Milloin muskariin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja musa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

musa

Vieras
Miloin olette aloittaneet vauvan kanssa muskarin? Vauvani on viikon vajaa 4 kuukautta ja mieleni tekisi jo aloittaa (jos siis ryhmiin vaan mahtuu). Ikäraja täälläpäin on 3kk mutta mietin onko se niin pienen kanssa järkevää.

Siis kokemuksia!

Kiitos!

Kyllä kai siinä järkeä on onhan se vauvamuskari:) Meillä ei ollut ryhmää niin pienille, joten pääsimme 7kk iässä 1v-2v ryhmään, poika tykkäsi kovasti ja äiti myös. Ystäväni puolestaan koko ettei se kananttanut, heidän tyttöä oli tuolloin vajaa 6kk ja kuulemma liian pieni, kävivät kokeilemassa.

Tokihan isompi lapsi pystyy eri lailla osallistumaan, vauvojen kanssa äidin osuus on suuri, mutta noiden vauvaryhmien ohjelmahan on rakennut vain vauvoille. kannattaa mennä. Me aloitetaan nyt taas muskari, poika on jo yli 1v.

Kysyin juuri samaa muskariohjaajalta. Hänen mielestään jo 3 kk vanhat voi nauttia muskarista. Oma tytär on nyt 5 kk ja ensi viikolla aloitetaan muskarointi. Tyttö tykkää ainakin kotioloissa laulusta ja tanssista äidin kanssa. Toivon lähinnä tässä vaiheessa, että muskarista saadaan uusia leikkejä ja lauluja kotiohjelmistoonkin:-) Ja ehkä muiden vauvojen kohtaaminen alkaa syksyn mittaan jo kiinnostaa.

Olen vähän tumpelo näissä taapero asioissa. Minkä ikäisille muskareita on? Kannattaako vielä mennä n. 2v. kanssa? Mitä siellä tehdään?

Lauletaan ja leikitään musiikin tahdissa ja ohjaajat ohjaavat leikkejä? Osallistuuko äidit aktiivisesti "leikkiin" (siis taaperoikäisten äidit toki vauvojen äidit osallistuu) vai istuuko jossain vähän matkan päässä?

Olen menossa 5 kk kanssa ensi viikolla ekaa kertaa, ja ko. muskarissa tämä on nimenomaan vauvaryhmä. Erikseen on taaperoryhmät ja olen ymmärtänyt että nimenomaan äiti (tai isä) leikkii pääasiassa yhdessä oman vauvansa kanssa, toki jotain ryhmäjuttujakin on, varsinkin taaperoille. Meillä pitää olla joku huopa lattialeikkeihin mukana, ja toivon tosiaan että opin itse uusia lauluja jne. kotona käytettäväksi, alkavat vanhat olla kuluneet :-) (ainakin omasta mielestäni :-) ).

Yhteistyössä