ruoka-ainediettailu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja masuvaivat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

masuvaivat

Vieras
jos olette olleet lakossa masuvaivoja aiheuttaneiden ruoka-aineiden suhteen, niin milloin olette ""uskaltautuneet"" kokeilemaan ko. tuotteita uudestaan?
oma vauvani nyt 3kk, ja olen ruokavaliosta karsinut mm. ruisleivän, kahvin, maidon ja sitrushedelmät. Tuota kahvia lähinnä mietin... juon sitä kyllä kupillisen päivässä, mutta olen ollut huomaavinani että jos olen erehtynyt vaikkapa vieraiden kanssa juomana 2-3 kuppia niin johan on tyttö piereskellyt ja ähissyt tuskaisena koko yön :(
Mietin siis, tottuukohan vaavin masu pikkuhiljaa noihin paheisiini vai olenko ""tuomittu"" tähän hurjaan epäitsekkyyteen eli kahvittomuuteen koko loppu imetysajan ;)

Toivottavasti kukaan ei nyt kimpaannu tästä, pidän kyllä imetystä ja vauvan hyvinvointia tärkeämpänä kuin kahvinjuontiani ;DDD

juu, samoja olen itsekkin miettinyt. Jätin maidon pois ruokavaliostani, ja aina kun erehdyn suuhuni jotain maitoa sisältävää pistämään niin johan on seuraava yö tuskainen. Muutaman kerran kokeilun jälkeen oli pakko vaan myöntää ettei maito sovi vauvelin vatsalle. Itse kovasti tykkäisin syödä esim. juustoja, mutta pitänee unohtaa ne imetyksen ajaksi. Välillä kyllä tuntuu, että voisi lopettaa koko imetyksen, kun siitä tuntuu tulevan aina jotain vatsanväänteitä. Ei imetyksestä nauti vauva eikä äiti :(

Joo, samaa pähkäilen täällä. Maidoton dieetti ei mulle sopinut, sain ihan hirveitä vieroitusoireita kun en saanut maitoa. No, gefilusmaitoa pystyin juomaan, se ei vauvalle käy ja siin on vielä niit maitohappobakteereja ja maistuupa viel maidolta. Mut ruisleipää tekis mieli...

Meillä kyllä vauva tottui pikkuhiljaa. Neljä ensimmäistä kuukautta piti olla tarkka ruokavaliosta, mutta sitten rupesin vähitellen syömään ruisleipää sun muuta.

Jos vauvalla tulee selviä vatsavaivoja äidinmaidon kautta, niin kyseessä on mitä luultavammin allergia. Olkaa siis todella varovaisia kun aloittelette vauvoille kiinteiden antamisen, koska mitä todennäköisemmin allergioita on enemmän kuin yksi. Maitoallergian kanssa käsikädessä kulkee useimmiten muna-allergia ja näiden kahden lisäksi pikkuvauvojen yleisempiä allergioita ovat kotimaiset viljat.

Itse oli melkein koko imetysajan dieetillä. Lopetin imetyksen vauvan ollessa 9,5 kk, kun lopulta löytyi sopiva korvike, neljäs mitä testasimme. Koko ajan jouduin karsimaan dieettiäni pienemmäksi ja pienemmäksi, lopulta söin viimeiset 4 kk maissia, riisiä, possua, mustikkaa, kurkkua, salaattia ja sinistä keijua (maidoton). Ei enää loppuvaiheessa paljoa naurattanut ja kun sopiva korvike lopulta löytyi, niin lopetin imetyksen melkein välittömästi.

En siis muuta voi sanoa kuin että onnea teille matkaan ja toivotaan että vauvanne eivät ole allergisia. Kirjoittamanne perusteella tosin voisi epäillä vahvasti allergiaa.

Minä olen jo itse allerginen ja siksi tuo karsiminen on toiminut jo vuosia. Äitini oli nuorimman siskoni kanssa allergia testaus ryhmässä ihan syntymästä asti ja silloin 70- luvun lopulla tuo aika oli ollut puoleen vuoteen asti. Minä sitten fiksuna ajattelin, että kun kerran teen ristiäisiin munavoita niin sitä sitten syönkin ja vauva sai siitä tosi suuret vatsavaivat. Itse päätin että tarkkailen omaa syömistäni tarkemmin. Ja tuosta imettämisestä, silloin oli suositeltu, että jos noita vaivoja esiintyy jo imetettäessä, niin mahdollisuuden mukaan olisi täysimetyksellä puoleen vuoteen asti ja vasta sitten aloittais lisäruokinnan. Omassa perheessä asiasta voi sanoa jo olevan tuo suositus, kun neljästä lapsesta ainoastaan minä olen sairastunut ruoka-aine allergiaan ja kaikki toiset ei. Minulle lisäruoka on aloitettu 3 kk ja toisille 6kk iässä. Eli minusta nuo kannattaa ottaa vakavasti.

itse en ole maitoa kokeillut, tosin olen syönyt juustoa ja käyttänyt margariinia eikä niistä ole tullut vaivoja. jos olisi maitoallergiasta kyse, niin tulisiko? kuinka nopeasti vaivat ilmaantuvat jos esim. hörppäälasin maitoa ja se on allergisoiva?

Jokaisen lapsen reagoiminen on todella yksilöllistä. Saattaa olla, että mitään oireita ei näy äidinmaidon kautta, mutta kun lapsi saa suoraan esim. maitoa, niin saa todella voimakkaan reaktion. Toisilla äideillä ei edes imeydy oma syömä ruoka rintamaitoon niin paljoa kuin toisilla ja tämä on ihan tutkittu juttu.

Jos lapsi on maidolle allerginen, niin kyllä vetäisin itse todella tiukan linjan siihen, että yhtään mitään maitotuotteita ei kannata käyttää ei siis juustoa, voita, ei yhtään mitään valmistuotteita missä on maitoproteeinia, heraa tai kaseiinia. On nimittäin myös tutkittu, että jos lapsi saa sopimatonta ruokaa, vaikkakin vaan sen verran, että näkyviä oireita ei juuri edes tule, niin toipuminen allergiasta kestää kauemmin. Monet lasten allergioista kun paranee iän myötä. Mutta jos esim. lapsi saa säännöllisesti maitotuotteita ja on niille allerginen, niin sitä pidempään kestää, että keho alkaa sitä tuotetta sietämään. No, sitten on tietysti vielä tämä siedätys-koulukuntakin, mutta itse en todellakaan ole sen kannalla. Mutta se onkin vain minun mielipiteeni.

Jos epäilee lapsellaan allergiaa, niin kehoitan todellakin hakeutumaan allergologille. Valitettavasti tavalliset lastenlääkärit eivät useinkaan tiedä allergioista tarpeeksi. Yksityiseltä puolelta saa avun ja jos kerran siellä käy selvittelemässä asiaa se maksaa n. 50 euroa, mikä ei minun mielestäni ole paljoakaan siitä, että saa lapsensa parempaan kuntoon.

Yhteistyössä