Milloin lapsen VARHAISKASVATUSSUUNNITELMA pitää täyttää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätietoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätietoinen

Vieras
Syksyllä, kun lapsi aloitti päivähoidon, hoitaja lykkäsi käteen lapsen varhaiskasvatussuunnitelman ja sanoi jotenkin ohimennen, että tämän avulla meidän pitäisi(!) käydä sitten joskus keskusteluja... Minulle jäi vähän epäselväksi, milloin suunnitelma tulee täyttää ja milloin sitä mahdollisesti käydään läpi. Ja kuka kirjaa esim. seurannan?? Emmehän me vanhemmat näe, miten asiat hoidossa muuttuu?? Lapsi on nyt hoitajan lomien yms. takia ollut eri paikoissa sijaishoidossa eikä missään ole otettu puheeksi tuota kaavaketta. Emme ole sitä vielä täyttäneet. Syksyllä jos olisimme täyttäneet, olisi tilanne nyt jo ihan eri, sillä lapsi kasvaa ja kehittyy koko ajan vauhdilla - eli siis mielestäni kaavakkeesta pitäisi keskustella silloin, kun siihen kirjoitetut asiat ovat ajankohtaisia. Eli ajattelin täyttää kaavakkeen vasta, kun hoitaja kertoo milloin sitä käsitellään.

Vai miten teillä muilla tämä asia on sujunut?

mulla on 4 lasta enkä ole koskaan ko lomaketta nähnyt saati täyttänyt. kuulostaa paskanjauhannalta. lapset kun tosiaan kehittyy koko ajan vauhdilla. ei jouda koko ajan analysoimaan.

Lomakkeen olemme täyttäneet vasta sitten kun keskusteluaika on sovittu valmiiksi. Keskusteluja on ollut yksi syksyllä ja toinen keväällä. Keskustelu on oiva tapa saada toiveensa kuuluville. Päiväunettomuutta en ole saanut toteutetuksi, mutta muut toiveet on otettu huomioon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mulla on 4 lasta enkä ole koskaan ko lomaketta nähnyt saati täyttänyt. kuulostaa paskanjauhannalta. lapset kun tosiaan kehittyy koko ajan vauhdilla. ei jouda koko ajan analysoimaan.

onkohan se sitten paikkakuntakohtainen juttu...

ja hoitajakin tosiaan puhui siitä siihen sävyyn, että se PITÄISI täyttää ja sitä PITÄISI käsitellä... muta en tiedä tuleeko näin koskaan käymään...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

onkohan se sitten paikkakuntakohtainen juttu...

ja hoitajakin tosiaan puhui siitä siihen sävyyn, että se PITÄISI täyttää ja sitä PITÄISI käsitellä... muta en tiedä tuleeko näin koskaan käymään...

mulla on piäväkodissa kaikki lapset ollu enkä tosiaan ole moista nähnyt. ei oo kyllä ollu tarvettakaan. hyvin on menny kaikki. varmaan hoitajalla omissa intensiiveissä sen läpikäynti, elä sinä ressaa.

Erikoista. Jopkaisella kunnallahan pitää olla kunnallinen varhaiskasvatusuunnitelma. En ole kuullutkaan, että niitä tehtäisiin jokaisesta lapsesta. Soitin juuri päivähoitotoimistoon, ja siellä sanottiin minulle, että kunta on velvollinen tekemään erillisen suunnitelman lapselle vain lääkärin lausunnolla (meidän lapselle diagnoosi tulossa).

Meillä päin päiväkodit täyttää suunnitelman ja sitten sen pohjalta keskustellaan. Meillä on ollut yksikeskustelu ja käsitin, että niitä on kerran vuodessa. Hoitaja oli täyttänyt ja osasta olin samaa mieltä ja osasta en.

kyllä vasu tehdään jokaisesta lapsesta ja lain mukaan pitää olla,mutta vaihtelee kunnittain vielä välitettavasti....

ei se ole mikään kyyläyslappu vaan kartoitetaan mitä lapsi osaa,mihin tarvitaan harjaannusta sovitaan YHTEISISTÄ pelisäännöistä

Siis mitä ihmettä??? Eikö teidän kunnissa ole käytössä kasvunkansioita??? :O :O :O

Minä kun luulin, että ne on jo vuosia olleet lakisääteiset. Eli meidän kunnassa jo ties kuin kauan ollut käytössä. Vanhemmat täyttävät ikävuoden tiedot lapsestaan aina ennen kasvatuskeskustelua, joka pidetään vuosittain ja kansio on mukana keskustelussa. Siihen kirjataan myös keskustelun päätteeksi päivähoidon ja kodin yhteiset tavoitteet seuraavalle vuodelle.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitotäti:
Siis mitä ihmettä??? Eikö teidän kunnissa ole käytössä kasvunkansioita??? :O :O :O

Minä kun luulin, että ne on jo vuosia olleet lakisääteiset. Eli meidän kunnassa jo ties kuin kauan ollut käytössä. Vanhemmat täyttävät ikävuoden tiedot lapsestaan aina ennen kasvatuskeskustelua, joka pidetään vuosittain ja kansio on mukana keskustelussa. Siihen kirjataan myös keskustelun päätteeksi päivähoidon ja kodin yhteiset tavoitteet seuraavalle vuodelle.

kasvunkansiot osassa kunnissa historiaa ja on VASUT eli varhaiskasvatussuunnitelmat

joo, minäkin sain kyseisen paperin käsiini tuossa kuukausi sitten, pph antoi sen. Kysymykset siinä vaan olivat mielestäni todella outoja, Tyyliin "toivomme että kasvattaja suhtautuu lapseemme:" täh? Minä en kyennyt ymmärtämään miksi hoitotätiä yhtäkkiä tulisi kutsua lapseni kasvattajaksi!?!

Alkuperäinen kirjoittaja hoitotäti:
Alkuperäinen kirjoittaja jep jep:
mehän olemme ammattikasvattajia :)

Tätä on vanhempien vaikea ymmärtää. :D Mehän vain "vahditaan" niiden lapsia suurimman osan lasten hereilläoloajasta viitenä päivänä viikossa. ;)

niin ja ollaan v*mäisiä kun valitetaan puuttuvista vaatteista,etsitään vikoja kehityksestä kaiken maailman lapuilla yms. yms. :D :D

vaikka työtämme tehdään ja ajatellaan lasten parasta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

joo no päiväkodissa henkilöstö on myös kasvattajia koska ovat kasvatustehtävissä ja opiskelleet vuosia lapsen perushoitoa ja varhaiskasvatusta. Vanhemmat ovat kasvattajia mutta kyllä päiväkodin henkilöstöstä voi käyttää myös kasvattaja nimikettä jossain paperissa. Eikä niitä vasuja tehdä vanhempien kiusaksi vaan lapsen parasta ajateellen jos esim. tarvitsee harjoitusta jossain osa-alueella ja kartotetaan lapsen kehitystä.

Yhteistyössä