Milloin nakkeja ja leikkeleitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nakkikeitto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
...miksi sitten paasataan siitä, että 1-vuotiallekaan ei saisi paljon antaa suolaa?? Meinaan sehän periaate vesittyy kokonaan, jos alkaa antaa nakkeja ja leikkeleitä.

Minä en ainakaan vuosikkaallemme vielä anna noita mainittuja. Ehtii niitä antaa vuoden, parin päästä kun lapsen sisäelimet ovat kehittyneemmät. Sitä paitsi suolaan myös turtuu ja vähäsuolaiset vaihtoehdot eivät sitten enää maistukaan. Tietysti pakkauksia kannattaa lukea tarkkaan ja tehdä ostoksia sen mukaan.

Kun ottaa huomioon nitriitit, suolan, rasvan jne. vs. ravintoarvot, voi miettiä niinkin, että miksi pienelle lapselle pitäisi antaa nakkeja ja leikkeleitä. Itse annan noin vuoden vanhasta varmaan maistella näitäkin pieniä määriä satunnaisesti, mutta en esim. viikottain.

Suositus on, että 1-vuotiaalle annetaan korkeintaan yksi nakki viikossa, jotta ei saa liikaan nitraatteja. Minä aion antaa enemmän makkararuokia ja leikkeleitä vasta 3-vuotiaalle. Turha rasittaa pienen elimistöä vielä, koska ei ole pakko. Terveellisempiä ruokavaihtoehtoja on yllinkyllin.

Mä rupesin yli 1v:lle tarjoamaan nakkia sillointällöin. Kumma kyllä, lapset niistä pitävät.
On muuten käteviä kun lapsi on sairas. Silloin ei maistu mikään ruoka, mutta jotain pitäisi saada, myös sitä suolaa. Silloin nakit ja pillimehu on POP. Ja jos vaikka yhden kuumetaudin elää nakilla, niin ei siitä kroppa vielä kuole. Pitää sitten parin-kolmen kuukauden tauon vaikka. Mutta mahtavaa sairasruokaa!! Ja suoraan jääkaapista :)

Nitriitittömiä ja lisäaineettomia nakkejakin on olemassa, samoin grillimakkaraa. Löytyy ainakin Prismasta ja Citymarketista ja valmistaja on Vataja. Hinta on tietysti reilusti kalliimpi kuin tavallisilla nakeilla, mutta maistuu meillä sekä aikuisille että taaperolle. Eikä niitä nakkejakaan tule ostettua niin usein, etteikö silloin kerran kuussa raaskisi ostaa vähän kalliimpia...

Lapsi nyt 1,5 v ja harvoin tulee nakkiruokaa tehtyä mutta silloin kun teen lapsi syö samaa ja ihan tavallisia nakkeja.Jos harvoin muutaman palan saa niin siitä ei haittaa ole.Leikkeleitä ei ole saanut kuin pari kertaa leivän päälle.Vuoden jälkeen noita voi kohtuudella ruveta antamaan.

Meillä on saanut 1v lähtien ihan samaa ruokaa kuin muukin perhe. Vähäsuolaiset (= kaupan purkkiruoat) kelpaa kyllä meidän kaikille lapsille vaikka normaalisuolaista ruokaa syövätkin.

Tuo terveysintoilu alkaa mennä vähän turhan pitkälle. Jos päiväkodin ruoat eivät ole terveellisiä, niin sitten eivät mitkään. Kyllä ne varmasti katsotaan niiden ruokien ravintoarvot, suolamäärät yms. Ja nakki silloin tällöin ei tapa lasta. Kyllästyttää jo lukea noista suosituksista ja kaiken välttämisestä. Meillä lapsi on alkanut myös saada lähes samaa ruokaa 1-vuotiaasta kuin muutkin. Ja myös isommat saivat. Kaikki ovat terveitä ja normaalipainoisia.

Meillä kun ei nakkeja tai lenkkiä syödä muutenkaan juuri koskaan, niin en ole pojallekaan niitä erikseen ostanut. Poika tulee ihan pian 1½ v. Kerran oli mummilassa saanut nakkeja, ja oli kyllä tykännyt.
Leikkeleitä annan nakertaa silloin tällöin, mutta esim. vaikkapa kinkkusiivusta hän syö korkeintaan 2/3, että enpä usko siitä vielä liikaa lisäaineita tai suolaa saavan.
Täytyy kai niitä makkararuokiakin alkaa jossain vaiheessa tekemään edes joskus, kun tuntuu, että ne ovat useiden lasten suosikkiruokia. Mutta jos vasta sitten, kun osaa itse pyytää ;)

Eläköön auktoriteettiusko. Nakkikin muuttuu terveelliseksi kun se tarjotaan päiväkodissa. Kysyjä tossa mietti minkä ikäselle lapselle kannattaa antaa nakkeja ja leikkeleitä ja oli suolasta huolissaan. Ei kysynyt tappaako nakki silloin tällöin. Että eiköhän siihen suositus ole ihan hyvä vastaus. Jos kyllästyttää lukea niin älä lue.

Makuasioita, mutta ainakin itse teen mieluummin lapselle kastikkeen perunan tai makaronin kanssa esimerkiksi vähärasvaisesta kinkusta kuin nakista. Nakissahan ei nimittäin ole ravitsemuksellisesti mitään hyödyllistä, oikeastaan vain pelkkää haittaa (suola, lisäaineet). Oletteko katsoneet tuoteselosteesta, että makkaroihin yms. jauhetaan kaikki sian ylimääräiset osat esim. kamaraa (=nahkaa)!?! Vähärasvaisessa kinkussa sentään ei ole sitä jauhomössöä, vaan LIHAA, jota nakit ja makkarat eivät juuri ole edes nähneet.

Monelle lapselle nakki maistuu, koska siinä ei ole juurikaan makua. Voimakkaamman makuisiin ruokiin yleensä pitää totutella. Meillä ei kotona syödä makkara- ja nakkiruokia juurikaan. Toinen lapsi ei niistä tykkää, mutta toinen niitä syö, jos on tarjolla. Kyse on paljolti siis siitä, mitä vanhemmat tarjoavat. Jos se on ollut lapsuusaikana omaa herkkuruokaa, niin välttämättä sitä ei kannata mitenkään viikoittain tarjota.

Alkuperäinen kirjoittaja wursti:
Eläköön auktoriteettiusko. Nakkikin muuttuu terveelliseksi kun se tarjotaan päiväkodissa. Kysyjä tossa mietti minkä ikäselle lapselle kannattaa antaa nakkeja ja leikkeleitä ja oli suolasta huolissaan. Ei kysynyt tappaako nakki silloin tällöin. Että eiköhän siihen suositus ole ihan hyvä vastaus. Jos kyllästyttää lukea niin älä lue.

No, kuten tuolla mainittiin, niin on olemassa myös suolattomia nakkeja. Ja ei päiväkodissa tosiaankaan varmasti kaikki ole terveellistä ruokaa. Kuten ei elämässä ylipäänsä. Jos haluaa kasvattaa lapsensa kaikkien suositusten mukaan jossain ihme kuplan sisällä, niin siitä vaan. Ja vastaukseni on siis, että nakki silloin tällöin ei tapa lasta. Eli voi syödä nakkia. Tuskin kukaan vuoden ikäinen niitä syö niin, että niistä haittaa on. Eli vetelisi monta nakkia peräkkäin. Ja lisäksi on pakko lukea auktoriteettisten terveysintoilijoiden tekstejä, kun ne tulee tuohon väliin luettavaksi.

Voi hyvä luoja!!! Kyllä on nykyajan äidit terveysintoilijoita, ainakin jos näillä palstoilla kaiken lukemansa uskoo. Tavallisesta maidosta tulee läskejä lapsia, täytekakut tehään synttäreille porkkanoista ja muista vihanneksista ja jumalauta ne ylisuolaset nakit ja makkarat!!! Hei oikeesti.

Se on kaikkein kauheeta juu se terveellisyys. Äkkiä nakki suuhun ja hiljaa kaikki suositusten seuraajat. Jännä juttu kun suomalaiset kakarat on lihavampia kuin koskaan vaikka äidit on terveysintoilijoita. Jumalauta.

Kuka täällä jankkaa niistä suolattomista nakeista taas? Suolattomia nakkeja ei ole markkinoilla, uskokaa jo. Joudun sen joka nakkiketjussa käydä kertomassa. NAtrium on suolaa ja nitriitti on mm. väriä ja makua parantava aines. Vatajan nitriitittömät eivät ole edes vähäsuolaisia.

Äitien terveysintoilusta.
Ystäväni on lasten erikoissairaanhoitaja ja mä olen ällistynyt, ettei hänellä ole minkäänlaista alkeellisintakaan käsitystä ravitsemuksesta. Meidän poika söi viinirypäleitä, johon ystäväni totesi, että "on tuolla pasteijoitakin, söisi vähän jotain terveellisempää". Suolan käytöstä tiedotti mua sen verran, että käytä suolan sijasta soijaa, niin ei tule sitä lisättyä suolaa.

Jokainen varmasti ymmärtää, ettei satunnainen nakki ole kuolemaksi eli ilmeisesti tässä oli kyse nakkien yms. ottamisesta osaksi vakituista ruokavaliota(?)

Suolaa tai ei, nitriitit ovat se nakkien miinus niinkus tossa edellä sanottiin. Imeväisikäisille liiat nitriitit on vaarallisia. "Nitriitin saannissa selvä piikki osuu ikään jolloin lapsi siirtyy normaaliin ruokavalioon ja alkaa saada teollisia elintarvikkeita. Huipussaan nitriitin saanti on lapsilla tavallisesti 2-3-vuoden iässä.Hyväksyttävä päivittäinen saanti ylittyy helposti runsaasti makkaraa syövillä lapsilla, sillä nitriittiä käytetään säilöntäaineena makkaroissa ja muissa lihavalmisteissa." (Verkkouutiset)

Jos tästä huolimatta haluaa välttämättä syöttää nakkeja ja makkaroita, kukaan tai mikään ei estä. Täytyy vaan punnita haitat ja edut tässäkin asiassa. Miksiköhän nakki on niin tunteita herättävä asia? Aika hassua.

Alkuperäinen kirjoittaja Aioli:
Miksiköhän nakki on niin tunteita herättävä asia? Aika hassua.

NAKKI JA ETENKIN LENKKIMAKKARA ON OSA SUOMALAISTA KANSALLISTUNNETTA, KULTTUURIPERINTÖÄ YM. YM

Siihen pyhyyteen ei saa koskea eikä kritiikkiä esittää!!!

Minä yritän vältellä leikkeleitä ja muita makkaroita lapsilla juurikin tuon nitriitin takia. Toki laitan välillä esim. jotain kinkkuleikkelettä leivälle mutta koitan varoa ettei joka päivä tulisi annettua nitriittipitoisia juttuja. Meillä se on toki helppoa kun minä olen kala-kasvissyöjä enkä koskaan tee mitään makkararuokia paitsi soijanakeista joskus. Nitriitin koodi on muuten E250 jos joku tahtoo tarkistaa onko jossain tuotteessa sitä.

Kiitos vastauksista. Tähtäsin kysymykselläni lähinnä siihen, että voinko antaa 1v. pojalleni esim. nakkikeittoa jos sitä satutaan tekemään. Keitto on niin nopea ja helppo ruoka, mutta aina ei viitsisi syödä jauhelihaa. Tykkäämme erityisesti siskonmakkarakeitosta ja olisi helppoa jos poikakin voisi syödä samaa. En tietenkään halua altistaa häntä terveyshaitoille, mutta tuskinpa satunnaisesta makkarasta/nakista haittaa on...

ihan hyvin voit antaa 1v. pojallesi siskonmakkarasoppaa sitten kun te sitä syötte,kun tuskin syötte sitä montaa päivää tai viikon välein.Kuitenkin niiden nakkien osuus siinä keitossa ei ole suuri,kun on perunaa ja ksviksia joukossa kuitenkin.
Hyvää ruokahalua!!!
meillä ainakin syödään nakkisoppaa silloin tällöin.

Nakkisoppaa tulee meidänkin vaavi saamaan, kun 1-vuotta on täynnä. Noin kerran kahdessa kuukaudessa tulee sitä korkeintaan saamaan. Ja ehkä joskus vappuna ja uutena vuotena nakki huuleen. Uskon kohtuuteen ja terveeseen järkeen. Ja eikun nakille!

Yhteistyössä