Milloin ja miten eroon tutista?

• Viestiketjun aloittaja uusiTÄÄLLÄ
  • Ensimmäinen viesti
uusiTÄÄLLÄ
Millä iällä tutista olis mielestänne hyvä luopua ja kuinka onnistuitte siinä? Meillä lapsellle on tulossa poskihampaita ja ajattelin että joskohan... tutti on lapselle turva nukahtamisen hetkellä, muuten se ei ole käytössä.
Vinkkejä kiitos!

o
Mä jätin esikoiselta tutin 1 v 5 kk ikäisenä. En vaan antanutkaan tuttia nukkumaan mennessä, eikä lapsi itkenytkään sen perään ollenkaan. Toiselta lapselta otin tutin pois 1,5-vuotiaana. Leikkasin imuosan poikki ja näytin lapselle että tutti on rikki. Hän itki aina kun laitoin hänet nukkumaan, pahimmillaan lähes tunnin. Lohduttelin häntä, otin välillä syliin ja lopulta hän aina nukahti, pari kertaa syliinkin ihan yliväsyneenä. Tätä kesti vain kolme päivää, ja sitten itkut loppuivat eikä nukkumaanmenon kanssa ollut enää vaikeuksia.

pallo
Meillä jätettiin 1v 5kk iässä, kun palattiin ulkomaanmatkalta yöllä ja nukkumaanmennessä ei vaan annettu tuttia. Oli niin väsynyt että nukahti ilmakin, joten tutti jätettiin kokonaan pois ja selvittiin ilman itkuja. Meillä lapsi alkoi vaatia tuttia pitkin päivää eikä vain unilla, joten halusimme jättää sen kokonaan. Parina iltana ehkä vähän kauemmin kesti nukutus, mutta ilman huutoa selvittiin. En kyllä suosittele jättämään ihan just siinä vaiheessa kun ne poskihampaat juuri tulossa.

*/*
Alkuperäinen kirjoittaja */*:
No meillä ei poika koskaan huolinutkaan tuttia, mutta tuttipullo oli iltaisin vielä 3,5 vuotiaana, sitten pois kokonaan.
Ja tytär imi iltatuttia vielä 3- vuotiaana, mutta vain nukkumaan mennessä. Kummallakin on ihan ok hampaat. Ei mitenkään ulkonevat edestä tms.

Minulla on kolme tyttöä ja kaksoset eivät syöneet tuttia ollenkaan, mutta nuorimmainen kyllä. Että yhdestä tutin vieroituksesta kokemusta. Pois jäi 2v ja kävi yllättävän helposti, kun tyttö puri siihen reiän ja eipä kelvannut enää. Uutta kyseli ja tarjosin aina sitä rikkinäistä. Siihen jäi. Kantoi itse sen roskiin kyseli kyllä uutta, mutta sanoin, että ei ole. Sinne se jäi sitten :D

juup
Mun oma kokemus on se, et mitä nuorempana sen onnistuu pois jättämään niin sitä helpommin se käy. Omalta lapselta jätettiin 1v 3kk. Leikkasin yhden tutin rikki ja näytin lapselle. Lapsi vähän ihmetteli ja kokeili suuhun. Muutamat päiväunet ja yöunet oli levottomia ja aluksi illalla kesti ehkä puol tuntia kauemmin nukahtaa.

Yhteistyössä