Mitä tässä seuraavaksi keksisi? Ongelma: lapsi ja läksyt - jatkuu....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apuva"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apuva"

Vieras
Koulua käyty nyt noin kolmisen viikkoa ja edelleen läksyjen tekeminen on yhtä "tervan juontia" lapselle. Hän keksii tusinan syitä, miksi ei voi alkaa läksyjä tekemään. Ja kun pikku pakolla komentaa, että nyt ne läksyt on tehtävä. Niin lapsi alkaa karjua ja raivota kovaan ääneen ja mitä erinäisempiä uhkauksia ladellen. Kunnes sitten alkaa tehdä läksyjä ja mielellään hän tykkää ne nopeasti hutaista valmiiksi, että voi jatkaa leikkimistään. Haluaisi myös jättää osan läksyistä tekemättä. Tänäänkin hän myös vetosi, että hän tekee läksyt huomenna koulussa. Lapsi on vasta ekalla luokalla.

( Toisinaan tekisi mieli heittää lekkeriksi ja antaa lapsen olla tekemättä läksyjä. Mutta eihän silloin oppi kartu. Eikä noin saa ja voi toimia. Mutta ei hääviä ole tämmöinenkään meno. )

Jos sopisitte jonkun kellonajan millin ne tehdään. Tai että ne tehdään heti koulun jälkeen,

Meilläkin ekaluokkalainen inhoaa läksyjentekoa. Levähtää hetken koulun jälkeen ja tekee sitten läksyt nopeaan alta pois, omien sanojensa mukaan niiden jälkeen voi rentoutua leikkimään.
Annan lapsen tehdä läksyt itsenäisesti. En valvo tekeekö kaikki saati oikein, koska hänen vastuullaan ne ovat.

Minusta läksyjenteosta ei pitäisi ruveta palkitsemaan. Se on kuitenkin velvollisuus, joka on hoidettava. Hyvin tai huonosti, mutta hoidettava kuitenkin.

Liina eli et siis tarkasta onko lapsi tehnyt läksyt ja onko ne tehty ainakin suunnilleen oikein - miksi?

Kyllä minä vilkaisen, että onko kaikki tehty ja jos ei ole, niin käsken tekemään loppuun asti.

Ja jos lapsesi ei ole tehnyt kaikkia läksyjä, niin onko siitä tullut sanomista koulusta?

En tarkasta läksyjä, koska ne ovat lapsen eivät minun läksyni. Olen toki katsellut mitä lapsi tekee ja jonkun kysynyt miksi hän tekee jonkun asian tietyllä tavalla ( eli väärin). Ekaluokkalainen on perustellut miten on tehtävän ajatellut ja se siitä. Tehtäväksiannot läksyissä ovat melko huonoja eli minustakin tehtävän voi tulkita monella tapaa.

On jo saanut yhden muistutuksen kun oli yksi läksy tekemättä eikä varmaan ihan vähään aikaan unohda uudelleen.

Lapsi levähtää hetken ennen läksyjä ja sitten tekee ne. On nyt tullut suoraan kotiin koulusta, mutta pian menee iltikseen ja silloin tehdään sama juttu eli sieltä tullessa saa hetken huilia ja sitten tekee tehtävät.

Onko oppimisvaikeuksia jotka voisivat selittää asian? Vai kiire vain muihin leikkeihin?
Meillä ei ole ollut läksyjen kanssa ongelmia, mutta toki tilanteita jolloin ei niin huvittaisi. Siihen on auttanut läsnäolo, joka meillä oli alustapitäen ekaluokalla. Olin yleensä vieressä tai mies oli, kun teki läksyt. Juteltiin niistä ja lapsi oli yleensä innostunut tehtävistä ja osaamisestaan.
Motivointi tuossa olisi nyt kaiken a ja o. Jos nyt alkaa koulutaival jo noin huonosti niin ei siitä hääviä tule jatkossakaan.

[QUOTE="liina";24479000]En tarkasta läksyjä, koska ne ovat lapsen eivät minun läksyni. Olen toki katsellut mitä lapsi tekee ja jonkun kysynyt miksi hän tekee jonkun asian tietyllä tavalla ( eli väärin). Ekaluokkalainen on perustellut miten on tehtävän ajatellut ja se siitä. Tehtäväksiannot läksyissä ovat melko huonoja eli minustakin tehtävän voi tulkita monella tapaa.

On jo saanut yhden muistutuksen kun oli yksi läksy tekemättä eikä varmaan ihan vähään aikaan unohda uudelleen.

Lapsi levähtää hetken ennen läksyjä ja sitten tekee ne. On nyt tullut suoraan kotiin koulusta, mutta pian menee iltikseen ja silloin tehdään sama juttu eli sieltä tullessa saa hetken huilia ja sitten tekee tehtävät.[/QUOTE]

Mä olen kyllä aina tarkastanut et läksyt tulee tehtyä ja oikein, muuten meillä poika tekisi ne huolimattomasti kun ei tykkää niiden tekemisestä laisinkaan. Nyt poika kolmannella, mutta ekalla hän tarvitsi kyllä mielettömästi tukea niiden tekemiseen. Tosin poju on juuri ADHD tutkimuksissa, joten jos "normaalilapsen" läksyjen teko sujuu noin itsenäisesti olen kyllä kateellinen

Meilläpäin moni tekee läksyt jo iltiksessä. Ap, ota tavaksi, että lapsi pääsee ulos/kavereille/jne vasta, kun läksyt on tehty. Vaikka se on lapsesta nyt tylsää, kyllä siitä rutiini vielä tulee.

Meillä saa kotiin tultua välipalan, ja sitten tehdään läksyt. Jos väsyttää eikä jaksa heti, niin sitten saa mennä meidän sänkyyn loikoilemaan hämärään huoneeseen. Sitten kun huvittaa nousta niin on läksyjen aika, sitten vasta leikkimään tai ulos. Aika nopeasti oppivat tekemään ne heti välipalan jälkeen, kun en siinä välissä päästänyt mihinkään leikkimään. En myöskään tarkasta niitä, aina on olleet hyvin tehtynä (toki joskus joku lasku väärin tai kirjain väärin päin). Olen yrittänyt pitää läksyjen teon iloisena asiana, ja kyselen mielenkiinnosta mistä aiheesta ne on.

meillä pojan kanssa on sääntö,ettei saa mennä tietokoneelle/ulos,ennenkuin on läksyt tehty.Yleensä hän tekeekin ne heti kun pääsee kotiin :) Poika aloitti juuri tokaluokan.

Minä vaihdoin lapseni eri pedagogiaa käyttävään kouluun. Ja hyvä niin.
Sai enemmän aikaa oppia läksyjentekoon, sillä asiat kyllä voidaan tehdä koulussa niinkin, että kotona ei ole pakko verenmaku suussa tehdä läksyjä.

Yhteistyössä