Milloin muilla kääntynyt perätilasta oikein päin???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Käääääk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla oli kans perätilassa ainakin viíkolla 36...viikolla 37 kävin lääkärissä joka ultras ja vaavi oli kääntynyt.Mulle tämä lääkäri sanoi että 3-4% jää perätilaan.Kääntäminen on kans mahdollista jos vauva ei ole viel ns.kiinnittynyt pyllystä.

Toivon että vaavisi vielä kääntyy raivotarjontaan!!

Mulla on ollut vauva perätilassa jo viikolta 30 lähtien (tai siis silloin eka kerran tarjonta yleensä katottiinkin...). Nyt on menossa viikko 38 ja huomenna ois äippäpolilla synnytystavan arviointi. Vauva on tammikuun alun ultran mukaan nelikiloinen syntyessään, joten olen kallistumassa sektion puolelle... . Vauva oli jo silloin tammikuussa todella tiukasti lantion luitten sisällä ja nyt neuvolan mukaan on jo aika lailla kiinnittynyt. Ja ilmeisesti näin myöhäisillä viikoilla vauvaa ei ilmeisesti enää edes yritetä kääntää. Jos joku on kuullut muuta, niin ilmoitelkaa!

Sehän tässä jännittääkin, että kääntyykö, kun en missään nimessä halua synnyttää alateitse perätilassa olevaa vauvaa. Esikoinen syntyi alateitse, oli raivotarjonnassa, mutta oli aika isokokoinen.

Vauvaahan voi vaikka töniä liikkeelle itse jos kellii siellä masussa vielä pää ylöspäin. Ehtii kyllä kääntymään vielä 38 viikollakin, niinkuin minulla kävi. Oli muuten aikamoinen muljahdus, kun ei ollut muutoin mahtunut kunnolla edes kääntämään kylkeä ja sitten yhtäkkiä heitti kuperkeikan!! Mulle lääkäri sanoi ettei kannata huolestua ennen kuin alkaa olla kiinnittymisen aika (vko 37-39), ettei kiinnity pyllystä..!

Mulla 2 vauvaa olleet perätilassa. Molempia yritettiin kääntää rv 36 muttei kumpikaan kääntyneet... -00 syntyi esikoinen perätilassa ja -07 syntyi kolmas perätilassa. helppoja synnytyksiä molemmat!

En voi kuvitellakaan suostuvani vapaaehtoisesti synnyttämään perätilassa olevaa vauvaa. Annetaanko sektio vaihtoehdoksi? Neuvolassa sanottiin vain, että kääntöyrityksen jälkeen (rv 36 seudulla) otetaan lantiomittoja ja päätetään sitten, että mahtuuko vauva alateitse.

Hei ap! Ei sun tarvitse synnyttää perätilaista vauvaa alateitse ellet itse halua. Sinä itse viime kädessä päätät, miten haluat lapsesi synnyttää! Lääkäri voi kyllä olla toista mieltä ja yrittää puhua sinut ympäri, mutta pysy tiukkana! Sektioon päädytään usein perätilassa olevan vauavn kanssa, jos synnytät esikoistasi, vauva on isokokoinen, lantiosi on pienehkö ym.

Mulla esikoinen oli ja pysyi perätilassa siitä asti kun asentoa ylipäätään tarkkailtiin. Vauvan pylly oli jumissa alhaalla ja kasvot ja jalat olivat vastakkain rintojen alla, eli vauva oli ns. "linkkuveitsiasennossa". En entinyt synnytystapa-arvioon koska vauva syntyi jo sitä ennen, mutta en usko että omalla kohdallani käännöstä olis yritetty (koska vauva oli ollut jumissa samassa asennossa jo niin pitkään), joten tod. näk. tulossa olisi ollut suunniteltu sektio, koska kyseessä oli esikoinen.

Vauvan omatoiminen kääntyminen, käännösyritys ja mahdollinen alatiesynnytys riippuu siitä miten vauva perätilassaan on. Jos esim. vain toinen jalka on jumissa alhaalla, ei käännöstä yleensä voida tehdä hankalan asennon takia eikä vauva itse saa mitenkään enää jalkaansa nostettua lantion kuopasta, ja alasynnytyksen kannalta yhden jalan tarjonta on käsittääkseni myöskin se huonoin vaihtoehto (napanuoraprolapsi, mahdollinen paha jumitus toisen jalan asennon kanssa). Olen ymmärtänyt että pylly edellä tuleva perätila on se tavallisin ja sitä ehkä eniten alakautta synnytetään, myös molemmat jalat edellä voi ilmeisesti kohtuu turvallisesti synnyttää. Varsinkaan esikoista ei koskaan laiteta väkisin alakautta synnyttämään, ja ymmärtääkseni myös käännösyrityksestä voi kieltäytyä tai ainakin se keskeytetään heti jos on äidille kovin tuskainen.

Tämä toinen vauvani oli riemukseni pitkään ihan oikein päin, mutta viimeksi neuvolassa olikin sitten noussut poikittain. Ensi viikolla on synnytystapa-arvio, joten saapa nähdä tullaanko siellä jo sektiopäätökseen... Viikkoja on silloin vasta alle 33, mutta koska esikoinen syntyi hätäsektiolla 36. viikolla, niin voipi olla että päätöksiä tehdään jo nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
En voi kuvitellakaan suostuvani vapaaehtoisesti synnyttämään perätilassa olevaa vauvaa. Annetaanko sektio vaihtoehdoksi? Neuvolassa sanottiin vain, että kääntöyrityksen jälkeen (rv 36 seudulla) otetaan lantiomittoja ja päätetään sitten, että mahtuuko vauva alateitse.

Riippuu ihan sairaalasta. Joissain pienemmissä sairaaloissa perätilavauvan alatiesynnytystä ei edes pidetä vaihtoehtona, varsinkaan esikoisen ollesssa kyseessä. Ole rauhassa, kukaan ei voi pakottaa sinua alatiesynntykseen.

Sairaalani on KYS.

Jospa baby vielä kääntyisi... On vain ollut koko sen ajan, mitä vauvan asentoa on katsottu, niin pää ylöspäin. Ainakin rv 20 jo oli näin päin. Vauva ei ole ihan pystysuorasti peppu alaspäin ja pää ylöspäin, vaan hieman vinottain. Siis pää on tuolla oikealla ja jalat viipottaa vasemmalle kohti meikäläisen lonkkaluuta. Tuntuukin välillä aika "kivalta", kun vauva potkiskelee tosi alas. Pissahätä on siis vähän väliä...

Kyllähän minä niin arvelinkin, ettei ketään voi pakottaa perätilasynnytykseen, mutta kun on niitä lääkäreitä, joiden mielestä se on "ihan normaalia" ja "ihan turvallista.

Muuten, jos vauva ei käänny ja tila kohdussa h-hetken lähestyessä käy aika pieneksi, niin onko vauvalle haittaa esim. tuollaisesta kertomastanne likkuveitsiasennosta? Lonkkaongelmia tms.?

heippa, eli mun vauvat on olleet pienikokoisia, ja lantion mitat vastaavasi tosi tilavat.

mutta ei ketään pakoteta synnyttään perätilavauvaa alateitse, mä itse halusin ja kun muutkin edellytykset oli kohillaan niin lääkäri oli myös alatiesynnytyksen kannalla.

sektio on se mitä kammoan eniten! (tietty jos vauvat olis olleet suuria, olis toi sectio ollu ainoo vaihtis..)

esikoisen synnytys kesti 7,5 tuntia tehtiin eppari ponnistaa en osannu, ponnistus kesti 1h2min..

toinen vauva syntyi oikein päin. oli kivuliaampi kuin esikoisen synnytys ja tunnin lyhyempi kokonaiskestoltaan eli 6,5h. ponnistusvaihe kesti tosin 15min.

kolmas vauva syntyi taas perätilassa, kokonaiskesto 5,5h ja ponnistusvaihe 11min. ei repeämiä eikä epparia.

usein lonkkaluksaatio on yleisempi perätilassa olleille tyttövauvoille, meidän vauvoille ei ole tullut eli ei aina

Lonkkaluksaatio on perinnöllistä ja todellakin tytöillä yleisempää. Minulla oli itsellä lonkkatyyny ekat 3kk vaikka en ollut perätilavauva, mutta poikamme lonkat olivat kunnossa vaikka istui kohdussa mahdollisimman vänkkyrässä ja oli tämä sukurasitekin. Eikä lonkkaluksaatio ole mikään kovin vakava juttu, itse esim. opin aikoinani kävelemään ihan normaalisti vaikka tyynyssä alun vietinkin, ja nykyään hoidotkin ovat varmasti toista luokkaa kuin 70-luvulla. Turha siis stressata tästä, varsinkin kun et itse asialle mitään voi!

Meillä esikoisen hankala asento kohdussa aiheutti ainakin sen että oli ulos tullessaan hurjan näköinen, mutta jalat suoristuivat normaaliksi melko nopeasti. Hitaammin hän kyllä on lähtenyt liikkumaan, mutta tuskin kohdun asento kovin suuresti siihen vaikutti, vaan paljon muitakin tekijöitä löytyy. Nyt olen kyllä huomannut että kakkonen liikkui paaaaljon enemmän ennen kuin kääntyi perätilaan ja esikoinen se vasta paikallaan olikin, eli ehkä liikkeiden harjoittelu jää perätilavauvoilta hieman vähemmälle kohdun sisäpuolella. Mutta ainakaan meille ei annettu esimerkiksi mitään jumppaohjeita tms. vauvan kanssa perätilasta johtuen vaikka jalat vähän vänkkyrässä alussa olikin, eli ilmeisesti sellainen ei mitään hoitoa vaadikaan.

Juu, tiedän, ettei tuo perätila tarkoita automaattisesti lonkkaluksaatiota. Nyt vain aloin jotenkin kuvitella, että perätila lisää aivan erityisesti riskiä tuollaiseen tai johonkin muuhun alaraajojen vaivaan...

Yritä itse töniä vauvaa liikkumaan siellä mahassa nyt kun siellä on vielä vähän tilaa liikkua. Ehkä se kääntyy itsestään kun sulla on aikaakin vielä noin paljon jäljellä. Äläkä turhaan mieti vaihtoehtoja vielä synnytyksen suhteen, siinä voi vielä käydä ihan miten vaan. Jos et saa lasta itse kääntymään, voi kätilötkin kokeilla tai lääkäri. Synnytykseesi on vielä aikaa. Ja turha siitä on murehtia, voihan käydä niinkin ettet ehdi päästä sektioon tai joudut siihen muista syistä kuin lapsen perätilasta. Lapsi on varmasti ihan ok, terve ja virkeä, synnytitpä hänet sitten perätilassa, sektiolla tai raivotarjonnasta alateitse. Noista luksaatioista ja muista on turha ottaa hirveetä ressiä itelleen, kun ne voi tulla sellaisellekin joka syntyy normaalisti , tai sellaiselle joka otetaan ulos sektiolla. Ystäväni tytöltä meni lonkat kun häntä revittiin väkivoimin ulos sektiohaavasta nilkka edellä.
Toivon että synnyttäisit "normaalin" alatiesynnytyksen, vaikka sitten perätilassa olevan vauvasi, koska paranet siitä huomattavasti nopeammin kuin sektiosta. Yhtä paljon sieltä sitä lasta tulee ulos olipa se miten päin tahansa. Kannattaa jutella neuvolan hoitajan kanssa tästä asiasta mahdollisimman pian ettet pilaa odotuksen loppuaikaa turhalla murehtimisella. Ota iisisti ja juttele sille vauvalle, että nyt ois aika kääntyä! Riemukasta ja rauhallista odotuksen loppua sinulle ap!

Minulla oli kääntynyt vasta viime neuvolakeikkaan, eli joskus rv 34. Sitä ennen pyöriskeli mitenpäin vaan, eli tilaa noilla sun viikoilla on vielä kivasti verrytellä lonkkiakin. RV36 sitten vasta annetaan "perätilatuomio" ja yritetään mahdollista ulkokäännöstä mikäli haluat. Sektioon valtaosa ensisynnyttäjistä päätyy KYSissäkin, jos ei ulkokäännös onnistu.

Mulla myös vauva perätilassa, tänään 36+1. Ei ole luullakseni ikinä raivotarjonnassa ollutkaan, koska liikkeet tuntuneet aina alavatsassa. Viikolla 23 taisi olla vielä poikittain mutta sitten asettunut istuskelemaan, oletan että on ns täydellisessä perätilassa eli jalat kippuralla edessä, selkä mun selkärankaa vasten. Mutta ultrallahan sen sitten vasta näkee. Pää seilaa ees taas rintojen alla. Huomenna mennään sitten yrittämään kääntämistä.. saa nähdä miten käy! Itse yritän vaan suhtautua niin että perätilaan on varmaan joku hyvä syy, ja jos on kääntyäkseen niin sitten kääntyy, jos ei käänny niin sitten leikkaillaan! Tämä on esikoinen, ja sen olen jo päättänyt että alakautta en lähde urheilemaan.. eri asia jos olisin jo 'menestyksekkäästi' synnyttänyt ja vauva olisi pienehkö etc..

Mulla yritettiin tänään käännöstä, rv38, ja sattui pirusti ja nyt maha arkana. Ei kääntynyt... Vauva oli nyt jo aika kookas ja ehtii tässä vielä kasvamaan, eli sektioaika mulle annettiin noin viikon päähän lasketusta ajasta.

Jännä nähdä kuinka eri käytäntöjä eri paikkakunnilla. Minulla kääntyi tai oli kääntynyt vk35 perätilaan ja kääntöä ei yritettykään,kun istukka etuseinässä ja lapsivettä niukasti, päädyttiin lääkärin kanssa sektioon. Täällä yleensä sektio tehddään vk38, mutta meillä vauva oli tod.pieni, ni kasvateltiin vähän enemmän, suunniteltu sektio oli 38+6 mutta päättikin tulla sit maailmaan pari päivää aikaisemmin, tosin sektiolla kuitenkin.

Kun istukka on edessä, ei käännöstä voida edes yrittää. Mulla takaseinämässä, onneksi.
Mulla vauva oli ainakin pari viikkoa sitten vielä silleen perätilassa, että selkä ulospäin.

Yhteistyössä