi nousemaan tukea vasten 14 kk ikaisena, kiipeilee kovasti joka paikkaan ja tukea vasten ottaa muutaman askeleen. En jaksa sen kummemmin stressata asiasta, mutta valilla on pieni huoli kaynyt mielessa. Tytto oppi konttaamaan 11 kk ikaisena ja nyt konttaa niin hyvin, etta olen ajatellut ettei hanta kiinnosta hirveasti kavelemaan oppiminen...
Joskus arsyttaa tuttavien kauhistuneet kommentit, etta "ai, eiko viela kavele...".
Lohduttaudun ajatuksella, etta siskoni lapsi oppi kavelemaan 18 kk iassa.

Täällä poika täyttää tänään 11kk eikä vielä konttaa. Ryömien kiitää paikasta toiseen ja konttausasentoon nousemista kovasti harjoittelee. Eli täälläkään tuskin ihan lähiaikoina opitaan kävelemään. Itsekin olen oppinut konttamaan 11 kk ikäisenä ja kävelin ilman tukea 1,5v. Eli äidin tahtiin taitaa pojukin kehittyä liikkumisen suhteen. Muakin ärsyttää välillä, kun ihmiset kyselee, et "joko se kävelee"... Ja sit ovat ihmeissään, kun kerron ettei vielä edes konttaa. Kaikki kehittyy omaan tahtiin.

Jäänä huomata, että ihmiset alkaa heti 1v täytettyä kysymään joko kävelee, mutta kukaan ei kysy joko osaa sanoja :)

Meillä tosiaan poika sanoi eka sanan 7kk iässä, äittä, en kyllä alkuu sitä meinannut uskoa :) 8kk iässä oli hänellä kaksi sanaa, äittä ja kakka.

En ole kyllä lukenut näiltä palstoilta kenenkään väittäneen, että 7kk ikäinen sanoo monta sanaa. Mutta sen ole lukenut, etää 6kk käveli itse puolivuotisneuvolaan ;)

Yhteistyössä