Milloin lapsi oppii muistamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Minulla on kahdeksanvuotias tyttö, jolla on aina avaimet, lompakko ym hukassa ja unohtelee läksyjä. Hän on sillä tavalla tunnollinen, että huolehtii, että läksyt on tehtynä viimeistään aamulla, mutta monesti iltapäivällä väittää, että ei tullut läksyjä tai tuli ihan vähän, kun on kiire kavereille. Sitten illalla nukkumaan mennessä säpsähtää, että mullahan oli vielä läksyjä, ja väittää että "unohdin, eikä unohdukselle voi mitään". Uskon, että tässä tapauksessa oli kyse valheesta, kun kaverit kiinnostaa enemmän kuin läksyt.

Mutta esimerkiksi avaimet, rahat (muutama euro) ja lelut on useammin hukassa kuin tallessa. Yleensä ne on kuitenkin kotona, eli sen verran tyttö osaa huolehtia tavaroistaan, jos haluaa, että ei jätä avainta esimerkiksi ulos, mutta on niitä monesti kavereidenkin luo jäänyt. Olen käskenyt hänen laittaa rahat aina samaan paikkaan, mutta ei kuulemma muista. Tytölle laitettiin kaapin kylkeen oma naula avainta varten, mutta ei ikinä muista laittaa siihen, vaan viskaa avaimen mihin sattuu, kuten myös takin ja muut tavarat. Tuo tuntuukin olevan nykylapsilla yleinen käytäntö, että takki vain putoaa eteiseen, ja meillä se ei ainakaan ole siitä kiinni, ettenkö olisi sanonut. Kysymys kuuluukin, kuinka monta tuhatta jankutusta tarvitaan, että tavarat menee käskemättä oikeaan paikkaan? Jos avain on hukassa, en anna hänelle vara-avainta hukattavaksi, vaan saa kulkea ovista niin, että joku käy avaamassa. Olen kuitenkin kotona, kun hän tulee koulusta.

Itsekin kyllä unohtelen ja hukkailen tavaroita, mutta juuri avaimille ja rahoille on aina sama paikka, niin ei voi unohtaa.

Se vähän riippuu. Jos luonne on sellainen, voi olla ettei opi ikinä. Itse ainakin tiedän erittäin monta aikuista, jolla on jatkuvasti puhelin, lompakko, silmälasit tms hukassa, eikä ne vaatteetkaan välttämättä ole siellä missä pitäisi.

En mä tiedä onko tolla mitään tekemistä muistamisen tai osaamisen kanssa.

Kyllähän lapsi varmasti tietää, mihin mikäkin kuuluisi laittaa, mutta toteutus vähän ontuu. Samahan se on monella aikuisella, milloin mikäkin hukassa.

Kiitos vastauksista! Niinhän se on, että se riippuu monesta asiasta. Itsekin tosiaan unohtelen asioita, mutta olen aika varma, että lapsena olin paljon huolellisempi kuin oma tyttöni. Toisaalta siihen aikaan lapsilla ei ollut niin paljon leluja kuin nykyään, niin niistä halusi pitää parempaa huolta. Ja muutenkin minulla oli vähemmän kavereita ja muita kiireitä, niin ehdin laittaa tavarat talteen ja tehdä läksyt rauhassa. Itse olen alkanut unohtelemaan omien lasten myötä, valvomisen ja ainaisen kiireen ja lasten "hästäämisen" takia. Esimerkiksi olen laittamassa saksia talteen ja huomaan, että taapero on levittänyt kaakaopurkin sisällön lattialle, niin ne sakset unohtuu siihen... ja kuka oli sen kaakaopurkin jättänyt pöydälle? Kohta huomaankin, että lapsi on leikkaamassa jotain kiellettyä, ja joku muu asia taas unohtuu.

Siksi tein tämän aloituksen, kun mietin, että jos tämä on jotenkin aivojen kehittymiseen liittyvä juttu, että voiko tuon ikäiseltä vielä vaatia muistamista. Mutta ehkä se on tuo, että on aina niin paljon mielenkiintoisempia asioita, että ei ehdi miettiä sellaisia toisarvoisia asioita kuin avaimet, rahat tai pipo. Kävin vasta koululla ja siellä oli tyttöni pipo löytötavaroissa. :)

Yhteistyössä