Milloin olette antaneet lastenne itsenäisesti hoitaa kaverikyläilyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysymys

Vieras
Meillä tuo 8-vuotias tahtoo käydä kylässä koulukavereidensa luona ja koulussa aina sopivat kavereiden kanssa etukäteen kyläilyistä.

Mitenkä puututte tuon ikäisten kyläilyihin?

Itse laitan lapselle kännyn taskuun ja sanon kellon ajan milloin pitää tulla kotiin. Lisäksi olen opettanut, että kaverin vanhemmilta pitää vielä erikseen kysyä lupa, kun menee kylään, että käykö, että tulen kylään.

Riittääkö tuo vai pitääkö minun vanhempana vielä erikseen soittaa koulukavereiden vanhemmille? Kaverit asuvat kaikki 1 km säteellä.

Mun mielestä nykyinen vanhempien kesken järjestettävä kyläily on rasittavaa ja lapsetkaan ei opi hoitamaan itse pikkuasioita. Kouluikäisenä saavat hoidella itsekseen kyläilyt ja raameista sovitaan vanhempien kesken jos tarvetta.

Mielestäni on ihan hyvä sanoa kellonaika koska tulla ja antaa puhelin mukaan. Ei tarvitse mielestäni soittaa kaverin vanhemmille. Se on kaverin vanhempien oma tyhmyys jos kaveri tulee kylään ja se kenelle mennään ei ole kysynyt lupaa. Silloin on opetettu väärin tai siis jollekin saa mennä ilman lupaa mutta jos jollekkin ei saa mennä:)

Ei tartte erikseen soitella kaverin vanhemmille. Munkin mielestä se on ärsyttävää millaiseksi kyläily niin lasten KUIN AIKUISTEN kesken on mennyt nykyaikana. Kyllä ennen osattiin mennä soittamaan ovikelloa ja kaverin vanhemmat osasivat ovella sanoa jos kyläily tai kaverin ulos tuleminen ei syystä tai toisesta sopinut. Meillä muksu kantaa mukana avainta ja kännykkää ja tietää ruoka-ajat ja kotiintuloajat. Se riittää ja muksulla on järki päässä.

Mun lapsi on pari kertaa mennyt kylään paikkaan, jossa kaveri on koulussa nimen omaan sanonut, että tänään saa tulla ja sitten kun on mennyt, niin ei ole ollut ketään kotona tai ei ole passannutkaan...

Muiden kavereiden kanssa tämä kyllä sujuu näin, mutta tämän yhden perheen kanssa ei sitten luonnistukaan. No seuraavalla kerralla uskotaan vasta, kun soittavat kylään vanhempien toimesta...

Meillä koululainen saa mennä 2-3 kertaa kyläilemään ja tämä pari tuntinen sattuu klo 14-18.00 välille. Lapsi kyläilee eri kavereiden luona ja joskus soittaa ihan erikseen, jos menevätkin ulos leikkimään. Tottelevainen ja kiltti poika kyseessä, joten olen antanut vapauden mennä itsenäisesti.

*kännykkäni soi*
- Moi, saanksmä mennä koulust suoraan 'Ellan' luo? Niil sopii.
- Juu, saat.
- Moido!

Näin homma toimii meillä ekaluokkalaisen kanssa. En soittele vanhemmille. Joskus kaverin vanhemmat on kotona kun tyttö menee sinne, joskus eivät. Lupa on kai kuitenkin kysytty, tai ainakaan en ole kuullut etteikö olisi.

Eikä tytön pidä soittaa ja kysyä erikseen lupaa, jos on jo käynyt kotona koulun jälkeen. Silloin hän soittaa (jos me vanhemmat ei olla kotona) ja kertoo tulleensa kotiin. Sitten saa mennä ulos, ja tiettyjen kavereidensa luo ilman erillistä ilmoitusta. Jos menee jonkun "harvinaisemman" kaverin luo niin pitää kysyä lupa meiltä.

Avain ja kännykkä tuolla on mukana aina. Kiinni siis saa; soitan kun on aika tulla kotiin, usein hän tulee itse omia aikojaan jo ennen kun ehdin pyytää. Yhden, 2 kilsan päässä asuvan kaverin, luota käyn aika usein hänet hakemassa, kun tykkään jutella kaverin vanhempien kanssa :)

Viimeksi muokattu:
Miten v*tussa kyläilyt ovat näin vaikeita? Muistelkaa itse, miten teitte omassa lapsuudessanne. Meidän asuinalueella jo ennen kouluikää mentiin itsenäisesti leikkimään naapurin pihaan, rampattiin välillä sisällä ja välillä mentiin toisen naapurin pihaan. Alle kouluikäisenä kai oli sääntö, että pitää olla "näköpiirissä" tai toisen aikuisen tai vanhemman sisaruksen valvonnassa. Kouluiässä mentiin sitten kaverille kylään ilman, että oltaisiin soiteltu kenellekään. Mutta nykyajan lifestyle-vanhemmat vaativat koko ajan sitä laatuaikaa ja että koti ja piha pysyvät viimeisen päälle siistinä, jotta voi ottaa hienoja kuvia blogiin. Siis OMG miten urpoa sakkia. Kunhan tyttö on vähän vanhempi, niin annan mennä ihan vapaasti kyläilemään. Meillä myös on ovet auki kaikille lapsille. En ryhdy sellaiseksi "meille ei saa tulla kaverin lapset kylään" bitch-mammaksi, joka vaan funtsii sitä omaa laatuaikaa ja kyselee tyhmiä palstoilla.

Meidän ekaluokkalaisella ei ole lupaa kulkea kavereille tai kotiin yksinään yhtään sen enempää, kuin kulkea koulumatkojakaan itsekseen.

Mutta kyllä nuo aikalailla keskenään sopivat kyläilyjään, ei me juuri vanhempien kesken soitella, vaan muksut jokainen tarkistaa omilta vanhemmiltaan saako tulla/mennä. Mä vaan sitten vien ja haen.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä