Milloin nakkeja ja leikkeleitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nakkikeitto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tämä on samanlainen keskustelu kuin tuo eräs kaakaokeskustelu. Kyllä on kumma jos ei lapselle voi satunnaista nakkia tai kaakota antaa. No, meillä ainakin tullaan silloin tällöin herkuttelemaan, itsekin pidän kaakosta ja nakista. Ja 1v-synttärikakku tullaan tekemään kyllä ihan "normaalilla" reseptillä ja kyllä, pivänsankari saa itsekin sitä maistaa.

...ei ollut tuoretavarapuoli ja lihaosasto ja hedelmäpuoli niin laajaa 70 -luvulla kun itte olin 1 vee.

Ei kyllä ollut valmisruokiakaan kuin hernesoppaa ja sikanautaa, ehkä oli jo maksalaatikkoa?

Tuoremehua annettiin 3 -viikkoisesta alkaen, lehmänmaitoa keitetyllä vedellä laimennettuna kun ei ollut korvikkeita.Eikä äidit paljon kyenneet imettämäänkään kun äitiysloma 3 kk.

Kyllä se varmaan on ollu perunaa ja kastiketta, kastiketta ja perunaa :) .Puuroja, vellejä eli ei niin lihaakaan joka aterialla.Ja ...makkaraa...? Puolukkasurvosta, jogurttejakin tuli vissiin vasta 70 -luvun lopulla? Muistan kun meillä oli rahasta tiukkaa niin punakylkisiä omenoita oli talvella ja appelsiinejä, banaanit oli kalliimpia.Kaveriperheessä saivat 80-luvulla jopa kiiviä mutta ne olikin varakkampia :)

Alkuperäinen kirjoittaja raivotar:
Voi hyvä luoja!!! Kyllä on nykyajan äidit terveysintoilijoita, ainakin jos näillä palstoilla kaiken lukemansa uskoo. Tavallisesta maidosta tulee läskejä lapsia, täytekakut tehään synttäreille porkkanoista ja muista vihanneksista ja jumalauta ne ylisuolaset nakit ja makkarat!!! Hei oikeesti.

Hyvä kirjoitus! Juuri näin.. :)

siis joku kertoi, että MEIDÄN lapsi söi viinirypäleitä, kun lasten erikoissairaanhoitaja tarjosi muuta (terveellisempää?)...
kun ilmeisesti terveysintoilija olet: viinirypäleet (suomessa) sisältää mahdottoman paljon käsittelyaineita, joten ovatkohan terveellisiä.
muuten, meidän 2,5v saa jopa karkkiakin joskus!

Oli pakko lukea tää ketju kun ihmettelin miten nakista voi saada niin paljon asiaa.

Munkin mielestä satunnaisesti voi antaa lapselle melkein mitä vaan, kunhan ei ala lasta joka päivä elättämään nakeilla ja ranskalaisilla. Kysymyshän on juuri nitraattien ja suolan kokonaismäärästä lapsen ruokavaliossa, ei yksittäisen suupalan suola- ja nitraattipitoisuudesta. Taisit ap kirjoittaa tästä itse kaikkein järkevimmän jutun. Käytä jatkossakin omaa järkeäsi, joka tuntuu olevan suurempi kuin tällä palstalla keskimäärin.

Mun mielestä yksi nakki viikossa ei olekaan ongelmana, mutta jos tämä tarkoittaa sitä, että yhtenä päivänä viikossa syödään nakkia ja ranskalaisia, toisena päivänä hampurilaisia, kolmantena päivänä pitsaa jne, niin silloin kyse on jo ongelmasta.

Lapsen terveys kyllä kestää nakit ja pitsat, mutta niistä aiheutuvat haitat näkyvätkin vasta aikuisena. Toisaalta meillä Suomessahan kyllä tuo lasten diabetes on yleisempää kuin missään muualla...

Liika hysteerisuus pois, meilä on nakkiruokaa kerran viikossa, risottoa, keittoa tai kastiketta ja niitä popsii nautinnolla myö kuopus 11kk, hän syö muutenkin jo normaalia kotiruokaa ja lempi ruokajuoma hänellä on piimä. Eipä ole allergioita, ylipainoa, diapetesta, astmaa tms. kenelläkään perheessämme johtuuko se sitten geeneistä mene ja tiedä:)

Joo kukin tekee tavallaan ja niin miten on itse tottunut... Itse en ole ajatellut antaa nakkeja/leikkeleitä vielä pitkään aikaan. Poika on nyt reilu vuoden. Itsekkään en syö noita usein, ehkä kerran kolmessa kuukaudessa saatan tehdä nakkisopan kun se on niin helppo ja nopea valmistaa:).. En vaan nää mitään syytä antaa noita, epäterveellisiä ruokia vielä noin pienelle, enkä mieluusti anna niitä myöhemminkään. Jos nyt kuitenkin mummolassa tai jossain muussa hoitopaikassa naikkia tai leikkelettä vähän pojalle tarjotaan niin se suotakoon, eihän vähäisestä määrästä harvoin mitään haittaa ole. Mielestäni esim kerran viikossa nakkiruokaa pienelle on kyllä aika paljon, mutta tiedän niin monien syövän ja ihan terveitä lapsia heilläkin tuntuu olevan:) Eli jokainen tekee niinkun itsestä tuntuu. Meidän ravitsemuksen opettaja lähihoitaja koulutuksessa sanoi, ettei nakkeja/makkaraa suositella lapsille ollenkaan tai ylipäätänsä kenellekään...kai se on sama kun minkätahansa muun epäterveellisen kanssa, ei niitä suositella, mutta saahan sitä aina sillointällöin vähän naatiskella...

Kyllä mua ainaki ottaa päähän nimenomaan tää hysteerisyys! Ensin odotuspalstalla ollaan hysteerisiä listeriasta ja mitään ei voi suuhunsa tunkee ennen pakkausselosteen täydellistä lukemista (ymmärtämisestä viis) ja sitte täällä skitsotaan jostain nakin ja makkaran vaarallisuudesta. Kai nyt ihminen voi kuitenki normaalisti syödä! Ei siihen oo ennenkään kuoltu ja nyt kuolemat onki kaikkien ruoka-aineiden ja valmistustapojen aiheuttamia. Ei makeaa, ei suolasta, ei rasvasta, mitä jää jäljelle?! Meillä syödään makkarasoppaa joka toinen viikko, yleensä kaks päivää. Aika helvetin heikosti menee, jos siihen meijän perhe lopulta kuolee!!! Karkkipäiväki on hoikalla pojalla lauantaisin, mässätään karkkia oikein huolella. Kyllä nyt varmaan meijän perhe on pulassa näillä elintavoilla.

Pysy sinä raivotar vaan siellä tiukkapipojeh ketjussa, kun et kuitenkaan ymmärrä, mistä ruoan terveellisyydessä ja suosituksissa on kyse, jos haluat listeriankin kanssa eikkiä!

Kukahan tässä nyt se tikkapipojeh on?! Just nimenomaan: listeriahysteerikot siirtyy tälle palstalle ja keksii muita aiheita, jolla sitä hysteriaa lietsoo. Löysää vähä, ettei pipo ala liikaa kiristää!

Taitaa mennä aika heikosti kun pitää nakkiketjussa jankuttaa. Syökää makkarasoppaa jos syötte. Mitä sitä muille tilität. Täällä on 99% sitä mieltä ettei nakki sillon tällön tapa. Kukahan täällä on hysteerinen? Kuka lietsoo hysteriaa ja missä? Perustelisit edes typerät väitteesi.

Miks ihmeessä mun sitte tarttis nakin/makkaransyöntiä perustella, jos se suurimman osan mielestä on sallittua sillon tällön. Musta suurin osa on kirjottanu ettei nakkia/makkaraa lapsilleen anna ja sitä en vaan ymmärrä. Kyllä mun mielestä on hysteriaa, jos ei lapselle missään nimessä voi nakkia/makkaraa antaa. Kun taas meillä sitä syödään niinku muitaki ruokia. Mitä väitettä odotat mun perustelevan? Sitäkö, ettei ihmiset herranjumala pelkkään nakkiin ja makkaraan kuole. Kohtuus kaikessa, mikä se kohtuus sitte kenelläki on. Ei ikinä- kerran viikossa. Mun kimppuunhan tässä taas ollaan hyökkäämässä, kun melkein ainoona asiaa "puolustan".

Voi nakki! Miten te sit teette jos lapsi on päivähoidossa. Luetteko aina huolella ruokalistan läpi joka viikko, että ei tuu kahteen kertaan viikossa nakkiruokaa jos kotona olis sellasta tarkotus tehä? Päiväkodeissa on ihan tavallista kotiruokaa. Samanlaista ruokaa tarjoan kotonaki, enkä kyttää nakkien määrää. Nakit menee ruuassa, mutta en nyt naposteluun anna niitä lapsille.

Perusteletko, miten lihapasteija on terveellisempää kuin viinirypäleet? Siis mitkä ovat pasteijassa ne ravitsemukselliset tekijät, joilla se päihittää hedelmät.

Ei muuten tarvitse olla mikään goumetkokki osatakseen kuoria viinirypäleet.

Alkuperäinen kirjoittaja raivotar:
Miks ihmeessä mun sitte tarttis nakin/makkaransyöntiä perustella, jos se suurimman osan mielestä on sallittua sillon tällön. Musta suurin osa on kirjottanu ettei nakkia/makkaraa lapsilleen anna ja sitä en vaan ymmärrä. Kyllä mun mielestä on hysteriaa, jos ei lapselle missään nimessä voi nakkia/makkaraa antaa. Kun taas meillä sitä syödään niinku muitaki ruokia. Mitä väitettä odotat mun perustelevan? Sitäkö, ettei ihmiset herranjumala pelkkään nakkiin ja makkaraan kuole. Kohtuus kaikessa, mikä se kohtuus sitte kenelläki on. Ei ikinä- kerran viikossa. Mun kimppuunhan tässä taas ollaan hyökkäämässä, kun melkein ainoona asiaa "puolustan".

Just! Puhut vielä ristiinkin.. Jos täällä suurimman osan mielestä nakit on sallittuja sillon tällön niin missäs se sun kaakattamas hysteria on? Ettet olis Tapolan sukua kun niin makkaran puolesta liputat. Miten hitossa voi olla sulle noin tärkeetä että kaikki kakarat ruokitaan nakeilla. Lopeta jo! Kukaan muu kun sinä ei ole tässä hyökänny kenenkään kimppuun. Johan sun asentees näkyy nimimerkistä.

On se kumma juttu kun kaupasta ei löydy lapselle muuta tarjottavaa kuin nakkeja!!! Ollaanko sitä niin uusavuttomia, ettei kokolihan parissa pärjää?? Siitä kun saa miljoona kertaa paremman makuista ruokaa kuin lisäainenakeista.

Pitäkää nakkinne ja työntäkää ne vaikka sinne..... :-)

Yhteistyössä