milloin lääkäriin/tarkempiin tutkimuksiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mymmeli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mymmeli"

Vieras
Hei! olen reilu 30 vuotias nainen, minulla ennestään alakoulu ikäinen "tenava" aikaisemmasta liitosta. Nykyisen kumppanin kanssa toiveissa ja yrityksessä yhteinen lapsi, miehellä aiemmin kaksi lasta. Minulla on todettu endometrioosia ja lisäksi kaksiosainen kohtu. Aiempi raskauteni antoi odottaa itseään yli vuoden, mutta sujui kohtu "viastani" huolimatta hyvin.
Endometrioosia on hoidettu kahdesti laparoskopiassa ja lisäksi lutopolar lääkityksellä ja myös e-pillerein. Viimemmäksi käytössäni oli trikvilar pillerit noin vuoden ajan, ne lopetin noin 5kk sitten toiveissa siis raskautua. Tärpännyt ei vielä kumminkaan ole.
Trikvilarien jälkeen kuukautiskiertoni on ollut säännöllinen noin 27-29 päivää, ovulaatio tapahtunut viimeisen kolmen kierron aikana 14-15 päivän tienoilla (testattu kotitesteillä). Kyselenkin nyt milloin olisi syytä hakeutua lääkäriin ja tarkempiin tutkimuksiin asian kanssa? lyhyen aikaahan meillä yritystä vasta on takana, mutta minun "vaivojeni kanssa" olen huolissani esim. kuinka pian endometrioosi kasvaa ja taas enemmän vaikeuttaa raskaaksi tulemista? Mitä tutkimuksia tällaisissa tapauksissa lääkärissä tehdään, yhteyttäkö tavalliseen tk-lääkäriin vai miten?
Vastauksesta hyvin kiitollinen!

Hei "mymmeli"!

Kiitos kysymyksestäsi, ja pahoittelen, että pääsen vastaamaan vasta nyt.

Yleisesti ajatellaan, että vuoden yrittämisen jälkeen kannattaa hakeutua tutkimuksiin, mutta koska kohdallanne on selkeästi raskaaksi tuloa haittaava sairaus, kannattaa ottaa yhteyttä suoraan lapsettomuudenhoitoklinikkaan. Endometrioosissa tehokkaimmaksi hoidoksi, raskaaksi tuloa ajatellen siis, on todettu IVF-hoito, tämä varmasti teille kerrotaan. Se, miten nopeasti itse haluatte edetä näinkin "isoihin" hoitohin, on kuitenkin teistä itsestänne kiinni.
Onnea matkaan!