milloin lapselle jäätelöä ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niisku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu:
on saanut kerran maistaa.nyt poika siis reilu 1v7kk. olen kieltänyt päiväkodissakin koska siellä ei ruuan jälkeen harjata hampaita tai anneta purkkaa ja tää hampaiden harjaaminen ei ole niin helppoa kotonakaan.
myöskään muita herrkuja ei saa(keksejä,pullaa jne) jos jotain välipalaa niin leipää,hedelmiä, porkkanaa..marjoja.. jugurrtia olen joskus antanut ja viiliä.

Joo tämäkin kyllä onnistui meilläkin kun oli vain tuo esikoinen. Mutta teepä se nyt niin nelonen tanssii ripaskaa innostuksissaan, on meinaan 1v8kk. Ei ne hampaat tipu suusta yhdestä jäätelöstä jos kerran unohtuu pestä tai syödä purkkaa päälle, kyllä siihen tarvii vähä suurempia mokia.

Kun nyt kyse ei ole ollenkaan pesemisistä tai purkasta, vaan karies bakteerista

No tässä olikin kyse siitä minkä ikäinen on saanu sitä jäätelöä, tuskin se karies on purkitettu jäätelöksi jonka saa kaikki syödessään sitä :headwall: Alkuperäinen tässä kirjoitti ettei anna herkkuja koska hammashygienista ei huolehdita syönnin päälle, mun käsittääkseni ei kirjottanu karieksesta mitään? Sehän ei lähde pois enää vaikka menisit heti päälle pesemään hampaat.

on saanut kerran maistaa.nyt poika siis reilu 1v7kk. olen kieltänyt päiväkodissakin koska siellä ei ruuan jälkeen harjata hampaita tai anneta purkkaa ja tää hampaiden harjaaminen ei ole niin helppoa kotonakaan.
myöskään muita herrkuja ei saa(keksejä,pullaa jne) jos jotain välipalaa niin leipää,hedelmiä, porkkanaa..marjoja.. jugurrtia olen joskus antanut ja viiliä.

Joo tämäkin kyllä onnistui meilläkin kun oli vain tuo esikoinen. Mutta teepä se nyt niin nelonen tanssii ripaskaa innostuksissaan, on meinaan 1v8kk. Ei ne hampaat tipu suusta yhdestä jäätelöstä jos kerran unohtuu pestä tai syödä purkkaa päälle, kyllä siihen tarvii vähä suurempia mokia.

No tässä olikin kyse siitä minkä ikäinen on saanu sitä jäätelöä, tuskin se karies on purkitettu jäätelöksi jonka saa kaikki syödessään sitä :headwall: Alkuperäinen tässä kirjoitti ettei anna herkkuja koska hammashygienista ei huolehdita syönnin päälle, mun käsittääkseni ei kirjottanu karieksesta mitään? Sehän ei lähde pois enää vaikka menisit heti päälle pesemään hampaat.

Juu ei ole kariesta purkitettu jäätelöksi, mutta kun sinä lääpit sitä lapsen jädeä, niin sitä kautta ne sun kariesbakteerit menevät lapsen hampaistoon. Mutta ilmeisestikään tätä ei ole kaikille neuvolassa kerrottu.

Juu ei ole kariesta purkitettu jäätelöksi, mutta kun sinä lääpit sitä lapsen jädeä, niin sitä kautta ne sun kariesbakteerit menevät lapsen hampaistoon. Mutta ilmeisestikään tätä ei ole kaikille neuvolassa kerrottu.

Juu, ei neuvolassa olekkaan :whistle: Mutta miten tää sun karieshysteria liittyy yllä olevaan tekstiin, valaises ny mua? :laugh:

Uskomatonta, ettei ihmiset ymmärrä, mistä niitä reikiä tulee. Herranjumala! Kariesbakteeriä kantaa lähes jokainen aikuinen ihminen suussaan ja se aiheuttaa reikiä. Lapsella bakteeria ei ole (eli reikiä ei tule!) luonnostaan. Aikuinen ihminen sen lapseen tartuttaa nuoleskelemalla toisen ruokia/syömällä samalla lusikalla ym. Että kehtaattekin tartuttaa viattomaan lapseen tuollaisia tauteja. Itsellä tekee niin pahaa, kun tutut äidit ihan surutta maistelee lastensa ruokia samalla lusikalla. Mitä siinä tilanteessa pitäisi sanoa?!?!

maistiaisia kaikki saaneet alle puolen vuoden, kunnolla jädeä syöneet jo vuoden iässä kympillä. toka vanhin ollu kaikken tiitterin, veti ite vähän yli vuoden on pallojädeä eikä ees sotkenu.

Varmaan sitä bakteeriasiaa ei kaikissa hammashoitoloissa ja neuvoloissa sitten niin korosteta kuin meillä päin, täällä ei kyllä kukaan jää epätietoiseksi. Lapsilta vielä tarkastetaan näyte, kenellä on bakteeritartunta, ja hammashuollon suunnittelussa (aikavälit tarkastuksille) otetaan huomioon onko tartunta vai ei. Musta on tosi vastuutonta lipoa lapsen jädeä. Ja vaikka vauva pussaisi suu ammollaan, niin voihan sitä itse pusutella vaan poskelle ja halata, ei vauva tarvi mitään ranskalaisia suudelmia.

Mä en kyllä ymmärrä miten tässä on jäätelö ja reiät yhdistetty. Jäätelöä voi syödä ilman jäätelön jakamista

meillä reilun vuoden ikäinen sai joskus oman eskimon ja nakersi sitä hetken. Loput meni mun suuhun, ihan kaikki. Nyt on kaksi vee ja eskimo menee ihan kokonaan, ei oo tarvetta syödä sitä. Jos tippuu niin sitten tippuu, paperilla siivotaan. Ja päälle purkka taskusta.

Yhteistyössä