milloin käynnistetään jos ei mitään vialla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja plussa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

plussa

Vieras
Hei!
Laitan tämän nyt tännekin puolelle jos täällä olisi joku jolla kokemusta..

Eli jos vauva ei vaan synny itekseen niin millon synnytys käynnistetään yliaikaisuuden vuoksi?
Tässä varmaan on eroja sairaaloiden välillä.. Kyssissä on yliaikaiskontrolli 41+5, mutta mitä jos sillon ei vielä ole tarvetta käynnistää(jos kaikki ok) niin millon se sitten käynnistetään? Käynnistetäänkö tuolla kontrollikäynnillä jos ite vaatii sitä? Eniten KYS:sin käytännöt kiinnostaa, mutta muitakin voi kertoa. Kiitos.

Kättärillä käynnistetään 42+2 viimeistään. En suosittele käynnitystä kenellekään. Kaksi ekaa käynnistetty ja kolmatta rukoilin tulemaan ulos omin avuin, niin epämiellyttävää se käynnistetty synnytys on. Onneksi hän tulikin sitten ihan luomuna ja oli paras synnytykseni.

En missään tapauksessa pyytäisi käynnistystä oman hankalan olon tai väsymyksen vuoksi, koska muutama päivä sitä samaa ei ole lähelläkään yhtä ikävää kuin ne hirveät, koko ajan päälle painavat supistukset, joita käynnistys aiheuttaa. Sitä harva kauaa jaksaa ilman kivunlievitystä, sitten ollaan piuhoissa ja pian jo ponnistetaan selällään poikkipöydällä, tehdään episiotomiaa ja ties mitä, mikä pitkittää palautumista.

Sanotaan että käynnistys tuo kovemmat supparit kuin muuten, mutta jotenkin en usko tuohon(kaan). Minulla kaikki synnytykset on käynnistetty ja sanoisin että helpotti joka kerralla. Itse en ihan heti suostuisi tipalla käynnistämiseen, mutta tabletit ihan ok. Tippojen kanssa joutui olemaan heti letkuissa ja en päässyt edes vessaan ilman että kätilö tuli päästämään ja tietenkin sinä päivänä syntyi monta vauvaa. Tuskin edes näin koko kätilöä. Mies juoksi käytävällä ja pyysi jotain päästämään vaimon vessaan.

Mulle kerrottiin joskus että käynnistetään 40+16. Mutta tästä on aikaa jo monen monta vuotta.

Mulla käynnistettiin pk-seudulla synnytys vkolla 42+2. Sitä ennen kolme yliaikaiskontrollia, joista kolmannen jälkeen otettiin sisään ja alettiin käynnistää.

Miten sellanen voi verrata käynnistettyä ja "normaalia" synnytystä, jonka kaikki synnytykset on käynnistetty? Onko muuten ketään jolla on omakohtaista kokemusta molemmista? Ja onko ketään jolla todella olisi miellyttävää sanottavaa aplle käynnistämisestä..?Koska, voihan se loppuaika olla tosi raskastakin, mutta koska minulla ei ole käynnistyksestä kokemusta en uskalla mennä arvioimaan mitkä ovat haittojen ja hyötyjen suhteet...

Niin varmahan en voi olla, mutta näin on sanonut moni jolla on toinen käynnistetty. Ja kuten sanoin niin en usko siihen.
Kun en normaalimmasta tiedä ja kaikkien tähän astisten tietojeni mukaan tämäkin käynnistetään kunhan laskettuaika vaan lähestyy, niin tuskin tulen toisenlaisia synnytyksiä tietämäänkään... Kommentoin lähinnä tuohon ylempään kun siinä sanoi että käynnistyksen takia joutui ottamaan epiduraalin. Minullekin annettiin kahdessa mutta kolmas oli jo niin kivuton että ei tarvinnut/ehtinyt. Eikä mulla kyllä ole pahaa sanottavaa tableteilla käynnistämisestä. Tippaan en eihan heti mene! Se oli epämiellyttävää.
Minulla muuten eka meni yli 13pvää ja se loppu aika ei ollut kamalaa tai tuskaista. Massu oli iso, mutta ei ollut muita hoidettavia kuin itseni. Pienen lapsen kanssa olisi varmaan voinut olla toiset fiilarit. =)

Mulla vain yksi kokemus käynnistyksestä Naistenklinikalla, kun viikkoja tuli täyteen 42 eräänä perjantaina ja viikonloppu edessä. Poika syntyi sitten silloin lauantaina. (Viikonloppuna käynnistyksiä ei aloiteta). Mulla kokemus oli kuitenkin positiivinen. Ainakaan ei tarvinut kotona odotella lähtöä, vaan makasi jo sairaalassa. Synnytys ei kuitenkaan käynistynyt ekasta tabletista vaan vasta toinen sai jotain aikaiseksi. Tippaa annettiin myös suppareita tehostamaan, mutta sehän vaan vauhdittaa synnytystä. Epiduraalin otin, muttei se auttanut niin paljon kuin olin kuvitellut, ponnistutarve oli tosi voimakas. Mäkin pelkäsin kaikkea mitä käynnistys voi saada aikaan, kuten että lapsen sydänkäyrät lähtee heittelemään, ja joudutaan leikkamaan, tai käyttämään imukuppia, mutta kaikki meni hyvin. Käynnistettävät ovat kuitenkin tehostetussa tarkkailussa. Ns. normaaleissakin synnytyksissä usein pistetään vauhtia tipalla, joten ei se mielestäni paha juttu. Oikeastaan olen ihmetellyt niitä joilla synnytys kestää tosi pitkään, että miksi ei kaikkia vauhditeta jollain tavalla?

Kiitos vastauksista! Mulla tuo 42+2 osuu hoitajien irtisanoutumispäivään.. Vähän huolettaa sen takia lähinnä, että ei sillon välttämättä sit käynnistetäkään, mutta ei kai sitä vauvaa voi sinne kohtuunkaan jättää.. Vielä ei siis olla edes yliajalla, mutta on alkanu jo tuntua, ettei vauva aio tulla ulos. Olokin on vaan parantunu näin loppua kohti..

Sinulle plussa: eihän sitä etukäteen välttämättä mitään tunnekaan. Voi olla että parin tunnin päästä menee lapsivedet ja se on sitten menoa. Yleensä ne jolla ei tunnu miltään synnyttävät aikasemmin, ja ne, kuten minä, jolla oli paljon suppareita jo pitkään kärvistelee käynnistykseen asti.

Kaikkia ei vauhditeta, koska se lisää riskejä ja lisätoimenpiteiden tarvetta, leikkauksia tulee enemmän. Synnytys on suunniteltu sujumaan omalla painollaan, toisilla nopeammin, toisilla pitemmän kaavan kautta.

Minulla on käynnistetty tipalla ja tableteilla, molemmat hyvin ikäviä. Tableteilla huomasi selvästi, että avautumisvaiheen loppupuolella alkoivat omat supistukset toimia ja ne tuntuivat paljon paremmilta kuin alkuvaiheen pakonomaiset tablettisupparit.

Varmaan käynnistyksen sujuminen riippuu siitä, kuinka valmis vauva on tulemaan ulos. Minulle sanoi Kättärin polin ylilääkäri ihan suoraan, että turha käynnistää liian aikaisin, kun ei se käynnisty kuitenkaan edes lääkkeillä, jos ei ole tarpeeksi valmis.

Joillan vyöhyketerapia auttaa pistämään synnytyksen liikkeelle. Minulla ei ikävä kyllä toiminut. Olen varmaan vain sellainen pitkän raskauden äiti, kun kaikki menneet kalkkiviivoille.

Eli kävin yliaikatarkastuksessa ke 41+3 ja kysyttiin, haluanko käynnistyksen perjantaiksi 41+5 vai maanantaiksi 42. Viikonloppuna eivät käynnistäneet ja sanoivat, että eivät mielellään käynnistä vkon 42 jälkeen. Valitsin perjantain. Onneksi lääkäri teki niin kovakouraisen sisätutkimuksen, että lapsi syntyi saman päivän iltana eikä käynnistystä tarvittu.
Edellinen synnytys käynnistettiin tableteilla (3 päivää, ei käynnistynyt). Supistukset olivat ihan toista luokkaa kuin luonnollisessa käynnistymisessä. Näitä ei voi edes verrata. Käynnistetyssä synnytyksessä kehoni oli vielä niin epäkypsä, että kipu oli aivan karmea. Luonnollisessa synnytyksessä asiat sujui enemmän omalla painollaan, keho oli jo valmistautunut tulevaan.

Mulla eka käynnistettiin ja toka tuli itekseen. Mun mielestä käynnistys ei ollut mitenkään paha juttu ja synnytyskin sukui samalla lailla kun Ei-käynnistettykin. Kyllä ottaisin edelleen kummankin tavan kokeneena sen käynnistyksenkin. Mulla käynnistettiin tabletilla kohdunsuulla, eli sain liikkua niin paljon kun halusin ja sitä kätilö suosittikin että supistuksen vahvistuivat.

Millä tavalla käynnistys tehdään. Olen luullut, että se tehdään puhkaisemalla kalvot, mutta näin ei taida olla.. Eikö kalvojen puhkaiseminen kuitenkin edistä synnytyksen kulkua??

Kalvoja ei voida puhkaista ennen kuin kohdun suu on lähtenyt avautumaan, joten ensin kohdun suulle laitetaan kypsyttävä tabletti ja mahdollisesti muutaman tunnin päästä uusi, jos ei mitään ole tapahtunut. Sen jälkeen usein kalvot puhkaistaan ja vielä suppareita tehostetaan tipalla.

Mulla käynnistettiin aikoinaan 9 tabletilla. Vietin siis viikon sairaalassa ennen vauvan syntymää. Sitten kun synnytys käynnistyi -vihdoinkin, niin supparit olivat ihan tarpeeksi voimakkaita eikä tippaa tarvittu. Kalvot puhkaistiin jossain vaiheessa.
Toisella kertaa ei tarvittu kuin 2 tablettia ja vauva tuli syöksynä ulos. Kummallakaan kerralla ei tullut oikeastaan mitään ennakoivia supistuksia, edellisenä iltana alavatsaa vihloi. Johtui varmaan siitä että kroppa valmistautui synnytykseen.
Ekalla kerralla vedet meni ja sairaalassa sitten (parin päivän päästä) alettiin jouduttaa ja synnytystä tipalla. Omat supistukset olivat lähes olemattomia. Että mulla tämä eka synnytys on kai se luonnollisin, vaikka päädyttiinkin lopulta kiireelliseen leikkaukseen.

Oon kans kuullu,että 42+2 viimestään käynnistetään, sen pidemmälle ei anneta mennä.
Mulla lapset syntyneet aina yli lasketunajan: rv41+6,41+3 ja 42+0.Ja mitään ihmeempiä tuntemuksia ei oo ollu,olo on ollu ihan normaali pitkään...
Mun kaikki kolme synnytystä on lähteny itekseen käyntiin.

Mulla avautumista on alatiesynnytyksissä yritetty oksitosiinitipalla ja kalvojen puhkasulla vauhdittaa, mutta niistä ei ole ollut mitään apua, synnytykset on ollu pitkiä.
Jokaisella on niin omanlaisensa kroppa synnyttämisessä, mulla ilmeisesti jatkossakin pitempi synnytys tiedossa, ku neljättä nyt ootan.
Onnea vain ap:lle synnytykseen!

Mulla on takana 3 synnytystä joista keskimmäinen oli käynnistetty tabletilla.Sanon näin ihan suoraan et musta tuo käynnistetty synnytys oli paljon mukavampi kuin spontaanisesti alkanut.Supparit oli melkolailla samanlaisia,en ottanut mitään kivunlievitystä.

Mulla viimesin synnytys käynnistettiin tipalla. Ja kun kohdunsuu oli avautunut 4cm niin sitten puhkastiin kalvot.
Eikä toi ollut epämiellyttävää tai sen kivuliaampaa kuin noi 3 aikaisempaa synnytystä. Ainoastaan se oli huonoa ettei päässyt liikkumaan vaan joutui oleen sänkyyn "sidottuna"

Mulla synnytys käynnistettiin suunkautta nautittavilla tableteilla, 3 tablettia siihen meni. Missään vaiheessa mulla ei ollut tippaa tai muuta vastaavaa. Kalvot puhkaistiin, kun olin muutamia senttejä auki. Vaikka synnytys oli suht nopea ja rajuhko, niin ihan hyvä kokemus se oli (tosin ei ole vertailuu pohjaa, kun vain yksi synnytys takana).

Mulla ekalla kerralla käynnisteltiin ensin tableteilla. Niissä se huono puoli etteivät iltaa kohden enää antaneet "ettei synny yöllä", joten edistystä ei tapahtunut koska omia suppareita ei tullut. Ainoa asia joka tapahtui oli vesien meno. Lopulta laitettiin tippaan ja siitä alkoi helvetti. Kesti kauan ennen kuin sain epiduraalin koska kätilö sanoi ettei sitä voi laittaa ennen kuin kohdunsuu on auki 4cm. Synnytys pysähtyi neljään senttiin joten se kertoo paljon.. Sinänsä hassua koska toisessa synnytyksessä sain epiduraalin lähes heti sairaalaan mennessä vaikka kohdunsuu oli juuri ja juuri 3cm auki. Eivätkä -ne omat- supparit vielä edes paljoa sattuneet... Pyysin vaan heti kun kuulin anestesialääkärin olevan kerroksessa =D Seuraavaan kiertoon olisi ollut aikaa vaikka kuinka.

Kahden synnytyksen jälkeen viisastuneena voisin sanoa että suostun käynnistykseen kunhan ENSIN laitetaan epiduraali ;O). Kaikkilla se ei tietty auta mutta itselläni vei kivut täysin ja auttoi rentoutumaan; 6cm aukeamiseen meni vain pari tunti vaikka keskiarvio on 1cm/1h.

Täällä on käytäntö että 42+0 käynnistetään, mulla tosin aloitettiin jo 41+5 kun niin halusin. Mielestäni käynnistetty synnytys ei ollut yhtään kivuliaampi kuin luonnostaan käynnistynytkään, tableteilla käynnistettiin.

Alkuperäinen kirjoittaja katju':
Mulla synnytys käynnistettiin suunkautta nautittavilla tableteilla, 3 tablettia siihen meni. Missään vaiheessa mulla ei ollut tippaa tai muuta vastaavaa. Kalvot puhkaistiin, kun olin muutamia senttejä auki. Vaikka synnytys oli suht nopea ja rajuhko, niin ihan hyvä kokemus se oli (tosin ei ole vertailuu pohjaa, kun vain yksi synnytys takana).

en ole kuullutkaan suun kautta nautittavista tableteista. Siis käynnistyksen yhteydessä ;D . Mulle tabut laitettiin kohdunsuulle ja sain 2 vuorokaudessa. Aamulla ja illalla. Missä sairaalassa ei annettu tabletteja enää illalla? Käytännöt taitavat vaihdella paljon eri sairaaloissa. Onko muillakin käynnistetty siis suun kautta?

Yhteistyössä