Milloin lopetit lapsen syöttämisen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Sittenkö kun osasi itse tarpeeksi hyvin? Vai milloin? Itse oon syöttänyt välillä 1 v 4 kk ikäistä, vaikka on jo pari kuukautta osannut syödä itse lusikalla ihan riittävän hyvin. Lähinnä syötän jos on kiire johonkin (poika syö toisella lusikalla) tai en muuten vaan jaksa katsella sitä pelleilyä,jos syömisestä ei meinaa tulla mitään. Tai esim. jos joutuu joskus syömään autossa, niin syötän, ettei tulis sotkua. Nyt poika on vaan ruvennu tekemään semmosta, ettei meinaa ensin milllään syödä ja työntää lusikkaa mulle, että mun pitäis syöttää. Saatan sitten yhden lusikallisen laittaa, jonka jälkeen kyllä syö sitten itsekin ihan hyvin. Joskus annan vaan kitistä ja syön itse samalla tai puuhailen jotain keittiössä, niin kyllä se jossain vaiheessa alkaa yleensä syödä.

Mut siis kysymys oli, että millon itse lopetit lapsen syöttämisen. :)

Heti lopetin kun vain oli mahdollista. Okei, joskus väsynyttä lasta täytyi auttaa tai sairasta maanitella syömään, mutta jahka lusikka pysyi kädessä ja ruoka löysi suuhun asti niin lapsi söi itse. Parhaita hetkiä tällaiset, kun jotain merkittävää oppivat ja jäi itseltä hommia poies.

ensimmäisen tytön kanssa varmaan oli jotain 1v ja 2kk, toinen tyttö ei ole antanut syöttää koskaan, alkoi itse syödä jo 6kk iässä, tosin nyt kun on reilu 3v antaa joskus syöttää :D :D .

Siinä 1v4kk ikäisenä ovat molemmat hallinneet lusikan käytön sen verran hyvin, että yleensä ovat syöneet itse. Ja kuopus onkin ollut sen verran "minä ite"-tyyppi, ettei oppimisen jälkeen ole edes juuri suostunut syötettäväksi. Mutta esikoinen (kohta 4v) taas tykkää enemmän olla "lellittävänä" ja vaikka jo harjoittelee veitsenkin käyttöä (haarukkaa käyttänyt jo pitkään), niin joskus syötän ihan vaan huvin vuoksi.

meidän neiti ei enää antanut syöttää itseään 1v jälkeen. Silloin tempaisi lusikan kourastani ja se oli sillä selvä. On aina ollut erittäin voimakas tahtoinen ja tästä syystä on oppinut kaiken erittäin nopeasti. Päiväkodin aloitti 1v3kk iässä ja osasi pukea, riisua, syödä itse ja käydä potalla. esikoinen (poika ) on taas ollut aivan toista luokkaa omatoimisuudessa.

1v4kk halusi alkaa itse syömään,sitä ennen ei oikeestaan edes yrittänyt.Osasikin sitten oikein hyvin ja ei ole syöttämisiin enään juuri suostunutkaan...paitsi iltapuuron saa syöttää äiti.

Joskus saatan auttaa tuota melkein 4veetäkin, hyvin harvoin mutta kumminkin...Esikoista pääasiassa syötettiin yli 2veeksi..ainakin 2,5v ikään jos oikein muistan. Kuopus syö useimmiten itse kun on melkein 2v nyt.

[QUOTE="hip";21908459]Mää oon syöttänyt vielä reilu 3veetäkin ja jopa 4veetäkin. Pyörtykää siis! :D[/QUOTE]

Niin minäkin ja vielä lelujen kans!! Eipä noista lapsista paljo huomaa että pitkään syötin. Ihan normaaleja koululaisia ovat nyt. :)

meillä syötetään vielä päivittäin kaksi veetä. jos on lempiruokaa niin syö ite, mutta muuten äit/isi joutuu syöttämään kun muuten jää pöperöt lautaselle. ei oo mua paljon stressannut, ehtiihän tuota syötää kun on ainokainen. ja varmasti ei halua enää muutaman vuoden kuluttua, että syömiseen puututaan. :)

[QUOTE="hip";21908691]Siksi että esim sinä voit ihmetellä :D

Joillekin lapsille se syöminen voi olla vaikeeta ja todellinen ongelma eli syy löytynee siitä. Ja turha tulla huuteleen, et lapsi kyllä syö, kun on nälkä. Tämän ymmärtää vaan ne, ketkä kokeneet saman. Muiden en edes odota ymmärtävän.[/QUOTE]

No meille se ei ole edes ongelma, siis syöminen. Eikä siitä tehdäkään. Jos melkein 4v pyytää että auta niin en koe että mun täytyy kieltäytyä. Harvemmin edes pyytää.

[QUOTE="hip";21908691]Siksi että esim sinä voit ihmetellä :D

Joillekin lapsille se syöminen voi olla vaikeeta ja todellinen ongelma eli syy löytynee siitä. Ja turha tulla huuteleen, et lapsi kyllä syö, kun on nälkä. Tämän ymmärtää vaan ne, ketkä kokeneet saman. Muiden en edes odota ymmärtävän.[/QUOTE]

"Hip", miten teillä on juominen sujunut? Meillä poika nyt 2v 3kk ja ei päästä edes tuttipullosta eroon kun ei kerta kaikkiaan suostu juomaan muualta. Osaa kyllä juoda lasista ja nokkamukista, mutta juo silloin noin 0,2dl (reilu ruokalusikallinen). Tuttipullosta menee 2dl, mut silloinkin pitää yleensä jonkun pitää pulloa, ei siis suostu pitämään sitä käsissään. Ja jos en suostu juottamaan, on vaikka koko päivän juomatta tai sitten juo sen 0,2dl ja on taas juomatta vähintään 5 tuntia...

Syödä osaa itsekkin, mutta syö vain muutaman lusikallisen ja sen jälkeen ei voisi koko touhu vähempää kiinnostaa. Jos saa samalla leikkiä, niin aukoo kyllä suutaan jos joku sinne ruokaa lappaa. Painoa ei ole tullut vuoteen lisää yhtään... :(

"Hip", miten teillä on juominen sujunut? Meillä poika nyt 2v 3kk ja ei päästä edes tuttipullosta eroon kun ei kerta kaikkiaan suostu juomaan muualta. Osaa kyllä juoda lasista ja nokkamukista, mutta juo silloin noin 0,2dl (reilu ruokalusikallinen). Tuttipullosta menee 2dl, mut silloinkin pitää yleensä jonkun pitää pulloa, ei siis suostu pitämään sitä käsissään. Ja jos en suostu juottamaan, on vaikka koko päivän juomatta tai sitten juo sen 0,2dl ja on taas juomatta vähintään 5 tuntia...

Syödä osaa itsekkin, mutta syö vain muutaman lusikallisen ja sen jälkeen ei voisi koko touhu vähempää kiinnostaa. Jos saa samalla leikkiä, niin aukoo kyllä suutaan jos joku sinne ruokaa lappaa. Painoa ei ole tullut vuoteen lisää yhtään... :(

Ikinä ei oo meidän tytöt pullosta juoneet ja nokkamuki oli ihan jees hetken, mut lasi kaikkein paras, josta ovat juoneet molemmat tosi hyvin. Maitoa siis mennyt aina suht hyvin, mut ruokailut ollut ihan tuskaa.

Ja enhän minä siitä syömisestä tai ennemminkin syömättömyydestä tehnyt ongelmaa, mutta on kai se lääkärien ja nla-tätien mielestä ongelma, jos lapsi menee -25 käyrällä, joka johtunee siitä, ettei se vaan syö. 5v neito painaa siis 14kg, mut so what :)

Meillä juuri 3 v täyttänyt ja viimeksi tänään lapioin iltaviilin suuhun. Syöminen on ollut syntymästä asti hankalaa ja painokäyrät reippaasti miinuksella. Poika syö kyllä useimmiten aluksi itse, mutta parin lusikallisen jälkeen on ilmeisesti pahin nälkä ohi ja sitten ei kiinnosta. Syötettynä menee koko lautasellinen. Toivottavasti alkaa joskus ruoka maistua.

Kaikilla kolmella isommalla lapsella siinä vähän yli 2vnä lopetettu, siihen asti syötetty sormiruokia lukuun ottamatta aina. Tätä nuorimmaistakin siis syötellään vielä puoli vuotta ainakin, ja mielellään. :)

Uusimmat

Yhteistyössä